Wie rijdt er al met LED licht?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door ivo215 »

Ik zit te spelen met het idee LED licht in mijn koplamp te frutten.
Nu heb ik gehoord dat er ook LED lampjes zijn met fittingen voor in de bromfiets, maar gezien heb ik ze nog niet.
En ook, hoeveel lumen zou je eigenlijk nodig hebben?
Ter vergelijking een moderne beetje zaklamp van Maglite met LED doet nu iets van 77 of 114 lumen, afhankelijk van het model.
De oude kleinste Maglite met gloeilamp op 2 AA's gaf 14 lumen.

In theorie zou je zelf een fitting kunnen maken met een stukje koperen buis waar je de bajonet-pukkels en/of bajonet-plaat aan soldeert.
Of je koopt een lamp voor in je koplamp, maakt die stuk en hergebruikt de fitting ... Dat is misschien wel de eenvoudigste weg.
En daar in kan dan een brug gelijkrichter, spanningsregelaartje of misschien gewoon een zener, een elcotje om de spanning glad te strijken en vervolgens 4 3~3,2V LED's in serie. Ik heb al een leuke LED gezien van CREE met 4 3,2V LED's geïntegreerd onder 1 110° lensje. Niet heel goedkoop of zo, maar het hoeft ook niet elke keer voor 2 kwartjes klaar te zijn. En die 4 LED's zou je ook 2 aan 2 kunnen solderen en combineren met een 6V regeling (leuk in de C310). De 6v opstelling eet dan wel 1,4 ampère, maar een standaard 15W lamp op 6v doet 2,5 ampère, dus dat moet gewoon kunnen.
Geeft wel 430 lumen ... en het is me nog niet duidelijk of dat per LED is, of voor alle 4 gecombineerd (waarschijnlijk combi) ... en als ik dat vergelijk met de LED lamp die in mijn gang hangt en er 250 zou moeten geven dan is 430 lumen sowieso veel meer licht dan ik ooit op een brommer heb gehad of gezien ... 430 lumen is misschien zelfs een beetje aan de enthousiaste kant.
Een C310 met 430 lumen uit de koplamp lijkt me overigens wel stoer. Troetelbeertjes, straal!

430lm is dan wel de koud-wit licht variant. Neutraal-wit is 370lm en warm-wit is het 'maar' 320 lumen. Overigens heb je die 4-in-1 LEDS van CREE ook in wit-R-G-B. Maar dàn moet je er ook gewoon een looplicht van maken.

Ik moet ook nog even nadenken over wat voor schakeling (het moet wel in een fitting passen) er in zou kunnen om ook functioneel low beam en high beam te hebben.
Dit lijkt me wel een leuk projectje, en dat kan ook gewoon op het aanrecht van de keuken gerealiseerd worden. S-39 is weer eens wat anders dan benzinedampen.

Iedereen die mee wil denken is van harte welkom, doe maar en spui je ideeën.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

fcapri
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 mei 2016 09:07
Bezit: honda novio, honda amigo

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door fcapri »

ik ben van plan volledige led ombouw te doen.
bouw al jaren mijn eigen led fietsverlichting (vaste constructie, niet zo van die verwijderbare accu lampjes).

als ge een brommer/moto met accu systeem hebt, valt het nogal goed mee. dan kunt ge eventueel een led driver uit china laten komen. ben je er heel goedkoop van af.
als je geen accu hebt in je brommer/moto, dan wordt het wat anders. want die lichtspoelen geven nogal een rommelige spanning af. ik ben nu bezig met het ontwerp om van zulke lichtspoelen naar een propere DC spanning te geraken ( 5 of 12V, ben er nog niet uit).

voor de leds: ik zou voor losse leds gaan en zelf iets bouwen. cree zit nu rond de 100lumen/watt wat aardig veel is.
200lumen zou dan een 2W led zijn, of een 25W gloeilamp of een 20W halogeenlamp. lijkt mij meer dan genoeg voor een brommer of moto.

