krom frame/achterwiel scheef CD50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
kebuder
4T-MSB regular
Berichten: 295
Lid geworden op: 24 dec 2010 22:40
Bezit: honda ss50 z
cb50j café racer
Locatie: Utrecht

krom frame/achterwiel scheef CD50

Bericht door kebuder »

Ik en mijn broertje zijn onze CD50 aan het opknappen. We lopen alleen tegen een probleem op.
Mijn broertje is een half jaar terug met de brommer gevallen door ijs en heeft toen de winter niet meer gereden. Toen hij een tijdje terug er weer op reed viel hij weer de eerste keer dat hij er op reed en een scherpe bocht maakte.

Na alle kapotte onderdelen te hebben vervangen kwamen we bij het achterwiel, hij stond heel scheef in de achterbrug(zie foto). We hebben gekeken naar de achterbrug en die leek scheef. Nieuwe achterbrug aangeschaft maar nog steeds staat hij niet recht. Ook lijken de veren niet even gespannen. Kan iemand ons een tip geven of aan de foto's precies zien wat er aan de hand is?

Alvast bedankt
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: krom frame/achterwiel scheef CD50

Bericht door apae01 »

Op foto's ga je een krom frame niet herkennen, tenzij het extreem is.
Ik denk dat je met meetlinten en lijntjes moet gaan bepalen of alles wat haaks moet zijn nog haaks is, en symmetrisch.
Midden van de achterbrugbevestiging moet in de hartlijn van het frame zitten, balhoofd-verticaal haaks op de lengte-as van het frame, etc.

Ik heb het wel bij auto's maar nooit bij brommers en motoren gedaan. Het mooiste is als je kruislijnen kunt meten, maar dat zal bij een brommer wel niet lekker lukken.
In the beginning there was nothing, which exploded.

Gebruikersavatar
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht...
Locatie: Maarssen

Re: krom frame/achterwiel scheef CD50

Bericht door RaRe »

Wat je kunt doen is de vaste punten die zowel links als rechts zitten meten, zo kun je een afwijking wel vinden. Dus bijvoorbeeld vanaf de achterveerophanging naar het bovenste blokboutophangpunt. Zowel links als rechts moet het natuurlijk exact gelijk zijn. Doe dat bv met een ring aan een touwtje, of met een schuifmaat voor de kleinere afstanden. Een afwijking herken je ook makkelijker als je een punt verlengt, dus bijvoorbeeld een rechte stang over het frame heenleggen. Ook erg handig kan een laserwaterpas zijn.
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg :mrgreen:

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: krom frame/achterwiel scheef CD50

Bericht door h5speedje »

zitten de bussen allemaal op de juiste plek?? zo ja doe eerst het wiel eens in het midden van de achtervork..dus meten tussen wiel en achtervork...links en rechts moeten gelijk zijn...als dit zo is touwtje of lat naar het voorwiel om te kijken of de wielen in lijn staan..

Alleen in deze volgorde kun je zien of de wielen niet of wel in lijn staan..
Soms kan een voorvork getordeerd staan door een val of zo..dan lijkt het hele frame krom..kwestie van alles weer recht in elkaar zetten en weet je of een frame echt krom is..

De frames gaan met simpel vallen niet krom of dat ding moest in een baan om de aarde vliegen natuurlijk..
Als hij krom is; zit het onder de tank opgebold of verdraaid..soms in het balhoofd maar heb dit niet vaak gezien..
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....

CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1487
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: krom frame/achterwiel scheef CD50

Bericht door CB-viguur »

lijkt wel op hoe mijn ss frame was, daarvan was de onderkant getordeert tov de bovenkant.
hing het blok dus wel in lijn met het achterwiel, maar dat alles liep schuin tov de rest.
controleer ook of je kop nog netjes recht achter het voorwiel ligt zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4000
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: krom frame/achterwiel scheef CD50

Bericht door wim V8 »

Duw het wiel eens recht in de brug door m helemaal voorin te zetten dat ie niet verder meer kan, dan vastzetten, zit die ieder geval recht in de brug. Zet het achterwiel ook exact in het midden van de brug dmv de juiste vulbussen op de as, dus links en rechts de zelfde afstand. Voorkant wiel meten van velg naar brug., l+r gelijk.
Vervang de veren eens door stalen strippen met de hart op hart gaten op exact de zelfde afstand(niet vastdraaien!), of twee houten balkjes met exact dezelfde lengte, dit om het verschil in veren uit te sluiten. Dan weer eens kijken/meten.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Plaats reactie