Blauwe rook uit Amigo
Blauwe rook uit Amigo
Halo,
Mijn dochter heeft verleden jaar een gerestaureerde Amigo gekocht in perfecte staat. Een tijdje geleden begon kwam er blauwe rook (olie) uit, enkel bij het starten en niet tijdens het rijden. Ik ben met de cilinder en de cilinderkop naar een brommer winkel gegaan en daar hebben ze ons gezegd dat de cilinder uitgelopen was, alhoewel deze verleden jaar ook gereviseerd was met nieuwe zuiger en zo zag hij er ook uit. Ze hebben de cilinder geboord, overmaatse zuiger + 2 nieuwe kleppen. Alles gemonteerd met nieuwe pakkingen.
Rijden doet hij perfect maar de blauwe rook blijft spijtig genoeg bij het starten. Ik dacht eerder aan versleten klepgeleiders...Kan er iemand misschien helpen?
Alvast bedankt.
Grtn,
Charel
Mijn dochter heeft verleden jaar een gerestaureerde Amigo gekocht in perfecte staat. Een tijdje geleden begon kwam er blauwe rook (olie) uit, enkel bij het starten en niet tijdens het rijden. Ik ben met de cilinder en de cilinderkop naar een brommer winkel gegaan en daar hebben ze ons gezegd dat de cilinder uitgelopen was, alhoewel deze verleden jaar ook gereviseerd was met nieuwe zuiger en zo zag hij er ook uit. Ze hebben de cilinder geboord, overmaatse zuiger + 2 nieuwe kleppen. Alles gemonteerd met nieuwe pakkingen.
Rijden doet hij perfect maar de blauwe rook blijft spijtig genoeg bij het starten. Ik dacht eerder aan versleten klepgeleiders...Kan er iemand misschien helpen?
Alvast bedankt.
Grtn,
Charel
Re: Blauwe rook uit Amigo
Blauwe rook bij starten en op motor afremmen duidt vaak op versleten klepgeleiders en/of kleprubbers.
Blijvende blauwe rook tijdens rijden duidt op versleten cilinder/zuiger/zuigerveren of alle 3.
Blijvende blauwe rook tijdens rijden duidt op versleten cilinder/zuiger/zuigerveren of alle 3.
"Everyone can grow old, but it takes a special kind of person to stay immature forever"
Re: Blauwe rook uit Amigo
Bedankt voor uw reactie.
Dat was ook mijn eerste gedacht. Kleprubbers zitter er niet op bij Amigo en de klepgeleiders kunnen ook niet vervangen worden.
Misschien eens proberen met een andere cilinderkop?
Dat was ook mijn eerste gedacht. Kleprubbers zitter er niet op bij Amigo en de klepgeleiders kunnen ook niet vervangen worden.
Misschien eens proberen met een andere cilinderkop?
Re: Blauwe rook uit Amigo
Dat zou een optie zijn.
Klepgelijders zijn ook niet te verbussen oid?
Geen idee of dat kan, probeer mee te denken.
Klepgelijders zijn ook niet te verbussen oid?
Geen idee of dat kan, probeer mee te denken.
"Everyone can grow old, but it takes a special kind of person to stay immature forever"
Re: Blauwe rook uit Amigo
Nee, heb het al gevraagd aan de 4-takt winkel. Verkopen enkel opgeschoonde cilinderkoppen, geen gereviseerde. Zullen wel ok zijn, maar daar zitten enkel nieuwe kleppen in. Bij ss etc kan je de geleiders wel vervangen.
Toen ik de cilinderkop demonteerde lag er een beetje olie op de zuiger...
Ik zal van 't weekend eens terug naar de winkel gaan waar de cilinder geboord is...maar of dat mij verder gaat helpen?
Soms doe je allemaal beter zelf. Nadat ik de brommer had gekocht en niet naar m'n zin reed ben ik er achter gekomen dat de ontsteking verkeerd stond en er een kapotte, in 3 delen gebroken verduurde, o-ring in de carburator zat (vlotterkamer)...en een zelfgemaakte papieren pakking...triestig...