high beam/low beam is peanuts om in te bouwen. op mijn fiets doe ik dat als volgt:
ik neem een 1W led en bouw die in mijn fietslichtje. ik geef die een serieweerstand om de stroom te begrenzen.
hiervoor berekent ik 2 weerstanden.
3.3ohm om 300mA te laten lopen (3.2V x 300mA = 990mW of max van de led)
15ohm om 60ma te laten lopen (3.2V x 60mA = 200mW).
ik neem dan 2 weerstanden, een 12ohm en een 3ohm. die zet ik in serie. met een klein schakelaartje kan ik die 12V overbruggen. zodoende zonder schakelaar heb ik 15ohm, met schakelaar aan heb ik 3ohm. zou er iets kapot gaan in schakelaar of bekabeling, heb ik ALTIJD 200mW licht uit de led. maak je een keuzeschakelaar waar de ene stand 200mW en de andere stand 1W geeft, en de schakelaar gaat kapot, dan heb je GEEN licht meer.

bijkomend voordeel is dat de lamp op 200mW niet gekoeld moet worden, en ook een pak energie uit de accu bespaard (met de fiets gebruik ik een accupack onder mijn zadel). ik rijd op straat rond met 200mW en als ik door een niet verlicht veldpad rijd, gebruik ik 1W (eigenlijk maar 0.75W want heb die 3ohm iets groter gepakt om veilig te spelen met de led).
de stroom moet je allesinds begrenzen, leds werken niet op een vaste spanning, maar op een vaste stroom (dus geen 4leds van 3.2V op een 12.8V spanningsregelaar hangen maar 3leds van 3.2V op 12V hangen met een stroombegrenzende serieweerstand ofwel een 12V leddriver voor die 3leds.

bv deze:
http://www.aliexpress.com/item/Free-shi ... 72743.html.
gemaakt om leds lampen in 12v halogeenvoeten te kunnen steken. AC/DC 12V in, 1 tot 3ledjes van 1W in serie aan de output (300mA output en daarbij zal de spanning tussen 3 en 10.8V zitten). 0,88€/stuk kunt ge echt niet voor sukkelen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door Daan1508 »

Je moet je watbetreft groot/dimlicht wel realiseren dat je bij een gewone koplamp niet het vermogen schakelt, maar het schijnsel! In een C50 zit een 25W/25W lamp, en als je de knop om zet gebruik je de 2e 25W gloeidraad die ergens anders in de reflector schijnt...

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door nielspbr »

Als je met Cree leds gaat werken, vergeet de koeling niet, die dingen worden heet!

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door ivo215 »

@fcapri
Je hebt gelijk dat er een weerstand in serie moet met de LEDs. Voor het geval dat de LEDs het begeven en vol gaan geleiden, dan heb je in elk geval nog een belastend component in die serie. Zonder weerstand zou je dan kortsluiting krijgen als de LEDs het zouden begeven.
En het wisselspanningcircuit van onze Hondas is niet gezekerd, dus dan gaat er iets anders stuk, zoals bijvoorbeeld de lichtspoel.
Wel wil ik eigenlijk toch gaan proberen om de lampjes plug-and-play te gaan maken. Dus geen extra accu's plaatsen, of aanpassingen in de bedrading gaan maken. Het circuit moet het helemaal zelf maar uit gaan zoeken op de wisselspanning die hem gevoerd wordt.
Dus zo dat er geen verdere modificaties aan de electra van de brommer nodig zijn.
Op 12v brommers zal het sowieso makkelijker zijn, want die zijn standaard allemaal uitgevoerd met een stevige spanningsregelaar op het wisselspanningscircuit. Dus wat voor een circuit het ook gaat worden, op een 12V brommer zal je veel minder te maken krijgen met grote spanningsverschillen. Dus de regeling die je dan maakt voor de LED-verlichting kan dan redelijk eenvoudig gehouden worden.

Bij 6v brommers wordt het anders. Die hebben geen spanningsregelaar. Tenminste niet origineel. En sommige replica ontstekingen kunnen nog wel eens >20V produceren. Dus op een 6v brommer moet je licht een heel breed spectrum aan voltages kunnen overleven.
Dus ik ga eerst maar met een 12V beginnen, dat lijkt me makkelijker.

