C50 veel trager dan vroeger
C50 veel trager dan vroeger
Hoi,
Na zo'n 35 jaar Royale Enfields te hebben gereden gereviseerd etc. heb ik mn C50 van 1971 weer eens tevoorschijn getrokken.
Nooit weggedaan omdat ik zoveel lol had, ca65 km/hr en 1ltr op 55 km.
Met frisse olie weggezet. Blok is los, boring, zuiger en kleppen zien er allemaal prima uit. Tank en carb en kraan op carb schoon en trekt vonk v bijna een cm direct vd kabel. Nokken as staat goed.
puntjes open op F, wat wil je nog meer.
Piece of cake zou je denken.
Maar helaas, hij is niet meer vooruit te branden.
Uitlaat was wel verrot en heb nu een imi klassieke pijp geprobeerd , met of zonder einddemper even stil, en een fluisterpijp 25 mm, maar meer dan iets over de 50 doet ie niet en met flinke rugwind een keer 60 gezien. Bougie kleurt leuk bruin op de kern en wat donker op de rand. beetje rook bij start, maar na korte tijd is dat over. Luchtfilter ziet er schoon uit. Ook verschillende nwe bougiedoppen geprobeerd.
Er zit hetzelfde carbje op als vroeger, heb nog een ander en heb allerlei kruistestjes gedaan met naald, sproeiers etc, t help geen #@@**.
je merkt in de 2 al dat ie voorbij de 30 het moeilijker krijgt, terwijl ie 40 zou moeten kunnen doen zonder probleem.
Weet iemand hoeveel klepveerdruk zou moeten zijn ? t voelt nog aardig stug.
Kan me niet voorstellen dan je die inimini klepjes gauw aan t zweven krijgt.
Ding heeft dus zo een vliegwiel met onstekingsverlater die vast zit zoals t hoort zeg maar. gewoon puntjes en condensator. puntjes zijn ...umm..zeg maar... puntgaaf
NB ik weeg geen 200 kg of zo, maar bescheiden 85.
Is er iemand out there die nog ideeën heeft ?? Help !
Na zo'n 35 jaar Royale Enfields te hebben gereden gereviseerd etc. heb ik mn C50 van 1971 weer eens tevoorschijn getrokken.
Nooit weggedaan omdat ik zoveel lol had, ca65 km/hr en 1ltr op 55 km.
Met frisse olie weggezet. Blok is los, boring, zuiger en kleppen zien er allemaal prima uit. Tank en carb en kraan op carb schoon en trekt vonk v bijna een cm direct vd kabel. Nokken as staat goed.
puntjes open op F, wat wil je nog meer.
Piece of cake zou je denken.
Maar helaas, hij is niet meer vooruit te branden.
Uitlaat was wel verrot en heb nu een imi klassieke pijp geprobeerd , met of zonder einddemper even stil, en een fluisterpijp 25 mm, maar meer dan iets over de 50 doet ie niet en met flinke rugwind een keer 60 gezien. Bougie kleurt leuk bruin op de kern en wat donker op de rand. beetje rook bij start, maar na korte tijd is dat over. Luchtfilter ziet er schoon uit. Ook verschillende nwe bougiedoppen geprobeerd.
Er zit hetzelfde carbje op als vroeger, heb nog een ander en heb allerlei kruistestjes gedaan met naald, sproeiers etc, t help geen #@@**.
je merkt in de 2 al dat ie voorbij de 30 het moeilijker krijgt, terwijl ie 40 zou moeten kunnen doen zonder probleem.
Weet iemand hoeveel klepveerdruk zou moeten zijn ? t voelt nog aardig stug.
Kan me niet voorstellen dan je die inimini klepjes gauw aan t zweven krijgt.
Ding heeft dus zo een vliegwiel met onstekingsverlater die vast zit zoals t hoort zeg maar. gewoon puntjes en condensator. puntjes zijn ...umm..zeg maar... puntgaaf
NB ik weeg geen 200 kg of zo, maar bescheiden 85.
Is er iemand out there die nog ideeën heeft ?? Help !
Re: C50 veel trager dan vroeger
Die nieuwe imi pijpen zijn best wel slecht. De bocht gaat de "demper" in en wordt daar samengeknepen. Nix slijpt ze open en haalt het samengeknepen stuk weg. Zelf heb ik dat nooit gedaan en heb er ook nooit echt problemen mee gehad.
