Draadjes op nieuwe condensator solderen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Ronnie1971
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 156
Lid geworden op: 30 jul 2013 16:55

Draadjes op nieuwe condensator solderen

Bericht door Ronnie1971 »

Hallo
Kan iemand mij vertellen of dmv en filmpje hoe ik de draadjes op de nieuwe condensator moet solderen ?
Er steekt uit de condensator een koper pinnetje waar de draadjes op gesoldeerd moeten worden. Ik zie bij de oude condensator dat er een mooi tin bolletje op ligt waar de draadjes in liggen.
Hoe krijg ik dit voor elkaar ?

Groeten Ron

rastamano
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 okt 2013 10:06

Re: Draadjes op nieuwe condensator solderen

Bericht door rastamano »

beetje electro soldeer (met flux) op het draadje, beetje soldeer op het lipje.
soldeer aan de kant leggen, draadje tegen het pinnetje duwen en soldeerbout ertegenaan. wachten tot het in elkaar overvloeid, beetje glimmend word vaak, en dan soldeerbout weg en niet bewegen voor een seconde of 5.
na het monteren van je wielwiel even checken dat pinnetje of draden niet (te dicht) langs het vliegwiel komen.

het fijne van de pinnetjes is dt je relatief minder warmte nodig hebt om het draadje vast te solderen ten opzichte van een bolletje op de condensator. met teveel warmte kun je je condensator slopen.

vergeet niet een veegje vet op het viltje te doen. :D

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Draadjes op nieuwe condensator solderen

Bericht door NIX »

Nee, dat wordt al te heet. Beetje flux op alles, alles in de juiste positie en dan in 1x een druppelsoldeer erop. Klaar. Anders is je condensator dood voor er 1x gas gegeven is.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Ronnie1971
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 156
Lid geworden op: 30 jul 2013 16:55

Re: Draadjes op nieuwe condensator solderen

Bericht door Ronnie1971 »

Kijk dat is een duidelijk antwoord.
Ik wil het met een soldeerstation doen .Ik zal op een lage stand beginnen

gr Ron

Gebruikersavatar
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1950
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:03
Bezit: C50, CD50, Amigo
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Draadjes op nieuwe condensator solderen

Bericht door robertsp »

Ik weet niet wat je bedoelt met lage stand, maar op een soldeerstation stel je de temperatuur in. En die moet niet te laag zijn, dan juist sloop je je condensator aangezien je kunt wachten tot je een ons weegt tot je soldeer smelt.
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.

Gebruikersavatar
Mike Mechanic
4T-MSB addict
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:25
Bezit: 1 (jur) het houden of genieten ve zaak, die iemand in zijn macht heeft, alsof zij aan hem toebehoort 2 al iemands bezittingen.
Locatie: Amersfoort

Re: Draadjes op nieuwe condensator solderen

Bericht door Mike Mechanic »

350 tot 400 graden werkt het beste, snel gesmolten en snel weer weg met die bout!
ホンダ

Ronnie1971
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 156
Lid geworden op: 30 jul 2013 16:55

Re: Draadjes op nieuwe condensator solderen

Bericht door Ronnie1971 »

Oke ,Ik heb even gekeken en die van mij gaat tot 480 graden

Gebruikersavatar
Mike Mechanic
4T-MSB addict
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:25
Bezit: 1 (jur) het houden of genieten ve zaak, die iemand in zijn macht heeft, alsof zij aan hem toebehoort 2 al iemands bezittingen.
Locatie: Amersfoort

Re: Draadjes op nieuwe condensator solderen

Bericht door Mike Mechanic »

Hete punt eerst schoonkrabben en goed vertinnen.
Een goed vertinde punt heeft een betere thermische overdracht.
Boven de 400 graden wordt je tin te heet en brand van je punt.
ホンダ

Sjaak
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 152
Lid geworden op: 01 okt 2010 16:43
Bezit: C310S
Locatie: Amersfoort

Re: Draadjes op nieuwe condensator solderen

Bericht door Sjaak »

De grootste fout die vaak gemaakt wordt bij solderen is dat de bout vaak te klein is om voldoende warmte in de punt te krijgen of te houden. Je moet dan te lang bakken om de soldeervlakken te vertinnen of te laten smelten, met een voldoende grote (in vermogen) bout breng je in korte tijd veel warmte over op een klein soldeervlak.
Ik gebruik zelf een Weller Magnastat 50watt met een brede 07 punt erin die is geschiktvoor 370 °C. Met deze soldeerbout en goede stift kun je bij wijze van spreken dakgoten solderen :mrgreen:
Met een kleine hamer kun je geen grote klappen geven, met een grote hamer wel kleine klappen.

rastamano
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 okt 2013 10:06

Re: Draadjes op nieuwe condensator solderen

Bericht door rastamano »

NIX schreef:Nee, dat wordt al te heet. Beetje flux op alles, alles in de juiste positie en dan in 1x een druppelsoldeer erop. Klaar. Anders is je condensator dood voor er 1x gas gegeven is.
Duidelijk. Bij mij is het zo nog goed gegaan tot op heden, ben al vele condensators verder. (en niet omdat ze direct stuk waren) :D

Sjaak
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 152
Lid geworden op: 01 okt 2010 16:43
Bezit: C310S
Locatie: Amersfoort

Re: Draadjes op nieuwe condensator solderen

Bericht door Sjaak »

rastamano schreef:
NIX schreef:Nee, dat wordt al te heet. Beetje flux op alles, alles in de juiste positie en dan in 1x een druppelsoldeer erop. Klaar. Anders is je condensator dood voor er 1x gas gegeven is.
Duidelijk. Bij mij is het zo nog goed gegaan tot op heden, ben al vele condensators verder. (en niet omdat ze direct stuk waren) :D
Ik kocht pas een condensator bij Leertouwer en daar zat een keurige soldeerlip op met een mogelijkheid om de draden er eerst in te klemmen, even de soldeerbout erop met een beetje tin en vast zaten de 2 draden.
Met een kleine hamer kun je geen grote klappen geven, met een grote hamer wel kleine klappen.

Plaats reactie