Wat je ook moet bedenken is dat er 2 verschillende soorten koplampen zijn. Een fietslamp is er eigenlijk alleen maar voor om er voor te zorgen dat andere weggebruikers je kunnen zien. Van een fietslamp hoef je niet te verwachten dat deze de weg voor je verlicht. En met veel brommers is dat ook zo. Het 2e soort koplamp is het soort dat de weg voldoende verlicht zodat je zelf ook nog wat kan zien in het donker.
430 lumen is inderdaad overkill. Ik ben daarom ook maar al vast af gestapt van het idee om ze alle 4 in serie te doen. Eerder 2 voor de low beam, en de andere 2 voor de high beam.

@Daan
Ik ben me bewust dat een koplamp (standaard) 15/15 watt is, en dat de low beam tegen de bovenste helft van de koplampspiegel aan geschenen wordt, en de high beam gebruikt de hele koplampspiegel. Er is inderdaad geen sprake van dimlicht en groot licht op de brommer, maar 2 verschillende manieren om een lichtstraal te bundelen. Een koplamp heeft dan ook 2 gloeidraden, het zijn 2 verschillende lampen in 1 fitting, met beide hetzelfde vermogen. En dan zou je dus ook iets moeten maken wat in 2 verschillende richtingen licht gaat geven.
Daarom vind ik die 4-in-1 LEDs ook interessant, want die delen met zijn vieren 1 bolle lens. Als ik die nu "achterstevoren" in de koplamp heb zitten, dan hoop ik dat ik met de bovenste 2 tegen de bovenkant van de spiegel aan kan schijnen.
Maar of dat in de praktijk ook zo zal zijn moet nog maar blijken.
En voor high beam zouden dan de onderste 2 aan moeten om midden op de spiegel te schijnen.
Afbeelding
Of 2 individuele LEDs er in die elk anders gericht zijn ... ik weet het nog niet, dat moet nog blijken.

@Niels
Helemaal mee eens dat daar aan gedacht moet worden. In de specs staat dat ze onder de 135°, anders kunnen ze de levensduur niet garanderen. Ik denk dat ik hem maar op een warmtegeleidende plaat moet plakken. o.i.d. Een klein stukje aluminium plaat of zo.

Ik ga eerst maar eens met de multimeter kijken wat voor spanningen mijn brommer allemaal produceert, zowel belast als onbelast, stationair en op toeren.
Daarna ga ik denk ik wat componenten bestellen om mee te experimenteren.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

fcapri
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 mei 2016 09:07
Bezit: honda novio, honda amigo

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door fcapri »

12V AC gelijkrichten, afvlakken en dan zo een led driver erachter. dus alles op een printje monteren met voldoende groot koelprofiel. vergeet ook niet dat het koelprofiel zijn warmte moet kwijtraken in de koplamparmatuur. zou dus handig zijn als ze aan de behuizing ofzo kan vasthangen.

die weerstand zit er niet om uw brommer te beschermen als de leds sneuvelen, maar om te voorkomen dat de leds sneuvelen. die zijn NIET spanningsgestuurd.

ff voorbeeld:
Afbeelding

stel we hebben een voeding van 7V en een witte led van 3,4V (20mA). ik zet er een weerstandje in van 200ohm. er loopt (3,4/200) 18mA.
de voeding varieert nu een beetje en stijgt tot 7,2V. er zal dan (3,8/200ohm) 19mA lopen. de led overleeft het.
nu neem ik 2 leds van 3,4V in serie in serie met een weerstand van 11ohm op 7V, er loopt bv ook ongeveer 18mA. nu varieert de spanning ook naar 7,2V. door de leds zal nu 36mA lopen. de leds gaan kapot.
al je ze zonder weerstand zou aansluiten op een voeding, kan de stroom makkelijk 10keer meer zijn dan de led aankan. daarom moet er altijd een voldoende grote serie weerstand in. hoe meer spanning over de weerstand, hoe meer spanningsvariatie je kan overbruggen.
je kan het ook zien op de grafiek. als je 0,1V omhoog gaat, stijgt de stroom direct al met 5mA

ik kan mijn lampen op de fiets ook richten op straat hoor. daarvoor koop ik lenzen voor die ledjes
je hebt ze met kleine openingshoek (kleine cirkel op straat) of met grote openingshoek (grote cirkel) ofwel diffuse
Afbeelding

ik ben bezig met een stabiel ontwerp om op 6V lichtspoelen te werken. ingangsspanning 6-40V zit ik nu, uitgangsspanning stabiele 5V voor de ledjes. echter kan de spanning onbelast nog veel hoger oplopen dan 40V, dus moet nog iets van overspanningsprotectie inbouwen.
ik kan in principe ook vlotjes naar 12V door een DC/DC converter achter te steken.

