Huisvlijt: C50M CDI ontsteking. MET EFI!

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Viertakt
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:48
Bezit: Solex OTO '65
Honda C50 '67
Honda C50m '68
Honda CB50j '78
½ Honda CB50j '78
Honda Z50j '79
Honda MTX50R '84
Vespa PK50XL Plurimatic '87
Spartamet '88
Yamaha XT600E '91
Daihatsjoe Pausmobiel turbo.
Locatie: Almeloooooooooooo

Huisvlijt: C50M CDI ontsteking. MET EFI!

Bericht door Viertakt »

Afbeelding

Hallo,

Zoals jullie waarschijnlijk weten, zit er op de eerste C50Metjes een innerrotor ontsteking met vervliegende contactpunten buiten op de rotor.

Afbeelding
Afbeelding

Echter was deze troep zo versleten (speling op t nokje, contactpunten gaar, condensator gaar, veertjes uitgerekt enz.) dat ik besloten heb deze troep in een baan om de aarde te slingeren.

Echter wou die toen uiteraard niet meer vonken.

Mede omdat de originele startmotor met vrijloopkoppeling enzovoorts behouden moest worden, is er besloten hier een lego eigenbouw cdi ontsteking op te fabrikobbelen.

Men neemt een stuk assenstaal van 3cm doorsnee, draait er een stuk af zodat hij in de uitsparing van de rotor past, boort er een gat in, draait er een boutje door en voilla, je hebt een rotortje met pukkel.
Afbeelding

Toen heeft yours truly een plaatje gemaakt, hier een bami pickupspoel op gekwakt, mooie coilgap van vijfentwintig honderste aangehouden, en deze er tegenaan gegooid.
Afbeelding

De originele blauwe draad van de contactpunten die eerder naar de 6v gelijkspanningsbobine liep, hangt nu aan ener zijde aan de pickup, en aan andere zijde naar een 4 pins DC bami CDI.

De originele bobine heb ik ritueel verbrand en vervangen voor een willekeurige bobine die ik nog had liggen (van een Honda MTX ofzo).

Ook heb ik de originele stator behouden, en hier een zwevende 12v spanningsregelaar aan gehangen. Werkt als een tiet.

Nu is het nog een kwestie van finetunen.
De huidige problemen:
- de huidige pukkel (boutkop) is 7mm op een rotoromtrek van 30mm*Pi, dit resulteert dat de pukkel momenteel ongeveer rond en de nabij 20 tot 25 graden lang is. Wat vervolgens resulteert in een onbenullige vervroeging. Dus hier moet de vijl nog even tegenaan.
- preciese ontstekingstijdstip is lastig te bepalen, omdat ik de markeringstekens niet meer kan zien. Hiervoor moet er nog even het een en ander bedacht worden.

Huidige overwinningen:
- het liep stationair op de eerste trap.

Binnenkort zullen hier meer fotos en schemas neergeplempt worden zodat jullie dit zonder schaamte na kunnen bouwen.

De verdere plannen met deze Cee zijn, zoals met ongeveer al mijn viertakten, een echte Keihin CVK met automagische choke(want van originele valstroomcarburateurs krijg ik jeuk op rare plekken), halogeen (of xenon, hij is toch helemaal gelijkgericht) leds in de knippers, leds achter, bami 12v startmotorwerk in het huidige 6v startmotorhuis drukken en de originele voor en achter fietspompen die door moeten gaan voor dempers vervangen voor iets wat wel dempt.
Verders heulemoal nikse.

Groetjes,
Wouter


Credits voor ome Leo, de held op de draaibank,
mn vader, voor het inzet van zijn hersenen, en mn vriending voor morele ondersteuning (zij moet er immers op rond ploffen)
Laatst gewijzigd door Viertakt op 09 jun 2017 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Drink coffee, do stupid things faster with more energy.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16146
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking.

Bericht door nielspbr »

:D

Tja verzin eens wat. Heeft dat boutje nog wat te houden of dient het puur als pukkel?
Inbusboutje, madenschroef, draadeind met een sleufje voor een schroevendraaier, zeskantkopje van twee smallere vlakjes voorzien...
Zo te zien ben je creatief genoeg.

Viertakt
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:48
Bezit: Solex OTO '65
Honda C50 '67
Honda C50m '68
Honda CB50j '78
½ Honda CB50j '78
Honda Z50j '79
Honda MTX50R '84
Vespa PK50XL Plurimatic '87
Spartamet '88
Yamaha XT600E '91
Daihatsjoe Pausmobiel turbo.
Locatie: Almeloooooooooooo

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking.

