Huisvlijt: C50M CDI ontsteking. MET EFI!

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3935
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking. MET EFI!

Bericht door wim V8 »

Misschien is de pomp niet zelf aanzuigend en moét hij onder het niveau.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

binagun
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2017 14:57
Bezit: Helaas geen echte honda's wel een jinsheng jc50-q8 honda kloon blokje

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking. MET EFI!

Bericht door binagun »

Goede dag, ik heb de zelfde kit :), op een jinsheng jc50q8. ik heb de basis werking aan de gang nu nog de afr-table goed krijgen maar goed dat is veel rijtesten :) en datalogs nalopen. ik vroeg me af hou het met jouw conversie gaat ?

San
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:17
Locatie: Utrecht

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking. MET EFI!

Bericht door San »

En en en ;)?
Gezocht: Honda C50/70 Passport

Viertakt
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:48
Bezit: Solex OTO '65
Honda C50 '67
Honda C50m '68
Honda CB50j '78
½ Honda CB50j '78
Honda Z50j '79
Honda MTX50R '84
Vespa PK50XL Plurimatic '87
Spartamet '88
Yamaha XT600E '91
Daihatsjoe Pausmobiel turbo.
Locatie: Almeloooooooooooo

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking. MET EFI!

Bericht door Viertakt »

Ja en en en. De Cee hangt momenteel houtje touwtje in elkaar. Progressie gaat erg langsaam op het moment ivm werk. Baal ik zelf ook van, want in eerste instantie had ik hem klaar willen hebben voor de beurs van 't oale kreng (30-12-2017). Maar dat is niet gelukt.

Maar wel een paar kleine dingetjes die vermelden waard zijn. Momenteel zit het zover in elkaar dat het rijdbaar is, ik werk nog met een extern brandstoftankje omdat ik mijn benzinetank nog niet permanent wil verbouwen, want dat is in mijn ogen point of no return. Tot nu toe nog geen permanente wijzigingen gedaan aan de brommer/kabelboom. (retouraansluiting er in lassen/hardsolderen).

Ook had ik veel problemen met de datacommunicatie met mijn laptop, boven x toerental deed de verbinding vaag. Dit bleek aan mijn combinatie bougie/bougiedop te liggen. Gezien ik heilig geloof dat alle bougies waar een R in de naam staat gelijk is aan rommel, had ik er natuurlijk een gestoorde bougie en een gestoorde bougiedop op zitten. Blijkbaar zo gestoord dat het de verbinding met mn laptop verpestte. Goed, uit een oude bak een ontstoorde bougie opgezocht eeeeeennnnnnn; niks. Godverrekut, hele interwebs adviseerd OF ontstoorde bougie OF ontstoorde bougiedop, nooit EN.

Dus, eigenwijze Bassie hiero, beide erop gezet. Verdumt, geen vonk.

Na een lange avond vloeken en schelden wat in de instellingen gerommeld te hebben, gespeeld te hebben met de rise/dwell tijd van de ontsteking, liep het nog niet.

Toen heb ik de bobine in een baan rond de aarde geslingerd, andere bobine gemonteerd en verrek, het liep. Tevens MET datacommunicatie met mijn laptop.

Het loopt vrij ok tot en met zo ongeveer 5500 toeren en dan is het kut. Oude ontsteking terug gezet, en het loopt goed door. Injectie werkt behoorlijk, en het automagisch inleren van de AFR blijkt te werken. Nu nog even stoeien met de ontstekingsmap, maar daar zit nog een behoorlijke leercurve in voor mij. Fixeer ik alles op een vaste voorontsteking, verloopt de zooi nogsteeds over toerental. Heeft vermoedelijk te maken met de pickup/pukkellengte.

En daar staat het nu zo ongeveer. Je leert er wel van.

Momenteel wacht ik nog op een chinese ultralight notebook (Jumper ezbook 3 pro, voor de gene die het wat intresseert) zodat ik ook on te go kan spelen met de afr/timing tables. Mijn huidige kolengestookte laptop houdt het niet zo lang vol zonder een aggregaat mee te slepen.

Maar ooit komt een dag dat ik hier weer vol goede moed mee bezig ga.
Drink coffee, do stupid things faster with more energy.

Viertakt
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:48
Bezit: Solex OTO '65
Honda C50 '67
Honda C50m '68
Honda CB50j '78
½ Honda CB50j '78
Honda Z50j '79
Honda MTX50R '84
Vespa PK50XL Plurimatic '87
Spartamet '88
Yamaha XT600E '91
Daihatsjoe Pausmobiel turbo.
Locatie: Almeloooooooooooo

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking. MET EFI!

