Pagina 1 van 1

Ontsteking

Geplaatst: 27 feb 2015 19:26
door Kippenverver
Goedenavond,

Ik heb hier een ontsteking liggen als deze:

Afbeelding

Ziet er als nieuw uit, maar hij doet het niet. De ontstekingsspoel is naar de ziekte en dus ben ik eigenlijk op zoek naar een nieuwe spoelenkrans, maar heb geen idee waar zoiets te vinden is.. Heeft iemand hier toevallig nog zoiets slingeren, of een idee waar ik zoiets kan scoren?

Het vliegwiel heeft 8 magneten, net als een Nice ontsteking.

Alvast bedankt!

Re: Ontsteking

Geplaatst: 27 feb 2015 19:51
door KiP
afbeelding is stuk

Re: Ontsteking

Geplaatst: 27 feb 2015 20:13
door apae01
Inmiddels niet meer. Dat zal dus niet de reden zijn dat hij 't niet doet.

Re: Ontsteking

Geplaatst: 27 feb 2015 23:46
door mcc
de kapotte spoel zelf wikkelen. Je kan tellen hoeveel wikkelingen op zit en dan met juiste draad dikte nieuw wikkelen.

Re: Ontsteking

Geplaatst: 28 feb 2015 07:27
door hypercub
Een gy6 scooter ontsteking op marktplaats/ ebay vinden, je zal hooguit de stekker moeten aanpassen.
http://www.ebay.com/itm/GY6-50-110-150c ... d4&vxp=mtr

Re: Ontsteking

Geplaatst: 03 mar 2015 13:51
door Kippenverver
Gisteren heb ik zo'n ontsteking opgehaald bij de lokale scooterboer, maar de diameter van de spoelen is groter dan wat in mijn vliegwiel past..

Re: Ontsteking

Geplaatst: 03 mar 2015 14:17
door nielspbr
Afgedraaide nd, al een lifan 140 grondplaat geprobeerd?

(Als ik erbij kan zal ik die lf140 spoelenkrans eens opmeten.)

Re: Ontsteking

Geplaatst: 03 mar 2015 18:54
door MrSinga
nielspbr schreef:Afgedraaide nd, al een lifan 140 grondplaat geprobeerd?

(Als ik erbij kan zal ik die lf140 spoelenkrans eens opmeten.)
dat lijkt me zo'n Jazz ontsteking te zijn, 6 koper 2 zwarte (ND was 1 zwarte normaal en 1 open)
lifan model ND past dan idd.

nu, ik zou deze laten herstellen. Reden, die lifan's zijn goed. Honda (ND) net wat beter

Re: Ontsteking

Geplaatst: 05 mar 2015 06:35
door Kippenverver
Ik ga vanmiddag even bellen wat het kost om deze opnieuw te laten wikkelen

Re: Ontsteking

Geplaatst: 13 apr 2018 16:47
door RaRe
Ik ben zelf ook op zoek naar zo'n Honda ND ontsteking, heb een TJR afgedraaide set waarvan waarschijnlijk de ontstekingsspoel stuk is. Het Lifan 140cc blok wat ik heb is het allereerste type (destijds geïmporteerd uit Australië) en heeft dus een 2 spoelenontsteking helaas. Toch heb ik weten te achterhalen wat de maten zijn.

De Lifan 6-spoelenkrans is 85mm, bijbehorende ND-imitatievliegwiel binnendiameter is 87mm dus gelijk aan Honda ND-spoelen/vliegwielen. Ik heb er zelf eentje besteld bij Brinkmotoren.nl, maar ze zijn er ook op aliexpress.com. Ik laat nog even weten of de boel ook echt werkt. De ND-spoel zal ik waarschijnlijk laten repareren om later weer om te wisselen (= 8-spoelenkrans, geen idee of het beter is, maar toch). Vervelend is dat de spoelenkrans wel los te schroeven is van de grondplaat, maar de draden zitten gestanst achter houderplaatjes, lekker handig van meneer Honda...

Heb trouwens even gezocht, maar kan ook niet zo snel achterhalen van welke brommer/motor die Honda ND-ontsteking afkomt eigenlijk. De Honda ND-50 misschien?

Re: Ontsteking

Geplaatst: 13 apr 2018 18:36
door nielspbr
Nippon Denso...

edit: er ligt hier een ab27(monkey) blok met een mitsuba.

Re: Ontsteking

Geplaatst: 13 apr 2018 20:16
door MrSinga
De ND zat op de Jazz en op sommige monkeytjes.
De Mitsuba is iets anders. Paar versies maar op dax, monkey zelfde model. Enkel baja en monkey r zijn net iets anders

Re: Ontsteking

Geplaatst: 19 apr 2018 18:58
door RaRe
ND is dus Nippon Denso. NT is dan New Type. Dom van me, ben er al een tijdje uit...

Wat de lifan 140cc spoelen betreft: Past alleen met een beetje sleutelen. De grondplaat past natuurlijk, de pootjes waar de pick-up op zit komen echter tegen het vliegwiel aan, dat is makkelijk weg te slijpen. De pick-up zelf zit ongeveer 5mm te hoog, de pootjes kunnen makkelijk afgevlakt worden (gewoon de helft eraf slijpen). Dan zit de pick-up iets te ver naar buiten. Ik weet niet of dit een probleem gaat geven met de timing of vonk, maar er is ruimte om twee extra gaatjes te boren om het iets naar binnen te schuiven. Dan als laatste: Het schroefje wat de kabel op zijn plaats houdt is ongeveer 1mm te hoog, ook dit is wel makkelijk te verhelpen. De krans past gewoon in het vliegwiel en wekt ook stroom op.

Het Lifan vliegwiel lijkt op de ND, maar is blijkbaar niet een imitatie. Al met al is het een goedkope (35,-) manier om een ND te vervangen.
Er is nog een NT ontstekingsplaat te koop voor zo'n 3 tientjes, die lijkt te passen met deze krans, maar heb ik zelf niet uitgeprobeerd.

--

Mijn probleem lijkt iets anders te zijn helaas, na alle ellende van de afgelopen weken met nazoeken en uit elkaar halen blijkt het contactslot kapot te zijn... Morgen weer even verder kijken ;-)

Edit: Voor de mensen die tegen eenzelfde probleem aanlopen: Contactslot was kapot, hierdoor ging de CDI-unit ook stuk. Ook een vervangende CDI ging kapot helaas, voordat ik achter het contactslotprobleem kwam.