honda novio wil niet goed op toeren komen.

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
eeuweout
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 apr 2012 08:49
Bezit: ss50, cb50, c50, p50, Novio, xl50

honda novio wil niet goed op toeren komen.

Bericht door eeuweout »

Dag allemaal,

ik ben bezig aan mijn honda noviootje maar hij wil niet op toeren komen.
De ontsteking staat juist en het is een nieuwe originele carburateur.
Hij start redelijk goed maar als ik gas wil geven moet ik voorzichtig zijn of hij valt uit. Als het achterwiel van de grond staat komt hij een beetje op toeren maar nog niet voluit.
Als ik er mee rijd komt hij niet op toeren. Hij wilt dan uitvallen.
Zonder luchtfilter draait hij ook beter dan met.
Uit de carburateur (waar de luchtfilter aan zit) is het altijd een beetje vochtig van de naft en als ik gas geef komt daar ook een beetje benzine uit.
Zou iemand mij kunnen uitleggen waarom hij niet op toeren wil komen. Ik heb er al een nieuwe bougie in gestoken.
De kleppen enzo staan ook goed afgesteld. Hij heeft het van de een op de andere moment gekregen. Eerst draaide en reed hij redelijk goed en nu niet meer :(.
Ik heb er in de tussentijd niets aan veranderd.
Alvast bedankt!!

Met vriendelijke groeten Ewout

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: honda novio wil niet goed op toeren komen.

Bericht door h5speedje »

Je zegt dat er naft uit de carb komt dat wil dus zeggen dat er tijdens de compressie slag het mengsel terug gedrukt wordt door inlaatklep en door de carburateur..

Dit kan een aantal oorzaken hebben;
1) de klep staat te strak
2) de klep ligt te diep in de zitting (oftewel de draagoppervlakte van de klep is te groot waardoor hij niet meer sluit dit komt door inslaan en inschuren van de klep)
3) de klepveer is te zwak om de klep dicht te drukken
4) klep krom of vuil er tussen (kan ook corrosie zijn van het staan/liggen)
5) in uitzonderlijke gevallen een verstopte uitlaat waardoor de gassen niet volledig de kamer uitgaan in de uitlaatslag..

Gevolg; het mengsel gaat 3x door de carburateur en jawel er wordt dus 3x benzine aan toegevoegd voor het de kamer in gaat..
Daar wil dat ding niet best op lopen zeg op toeren komen.

je kan dit testen; haal de carburateur er af..draai hem door de inlaat slag heen tot de klep dicht is...giet wat benzine/naft in de inlaat en draai dan de motor door de compressie heen...als je nu flinke luchtbellen ziet in de inlaat heb ik gelijk en is de inlaat klep lek of laat ik zeggen dat de boel niet afdicht
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

eeuweout
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 apr 2012 08:49
Bezit: ss50, cb50, c50, p50, Novio, xl50

Re: honda novio wil niet goed op toeren komen.

Bericht door eeuweout »

bedankt voor de duidelijke uitleg dit ga ik morgen eens nakijken.
Alvast bedankt!!

Mvg.
Ewout

eeuweout
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 apr 2012 08:49
Bezit: ss50, cb50, c50, p50, Novio, xl50

Re: honda novio wil niet goed op toeren komen.

Bericht door eeuweout »

ik kon het niet laten en ben er vanavond aan begonnen.
Ik heb het geprobeerd met benzine in de inlaat te doen. Als ik daarna compressie op bouw dan komen er bubbeltjes naar boven :(
Ik heb ook alles een keer uit elkaar gehaald en eens gezogen (niet zo lekker) met de klep er op. Er kwam een miniem beetje lucht door. Dit heb ik ook geprobeerd bij een ander kopje en daar was het eigenlijk hetzelfde.
Ik heb nog eens op de carburateur gelet en er komt enkel wat mengsel via de luchtfilter opening vrij als ik de gas los laat. Dan sproeit hij een beetje.
Hij heeft nog wel compressie dus zoveel zal hij ook niet lekker aan de inlaatklep of heeft dat er niets mee te maken?
De bougie is nog te nieuw om af te kunnen lezen welke kleur hij aangeeft. Maar overdreven nat ofzo is hij niet.
Ik heb ook proberen te rijden. Maar hij trekt bijna niet op en rijdt max 15 per uur :( Die dingen rijden niet snel maar 15 is toch iets te weinig :(
Alvast bedankt.

Mvg.
Ewout

eeuweout
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 apr 2012 08:49
Bezit: ss50, cb50, c50, p50, Novio, xl50

Re: honda novio wil niet goed op toeren komen.

