Supersimpel brandstofpompje of ideeën?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht...
Locatie: Maarssen

Supersimpel brandstofpompje of ideeën?

Bericht door RaRe »

Ik heb een los tankje van een Suzuki AC50, dit is een tankje voor tweetaktolie van iets meer dan 1 liter. Natuurlijk zit de uitloop helemaal onderaan (duh) en dit is veel lager dan de carburateur-inloop. Nu heb ik daar een brandstofpompje voor nodig, of iets om het tankje (eventueel handmatig) op druk te krijgen.

Heeft iemand info over een zo klein mogelijk pompje, of ideeën om het tankje eventueel op druk te krijgen? Aangezien het nagenoeg nooit gebruikt gaat worden (reservetank hè) hoeft het allemaal niet zo robuust te zijn, dus hoe simpeler hoe beter... Ik zag bijvoorbeeld dit ding, maar heb geen idee hoe dat werkt (electrisch of mechanisch, en hoe is het dan aangesloten?).

Alle input welkom :mrgreen:
Ramon
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg :mrgreen:

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Supersimpel brandstofpompje of ideeën?

Bericht door Ben C50 »

bovenste helft van het tankje loopt wel door?

mooi gemaakt

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Supersimpel brandstofpompje of ideeën?

Bericht door ciebie »

Als het een reservetankje is, zou ik zorgen dat je hem gemakkelijk los kan klikken. Kun je hem in je normale tank kieperen, of wel de onderste aanvoer gebruiken en een T-stukje in je normale leiding en universeel benzinekraantje in de reserveleiding. Til je hem even boven het lege tank niveau, reservekraantje open en alles loopt zo je grote tank in. Daarna wel kraantje dicht doen, anders loopt het weer terug.

Gebruikersavatar
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht...
Locatie: Maarssen

Re: Supersimpel brandstofpompje of ideeën?

Bericht door RaRe »

Ben C50 schreef:bovenste helft van het tankje loopt wel door?

mooi gemaakt
Het doorlopen is een simpel principe van 'laagste punt': het tankje zal leeglopen totdat de vloeistoflijn even hoog is als de inloop van de carburateur. Het tankje functioneert dan prima, maar er zal iets van 300/400cc overblijven. Niet zo'n ramp: Zodra ik op reserve zou overschakelen zou ik een tankstation opzoeken natuurlijk :wink:
ciebie schreef:Als het een reservetankje is, zou ik zorgen dat je hem gemakkelijk los kan klikken. Kun je hem in je normale tank kieperen, of wel de onderste aanvoer gebruiken en een T-stukje in je normale leiding en universeel benzinekraantje in de reserveleiding. Til je hem even boven het lege tank niveau, reservekraantje open en alles loopt zo je grote tank in. Daarna wel kraantje dicht doen, anders loopt het weer terug.
Tja, dat betekent ofwel heel moeilijk doen, of netjes, en goed bevestigd aan het frame... Ook wil je natuurlijk zo snel mogelijk overschakelen naar reserve, liefst nog onder het rijden.

---

Het is een compleet ls tankje, met vuldop. Er zit aan de achterkant/boven een ontluchtingstuutje, die het frame in zou moeten lopen. Dat kan helaas niet bij een Dax, dus die zal eraf moeten. Als die eraf is is de tank vacuüm en zou een mini-indrukhandpompje al voldoende zijn om druk op te bouwen. Maar ja, zoals ik al schreef: misschien is er al iemand eerder geweest met een lumineus idee ;-)
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg :mrgreen:

Remmert
4T-MSB regular
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 mar 2013 20:30
Bezit: poging tot gezond verstand

c320s ts50 '69 alias Metal Machine
immi dax, Afrika beige
SS50Z K3 Geel
c110 Rood.
behalve Honda:
Solex oto goudbies '65
Citroën Berlingo '04
Locatie: Ugchelen

Re: Supersimpel brandstofpompje of ideeën?

Bericht door Remmert »

gaaf tankje! waar heb je m gevonden?
69er c320s ts50 alias Metal Machine

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1974
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Supersimpel brandstofpompje of ideeën?

Bericht door gerbrandicus »

Ik had eens een r/c autootje, die had een slangetje van de uitlaat naar de tank om druk op te bouwen. Voordat ik hem startte moest ik eerst handmatig druk opbouwen met een handpompje dat op het tankje zat.
Misschien is zo'n slangetje voor jou ook een idee. Even experimenteren met de juiste diameter vanwege de druk.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Supersimpel brandstofpompje of ideeën?

Bericht door wim V8 »

gerbrandicus schreef:Ik had eens een r/c autootje, die had een slangetje van de uitlaat naar de tank om druk op te bouwen. Voordat ik hem startte moest ik eerst handmatig druk opbouwen met een handpompje dat op het tankje zat.
Misschien is zo'n slangetje voor jou ook een idee. Even experimenteren met de juiste diameter vanwege de druk.

Nou doe dat maar niet :shock: één vonk en boem, benzine is daarvoor iets te vluchtig.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Supersimpel brandstofpompje of ideeën?

Bericht door nielspbr »

mikuni brandstofpomp,wordt aangedreven door de pulsen in het inlaattraject.

Gebruikersavatar
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht...
Locatie: Maarssen

Re: Supersimpel brandstofpompje of ideeën?

Bericht door RaRe »

Remmert schreef:gaaf tankje! waar heb je m gevonden?
Ooit een Franse website gevonden waar dit op stond. De website zelf bestaat helaas niet meer, ik weet niet zeker of ik de gegevens (een PDF) heb bewaard, staat op een PC die niet aangesloten is. Ik ben toen gaan zoeken en heb er eentje gevonden op kapaza.be, inmiddels 7 jaar en 2 weken geleden alweer... Maandag ga ik 'm ophalen, hij is nu gemoffeld (anders is de verf er snel af met benzine hè...)

gerbrandicus schreef:Ik had eens een r/c autootje, die had een slangetje van de uitlaat naar de tank om druk op te bouwen. Voordat ik hem startte moest ik eerst handmatig druk opbouwen met een handpompje dat op het tankje zat.
Misschien is zo'n slangetje voor jou ook een idee. Even experimenteren met de juiste diameter vanwege de druk.
Ik heb ook nog ergens zo'n ouwe 'mini-stockcar' liggen, ik weet wat je bedoelt! Ga ik ook eventjes naar googlen, bedankt :D
nielspbr schreef:mikuni brandstofpomp,wordt aangedreven door de pulsen in het inlaattraject.
Zoiets heb ik wel eens eerder gezien, ga ik eventjes naar zoeken. Bedankt!
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg :mrgreen:

Plaats reactie