Ook zet ikzelf de punten een paar mm vóór F.
Ketting niet te strak en alles in goede staat
pandendruk
remmen
wiellagers
Ook zet ikzelf de punten een paar mm vóór F.
Ketting niet te strak en alles in goede staat
pandendruk
remmen
wiellagers
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
Re: C50 veel trager dan vroeger
Hoi ,
dank vr reactie.
wiellagers , remmen en ketting +tandwielen allemaal aan de beurt geweest ( 1 rot lager )
Heb dus zo een fluisterpijp 25 mm er nu op en t is marginaal beter dan met de imi jaren 70 cigaar.
Die klinkt ook zonder einddemper veel stiller dan de verrotte orginele (echt in stukken) dus had wel idee datdie hem helemaal voorin de demper smoort. Dat is dus ook zo .
Kreeg info dat ie met die fluisterpiep wel aan de 60 kon komen , maar alleen met rugwind is niet wat ik verwacht had.
Ik ben zelf niet goed met dun plaat lassen. Is die Nix toevallig in de buurt v Hilversum ?
Ik zal ontsteking eens wat vervroegen.
grtsPtr
dank vr reactie.
wiellagers , remmen en ketting +tandwielen allemaal aan de beurt geweest ( 1 rot lager )
Heb dus zo een fluisterpijp 25 mm er nu op en t is marginaal beter dan met de imi jaren 70 cigaar.
Die klinkt ook zonder einddemper veel stiller dan de verrotte orginele (echt in stukken) dus had wel idee datdie hem helemaal voorin de demper smoort. Dat is dus ook zo .
Kreeg info dat ie met die fluisterpiep wel aan de 60 kon komen , maar alleen met rugwind is niet wat ik verwacht had.
Ik ben zelf niet goed met dun plaat lassen. Is die Nix toevallig in de buurt v Hilversum ?
Ik zal ontsteking eens wat vervroegen.
grtsPtr
-
- chaly addict
- Berichten: 18837
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: C50 veel trager dan vroeger
Nix zit in Noord-Limburg.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
- Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC - Locatie: Maarssen
- Contacteer:
Re: C50 veel trager dan vroeger
zou het gewoon de slechte benzine van tegenwoordig zijn?
toch een kilootje meer dan vroeger?
Vet in de snelheidsmeter wat uitgedroogd waardoor de naald minder optimistisch uitslaat?
Is er van je oude uitlaat nog iets bruikbaar?
heb zelf wel eens een ori demper aan een imi bocht gezet met aardig resultaat
toch een kilootje meer dan vroeger?
Vet in de snelheidsmeter wat uitgedroogd waardoor de naald minder optimistisch uitslaat?
Is er van je oude uitlaat nog iets bruikbaar?
heb zelf wel eens een ori demper aan een imi bocht gezet met aardig resultaat
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 28 feb 2014 11:20
- Bezit: CB50K1, SS50ZK1, SS50ZE.
Re: C50 veel trager dan vroeger
1. Je bent 35jr geleden wat minder zwaar dan 85kg.
2. Vastzittende zuigerveren en daardoor minder kompressie.
3. Half verstopte sproeiers door aangkoekte benzine.
Mvg
2. Vastzittende zuigerveren en daardoor minder kompressie.
3. Half verstopte sproeiers door aangkoekte benzine.
Mvg
Re: C50 veel trager dan vroeger
Nah,
die kilootjes (+15 sind 1977) en sproeiers, puntjes, tank, kraan, zuiger, zuigerveertjes, zuigerspeling en boring, klepveerdruk, kleppies inschuren, bougie, vonkie testen (>8mm) etc allemaal gehad. Ketting vet , wiellagers Ok, remen OK.
En de nokkenas staat ook nog goed.
Ik denk dat t toch echt vooral de pijp is die m wat smoort.
die heb wel moeten vervangen, was kats verot.
Eerst zo een imi van 59 E geprobeerd, toen hield t bij 50 wel op.
Nu ene fluisterpiep er op met 25mm bocht en er 150+ km zo tussendoor mee gereden en hij wil nou gewoon zittend naar de 55 lopen en 60km/hr met wat wind in de rug. Is aanvaardbaar.