Bericht door Viertakt »

Nee dat boutje dient puur als pukkel. Ik zat eerst ook te denken aan een imbusboutje of een schroef oid met een smallere kop, echter ben ik bang dat deze (omdat ze geen vlak oppervlak hebben) raar signaal geven op de pulsgever, het zelfde met een draadeind met sleuf erop. Denk dat ik gewoon dit kopje korter vijl. Heb met opzet zacht materiaal gekozen, en niet van die ontzettend harde rvs bouten. Als het er eenmaal in zit en werkt hoeft het er wat mij betreft ook nooit meer uit.

Bedankt voor je input!

Al met al koste dit mij vrij weinig, pulsgever komt uit een ontploft bamiblok met zo'n raar binnenstebuiten vliegwiel (had in eerste instantie gehoopt dat die hele ontsteking zou passen, echter heeft zo'n C50M een rare krukas waarbij het vliegwiel opgesloten zit met een bout, niet een moer), CDI koste 4 dollar nogwat op aliexpress, en de bobine lag er nog.
Drink coffee, do stupid things faster with more energy.

NIX
chaly addict
Berichten: 18800
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking.

Bericht door NIX »

Eindelijk weer eens iemand die gewoon sleutelt!
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Viertakt
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:48
Bezit: Solex OTO '65
Honda C50 '67
Honda C50m '68
Honda CB50j '78
½ Honda CB50j '78
Honda Z50j '79
Honda MTX50R '84
Vespa PK50XL Plurimatic '87
Spartamet '88
Yamaha XT600E '91
Daihatsjoe Pausmobiel turbo.
Locatie: Almeloooooooooooo

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking.

Bericht door Viertakt »

Het is weer even stil geweest, alles is gedaan aan de Cee om hem helemaal fantastisch te laten lopen. Het is ondertussen zo erg dat mijn vriendin hem geclaimd heeft voor toertochten, en ik weer op die oncomfortabele rotMonkey mag rijden. Hoewel de gemiddelde snelheid van onze toertochten zo laag ligt (omgekeerd evenredig met de gemiddelde leeftijd, die is 60+), dat ik het prima op de Solex af zou kunnen.

Affijn, ik dwaal af.
Nieuwe schokdempers voor en achter, een echte Keihin CVK carburateur(de enige echte carburateur waarmee je digitaal kan gasgeven), LEDlampies, electra het een ander aan gedaan, statorspoel opnieuw gewikkeld want ik wou meer vermogen (koelbox op 12v in de aanhanger zou moeten werken), nieuwe koppeling er in omdat de vorige ontploft was. En sindsdien een aantal duizend kilometer met het ding gejakkerd zonder dat hij ook maar een milliseconde geweigerd had.

Uiterlijk heb ik (op het witte plastic na, want dat was geel) niets aan gedaan, want het moet toch nog een beetje origineel lijken.

Loopt als een tiet, zo ongeveer 75km/u met ori kop en cilinder, stationairloop op 18 graden voorontsteking, vervroeging naar plusminus 35 graden bij weet ik hoeveel toeren want ik heb geen toerenteller (ik zou het theoretisch gezien kunnen uitrekenen, maar daar ben ik te lui voor).

Maar ik ben tot de conclusie dat het zo goed loopt dat het saai is.

Daarom komt er nu een injectieset op met een programmeerbare CDI. Deze komt nu vanuit Ghuanzou deze kant op. Het betreft een Megasquirt achtig geval, met TPS, MAP, MAT, small band lambda. Omdat er zoveel fratsen en frutsels op zitten, wordt het hopelijk wat onbetrouwbaarder en complexer zodat ik nog een keer wat te sleutelen heb. Heb speciaal een 20mm throttlebody laten maken, omdat de 28mm throttlebodies mij een niet lineargenoege (is dat een woord? nu wel) gasrespons zullen geven.

Ik ben nog even aan het rekenen geweest, en kwam tot de conclusie als ik ongeveer (geschat, nat vingerwerk, maar wel ten opzichte fabrieksopgave van Honda) een PK of 5 zou hebben, ongeveer een injectorflow van 28~cc/min nodig zou hebben. Omdat er in de toekomst misschien nog iets gaat veranderen aan de setup, lijkt het me fijn om ongeveer een dutycycle van 75-80% aan te houden op de injector. Gezien een cc benzine ongeveer 0.75 gram weegt, heb ik dus een 26 grams injector nodig. Die bestaan niet, maar het eerste wat er zo uit de legodoos in de buurt zit is een 30 grams injector, dus die komt er op. Hopelijk wil die injector ook nog zo laag lopen dat hij het motortje stationair niet verzuipt, anders ga ik wel knooien met de injectordruk ('standaard' ongeveer 3 bar).

