Kleppen roderen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Honda amigo
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jun 2012 17:57

Kleppen roderen

Bericht door Honda amigo »

Hallo,

Ik heb de kleppen van een amigo gerodeerd. Na een dik uur roderen besloot ik om te testen of de kleppen nu goed afsluiten. In de Amigo Shop Manual staat het volgende:

Afbeelding

Dus heb ik de compressieruimte laten vollopen met olie en met perslucht in de uit/in-laatpoort geblazen. Dit was het resultaat:

Afbeelding

Je ziet duidelijk de bellen op de foto en dit is niet goed volgens het werkplaatshandboekje. Dus vervolgens heb ik hetzelfde gedaan met een nieuwe cilinderkop en klep (heb deze wel niet gerodeerd aangezien deze splinternieuw zijn). ...en het resultaat:

Afbeelding

Bij de nieuwe onderdelen kun je ook duidelijk de bellen zien. Kan iemand mij dit uitleggen?

Oh ja ik heb ongeveer 6-8 oude cilinderkoppen liggen en deze vertonen allemaal kleine putjes op de zitting van de klep van de uitlaatpoort. Bij de nieuwe is dit een mooie rand.

Oude cilinderkop:
Afbeelding
Nieuwe cilinderkop:
Afbeelding

Mijn vragen zijn nu:
1. Hoe komt het dat ik ook met de nieuwe cilinderkop bellen in de compressieruimte krijg als ik met perslucht blaas?
2. Zijn de oude cilinderkoppen nog te redden met te roderen aangezien deze allemaal kleine putjes vertonen? Of is hier meer voor nodig?

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Kleppen roderen

Bericht door Eric »

Met perslucht heb je best kans dat je de klep open duwt. Gewoon de kop recht houden en dan wd40 of Remreiniger in het kanaal spuiten. Slokje benzine doet het ook.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1288
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: Kleppen roderen

Bericht door SuzuhaTR1 »

Ik test de ss50 koppen altijd met gesloten kleppen, onderste boven en dan de verbrandingsruimte volgieten met schoonmaak alcohol, of benzine.
En dan met een lampje in zowel het in- als uitlaatkanaal checken of het er doorheen lekt,

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Kleppen roderen

Bericht door wim V8 »

Je kan bij de nieuwe kop de kleppen iets inslijpen voor de zekerheid.
Maar met perslucht en ook nog vanaf de andere kant is iets teveel van het goede.
Door de compressie bij gemonteerde kop worden ze zelfs nog eens extra aan gedrukt.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Kleppen roderen

Bericht door NIX »

Je moet gewoon kleppen altijd inslijpen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: Kleppen roderen

Bericht door h5speedje »

de koppen zoals hier gepost hebben pitting...deze moet je frezen; inslijpen heeft geen zin...met frezen breng je namelijk de orginele zitting breedte weer terug naar de maat van de fabriek en sluiten ze ook..
Nieuwe kop en kleppen nooit op elkaar inschuren; deze dienen vanzelf in te slaan op elkaar..ga je hier inschuren is je zitting meteen te breed en kun je weer gaan frezen...mocht het jeuken en kan je je niet beheersen schuur dan in met vim of tandpasta maar zeker niet met schuurpasta voor auto's
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

Honda amigo
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jun 2012 17:57

Re: Kleppen roderen

Bericht door Honda amigo »

h5speedje schreef:de koppen zoals hier gepost hebben pitting...deze moet je frezen; inslijpen heeft geen zin...met frezen breng je namelijk de orginele zitting breedte weer terug naar de maat van de fabriek en sluiten ze ook..
Nieuwe kop en kleppen nooit op elkaar inschuren; deze dienen vanzelf in te slaan op elkaar..ga je hier inschuren is je zitting meteen te breed en kun je weer gaan frezen...mocht het jeuken en kan je je niet beheersen schuur dan in met vim of tandpasta maar zeker niet met schuurpasta voor auto's
Dankuwel. Enig idee hoe die pitting voorkomt? Aangezien alle cilinderkoppen die ik bezit dat probleem hebben. Zijn er ook gespecialiseerde zaken voor het frezen van cilinderkoppen?

Nieuwe klep inslijpen in nieuwe cilinder lijkt me idd ook heel onlogisch aangezien vroeger in de fabriek ook alles gewoon gemonteerd werd.