Toen ik de cilinderkop demonteerde lag er een beetje olie op de zuiger...
Ik zal van 't weekend eens terug naar de winkel gaan waar de cilinder geboord is...maar of dat mij verder gaat helpen?
Soms doe je allemaal beter zelf. Nadat ik de brommer had gekocht en niet naar m'n zin reed ben ik er achter gekomen dat de ontsteking verkeerd stond en er een kapotte, in 3 delen gebroken verduurde, o-ring in de carburator zat (vlotterkamer)...en een zelfgemaakte papieren pakking...triestig...
Re: Blauwe rook uit Amigo
...maar voor de rest rijd hij wel goed...
-
- Honda-fluisteraar
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 28 sep 2008 19:43
- Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, MD50, Press Cub, Cubra Cub en Super Cub
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: Blauwe rook uit Amigo
Heb je al gecontroleerd of je koppakking niet per ongeluk olie door laat van het kanaaltje
naar de verbrandingsruimte?
Er zijn Athena pakkingsets waar de metalen ring te groot is en dan ervoor zorgt dat er olie
lekt in de kamer.
Een originele pakking monteren lost dat dan weer op.
naar de verbrandingsruimte?
Er zijn Athena pakkingsets waar de metalen ring te groot is en dan ervoor zorgt dat er olie
lekt in de kamer.
Een originele pakking monteren lost dat dan weer op.
Re: Blauwe rook uit Amigo
Ik zal het nog eens checken maar volgens mij niet. Bij demontage was de pakking nog goed en nu heb ik nieuwe en originele gemonteerd.
Maar ik sluit zeker niets uit.
Ik krijg morgen een andere cilinderkop om te proberen...Wie weet...
Maar ik sluit zeker niets uit.
Ik krijg morgen een andere cilinderkop om te proberen...Wie weet...
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4014
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Blauwe rook uit Amigo
Is er genoeg vlees in de pf kop om de geleidergaten uit te boren en dan bussen te laten draaien van het juiste staal en er in te monteren.
Misschien als je ze wat langer laat is er zelfs plaats voor seals.
Zo zouden er misschien heel wat pf kopjes gered kunnen worden.
Gr. Wim.
Misschien als je ze wat langer laat is er zelfs plaats voor seals.
Zo zouden er misschien heel wat pf kopjes gered kunnen worden.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 26 feb 2007 16:19
- Locatie: Amsterdam
Re: Blauwe rook uit Amigo
Aangezien ik al een jaar of 16 niet meer aan automaatjes gesleuteld heb weet ik niet meer hoe de carterontluchting geregeld is bij die dingen, maar als die verstopt raakt perst ie door de overdruk de olie er ook uit via zuiger/cilinder. Denk overigens dat de klepsteel-geleider waarschijnlijker is. De speling moet overigens wel serieus voelbaar zijn om hem echt te laten roken.
Otto
Otto
Re: Blauwe rook uit Amigo
Bedankt voor de 2 laastse reacties.
Ik zal dat van de carterontluchtin eens checken. Heb ondertussen een tweede blok gekregen en zzl hiervan de cilinderkop eens proberen om 't één en ander uit te sluiten.
Grtn,
Charel
Ik zal dat van de carterontluchtin eens checken. Heb ondertussen een tweede blok gekregen en zzl hiervan de cilinderkop eens proberen om 't één en ander uit te sluiten.
Grtn,
Charel
Re: Blauwe rook uit Amigo
Weet je al wat het probleem was?
Ik heb namelijk hetzelfde probleem waarschijnlijk.
Ik heb namelijk hetzelfde probleem waarschijnlijk.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4014
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Blauwe rook uit Amigo
Hallo Nico,
ook welkom hier, leuk een Amigo,
doe meteen eens een foto van je PF50 Amig/Novio.
Veel foto's daar houden we van.
jij hebt dus het zelfde rook probleem, olieverbruik.
