cb50 verbruikt olie

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
jappexe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 228
Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
Bezit: CB50j
Locatie: Leuven (België)

cb50 verbruikt olie

Bericht door jappexe »

En hij verbruikt bijna als een 2-takt. 100-200ml op 400km is toch wat veel.
Er komt geen rook uit de uitlaat en een duidelijk lek is er ook niet te vinden, 2 weken stilstand en geen druppel op de grond. De voetpakking zweet ietsje olie, maar dat verklaart niet deze verliezen.

Iemand een idee waar ik kan zoeken?
een gashendel kent 10 standen: alles of niets

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: cb50 verbruikt olie

Bericht door apae01 »

Rookt hij niet gewoon niet, omdat je 'm afgesteld hebt met dat olieverbruik (en dus te arm)? Dan zou je toch een redelijk normale verbranding overhouden?
Ander idee: zijn er leksporen op de brommer te vinden, die bij stilstand niet druppen maar op snelheid wel olie eruit gooien, die direct wegwaait/geslingerd wordt? Dat laatste had ik bij de P50.
In the beginning there was nothing, which exploded.

jappexe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 228
Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
Bezit: CB50j
Locatie: Leuven (België)

Re: cb50 verbruikt olie

Bericht door jappexe »

Te arm afgesteld lijkt me sterk, zit een sproeier maat 84 in een 16mm carb op. Daarbij rookt een goed afgestelde tweetakt ook nog. Olieverbruik = roken, denk ik, toch in die hoeveelheid. Ook vrij recent een nieuwe zuiger gemonteerd in een naar 1e overmaat geboorde cilinder trouwens.

Zal eens met remmenreiniger en een borstel het ganse blok proper maken en kijken waar het vettig wordt
een gashendel kent 10 standen: alles of niets

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: cb50 verbruikt olie

Bericht door apae01 »

1:2000 tot 1:4000 aan olieverbruik, bij een benzineverbruik van 1:30 of daaromtrent? Dan meng je dus op elke liter benzine ongeveer 1 cc olie bij. Bij automotoren is de generieke revisienorm ongeveer 1:1000, en dan zie je 'm heus nog niet roken (diesels daargelaten natuurlijk).
In the beginning there was nothing, which exploded.

Christiaan
4T-MSB addict
Berichten: 689
Lid geworden op: 19 mar 2010 00:10
Bezit: 2 verbrande SS`jes en een verbrand Ceetje
Locatie: Zwolle en omgeving Utrecht

Re: cb50 verbruikt olie

Bericht door Christiaan »

Een paar auto's geleden had ik een alfa 147, kat in de zak, is alweer een paar jaar geleden. Verbruikte 1L olie per 400/500km (lees elke tankbeurt 1L olie).

Rookte ook helemaal niet, de olie verbrande volledig mee. Cilinder 3 0,0 bar compressie :shock: :mrgreen:

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: cb50 verbruikt olie

Bericht door butt head »

jappexe schreef:Te arm afgesteld lijkt me sterk, zit een sproeier maat 84 in een 16mm carb op. Daarbij rookt een goed afgestelde tweetakt ook nog. Olieverbruik = roken, denk ik, toch in die hoeveelheid. Ook vrij recent een nieuwe zuiger gemonteerd in een naar 1e overmaat geboorde cilinder trouwens.

Zal eens met remmenreiniger en een borstel het ganse blok proper maken en kijken waar het vettig wordt

is die cilinder wel naar 4takt tolerantie's geboord en niet naar 2takt tolerantie's?

als ze hem naar 2takt toletantie's hebben geboord dan rij je al rond met een setje wat voor 4takt begrippen goed gebruikt is.

kijk dus ook is naar de slot speling van de zuiger veren.

klepseals versleten/kapot.

dat kan ook iets zijn waar door hij rookt.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: cb50 verbruikt olie

Bericht door apae01 »

Christiaan schreef:Een paar auto's geleden had ik een alfa 147, kat in de zak, is alweer een paar jaar geleden. Verbruikte 1L olie per 400/500km (lees elke tankbeurt 1L olie).