Honda amigo
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jun 2012 17:57

Re: Kleppen roderen

Bericht door Honda amigo »

Eric schreef:Met perslucht heb je best kans dat je de klep open duwt. Gewoon de kop recht houden en dan wd40 of Remreiniger in het kanaal spuiten. Slokje benzine doet het ook.

Dankuwel, ga het in het vervolg zo doen

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: Kleppen roderen

Bericht door h5speedje »

Honda amigo schreef:
h5speedje schreef:de koppen zoals hier gepost hebben pitting...deze moet je frezen; inslijpen heeft geen zin...met frezen breng je namelijk de orginele zitting breedte weer terug naar de maat van de fabriek en sluiten ze ook..
Nieuwe kop en kleppen nooit op elkaar inschuren; deze dienen vanzelf in te slaan op elkaar..ga je hier inschuren is je zitting meteen te breed en kun je weer gaan frezen...mocht het jeuken en kan je je niet beheersen schuur dan in met vim of tandpasta maar zeker niet met schuurpasta voor auto's
Dankuwel. Enig idee hoe die pitting voorkomt? Aangezien alle cilinderkoppen die ik bezit dat probleem hebben. Zijn er ook gespecialiseerde zaken voor het frezen van cilinderkoppen?

Nieuwe klep inslijpen in nieuwe cilinder lijkt me idd ook heel onlogisch aangezien vroeger in de fabriek ook alles gewoon gemonteerd werd.
Pitting is meestal materiaal wat is uitgeslagen weggeroest/weggebrand door alle kilometers..
Die cilinderkoppen zijn van gietijzer, niet echt een egaal materiaal daarbij worden deze cilinderkoppen best warm.
Laatste reden is geweest bij de introductie; de kleppen konden niet tegen de benzine die hier gebruikt werd en deze zijn uitgewisseld bij de dealer destijds (of niet)
werd dit niet gedaan dan verbranden de kleppen en slaan ze in op de zitting..geen beste combi dus destijds.

Beetje revisie bedrijf zal universele frezen hebben om de zittingen te doen...Geen idee maar dat spul van de chip-peda is toch allemaal aluminium?? weet niet of het past maar dan ben je in ieder geval van het zwakste gedeelte af. vraag buthead maar eens
Verder zijn deze motoren vanaf het begin al geimiteerd met de indian 50 en later dus met de chip peda..daar moet zat spul van te krijgen zijn..van de indan 50 past het wel maar moet je zelf een voetpakking maken vanwege het oliekanaal naar de kop
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

joost*
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 aug 2015 13:20
Locatie: Zwartebroek

Re: Kleppen roderen

Bericht door joost* »

als de klepzetel voorzien is van een nieuw profiel dan hoeven de kleppen maar voor 80% dicht tezijn daar loopt de motor goed op en binnen 100 km zitten ze voor 90-95%. vandaar het feit dat je belletjes ziet bij de nieuwe kop.
overigens kun je maar bij een klein aantal revisie berijven terecht die zulke kleine klepzetels kunnen frezen.
bij mij op het werk (ik zit in de motorrevisie) kunnen we vanaf 19 mm klepdiameter frezen ik denk dat jij daar net niet aankomt.
ik weet niet waar je woont maar je kunt (als je ze wil laten frezen) even informeren bij mma in amersfoort die kunnen redelijk klein spul frezen

raf
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 aug 2016 08:42
Bezit: honda amigo amigo2 novio novio2 camino

Re: Kleppen roderen

Bericht door raf »

kleppen zolang roderen heeft geen zin, om een goed afsluitende klep te hebben moet de hoek van de zitting en de klep iets verschillend zijn, daardoor krijg je een lijncontact wat veel beter afdicht dan een breed oppervlak waardoor eventuele vervuiling ook weggedrukt wordt door de hogere kracht op dit lijncontact, dit kan enkel bekomen worden door het frezen van zitting en slijpen van de klep op een machine bij het revisiebedrijf. het risico is dan dat er te weinig materiaal overblijft waardoor de kleppen in de kop komen liggen. dit kan gerepareerd worden door nieuwe zittingen in te persen die dan ook tegen loodvrij kunnen.

Dit is natuurlijk hoe het echt moet, maar voor een bromfiets zal het roderen ook volstaan om goed te lopen, maar natuurlijk is dit dan niet perfect. Zorg vooral voor voldoende speling daar anders de kleppen verbranden, vooral de uitlaat, voorgeschreven is 0.05mm maar dat moet je op loodvrij vaak controleren en nastellen, loodvervanger toevoegen is geen overbodige luxe

Plaats reactie