Dus, bij deze heb ik een oplossing verzonnen voor een probleem dat niet bestaat!

Trouwens, Chrome autocorrect is grappig:
Afbeelding


Groetjes
Drink coffee, do stupid things faster with more energy.

mark
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 jan 2007 11:08
Bezit: ZB150
Locatie: Rotterdam

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking.

Bericht door mark »

Goed verhaal!

Viertakt
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:48
Bezit: Solex OTO '65
Honda C50 '67
Honda C50m '68
Honda CB50j '78
½ Honda CB50j '78
Honda Z50j '79
Honda MTX50R '84
Vespa PK50XL Plurimatic '87
Spartamet '88
Yamaha XT600E '91
Daihatsjoe Pausmobiel turbo.
Locatie: Almeloooooooooooo

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking.

Bericht door Viertakt »

Mocht men het zich afvragen, deze Chineze knakker kan de hele troep naar wens leveren.
https://nl.aliexpress.com/item/microsqu ... 77851.html
Drink coffee, do stupid things faster with more energy.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5157
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking.

Bericht door stoterstangen90 »

Prachtig verhaal.
Als de cee wat minder betrouwbaar wordt kun je hem ook terugclaimen van je vriendin.
Afbeelding

Viertakt
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:48
Bezit: Solex OTO '65
Honda C50 '67
Honda C50m '68
Honda CB50j '78
½ Honda CB50j '78
Honda Z50j '79
Honda MTX50R '84
Vespa PK50XL Plurimatic '87
Spartamet '88
Yamaha XT600E '91
Daihatsjoe Pausmobiel turbo.
Locatie: Almeloooooooooooo

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking. MET EFI!

Bericht door Viertakt »

Zo, mijn pakketje uit het land van breedbeeldzicht (21:9) is binnen. En me like a much!

Wie kan dit lezen? Hoe dit in (in de naam van onze here) ooit bij mij thuis is gekomen is mij een raadsel.
Afbeelding

Afijn, het 20mm gasklephuisje met injector en de verschillende sensoren alles erop en eraan.
Afbeelding

De programmeerbare vonk kompjuuter.
Afbeelding

De sapcentrifuge. (25l/h @3bar, daar kan ik niet tegen op zuipen.)
Afbeelding

Dit had ik eigenlijk niet verwacht, er zit zowaar een 4 draads lambda sonde bij, geen idee hoeveel boze elfjes zo'n ding uit de accu trekt. Verder gewoon een universeel ding, had er ook een uit m'n auto kunnen draaien bij gebrek aan beter. (Die heeft er toch één voor spek en bonen.)
Afbeelding

En nog een lekker bordje Chinese noodles.
Afbeelding

Hoppa!
Drink coffee, do stupid things faster with more energy.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5157
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking. MET EFI!

Bericht door stoterstangen90 »

Goed bezig.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16146
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking. MET EFI!

Bericht door nielspbr »

Is de stroomopbrengst van je ontsteking een beetje op orde?

Viertakt
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:48
Bezit: Solex OTO '65
Honda C50 '67
Honda C50m '68
Honda CB50j '78
½ Honda CB50j '78
Honda Z50j '79
Honda MTX50R '84
Vespa PK50XL Plurimatic '87
Spartamet '88
Yamaha XT600E '91
Daihatsjoe Pausmobiel turbo.
Locatie: Almeloooooooooooo

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking. MET EFI!

Bericht door Viertakt »

nielspbr schreef:Is de stroomopbrengst van je ontsteking een beetje op orde?
Heb de originele spoel(en) herwikkeld naar 3fasige zwevende spoelen, kan ongeveer 8A uit de spoelen trekken (bij plusminus 4000rpm) zonder dat de spanning in elkaar zakt. Tevens heeft een C50m een gigantische accubak, waar een 11Ah accu in gepropt zit.

Huidige verlichting is 35w koplamp, 0,5w achterlicht, en de pilotlampjes zijn verwaarloosbaar. Laten we gemakshalve zeggen dat er 3A door de verlichting getrokken wordt, dan heb ik nog 5A over voor andere toeters en bellen.

