Wie rijdt er al met LED licht?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door butt head »

fcapri schreef:hou ons op de hoogte.

met uw idee om een universele voet te gaan gebruiken, dacht ik ook een hetzelfde te gaan zoeken voor auto lampen.
e die bestaan ook gewoon. nog makkelijker om in te bouwen dan. gewoon ervoor zorgen dat er niet meer dan 15V over komt te staan

Afbeelding

geweldig die dingen. geven nog een slechter lichtbeeld dan gele koplampen. :D


ik zou het gewoon houden bij 6v punten en een gloeispijker, lekker oldschool in het donker gewoon volgas
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

fcapri
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 mei 2016 09:07
Bezit: honda novio, honda amigo

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door fcapri »

elco's gaan geen spanningspieken opvangen. die pieken zijn van hoge frequentie.
je moet er een kleine condensator op steken, en eventueel een spoel in serie.

heb op 9juni al vermeld dat je er misschien beter een RC kring plaats daarvoor. heb destijds led verlichting op een race motor gemaakt (geen accu meer, werd gestart door aan te lopen). ledjes waren van oliedruk, neutraal en nog eentje.
de eerste print was na een uurtje al kapot, de fet stroom begrenzers omzeep. daar hebben we toen ook 'iets' over gezet, maar ik weet niet meer wat.

RC kring. de condensator sluit de hogere frequenties gewoon kort, de lage frequenties en gelijkspanning blijven over de condenator staan.
Afbeelding.

nog beter misschien een LC kring te bouwen, maar dat is al ingewikkelder (ik ken de theorie er niet meer achter )
de spoel laat alleen lage frequenties door, en de condensator zal de eventuele doorgeraakte hogere frequenties nog kortsluiten dan
Laatst gewijzigd door fcapri op 26 jun 2016 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door NIX »

We zijn hier geen electronica specialisten. Misschien handig om nog eens erbij te zeggen waard e R voor staat en of je dat zelf moet maken of in een electronicashop moet halen. Zou ook handig zijn om te melden waar welke draad heen gaat en vandaan komt en wat massa is. Ook zie ik geen verband tussen beide tekeningen. De ene is een spoel en condenstaor, de andere een grafiekje over geluid? Mogelijk kijk je je berichten ook even na. Niet dat ik foutloos typ, maar dit ziet er wel heel beroerd uit.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door ivo215 »

Ik heb zojuist een nieuwe accu gemonteerd (Yasua). En ik heb ook de spanningsregelaar vervangen in de hoop dat de nieuwe wellicht iets beter zal regelen. Ook de gewone verlichting ging stuk, dus ik heb niet echt vertrouwen in dat oude ding van Skyteam. Ze hadden bij Leertouwer alleen een regelaar van Jincheng op voorraad, dus die zit er nu in. Ik had liever een Japanse 12V regelaar gehad, maar die keuze was er even niet.

Als het stopt met regenen zal ik de spanningen op de AC en DC circuits opnieuw meten.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

fcapri
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 mei 2016 09:07
Bezit: honda novio, honda amigo

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door fcapri »

NIX schreef:We zijn hier geen electronica specialisten. Misschien handig om nog eens erbij te zeggen waard e R voor staat en of je dat zelf moet maken of in een electronicashop moet halen. Zou ook handig zijn om te melden waar welke draad heen gaat en vandaan komt en wat massa is. Ook zie ik geen verband tussen beide tekeningen. De ene is een spoel en condenstaor, de andere een grafiekje over geluid? Mogelijk kijk je je berichten ook even na. Niet dat ik foutloos typ, maar dit ziet er wel heel beroerd uit.
R is een weerstand, C is een condensator. als je links een spanning aanlegt, zal de weerstand de stroom beperken en zal de condensator traag opladen.
stel nu dat je die R en C niet hebt, en je spanning is 12V, ineens heb je een korte spanningspiek van 16V, die piek vliegt in de LED lamp. de led flitst effe en t is afgelopen.
MET die RC kring, komt die 16V piek links erop, rechts staat de condensator op 12V met een weerstand ertussen. die condensator moet opladen naar 16V. afhankelijk van de grote van de weerstand en de condensator zal dit enige tijd duren. als je een korte piek hebt van 16V, dan is die piek al voorbij nog voor de condensator boven de 12,5V is geraakt.