Rookte ook helemaal niet, de olie verbrande volledig mee. Cilinder 3 0,0 bar compressie :shock: :mrgreen:
Laat me raden: een twinspark motor, van de verkeerde jaargang met wegbezuinigde zuigerveren...
Dat hij niet rookte is vrij logisch: die olie is verbrand in de katalysator. Een vriend van me had een 166 met vergelijkbare problemen. Dankzij Action olie is daar nog best lang mee doorgereden.
In the beginning there was nothing, which exploded.

jappexe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 228
Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
Bezit: CB50j
Locatie: Leuven (België)

Re: cb50 verbruikt olie

Bericht door jappexe »

400km komt overeen met ±16l benzine. Dat geeft een verhouding olie:benzine van 1:80 tot 1:160. Niet echt 2-takt maar toch.
Die slotspeling, hoe meet ik die? (ben niet de allergrootste kenner van de termen)

Klepseals zijn bij het boren ook gewisseld, dus zouden goed moeten zijn. Maar opnieuw, hoe valt dit te controleren?
een gashendel kent 10 standen: alles of niets

Christiaan
4T-MSB addict
Berichten: 689
Lid geworden op: 19 mar 2010 00:10
Bezit: 2 verbrande SS`jes en een verbrand Ceetje
Locatie: Zwolle en omgeving Utrecht

Re: cb50 verbruikt olie

Bericht door Christiaan »

apae01 schreef:
Christiaan schreef:Een paar auto's geleden had ik een alfa 147, kat in de zak, is alweer een paar jaar geleden. Verbruikte 1L olie per 400/500km (lees elke tankbeurt 1L olie).

Rookte ook helemaal niet, de olie verbrande volledig mee. Cilinder 3 0,0 bar compressie :shock: :mrgreen:
Laat me raden: een twinspark motor, van de verkeerde jaargang met wegbezuinigde zuigerveren...
Dat hij niet rookte is vrij logisch: die olie is verbrand in de katalysator. Een vriend van me had een 166 met vergelijkbare problemen. Dankzij Action olie is daar nog best lang mee doorgereden.
Jep 2.0 Tspark, heeft het 4000km uitgehouden, met inderdaad elke week bijvullen met Action olie.

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: cb50 verbruikt olie

Bericht door apae01 »

Even opgezocht: die vriend van me heeft ruim 33000 km met z'n 166 gereden, olieverbruik redelijk constant rond de 1:450. Bij km stand 375000 is de auto vervolgens gesloopt: slechte achteras en olieverbruik zorgden ervoor dat hij ondanks z'n keurige staat en prachtige leren interieur niet meer te verkopen was als rijdende auto.
In the beginning there was nothing, which exploded.

jappexe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 228
Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
Bezit: CB50j
Locatie: Leuven (België)

Re: cb50 verbruikt olie

Bericht door jappexe »

Na lange stilte door examens een vervolg:

De cb rookt (snachts met licht van de auto valt het wel op). Dit vooral wanneer ik de motor in toeren jaag en dan gas los. Wanneer ik dan gas begin te geven: Veel rook. Bij gewoon constant gassen produceert hij minder rook.
Nu had ik ergens opgevangen dat dit een symptoom is voor lekke klepseals? zitten nu imitaties in, vervangen voor origineel?

Groet
een gashendel kent 10 standen: alles of niets

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: cb50 verbruikt olie

Bericht door ciebie »

jappexe schreef:Na lange stilte door examens een vervolg:

De cb rookt (snachts met licht van de auto valt het wel op). Dit vooral wanneer ik de motor in toeren jaag en dan gas los. Wanneer ik dan gas begin te geven: Veel rook. Bij gewoon constant gassen produceert hij minder rook.
Nu had ik ergens opgevangen dat dit een symptoom is voor lekke klepseals? zitten nu imitaties in, vervangen voor origineel?

Groet
Roken bij gasgeven duidt vaak op slechte zuigerveren, roken bij gas los duidt vaak op slechte klepseals. Door onderdruk in de cilinder wordt de olie dan langs de klepsteel en slechte klepseal naar binnen gezogen.

jappexe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 228
Lid geworden op: 17 dec 2013 00:20
Bezit: CB50j
Locatie: Leuven (België)

Re: cb50 verbruikt olie

Bericht door jappexe »

Ik zal het blok binnenkort maar eens losmaken en opentrekken...
een gashendel kent 10 standen: alles of niets

Plaats reactie