let ook op met lichtspoelen. die hangen meestal aan 1 kant aan het frame vast. als je daar een bruggelijkrichter achter hangt, mag je DC spanning zijn masa NIET op het frame hangen. want anders sluit je de lichtspoel kort bij de negatieve alternantie

enkelzijdig gelijkrichten, massa AC mag aan massa DC hangen op het frame. nadeel is wel dat je 50% verlies hebt van energie:
Afbeelding

dubbelzijdig. als je hier de onderste 2 lijnen aan elkaar verbind (weerstand en spoel onderaan), en bij negatieve alternantie staat er+ onderaan en - bovenaan op de lichtspoel, dan staat de diode links boven rechtstreeks over de lichtspoel en is alles kort gesloten
Afbeelding

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door ivo215 »

Je hebt inderdaad gelijk wat de weerstand betreft. Ik moet weer even in komen, het is erg lang geleden dat ik met electronica 'gespeeld' heb. Ik zat eerst aan deze LEDs te denken als componenten die een interne weerstand hebben, maar dat klopt niet, die is verwaarloosbaar.

Dat van de brug was me al duidelijk, maar het kan nooit kwaad om het inderdaad nog eens aan te kaarten.

Die lensjes had ik nog niet gezien. Dat is er absoluut eentje om te onthouden.
Ik wil eigenlijk eerst gaan experimenteren om te kijken of ik de spiegel van de koplamp kan gebruiken, maar als dat toch niet echt gaat werken dan is dat inderdaad de oplossing.

Ik maak me eerlijk gezegd niet zo heel erg druk over de warmte in de koplamp. Een gloeilamp wordt immers ook behoorlijk heet. Die zet veel meer energie om in hitte dan in licht. Een koplampglas, spiegel en fitting kunnen wel wat warmte hebben. Zo lang de LED zelf maar binnen zijn specificaties blijft, dan komt het met de warmte wel goed.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

fcapri
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 mei 2016 09:07
Bezit: honda novio, honda amigo

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door fcapri »

daar zit net het probleem. een gloeilamp is gemaakt om heet te worden. dat is net de functionaliteit (gloeidraad zodanig verhitten dat die licht uitstraald).
een led werkt anders, daar is warmte heel slecht. hoe warmer de led, hoe minder die presteerd.

jouw koplamp is gemaakt om een heet lampje aan te kunnen, de koplamp zal dus niet smelten. echter gaat de temperatuur vlot oplopen in je koplampbehuizing. als dit led daar in zit, en je koplamp begint op te warmen naar 50°C of meer, dan geraakt de led niet meer gekoeld.
een cree lamp mag bv maar 150°C junction temperatuur hebben, maar die plastic behuzing van een led is een hele slechte geleider.
bij een junctie temperatuur van 100°C wordt het metaal profiel van de led misschien maar 80°C meer, en je koelplaat zelf zal misschien maar 50°C zijn. als je koplamp omgevingstemperatuur binnenin ook 50°C is, kan de koelplaat geen warmte afvoeren en zal de led snel sneuvelen

op 25°C zal een cree led 86lm/watt leveren
op 60° omgevingstemperatuur nog slechts 82lm/watt

http://www.cree.com/~/media/Files/Cree/ ... gement.pdf
kijk maar eens naar de grafiek pagina 8. op 100°C moet je de stroom al halveren

die lensen maken echt een immens verschil hoor. ik heb zo een klein ledje van 1W op de fiets. zonder lens, is dat gewoon een wijd verspreid licht. genoeg opdat autos mij zouden zien, maar op de straat is er absoluut niks verlicht.
met die lensjes kan je echt een vlek op straat richten en dat is ideaal. ik heb nu een koplamp met 4 leds in. 3 kleine normale die mij zichtbaar maken, en 1 sterke led met zo een lensje voor. als ik die led aanzet, krijg ik samen met wijd verspreid licht, ook een lichtcirkel van ongeveer 2-3meter diameter vlak voor mijn fietswiel.
zal thuis eens fotos maken van die lensjes.