Bericht door Viertakt »

binagun schreef: 22 dec 2017 17:48 Goede dag, ik heb de zelfde kit :), op een jinsheng jc50q8. ik heb de basis werking aan de gang nu nog de afr-table goed krijgen maar goed dat is veel rijtesten :) en datalogs nalopen. ik vroeg me af hou het met jouw conversie gaat ?
Kijk, ik hoop dat het icm een moderne ontsteking iets beter gaat dan met die zelfbouwzooi wat ik op mijn oude kreng heb zitten.

Rij je ook closedloop met lambda? Want AFR bijregelen kan die behoorlijk goed zelf. Eigenlijk heb ik niets aan de AFR table gedaan op stationairloop na. Het loopt 1200rpm stationair, en vanaf 1400 toeren gaat het al in closed loop, en dat werkt redelijk tot zover. Fantastisch zo'n systeem die zn eigen AFR table updated.
Drink coffee, do stupid things faster with more energy.

binagun
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2017 14:57
Bezit: Helaas geen echte honda's wel een jinsheng jc50-q8 honda kloon blokje

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking. MET EFI!

Bericht door binagun »

opzig liep de brommer zo zelf met een verkeerde onstekings offset, 15 ~ 30 graden ipv 3, ik ga de firmware binnen kort eens reseten naar de orgineele staat, gezien de helft van mn testen zijn geweest met valse o2 sensor waardes ( niet genoeg flow er over op zn eerste plaats ).
maar huidig staat de ignition advance uit, en loopt ie redelijk tot de 3e versnelling al is er een flinke lag tussen ut gas opentrekken en reactie van het blokje. in mn laaste test rit toonde het data log dat ie erg rijk liep . maar met het weer en werk heb ik er ook niet veel tijd voor gehad.

San
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:17
Locatie: Utrecht

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking. MET EFI!

Bericht door San »

is er nog progressie ? :)
Gezocht: Honda C50/70 Passport

binagun
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2017 14:57
Bezit: Helaas geen echte honda's wel een jinsheng jc50-q8 honda kloon blokje

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking. MET EFI!

Bericht door binagun »

Opzig bij mij niet echt, het lijkt nu allemaal te werken, tijdens een proefrit enige tijd terug op de heenweg gestrand geraakt door een lege accu (de efi kit vind lager als 12volt niet fijn), en op de terug weg na het laden van de accu thuis brak mijn uitlaad net na de flens af (is inmiddels gerepareerd). tot nu toe lijkt het allemaal redelijk goed te werken, nu nog voornamelijk bezig met tandwiel ratio's om um prettig rijdend te krijgen. Maar deze brommer gaat binnenkort opgeschort worden en volledig opgeknapt worden over een lange periode o.a het middenframe waar het blok en achterbrug aan monteert recht proberen te krijgen, ontroesten en verven, nieuwe kabelboom, en vast nog andere zaken die ik nog moet tegenkomen.

binagun
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2017 14:57
Bezit: Helaas geen echte honda's wel een jinsheng jc50-q8 honda kloon blokje

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking. MET EFI!

Bericht door binagun »

korte update aan mijn kant, ben er inmiddels achter wat de oorzaak van mijn spanning problemen was, bleek dat m'n gereviseerde blok met een 6volt spoel geleverd was( spoel zonder midden tap naar ground/min). deze is inmiddels samen met de oude ontsteking-spoel vervangen door het normale type. samen met een 2de spanning regelaar laad de accu ook werkelijk op stationair. de efi kit is redelijk stroom behoevend ca. 2 amp draaiend. de laaste tijd gerbuik ik hem weer vaker omdat ik momenteel niks anders aan vervoer heb en het gaat aardig met een 13 op 42 tandwiel verhouding. ben benieuwd hoe het met de ander gaat.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8896
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking. MET EFI!

Bericht door butt head »

gebruiken jullie daarvoor de originele ontsteking of een bij geleverde ontsteking?
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

binagun
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2017 14:57
Bezit: Helaas geen echte honda's wel een jinsheng jc50-q8 honda kloon blokje

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking. MET EFI!

Bericht door binagun »

ik gebruik de bijgeleverde cdi, o.a. omdat ik de hoogspanning spoel heb vervangen door een laagspanning spoel waardoor ik alleen nog maar op een dc cdi kan draaien.

binagun
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2017 14:57
Bezit: Helaas geen echte honda's wel een jinsheng jc50-q8 honda kloon blokje

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking. MET EFI!

Bericht door binagun »

weer een updatje van mijn kant, het lijkt erop dat ik langzaam aan redelijk weet hoe het werkt, mijn afr ratio begint goed te zijn ignition advance werkt naar behoren,net nog een issue van storing op het prm singaal opgelost (kwam door de 2de lichtspoel verlichtings kant van de spoel, dan maar 1 spoel kant voor verlichting en 2 voor de accu en efi ). zo nog even weer een testritje rijden en kijken of het problem nu wegblijft.

hoe gaat het met die van jouw Viertakt?

Plaats reactie