Bericht door eeuweout »

ik ben er vandaag weer mee bezig.
Hij lekt niet meer langs de inlaatklep dus daar kan het niet aan liggen.
Zou het misschien toch aan de ontsteking kunnen liggen?
Met luchtfilter blijft hij niet stationair draaien zonder wel :?
alvast bedankt.

Mvg.
Ewout

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: honda novio wil niet goed op toeren komen.

Bericht door h5speedje »

eeuweout schreef:ik ben er vandaag weer mee bezig.
Hij lekt niet meer langs de inlaatklep dus daar kan het niet aan liggen.
Zou het misschien toch aan de ontsteking kunnen liggen?
Met luchtfilter blijft hij niet stationair draaien zonder wel :?
alvast bedankt.

Mvg.
Ewout
Ontsteking zou het aan kunnen liggen als deze niet op tijd staat...of het vliegwiel zit niet op het juiste moment/plek op de krukas....
controleer of het vliegwiel op tijd staat door rietje oid door het bougiegat te steken...draai je aan het vliegwiel tot de zuiger bovenin voelt/staat...kijk dan op het vliegwiel of t gelijk staat met het puntje in het carter..

Als dit het geval is kijk dan of het puntje op tijd open gaat...draai het vliegwiel iets terug tot je voorbij bent aan f...draai dan langzaam het vliegwiel weer met de richting van de pijl en kijk ondertussen wanneer het puntje op het moment van opengaan is...dan kijken op het vliegwiel of f nu gelijk staat met het carter..

Als dit klopt zal ook de ontsteking precies op tijd komen en zal het daar niet aan liggen...als de motor loopt kijk ook even of hij tussen de puntjes vonkt...vaak een kapotte condensator op de bobine kan een hoop gedoe geven van slecht lopen..

Het kan ook aan de carburateur liggen als al het andere gewoon goed is;
om de hoofdsproeier zit een o-ring (nr1)die wel eens oud wordt en kan verkruimelen waardoor er meer benzine/naft langs de o-ring gaat als door de sproeier.
http://www.cmsnl.com/honda-z50a-mini-tr ... ml#results
Hierdoor krijgt hij teveel benzine.
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

eeuweout
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 apr 2012 08:49
Bezit: ss50, cb50, c50, p50, Novio, xl50

Re: honda novio wil niet goed op toeren komen.

Bericht door eeuweout »

bedankt voor de reactie!
Ik heb de punten van T en F nog eens nagekeken en die staan goed.
Ik heb ook eens gekeken tijdens het draaien tussen de puntjes bij de ontsteking.
Daar zie ik eigenlijk geen constante van vonken. Soms vonkt het wel en soms niet en eigenlijk helemaal niet zo hard.
Kan het dan aan de condensator liggen?
De carburateur is praktisch nieuw maar daar heb ik niet echt zo'n ringetje gevonden.
De hoofdsproeier zit ook ergens in en steekt er niet uit dus kan me moeilijk voorstellen dat er een o-ring zit.

Mvg.
Ewout

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: honda novio wil niet goed op toeren komen.

Bericht door h5speedje »

eeuweout schreef:bedankt voor de reactie!
Ik heb de punten van T en F nog eens nagekeken en die staan goed.
Ik heb ook eens gekeken tijdens het draaien tussen de puntjes bij de ontsteking.
Daar zie ik eigenlijk geen constante van vonken. Soms vonkt het wel en soms niet en eigenlijk helemaal niet zo hard.
Kan het dan aan de condensator liggen?
De carburateur is praktisch nieuw maar daar heb ik niet echt zo'n ringetje gevonden.
De hoofdsproeier zit ook ergens in en steekt er niet uit dus kan me moeilijk voorstellen dat er een o-ring zit.

Mvg.
Ewout
De hoofdsproeier wordt op de plek gehouden door die o-ring dus als de sproeier er niet uitvalt zal die nog wel goed zijn lijkt me..
Condensators zijn rotdingen; ze zijn niet digitaal en gaan dus langzaamaan kapot..en wanneer is kapot kapot??
Bij de noof kun je er makkelijk bij ; vervang dat ding uit voorzorg; ik boor hem gewoon los en zet er een boutje in..wel zorgen dat je de juiste waarde monteert natuurlijk..