met een bolle lens als deze, kan je door de afstand te veranderen, het beeld aanpassen
http://www.aliexpress.com/item/E-Type-L ... 5160ecb560

max focus zodat je zelf de die chip vorm op de muur kan zien (op een zuivere ondergrond kan ik zelf de gouddraadjes in de led projecteren op de muur)
Afbeelding
volledig open
Afbeelding

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door ivo215 »

Die CREE LED heeft een heatsink. Die zal ik met wat thermal compound lijm op een aluminium plaatje plakken, dan kan die zijn warmte wel kwijt.

Als het niet gaat lukken met de koplamspiegel dan zal ik zeker een paar lensjes gaan proberen. Ik heb er al een stel gevonden op conrad.nl
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

fcapri
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 mei 2016 09:07
Bezit: honda novio, honda amigo

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door fcapri »

oeioei, conrad... peperduur spul

normaal gaat die koplampspiegel wel werken hoor. misschien moet je wel een cm achteraan weghalen zodat de led op dezelfde plaats als de gloeidraad komt.

je zou eventueel eens kunnen gaan spelen met zo een lens van een xenon auto lamp maar geen idee welk lichtbeeld die gaan geven.

dit is één van mijn regelbare ledlampen met zo een grote bolle lenz. hier in de voorste stand
Afbeelding
en de achterste
Afbeelding

die geeft dan volgende licht beelden af (alle lichtbeelden zijn op 1meter afstand van mijn keukenkast):
Afbeelding

Afbeelding
zoom in op die laatste, hier zie je dan de inwendige structuur van de led:
Afbeelding



lamp nr 2, zo een zelfbouw 1W ledje op een star koelprofieltje (bevestigd op een stukje cpu koelplaat en serieweerstandje op een usb plug),
Afbeelding

1foto zonder lens
Afbeelding

1foto met lens
Afbeelding


en lamp nr 3, eentje die ik gekocht heb uit china voor op de MTB, die zou je in principe 1:1 in je koplamp kunnen inbouwen en voeden met usb. op mijn gewone stadsfiets bouw ik ledjes in de originele behuizingen van de fiets .
Afbeelding

met zijn lichtbeeld:
Afbeelding
grote focus in het midden voor een sterke verlichting voor uw voertuig en toch genoeg spreidingslicht zodat anderen u zien.

kost ook niks allemaal als je op aliexpress besteld
4,47€ inclusief gratis verzending naar NL/BE.
http://nl.aliexpress.com/item/New-Arriv ... 56342.html


dit zijn de volgende die ik nog eens wil testen (iets van 10€). 1tje uitrusten met een lens (gewoon licht), de andere wijd open laten staan (groot licht) en die samen inbouwen in een oude armatuur
Afbeelding

Afbeelding

bramdax
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 104
Lid geworden op: 28 jan 2007 19:31
Bezit: redelijk goede gezondheid, al 't andere is te koop zoals brommers en autoos
Locatie: drachten

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door bramdax »

Neem a.s. Honda dag een C50 6volt mee die led verlichting heeft, koplamp ook en met normaal beeld, niet de hele wereld voor je verlicht, cq verblind. Zie ook volgend Honda Magazine.

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door ivo215 »

ok, ik heb even wat metingen gedaan op de Skyteam Bamidax.

Op stationaire toerentallen geeft deze onbelast ongeveer 10,6V (schommelt iets), en belast (licht aan) 8,6V.
Geef je gas, dan zie je eerst een spanningspiek op de multimeter van 15,0V of 15,5V. Ik ga er van uit dat die piek nog hoger is, maar ik dat niet te zien krijg vanwege de sampling rate van de multimeter.
Na de spanningspiek zie je dat de regelaar in treed, en die vlakt de spanning af op 13,2 tot 13,5 volt (schommelt iets).
De regelaar heeft dus een traagheid om rekening mee te houden. De schakeling krijgt dus elke keer als je op trekt een spanningspiek te verduren.
Dus ondanks dat er standaard een spanningsregelaar in de electra van de brommer zit zal er waarschijnlijk toch iets extra nodig zijn om de LEDs te beschermen tegen die piek.

