ontroesten van ss50 frame

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
metalmini
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 sep 2016 08:11
Bezit: Honda SS50

ontroesten van ss50 frame

Bericht door metalmini »

Ik ben bezig met het opknappen en opbouwen van mijn oude ss50. Nu is het frame nagenoeg gestript en ben ik even aan het oriënteren wat ik daarmee moet gaan doen.

Er zitten wat roestige plekken op en ik wil het frame helemaal opnieuw in de verf zetten. Zandstralen is een populaire optie om mee te beginnen, maar ik ben er totaal niet bekend mee. Daarnaast is het frame voor een groot deel hol, hoe kom je daar ooit bij?

Wat is jullie advies mbt. het ontroesten en opknappen van dit frame?

Ook wil ik de originele spaakvelgen helemaal zwart hebben. Is zandstralen haalbaar of gewoon de schouders eronder en het zelf doen?

Soop
4T-MSB addict
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:48
Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: ontroesten van ss50 frame

Bericht door Soop »

laten stralen en coaten is wat veel mensen doen. Is betaalbaar en duurzaam. Wel even een coater uitzoeken die bekend staat om zn werk met oude brommers.

Reken maar eens uit wat spuitbussen, afbijt, schuurpapier, schoonmaakmiddel etc kost.

edho
4T-MSB addict
Berichten: 511
Lid geworden op: 28 jan 2007 00:37
Bezit: S90 zwart 1965
SS50 1978/80
Locatie: Zuid-Holland

Re: ontroesten van ss50 frame

Bericht door edho »

Stralen is 100 keer beter dan schuren/strippen vanwege gemak, maar ook gezondheid (stof/chemicaliën).
Als je na het stralen wilt spuiten, dan altijd door de straler een epoxyprimer aan laten brengen. Dit is sterk roestwerend en zorgt ervoor dat de roest weg blijft. Deze laag schuur je glad, daarna primerlaag en aflakken. Gebruik dan 2componentenlak autolak van een goede verfwinkel. Deze kun je in spuitbussen laten afvullen. Kun je mooi resultaat mee behalen voor een redelijke prijs.

Met poedercoat heb ik geen ervaring, maar dat is ook een goede oplossing. Kun je echter niet zelf doen, maar resultaat is mooi en langdurig goed.

Gr. Ed.
.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je had.

Viertakt
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:48
Bezit: Solex OTO '65
Honda C50 '67
Honda C50m '68
Honda CB50j '78
½ Honda CB50j '78
Honda Z50j '79
Honda MTX50R '84
Vespa PK50XL Plurimatic '87
Spartamet '88
Yamaha XT600E '91
Daihatsjoe Pausmobiel turbo.
Locatie: Almeloooooooooooo

Re: ontroesten van ss50 frame

Bericht door Viertakt »

Ik zie tegenwoordig veel restauraties waarbij gepoedercoat wordt. Zelf ben ik er niet zo'n fan van. Het is wel knetterhard, zo'n coating, maar even bijwerken met een verfkwast/lakstift is er niet bij, omdat je de laag nooit meer goed sluitend krijgt. Daarom laat ik alles 2k spuiten. En onderdelen die niet mooi hoeven te zijn omdat ze uit het zicht zijn spuit ik zelf met een goedkoop airbrushsetje of een knikkerbus van de action als het niet benzinebestendig hoeft te zijn.
Drink coffee, do stupid things faster with more energy.

metalmini
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 sep 2016 08:11
Bezit: Honda SS50

Re: ontroesten van ss50 frame

Bericht door metalmini »

Inmiddels ligt hij bij vd Kerkhof cv in Veghel. Zandstralen en poedercoaten, ben benieuwd. Zou onder de 100 euro kosten, dat is dus zeker de moeite waard.

Resultaten worden wel gepost :-D

metalmini
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 sep 2016 08:11
Bezit: Honda SS50

Re: ontroesten van ss50 frame

Bericht door metalmini »

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben der blij mee!

Plaats reactie