Pagina 1 van 1

50cc blok lekt

Geplaatst: 19 nov 2016 16:17
door Groentje
Hoi, ik heb een lekkend blok onder mn ss50 hangen, hij lekt aan de bovenkant. hopelijk helpen de fotos om mn verhaal te verduidelijken. Hebben jullie enig idee wat het is?
ik heb me suf gezocht op het internet en kon niks vinden.
alvast bedankt.

Re: 50cc blok lekt

Geplaatst: 19 nov 2016 17:14
door SuzuhaTR1
Dit heb ik nog nooit gezien, althans dat een blok aan de bovenkant lekt?

Ik zie geen kettingrandje/kast...komt het daar niet vanaf?
Of heeft zo'n imi blok soms een carterontluchting daar achter?
Of heb je soms een lekkende accu?

Re: 50cc blok lekt

Geplaatst: 19 nov 2016 17:19
door Dekker
Te veel olie in het blok?
Lijkt inderdaad van de carter ontluchting.

Re: 50cc blok lekt

Geplaatst: 19 nov 2016 17:32
door ReezYard
Ik gok op 'n imitatie blok met de carter-ontluchting achterop de bovenzijde, waar
de olie uit komt door overdruk in het carter.
Mogelijke oorzaak:
* te veel olie in het carter, of
* versleten/gebroken zuigerveren.

Re: 50cc blok lekt

Geplaatst: 19 nov 2016 20:09
door butt head
ReezYard schreef:Ik gok op 'n imitatie blok met de carter-ontluchting achterop de bovenzijde, waar
de olie uit komt door overdruk in het carter.
Mogelijke oorzaak:
* te veel olie in het carter, of
* versleten/gebroken zuigerveren.

+1

Re: 50cc blok lekt

Geplaatst: 19 nov 2016 21:18
door nielspbr
Normaal gesproken hangt er een slangetje aan die nippel (die je nu niet ziet omdat deze binnen het frame valt.)
Scheelt smurrie op je blok mocht dat last hebben van overmatige blowby. (of gewoon teveel olie)

Re: 50cc blok lekt

Geplaatst: 20 nov 2016 11:09
door Groentje
hartstikke bedankt voor de reacties, ik zal de zuigveren gaan vervangen en kijken als dat helpt. teveel olie zit er niet in want moet regelmatig checken als er juist niet te weinig in zit...

Re: 50cc blok lekt

Geplaatst: 20 nov 2016 12:29
door nielspbr
Als je toch bezig gaat zet ook een slangetje op genoemde nippel (worden normaal meegeleverd bij bamiblokken.)

Re: 50cc blok lekt

Geplaatst: 20 nov 2016 12:43
door ReezYard
Groentje schreef:hartstikke bedankt voor de reacties, ik zal de zuigveren gaan vervangen en kijken als dat helpt. teveel olie zit er niet in want moet regelmatig checken als er juist niet te weinig in zit...
Voordat je zoiets "ingrijpends" doet (of laat doen), maak het blok eerst even schoon/vetvrij.
Check dan na 'n ritje of de olie nog steeds op dezelfde plek wegloopt.
Zo ja, check dan de compressie. Is die te laag, dan weet je bijna zeker dat de zuigerveren
de boosdoeners zijn. Controleer dan meteen ook de zuigerwand of deze niet beschadigd is
door 'n gebroken zuigerveer.......!

BTW... is 't 'n imitatie-blok?

Re: 50cc blok lekt

Geplaatst: 20 nov 2016 15:13
door Groentje
ReezYard schreef:
Groentje schreef:hartstikke bedankt voor de reacties, ik zal de zuigveren gaan vervangen en kijken als dat helpt. teveel olie zit er niet in want moet regelmatig checken als er juist niet te weinig in zit...
Voordat je zoiets "ingrijpends" doet (of laat doen), maak het blok eerst even schoon/vetvrij.
Check dan na 'n ritje of de olie nog steeds op dezelfde plek wegloopt.
Zo ja, check dan de compressie. Is die te laag, dan weet je bijna zeker dat de zuigerveren
de boosdoeners zijn. Controleer dan meteen ook de zuigerwand of deze niet beschadigd is
door 'n gebroken zuigerveer.......!

BTW... is 't 'n imitatie-blok?
ik heb laast nog mn hele blok schoongemaakt met deze reden. Hoe kan ik de compressie checken?

Ik heb ook nog het probleem dat mijn brommer in houd als ik hoog in de toeren zit en dat hij de maximale snelheid niet wil bereiken? :oops:
enig idee wat dit kan zijn? mn blok is immi ja

Re: 50cc blok lekt

Geplaatst: 21 nov 2016 11:57
door ReezYard
Groentje schreef: ik heb laast nog mn hele blok schoongemaakt met deze reden. Hoe kan ik de compressie checken?

Ik heb ook nog het probleem dat mijn brommer in houd als ik hoog in de toeren zit en dat hij de maximale snelheid niet wil bereiken? :oops:
enig idee wat dit kan zijn? mn blok is immi ja
Twee eenvoudige manieren die 'n indicatie (!) kunnen aangeven van de compressie:
Vergelijken met 'n andere goedwerkende 50cc SS, CD of C. Druk met de hand de kickstarters in.
Gaat dat bij die van jou 'n stuk lichter, dan kan er iets mis zijn met de compressie.

Verwijder je bougie en druk je wijsvinger op het gat. Druk met je andere hand de kickstarter naar
beneden. Voel je weinig zuigkracht op je vinger, dan kan er iets mis zijn met de compressie.

Let op! Dit zijn geen zuivere methoden, ze geven slechts 'n indicatie. Meten is echter weten, dus laat
't meten met 'n compressiemeter (bijv. door een brommerzaak die ervaring heeft met 4-taktjes).

BTW ... hoeveel kilometer is er met het blokje gereden?

Re: 50cc blok lekt

Geplaatst: 22 nov 2016 10:00
door NIX
Ik denk nog steeds dat er niets aan de hand is, maar dat er gewoon teveel olie in gekapt is.

Wat ook lekker simpel is: draai de vulplug uit het blok. Ruikt de olie erg naar benzine dan is er wat mis en als je de motor start en er komt een berg lucht uit dan is het ook mis. Zomaar veren vervangen is onnodig en ik heb ook nog nooit compressie getest met apparatuur oid. Gewoon op de kickstarter trappen en de weerstand voelen bij de compressieslag is al een aardige indicatie dat het redelijk ok is.

Verder kan een glimmend zwarte bougie ook een aanwijzing zijn voor zuigerveer/cilinder problemen.

TS50DX COMPRECIE

Geplaatst: 09 apr 2024 12:48
door tjakko
NIX schreef: 22 nov 2016 10:00 Ik denk nog steeds dat er niets aan de hand is, maar dat er gewoon teveel olie in gekapt is.

Wat ook lekker simpel is: draai de vulplug uit het blok. Ruikt de olie erg naar benzine dan is er wat mis en als je de motor start en er komt een berg lucht uit dan is het ook mis. Zomaar veren vervangen is onnodig en ik heb ook nog nooit compressie getest met apparatuur oid. Gewoon op de kickstarter trappen en de weerstand voelen bij de compressieslag is al een aardige indicatie dat het redelijk ok is.

Verder kan een glimmend zwarte bougie ook een aanwijzing zijn voor zuigerveer/cilinder problemen.