Ik denk dat ik de brug gelijkrichter maar even moet vergeten, en met een enkele diode en elco moet gaan gelijkrichten. Dan kan ik de lampfitting die in contact staat met de massa van de brommer-electra gebruiken als koellichaam.

De gelijkrichting zal zorgen voor een spanningsverval van 0,9V, dus dan hebben we een voedingsspanning van 12,3~12,6V.
Een 78xx spanningsregelaar moet gevoed worden met minstens 3V meer dan zijn output, dus dan moet ik een 7809 of 78S09 kiezen voor een output van 9V.
Dan komt er 2,6V over de weerstand te staan. Een 7,5 ohm weerstand geeft dan een stroom van 347mA, of een 7,8 ohm weerstand voor 0,333mA.
De weerstand verbruikt dan 867 mW ... dat vind ik vrij veel, dat wordt warm. Dan moet je gaan kijken naar een 2W draadweerstand of zwaarder, en dan kom je uit op een 8,2 ohm 2,5 Watt draadweerstand. Dan 317 mA met 824 mW verbruikt door de weerstand.

Misschien een L78S75 voor een output van 7,5 V.
Dan 1,1 V over de weerstand. Een 3,3 ohm weerstand geeft dan een stroom van 333 mA en verbruikt 367 mW. Dat lijkt er al meer op, dat scheelt een hoop warmteproductie. Als ik de specificaties mag geloven zou de 78xx-regelaar zelf niet zo heel warm moeten worden.

Ok, stel nu dat de LEDs kapot gaan en door slaan. Dan heb je 7,5 volt over een weerstand van 3,3 ohm en een stroom van 2,27 A. De weerstand, de spanningsregelaar en de gelijkrichter zijn dan allemaal overbelast. Dan gaat er nog meer stuk. De spanningsregelaar heeft een thermische beveiliging en zal zichzelf 'uit' schakelen bij oververhitting. Ik weet niet of 'uit' betekent dat er 0 volt over de weerstand komt te staan, of juist de volle 12,6 volt. 12,6 volt betekent 3,81 A en 48 W warmteproductie door de weerstand. Instant meltdown! Dat zijn 2 soldeerbouten aan warmteproductie. Misschien moet ik ook maar een 2A/138C temperatuurzekeringetje inbouwen. Als de LEDs het ooit begeven en door slaan dan is 14 cent voor een zekeringetje geen overbodige luxe.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door NIX »

Volgens mij heb je die pieken nauwelijks als je accu in het systeem zit. Of had je een goede accu erin zitten? Om die geladen te houden terwijl je met Ledlicht rijdt, is juist de bruggelijkrichter een mooie oplossing. Gewoon de spoel zwevend maken en de verlichting ook over de accu laten lopen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

fcapri
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 mei 2016 09:07
Bezit: honda novio, honda amigo

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door fcapri »

ivo215 schreef: De gelijkrichting zal zorgen voor een spanningsverval van 0,9V, dus dan hebben we een voedingsspanning van 12,3~12,6V.
Een 78xx spanningsregelaar moet gevoed worden met minstens 3V meer dan zijn output, dus dan moet ik een 7809 of 78S09 kiezen voor een output van 9V.
Dan komt er 2,6V over de weerstand te staan. Een 7,5 ohm weerstand geeft dan een stroom van 347mA, of een 7,8 ohm weerstand voor 0,333mA.
De weerstand verbruikt dan 867 mW ... dat vind ik vrij veel, dat wordt warm. Dan moet je gaan kijken naar een 2W draadweerstand of zwaarder, en dan kom je uit op een 8,2 ohm 2,5 Watt draadweerstand. Dan 317 mA met 824 mW verbruikt door de weerstand.

Misschien een L78S75 voor een output van 7,5 V.
Dan 1,1 V over de weerstand. Een 3,3 ohm weerstand geeft dan een stroom van 333 mA en verbruikt 367 mW. Dat lijkt er al meer op, dat scheelt een hoop warmteproductie. Als ik de specificaties mag geloven zou de 78xx-regelaar zelf niet zo heel warm moeten worden.