het verband tussen beide tekeningen had ik al gegeven in de tekst bij de foto. namelijk dat een RC kring een hoogdoorlaatfilter is.
RC kring. de condensator sluit de hogere frequenties gewoon kort, de lage frequenties en gelijkspanning blijven over de condenator staan.
die tekening rechts duidt aan dat alles boven de frequentie Fc (frequentie condensator) kortgesloten wordt. je ziet namelijk dat de dB's volledig omlaag getrokken worden (-3dB is hetzelfde als 50% van de spanning). stel dat de frequentie 50Hz is dan gaat alles van 0-45Hz ongeveer volledig door (bv 12V), 50Hz zelf is gehalveerd (6V) en alles erboven is quasi 0V. komt er een korte spanningspiek van 1milliseconde (1ms = 1000Hz) dan heeft je led lamp die niet eens gezien.
meer info daarover:https://nl.wikipedia.org/wiki/RC-kring

de grootte van de condensator bepaald die frequentie, de waarde van de weerstand bepaald hoe traag die gekozen condensator opgeladen wordt. de combinatie van beide maakt een laagdoorlaatfilter. die wordt dus vaak gebruikt bij het ontwerp van luidsprekers, maar die kan ook dienen op bepaalde storingen tegen te houden ;-)

een LC filter werkt iets ingewikkelder. de weerstand hierboven laat alles door en je zal de condensator de boel laten kortsluiten.
een spoel daarentegen gaat enkel de lage frequenties doorlaten (de hoge worden al tegengehouden). dan hoeft de condensator ook al minder kort te sluiten. je filtert al het dubbele

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door ivo215 »

Ik heb diverse metingen gedaan, en kom tot de conclusie dat de 12V Jincheng spanningsregelaar die ik gisteren gekocht geen 12V regelaar is, maar een 6V regelaar.
Deze gaf afhankelijk van of de motor stationair draaide, of dat ik gas gaf, en of ik de lichten aan of uit had spanningen tussen de 5,3 V AC en 6,7 V AC op de gele draad.
Dit verklaart ook waarom deze regelaar een veel groter koellichaam heeft dan wat ik ken als een 12V regelaar.

Een andere mogelijke verklaring zou zijn dat mijn lichtspoel naar zijn grootje is. Dus heb ik de regelaar los gehaald en de ongeregelde spanningen direct vanaf de lichtspoel gemeten.
Op stationair schommelde deze rond de 11,5 V ~ 12,0 V AC.
En met maar een klein beetje gas en nog redelijk lage toeren vloog deze al naar de 26 V AC. Ik kan dus concluderen dat de lichtspoel werkt, en dat die absoluut niet zonder regelaar gebruikt kan worden.
Maar aan een 6 V regelaar heb ik niet zo veel, dus heb ik de 12 V Skyteam regelaar maar weer teruggezet.

Het eerste dat op viel met de 12 V regelaar was dat ik op de multimeter geen opvallende spanningspieken meer zag als ik gas gaf. Een werkende accu is dus inderdaad belangrijk voor het functioneren van de spanningsregelaar.
Het DC circuit gaf 12,4 ~ 12,5 volt onbelast met de motor uit (dus 100% accu), en 12,5 V onbelast met de motor stationair. (onbelast is niet ècht onbelast, het neutraallampje (5W) brandde, maar dat is alles)
Met gas geven ging het DC voltage naar 12,9 V onbelast, en 12,7 V belast (remlicht, lampje in de koplamp en neutraallampje is samen 31 W). Er waren geen pieken te zien, dus lekker stabiel.

De AC spanning op de gele draad deed het volgende:
stationair, lichten uit: 10,1 V ~ 10,3 V AC
stationair, lichten aan: 9,0 V ~ 9,1 V AC (koplamp is een Bosma 12 V 35/35 W BA20D + 5 W achterlicht + 5 W teller lampje = 45W belasting)
gas gevend, lichten uit: c.a. 10,8 V AC, met aan het begin een piek van maximaal 11,8 V AC gemeten.
gas gevend, lichten aan: variërend afhankelijk van toerental, etc tussen de 12,5 V en 13,7 V. Het hoogste gemeten voltage was een piek van 14,1 V.