Veertjes moesten kennelijk ook wel wakker worden, want aanvankelijk rookte ie nogal bij de start en dat is nu over.
Vlgns Coos Matser smoort de std imi-pijp en is de fluisterpijp wat beter ( in elk geval zwaarder..) en dat lijkt te kloppen.
Lieve dingen die mini viertactjes !
Donderdsag naar Newcastle en dan een rit over de de heuvels naar lake district en westkust
die kilootjes (+15 sind 1977) en sproeiers, puntjes, tank, kraan, zuiger, zuigerveertjes, zuigerspeling en boring, klepveerdruk, kleppies inschuren, bougie, vonkie testen (>8mm) etc allemaal gehad. Ketting vet , wiellagers Ok, remen OK.
En de nokkenas staat ook nog goed.
Ik denk dat t toch echt vooral de pijp is die m wat smoort.
die heb wel moeten vervangen, was kats verot.
Eerst zo een imi van 59 E geprobeerd, toen hield t bij 50 wel op.
Nu ene fluisterpiep er op met 25mm bocht en er 150+ km zo tussendoor mee gereden en hij wil nou gewoon zittend naar de 55 lopen en 60km/hr met wat wind in de rug. Is aanvaardbaar.
Veertjes moesten kennelijk ook wel wakker worden, want aanvankelijk rookte ie nogal bij de start en dat is nu over.
Vlgns Coos Matser smoort de std imi-pijp en is de fluisterpijp wat beter ( in elk geval zwaarder..) en dat lijkt te kloppen.
Lieve dingen die mini viertactjes !
Donderdsag naar Newcastle en dan een rit over de de heuvels naar lake district en westkust
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 593
- Lid geworden op: 29 jul 2012 12:10
- Bezit: Honda Cd50 '72
- Locatie: Hoorn
Re: C50 veel trager dan vroeger
Ik weet niet hoe heftig dichtgeknepen die pijpjes zijn.
Maar zou het niet kunnen,dat als je zo'n buigveer om pvc buis te buigen door de bocht invoert.
Je misschien net diep genoeg zou kunnen komen om dat dicht geknepen deel open te drukken.
Maar zou het niet kunnen,dat als je zo'n buigveer om pvc buis te buigen door de bocht invoert.
Je misschien net diep genoeg zou kunnen komen om dat dicht geknepen deel open te drukken.
-
- chaly addict
- Berichten: 18837
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: C50 veel trager dan vroeger
Sowieso loopt de pijp in de demper over in een 16 of 17mm pijp die aan het einde tot 2 minigaatjes samengeknepen moet zijn, maar vaak gewoon helemaal dicht zit. Even openduwen gaat het niet worden, vrees ik. Heb een jaar of 2 terug een artikel voor het magazine gemaakt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 09 aug 2013 18:48
- Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V - Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: C50 veel trager dan vroeger
er wordt vaak aan dat artikel gerefereerd, maar wat nou als je niet nog een stapel hvn magazines van een paar jaar geleden hebt liggen, is het dan nog ergens te vinden? Ik zou het wel graag willen lezen.
-
- chaly addict
- Berichten: 18837
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: C50 veel trager dan vroeger
Zijn na te bestellen. Of ik moet kijken waar die foto's zijn gebleven.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
- Bezit: CB50, teveel P50's en auto's
Re: C50 veel trager dan vroeger
Misschien ook wel een reden om oude magazines te scannen en als PDF in de ledensectie te zetten. Hoewel de club natuurlijk ook hoopt nog wat oude magazines tegen betaling te slijten... je kunt het magazine met dat artikel waarschijnlijk ook op de HDD kopen.
In the beginning there was nothing, which exploded.
-
- moppersmurf
- Berichten: 8903
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: C50 veel trager dan vroeger
Soop schreef:er wordt vaak aan dat artikel gerefereerd, maar wat nou als je niet nog een stapel hvn magazines van een paar jaar geleden hebt liggen, is het dan nog ergens te vinden? Ik zou het wel graag willen lezen.
even aan mail naar shop@hondavereniging.nl en je weet of hij nog verkrijgbaar is.
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 09 aug 2013 18:48
- Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V - Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: C50 veel trager dan vroeger
Hoop inderdaad bij de honda dag te zijn, dan ga ik door het oud papier spitten. Bedankt