Ok, stel nu dat de LEDs kapot gaan en door slaan. Dan heb je 7,5 volt over een weerstand van 3,3 ohm en een stroom van 2,27 A. De weerstand, de spanningsregelaar en de gelijkrichter zijn dan allemaal overbelast. Dan gaat er nog meer stuk. De spanningsregelaar heeft een thermische beveiliging en zal zichzelf 'uit' schakelen bij oververhitting. Ik weet niet of 'uit' betekent dat er 0 volt over de weerstand komt te staan, of juist de volle 12,6 volt. 12,6 volt betekent 3,81 A en 48 W warmteproductie door de weerstand. Instant meltdown! Dat zijn 2 soldeerbouten aan warmteproductie. Misschien moet ik ook maar een 2A/138C temperatuurzekeringetje inbouwen. Als de LEDs het ooit begeven en door slaan dan is 14 cent voor een zekeringetje geen overbodige luxe.
allereerst, een 78xx moet idd 3V hebben om te kunnen regelen, maar er zijn ook low drop regelaars die een pak minder nodig hebben. en eigenlijk maakt het bitter weinig uit. als je een 7812 maakt, en je geeft die 10V, dan komt er maar 10V uit. t is niet dat die uitschakeld.
Op die moment brand je ledverlichting wat zwakker, maar brand nog steeds.

vanwaar komt die "Dan komt er 2,6V over de weerstand te staan. Een 7,5 ohm weerstand geeft dan een stroom van 347mA, of een 7,8 ohm weerstand voor 0,333mA."??? is dat voor die led dan? als je een led driver hebt dan werkt die schakelend van 12V naar de nodige led spanning en heb je dat probleem niet.

bijkomend: "Als ik de specificaties mag geloven zou de 78xx-regelaar zelf niet zo heel warm moeten worden."
dat hangt volledig van het te verstoken spanning af. als je van 12V naar 7.5V gaat, en je leds vragen 330mA, dan moet je 78xx regelaar die 4.5v gaan wegstoken in warmte. met 330ma stroom gaat die 1.35Watt verstoken en wordt best warm
ofwel verstook je de warmte in je weerstand, ofwel in je 78xx regelaar, maar de overtollige energie moet ergens heen.


nu, over die schommelende spanning, het is volgens mij normaal dat je bij gasgeven zo een piek krijgt. er is geen buffer in je brommer. dus als je toerental stijgt, loopt de frequentie en de spanning op en moet de regelaar tijd hebben om bij te regelen.
als jee een accu (of een grote condensator) hebt, dan begint die eerst stroom te trekken om op te laden, en op die tijd heeft de regelaar kunnen ingrijpen. de spanningspiek die je nu meet, zal er niet zijn als jij een schakeling met diode/elco/spanningsregelaar en leds erop aangesloten hebt. desnoods met een RC kring ervoor om wat te dempen.

als laatste moet je geen rekening houden met "als de leds doorslaan". een zekering moet je ALTIJD inbouwen ergens. als leds sneuvelen, branden ze door in open kring. een spanningsregelaar die uitschakeld heeft NIKS op de output staan. 0V dus.
ik hou er rekening mee dat: "als de leds sneuvelen, sneuvelt ALLES. de kostprijs van die diodes of spanningsregelaar zijn ook peanuts tegenwoordig.
maak dus een verwijderbare schakeling, en als de boel sneuveld, oude eruit, nieuwe (misschien verbeterde) erin.

bramdax
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 104
Lid geworden op: 28 jan 2007 19:31
Bezit: redelijk goede gezondheid, al 't andere is te koop zoals brommers en autoos
Locatie: drachten

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door bramdax »

Bij een 6volt systeem gaat alles via de accu 6v4A, alles is dus gelijk stroom, met ori gloeilampen is de accu snel leeg als de motor niet draait met led's houd hij het langer vol, de accu is dus buffer.De mijne heb ik afgeregeld op 7,2 volt. Voor 12 volt instalaties bestaat ook een regelaar gelijkrichter maar dan moet de bouwer precies weten voor welke instalatie. @Ivo de juiste componenten kiezen is de grootste uitdaging er zijn zoveel mogelijk heden, dhet systeem wat ik gebruik is 8x4x3cm klein en wordt handwarm. Ik ben der heel tevreden mee.

Plaats reactie