Heel opvallend is dus als je het AC circuit gaat belasten, dat de regelaar dan een hogere spanning door laat dan bij onbelast.
Ook opvallend is dat de voltages (ook AC) stabieler lijken nu er een accu in het circuit zit. Er zijn nog steeds pieken als je gas gaat geven, maar veel lager dan zonder accu.

In mijn geval gaat de LED nu op het DC circuit, in plaats van het 5W T10 lampje, en laat ik de AC koplamp nog even zitten.
Op het DC circuit heb ik geen pieken gezien, en heb ik nu er een accu in het circuit zit te maken met voltages variërend tussen 12,4 V en 12,9 V. In theorie zou zo'n LED met geïntegreerde driver dat gewoon moeten kunnen overleven.
En ik ga er dan straks als de andere LEDs er zijn ook weer eentje monteren zònder enige verdere toevoeging, behalve de zekering.
Als deze LED ook sterft na de eerste keer gas geven, dan ga ik er een regelaar tussen zetten.
Deze wil ik zo eenvoudig mogelijk houden.
Ik heb zojuist het volgende op papier gekrabbeld:
Afbeelding
F1 is een zekering van 2A. Mocht de LED sterven en kortsluiten, dan beschermt deze de rest van de electra.
D1 is een 1N5401 diode. Deze kan tot 100V en tot 3A hebben, dus redelijk robuust. Deze zit er in als beveiliging tegen het verkeerd om aansluiten. Tevens zorgt deze voor een spanningsverval van 0,8 ~ 0,9 V, welke van de 12,7 ~ 12,9 V DC af gaat. Dan kom je akelig dicht bij de 12 V uit.
D2 is een Zenerdiode van 12 V, met een maximaal vermogen van 5 W. Deze kan dus aardig wat energie wegstouwen als dat zou moeten.
R1 staat in serie met D2, en is een 5 W draadweerstand met een waarde van 3,3 ohm. Ik heb een dikke 5 W weerstand gekozen, zodat deze het overleeft als de LED zich zou kortsluiten. De zekering blijft het zwakste punt.
Ik heb de LED geen D3 genoemd, en ook niet het symbool voor een LED gebruikt omdat deze een geïntegreerde driver heeft, en dus veel meer is dan alleen een LED. Een 4 W LED op 12 V zou een weerstand van 36 ohm moeten hebben, en op 12 V zal er een stroom van 0,333 A door lopen. Echter staat deze in serie met R1, dus de totale weerstand met R1 is dan 39,3 ohm. Dan blijft er 1 V over R1 staan en 11 V over de LED. Diezelfde 11V staat dan ook over de Zener, dus de weerstandswaarde van de zener is dan maximaal, en de stroom door de zener blijft beperkt tot zijn lekstroom van slechts enkele µA. Pas als het voltage over de LED en Zener hoger wordt dan 12 V dan gaat de zener werken en zijn weerstand verlagen. Gepaard met R1 in serie zal de Zener er op die manier voor zorgen dat de spanning niet boven de 12 V uit komt.

In theorie zou dit ook moeten werken op wisselspanning vanwege D1. Maar om het flikkeren van de LED te voorkomen kan er dan het beste nog een elco parallel aan de zener en LED gezet worden.
En op een 6V AC circuit zou ik D1 vervangen met een spanningsverdubbelaar van 2 diodes en 2 elcos. De spanningsverdubbelaar voorkomt tegelijk het flikkeren van de LED, dus een extra elco zal daar voor niet nodig zijn.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

fcapri
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 mei 2016 09:07
Bezit: honda novio, honda amigo

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door fcapri »

de zekering is niet het zwakste punt... dan is je weerstand allang hemelen.