Omdat de kop én cilinder dan toch gedemonteerd moeten worden maakt dat weinig uit
welke oorzaken bij eerdere posts aan het licht kwamen.
En als het cilinderkopje en de cilinder/zuiger dan toch op de werkbank liggen kun je
de onderdelen op gaan/laten meten of deze nog binnen of buiten de tolleranties vallen.
Olie komt o.a. de verbrandingskamer binnen via de klepstelen/geleiders,
of langs zuiger/cilinder, of via de koppakking.
-Koppakking en voetpakking moet je nu toch al vervangen, alles is nu immer los.
-Cilinder inwendig, de std. montage maat is 42mm +/- 0,02mm.
cilinder maximaal 42,09. Cilinder versleten/vervangen bij 42,1mm.
-Zuiger diameter, meten aan de onderzijde, haaks op de pistonpen: 41,98.
Kleiner is versleten.
-Klepstelen verslijten ook, de std. inbouwmaat diameter is 5,5mm - klep vervangen bij 5,4mm.
Er zijn geen losse klepgeleiders, de kleppen gaan direct in het gietijzer.
Je ziet het, allemaal micrometerwerk, tolleranties tot in de honderste mm's.
Voor cilinder een inwendige micrometer, voor de rest een gewone uitwendige.
Heb je geen micrometer, schaf een setje aan of laat het meten.
Schuifmaat kan in de lade blijven.
Eerste overmaat voor cilinder is +0,25 = dus 42,25
Dan weer +0,25 = 42,50 enz enz.
Is de cilinder versleten, koop dan eerst de volgende overmaat zuiger.
Breng de versleten cilinder mét de nieuwe zuiger naar een revisiebedrijf waar ze je cilinder opboren
en nahonen tot de juiste maat aan de hand van de nieuwe zuiger.
Let op, cilinderkop moeren kruislings aantrekken met slechts 1,4 kgm. Niet meer!
Gr. Wim.
ook welkom hier, leuk een Amigo,
doe meteen eens een foto van je PF50 Amig/Novio.
Veel foto's daar houden we van.
jij hebt dus het zelfde rook probleem, olieverbruik.
Omdat de kop én cilinder dan toch gedemonteerd moeten worden maakt dat weinig uit
welke oorzaken bij eerdere posts aan het licht kwamen.
En als het cilinderkopje en de cilinder/zuiger dan toch op de werkbank liggen kun je
de onderdelen op gaan/laten meten of deze nog binnen of buiten de tolleranties vallen.
Olie komt o.a. de verbrandingskamer binnen via de klepstelen/geleiders,
of langs zuiger/cilinder, of via de koppakking.
-Koppakking en voetpakking moet je nu toch al vervangen, alles is nu immer los.
-Cilinder inwendig, de std. montage maat is 42mm +/- 0,02mm.
cilinder maximaal 42,09. Cilinder versleten/vervangen bij 42,1mm.
-Zuiger diameter, meten aan de onderzijde, haaks op de pistonpen: 41,98.
Kleiner is versleten.
-Klepstelen verslijten ook, de std. inbouwmaat diameter is 5,5mm - klep vervangen bij 5,4mm.
Er zijn geen losse klepgeleiders, de kleppen gaan direct in het gietijzer.
Je ziet het, allemaal micrometerwerk, tolleranties tot in de honderste mm's.
Voor cilinder een inwendige micrometer, voor de rest een gewone uitwendige.
Heb je geen micrometer, schaf een setje aan of laat het meten.
Schuifmaat kan in de lade blijven.
Eerste overmaat voor cilinder is +0,25 = dus 42,25
Dan weer +0,25 = 42,50 enz enz.
Is de cilinder versleten, koop dan eerst de volgende overmaat zuiger.
Breng de versleten cilinder mét de nieuwe zuiger naar een revisiebedrijf waar ze je cilinder opboren
en nahonen tot de juiste maat aan de hand van de nieuwe zuiger.
Let op, cilinderkop moeren kruislings aantrekken met slechts 1,4 kgm. Niet meer!
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869