Als alles goedstaat en de rest is in orde kom je toch vaak uit op elimineren van dingen zoals condensators ed..
Ehm een hunch die ik heb; gietijzeren kop dus olie verbruik...het uitlaat kanaal zit toch niet verstopt?? heb bij mijn noof al eens gehad dat er nog maar een gaatje inzat van 6mm ...het liep nog maar daar was ook alles mee gezegd...de pleuris gezocht totdat ik goed in het kanaal ging kijken...je hebt de cilkop los gehad en waarschijnlijk ook de kleppen dus had je het wel gezien....dus dit verwacht ik niet..

ALs laatste waar ik aan zat te denken is de nokkenas...deze is van aluminium...vooral als je zonder olie hebt gereden zitten er dan vaak geen nokken meer op...je moet een lifthoogte hebben in de buurt van de 5 mm...dus je kleppen moeten iets van 5mm ingedrukt worden.. exacte maat weet ik niet maar dit is op te zoeken.....gaan ze maar 1mm open heb je dikke kans dat de nokken er af zijn (en dus ook de nokvolgers die het opgegeven hebben)
Mijn noof had idd geen nokken meer ; kleppen gingen bekant nog een mm open en zelfs een stoterstang dwars door de nokvolger heen gesleten...deze was dus ook lek..
...en het liep ook nog (was blij dat er trappers opzaten anders kwam ik niet meer thuis)
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

eeuweout
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 apr 2012 08:49
Bezit: ss50, cb50, c50, p50, Novio, xl50

Re: honda novio wil niet goed op toeren komen.

Bericht door eeuweout »

heey,

bedankt voor de duidelijk uitleg!!
Voorlopig heb ik even geen tijd om er aan verder te werken :(
Maar het komt hier op te staan als ik er weer aan gewerkt heb :)

mvg.
Ewout

eeuweout
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 apr 2012 08:49
Bezit: ss50, cb50, c50, p50, Novio, xl50

Re: honda novio wil niet goed op toeren komen.

Bericht door eeuweout »

misschien een niet zo'n intelligente vraag maar zou een bobine van een honda camino op een honda novio passen.
Het ziet er wel wat anders uit maar zouden hij hetzelfde effect geven?
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: honda novio wil niet goed op toeren komen.

Bericht door wim V8 »

Ja die doet t ook op de novio, let er wel op of die ook een condensator heeft zoals de jouwe, anders even eentje monteren.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

eeuweout
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 apr 2012 08:49
Bezit: ss50, cb50, c50, p50, Novio, xl50

Re: honda novio wil niet goed op toeren komen.

Bericht door eeuweout »

heey,

ik heb al twee andere bobijne gekocht omdat hij het nog steeds niet goed deed.
Ik heb de uitlaat er ook niet meer aanzitten zodat dit zeker geen probleem kan zijn.
Hij start zeer goed zeker als hij koud staat. Maar dan komt hij nog steeds niet op toeren.
Wat hierboven staat heb ik nog eens goed nagelopen.
ik vroeg me af wat voor sproeier er in een normale novio zit?
Volgens mij zit er bij mij 54 of 52 in. Dus dat is normaal gezien ook goed.
Ik heb wel dat als hij warm staat dat hij niet stationair blijft draaien. Ik moet dan ook redelijk wat gas geven om hem in gang te houden.
Kan dit er mee te maken hebben.
Het is best vreemd dat ik het niet kan vinden, het is opeens gekomen en normaal vind ik de oorzaak dan wel maar dit kleine blokje heeft me al veel kopzorgen bezorgd.
Alvast bedankt.

Mvg.
Ewout

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: honda novio wil niet goed op toeren komen.

Bericht door wim V8 »

Is er geen blauwe rook? Dan zou de hele handel steeds vet slaan van binnen.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

eeuweout
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 apr 2012 08:49
Bezit: ss50, cb50, c50, p50, Novio, xl50

Re: honda novio wil niet goed op toeren komen.

Bericht door eeuweout »

Ik heb zojuist een filmpje gemaakt.
Zodat je het kunt zien en horen. Hij is ook echt niet sterk als ik er op wil rijden.
Als hij koud staat lijkt het er op dat hij wel goed wil rijden maar dit is snel afgelopen. Hij heeft nog wel veel compressie.

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: honda novio wil niet goed op toeren komen.

Bericht door h5speedje »

zou je dat achterwiel niet eens vrij laten lopen?? ik weet niet hoe hard jij kan lopen als je een bankstel meesleept..
Maar beroerd loopt het...heb je al eens gekeken of de nokkenas nog nokken heeft van 5-4,5 mm door te kijken hoever de tuimelaars bewegen??
Kop niet dichtgekoold??
Ontsteking op tijd?
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

Plaats reactie