Heb de pomp al ff getest, deze trekt onder volle belasting 2,5A. Maar gezien deze niet altijd loopt zal het wel meevallen.
Drink coffee, do stupid things faster with more energy.

Viertakt
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:48
Bezit: Solex OTO '65
Honda C50 '67
Honda C50m '68
Honda CB50j '78
½ Honda CB50j '78
Honda Z50j '79
Honda MTX50R '84
Vespa PK50XL Plurimatic '87
Spartamet '88
Yamaha XT600E '91
Daihatsjoe Pausmobiel turbo.
Locatie: Almeloooooooooooo

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking. MET EFI!

Bericht door Viertakt »

Kleine update zonder foto; in eerste instantie wou ik gewoon een moer op de uitlaat lassen voor de lambdasonde, maar na overleg met iemand die iets minder lomp is als ik zie ik daar van af. Er wordt nu een kraagje op ge(autogeen)last met koper, en daar tap ik draad in. Hoe en wat heb ik geen idee over (ik kan alleen maar lasdraad erop schijten met migmag, of een elektrode er in roeren en vervolgens de hele troep wegslijpen, repeat, om vervolgens tot de conclusie te komen dat er meer metaal toegevoegd is aan de binnenkant van de uitlaat dan waar het daadwerkelijk zou moeten zitten. Wie herkent zich hierin?) maar volgens een deskundiger persoon zal het ontzettend mooi worden zonder dat het chroom al te veel aangetast wordt, plus het zou een hoge oxidatiebestendigheid hebben.

Dat is mooi, want ik hou niet van poetsen, ben benieuwd.

Ohja, ik gebruik hier een originele (vietnameze, taiwaneze?) C70 uitlaat voor. Lambdasonde komt 14cm vanaf het uitlaatspruitstuk, waar deze net mooi onder de cilinder weg valt. Tevens las ik er een klein kapje voor, ter bescherming.

Hoe kom ik bij die 14cm? Simpel, omdat de interwebz mij verteld dat de neus van de sonde plusminus 600-900 graden moet worden. Men gaat even een stuk plat op de brommer jagen, pakt de ultra accurate china (immafirinmah)laz0rmeter, en kijkt waar de uitlaat ongeveer 750-800 graden is.
Vervolgens laat je hem even stationair lopen en kijk je waar de uitlaat 600 graden is.
En daar ga je precies tussenin zitten. Daarna (omdat ik niet bezwaard ben met enige vorm van kennis over het onderwerp) heb ik de handleiding erop na geslagen, tot de conclusie komende dat mijn redenatie nog nieteens zo slecht was, die spreken over 6 tot 10 inch vanaf de uitlaatklep.

Moraal van het verhaal, je kunt jezelf een avond lang zere kop en veel trial en error tijd besparen door direct de handleiding te lezen.

Na het lezen van de hele Amsterdam euro4 conversie discussie, heb ik ook de stoute schoenen aangetrokken en ben ik naar een (ondertussen bevriende) rdw keurmeester gestapt, om te vragen of het eventueel mogelijk zou zijn om een gasmeting op de brommer te doen mbt uitstoot. Hij wist het antwoord niet maar hij gaat het uitzoeken voor mij. Het zou helemaal gaaf zijn als een brommertje uit 68 euro4 gekeurd zou kunnen worden. Maar dan moet ik wel een uitlaat met kat zoeken en een ecokop van iets recents erop drukken. Maar als het te kostbaar gaat worden zie ik er vanaf, want milieuzones in Almelo komen waarschijnlijk pas in het jaar 3018, lang nadat alle dino-overblijfselen verbrand zijn.
Drink coffee, do stupid things faster with more energy.

Viertakt
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:48
Bezit: Solex OTO '65
Honda C50 '67
Honda C50m '68
Honda CB50j '78
½ Honda CB50j '78
Honda Z50j '79
Honda MTX50R '84
Vespa PK50XL Plurimatic '87
Spartamet '88
Yamaha XT600E '91
Daihatsjoe Pausmobiel turbo.
Locatie: Almeloooooooooooo

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking. MET EFI!

Bericht door Viertakt »

Afbeelding
Drink coffee, do stupid things faster with more energy.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16146
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Huisvlijt: C50M CDI ontsteking. MET EFI!

Bericht door nielspbr »

Hoe loopt die kabel, Onder het blok door?

Plaats reactie