de zekering gaat pas doorbranden als er meer dan 2A loopt. neem nu nog maar dat er iets foutloopt en er 1,5A loopt.
de spanning over de weerstand is dan
U = R x I = 3,3ohm x 1,5A = 4,95V.
het vermogen dat de weerstand dan moet verstoken is
P = U x I = 4,95V x 1,5A = 7,425Watt.
en laat jouw 5W weerstandje daar niet gelukkig mee zijn.

met 1,99A door de schakeling, krijgt de weerstand zelfs 13W te verwerken en dan zal de zekering nog altijd niet ingrijpen.

nog een punt, jouw DC meter is veeeel te traag om spanningspieken te zien. daar heb je een oscilloscoop voor nodig.
een spoel houd niet van stroomveranderingen, deze zal het altijd tegen werken.
als je 1A door een spoel laat lopen, en je koppeld ineens die stroom af, zal de spoel zelf een piekspanning introduceren om die 1A te behouden (dat zijn die pieken dus). jouw lichtspoelen zullen een piek geven als er een stroomverbruiker AFGEKOPPELD wordt.
zet je multimeter er eens op en laat je knipperlichten eens werken. met een beetje geluk zie je wel de piek als de knipperlichten net uitgaan.

leds en zeners mag je ook niet omrekenen naar een weerstand.
je moet anders rekenen. jouw led is 4W op 12V en die wil 333mA hebben.
als er 333mA door de weerstand vloeit, valt daar 1,1V over. ik ken natuurlijk de driver niet, maar je hebt 12V dc aan de ingang, daar valt al 0,7V af van de diode, en nog eens 1,1V over de weerstand. dan schiet er nog 10,2V over voor de led. mogelijks wil die daar al niet op werken (als je geluk hebt, werkt die zijn interne schakeling op 10-15V en doet die het wel).

als je zo een schakeling met een zener wil, en je wil stabiel 12V hebben, moet je de weerstand berekenen op 2 punten:
1) de weerstand moet zo gekozen zijn dat er bij de laagste voedingsspanning en de hoogtste belasting, nog steeds genoeg stroom door de zener loopt zodat die blijft zeneren
2)de weerstand moet zo gekozen zijn dat er bij de hoogste voedingsspanning en de laagste belasting, nog steeds NIET TEVEEL stroom door de zener loopt zodat die blijft leven.

je hebt een heel krap werkingsgebied bij dergelijke schakelingen. de theorie van die schakelingen ken ik ook niet meer vanbuiten en zou ik moeten gaan opzoeken. dergelijke schakelingen worden gewoon bitterweinig gebruikt

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door ivo215 »

10,2 V of 11 V over de LED is geen enkel probleem. De driver is ontworpen voor 12V AC. De LEDs zijn ontworpen om direct in G4 armaturen (normaal voor halogeen lampjes) gebruikt te worden.

Je hebt gelijk dat de weerstand even goed als de zekering door zou kunnen branden als de LED kort zou sluiten. Maar ik vind het niet logisch om een nog zwaardere weerstand te gaan kiezen om mogelijk een weerstand van 20 cent te redden. Als de overige electra van de brommer maar ongedeerd blijft.
Als de LED het begeeft en kort sluit dan komt de volle 12 V over de weerstand te staan.
U = I x R, dus I = U / R
I = 12 / 3,3 = 3,636 A
Met die stroom kunnen zowel de weerstand als de zekering als diode D1 het begeven. Zo lang de zekering maar door gaat en de verdere electra van de brommer gespaard blijft ben ik tevreden.
Ik zou er ook een 1 A zekering in kunnen stoppen die eerder door zal gaan. Of ik kan kiezen voor een 'snelle' zekering. Maar dat neemt niet weg dat de stroom 3,636 A zal zijn als de LED door slaat, dus de zekering en D1 lopen dan nog steeds risico. Als de boel dramatisch door fikt en de hele schakeling gaat stuk, dan hebben we het nog steeds over minder dan 1 euro.

De sampling rate van mijn multimeter is inderdaad niet heel erg hoog. Maar hoog genoeg om een verschil in de spanningspieken te zien met of zonder accu. Met accu zijn die pieken een stuk minder agressief, en op DC worden ze helemaal niet meer weergegeven. Hoe dan ook, of er nog spanningspieken zijn of niet, mèt accu is sowieso een verbetering.
Als de lichtspoel een spanningspiek veroorzaakt als ik het licht uit schakel dan is dat geen probleem. Het licht is immers uit, de spanningspiek raakt de verlichting dan niet. Een groter probleem is bij het gas geven, dan vliegt de spanning van de lichtspoel omhoog, en de spanningsregelaar lijkt daar te langzaam op te reageren. Langzaam genoeg dat ik het op mijn multimeter kan zien. En die langzaamheid van de spanningsregelaar is de oorzaak van de spanningspiek die het licht stuk maakt. Dus elke keer dat je weg rijdt bij het stoplicht krijgt de verlichting een piek te verduren.
De zenerdiode heeft een reactietijd van 7,5 ms. Nog steeds niet bliksemsnel, maar een stuk sneller dan de spanningsregelaar. De spanningspiek wordt daardoor aanzienlijk korter van duur. En aangezien die spanningspiek pas groeit als het toerental van de motor omhoog gaat wordt deze door de zener niet alleen korter van duur, maar blijft deze ook lager omdat die piek eerder wordt aangepakt.

Je hebt gelijk dat de spanning over de zener pas stabiel zal zijn als deze zener > 12 V krijgt. Maar bij < 12 V hoeft de spanning niet stabiel te zijn. Bij spanningen < 12 V loopt de verlichting immers geen gevaar, en volstaat het dat de zener niets anders doet dan sperren.

Het zal uit de praktijk moeten blijken, mijn kennis van electra is ook heel erg roestig, maar ik denk dat zo'n eenvoudige schakeling met een stevige zenerdiode een redelijke kans van slagen heeft. Ik blijf voorlopig even door prutsen, en zal jullie op de hoogte houden van de bevindingen.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

fcapri
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 mei 2016 09:07
Bezit: honda novio, honda amigo

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door fcapri »

daar zit hem het verschil. als de zener ook al zenert op 12V, dan heb je die trage reactietijd niet, want die is al aan het zeneren.
als ze niet zenert, zit je met die 7,5ms reactietijd.

verder vind ik het iets logischer om een zekering te nemen van 1A.
je led heeft maar 333mA nodig, als die meer krijgt, sneuvelt die.
je zenerdiode kan maar (5W/12v) 416mA aan. samen hebben ze dus maar 750mA dat ze aankunnen en dat is dan ook het maximum dat ze aankunnen in normale omstandigheden. ga je daarboven, dan loopt er al iets fout en moet de zekering ingrijpen. een bijna 3x hogere zekering erin is eigenlijk overkill.
ik snap dat je enkel de brommer wil beschermen, maar vooralleer de bescherming ingrijpt, heeft je schakeling al helemaal zelfmoord gepleegd.

nog iets, 12V AC is bijna 17V DC. die ledlamp is ontworpen voor 17V te krijgen.
basisschema van zo een typische AC led driver. links de gelijkrichter, in het geel is dan de leddriver van van een constant-voltage naar constant current gaat:
Afbeelding
12V AC erin, dan staat er 17V over C1 en zal die gele chip van 17V naar 'iets anders' gaan

heb je ze al eens getest op een labvoeding wat ze doet op 10V??? immers zal daar een schakelende deel in zitten.
stel dat de led intern op 3V werkt en 1,3A trekt (=4W). ze hebben die schakelende voeding ontworpen om op 12V AC te werken (die gaat intern gelijkrichten met diodebrug en elco waardoor die 17V DC heeft). de leddriver intern gaat van 17V naar 3V gaan (5.66x omlaag), dus de ledstroom van 1,3A zal maar 230mA primair zijn (met 90% efficientie van dergelijke chips wordt dat een 250mA).
als jij die nu voedt met 11V DC, dan komt er op die tekening links 11V DC ipv 12V AC, dan staat er nog slechts 9,6V over C1 (1.4V eraf van de 2 diodes)
om van 9.6V naar 3V en 1,3A te gaan, zal er bij die 9V al 406mA gaan lopen. dat is al 80% EXTRA dan waar de led voor ontworpen is. ook zal de efficientie dalen van de led-driver waardoor die 406mA een stuk slechter zal uitvallen. die werkt niet in zijn ideale gebied en stel dat die nog 80% rendement haalt, dan zit je al op 485mA nu).
allemaal zaken waar je rekening moet mee houden eens je gaan 'customizen' of zelf bouwen. zoek de specs eens op. sommige leddrivers aanvaarden 12V AC en DC 10-18V en dan is er geen probleem

tuesfoutu
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 apr 2010 17:14
Bezit: ss50

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door tuesfoutu »

Ik volg dit topic al een tijdje en ben zelf ook bezig met LED op de SS50. Niet alleen LED maar ook een conversie van wisselstroom naar gelijkstroom (omdat het toch een stuk makkelijker werkt als je hele systeem DC is, vooral als je met LED wil gaan werken). Ik heb wat spulletjes op eBay aangeschaft en moet zeggen dat het beter werkt dan verwacht.
uitlegactodc.jpg
Ik gebruik een 3-fase gelijkrichter om de AC die van de lichtspoel komt te gelijkrichten. Waarschijnlijk kun je ook uit met een enkelfasige gelijkrichter maar wist het niet zeker (dit werkt niet, je hebt echt een 3-fase gelijkrichter nodig): Er komen namelijk 2 draden van de lichtspoel (geel voor licht en wit voor accu, en uiteraard groen voor aarde). Een voorwaarde voor de ombouw tot DC is wel dat je de aarde van de lichtspoel zwevend maakt. De draad die vanaf de lichtspoel met het motorblok verbonden is moet dus losgesoldeerd worden en een aparte draad krijgen die naar de gelijkrichter gaat.

De gelijkgerichte spanning zit tussen de 5 en 55 volt afhankelijk van het toerental. Om hier iets bruikbaars van te maken gebruik ik een zogenaamde 'buck' (of 'step down') converter. Degene die ik heb kan een ingangsspanning aan tussen de 0 en 60 volt en is dus ideaal geschikt voor dit specifieke doel. Door de potmeter te draaien kan je hem instellen op een uitgangsspanning van bijvoorbeeld 13.8v (dit is onafhankelijk van de ingangsspanning, althans, deze moet in ieder geval hoger zijn). Achter deze converter kun je dus gewoon je accu hangen die dient als buffer zodat je stationair ook licht hebt (en uiteraard voor remlicht/knippers whatever).
De 13.8v gaat in dit geval de volgende buck converter in (iets kleiner model) om de spanning verder omlaag te brengen en om het amperage te regelen voor de LED die ik wil aansturen. Deze heeft 3.3v nodig en max. 3 AMP. Het betreft een CREE XM-L T6 led van 10 Watt en heeft een output van ongeveer 1040 lumen (http://www.cree.com/led-components/prod ... xlamp-xm-l), equivalent van 65 watt halogeen.

Het enige wat nog rest is een geschikte heatsink met fan om de LED koel te houden. Alleen een kleine heatsink is niet genoeg, dit ding wordt echt HEET! Voor deze korte test is een klein koelblokje genoeg maar hiermee kan je hem niet langer dan een minuut laten branden anders gaat de temperatuur ver boven de 45 graden. Daarnaast moet er een lens op de LED omdat het licht erg diffuus is. Uiteindelijk moet de hele constructie ingebouwd worden in de koplamp.

Kort filmpje van het draaiende geheel:

nb. in het filmpje is de CREE LED niet op volle sterkte, tevens doet een filmpje überhaupt geen recht aan de power van deze LED chip, want hij is écht fel!

Alle gebruikte onderdelen zijn op eBay voor een prikkie te krijgen:
It's a beautiful day, it's raining and it's cold.

Sann
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 142
Lid geworden op: 16 feb 2016 15:29
Bezit: C50 LA-E, Bami monkey
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wie rijdt er al met LED licht?

Bericht door Sann »

Interessant, dit ga ik eens doorlezen als ik een vrije dag heb denk ik.
er is altijd een beun oplossing

Plaats reactie