Brommerdrager op trekhaak voor Novio

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Brommerdrager op trekhaak voor Novio

Bericht door Alexander Korenhof »

Heren en dames,

ik wil mn pc50 a 59kg achter op mn toyota corolla 2007 zetten welke is voorzien van een trekhaak.
Nu heb ik vanuit mn lieve familie het volgend gekregen:

Afbeelding

dat ding maak ik dus vast aan mn trekhaak, en er moet een constructie inhangen met 2 pinnen van ø 17 mm

h.o.h maat van mn wielen van de pc50 is circa 1250mm

heeft iemand als een keer zoiets zelf in elkaar gelast? dan graag hulp.

anders ga ik zelf aan de slag met lasappraat.

ps: brommer is circa 55 kg, kogeldruk mag denk ik niet hoger worden van een kilo of 80? ( gokje )
Afbeelding


ik hoor het graag

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Brommerdrager op trekhaak voor Novio

Bericht door ciebie »

Leuk idee, wil ik ook nog een keertje maken voor een Monkey. Kogeldruk is (denk ik) max 50kg bij een Corolla, maar dat staat vast ergens op Google. Die paar kilo daarboven zal niet veel uitmaken, let vooral op dat je auto niet enorm naar achter gaat hangen. Slecht (gevaarlijk) rijgedrag en verblindend voor tegenliggers (evt. caravanveren monteren).

Als ik dat stukje zo zie moet je vooral opletten dat het ding niet als een wip-wap gaat bewegen achter je auto. Ook dat dikke metaal zegt dan een keertje ajuus. Een sterke verbinding van de ronde bussen naar ergens bij die bouten zou wel aan te raden zijn denk ik. En voor de zekerheid een spanband/staaldraadje naar je trekhaak of sleepoog mocht het onverhoopt toch loskomen, dan blijft het tenminste achter jou auto en niet voor iemand anders z'n wielen.

Leuk idee, ben benieuwd!

Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Re: Brommerdrager op trekhaak voor Novio

Bericht door Alexander Korenhof »

ciebie schreef:Leuk idee, wil ik ook nog een keertje maken voor een Monkey. Kogeldruk is (denk ik) max 50kg bij een Corolla, maar dat staat vast ergens op Google. Die paar kilo daarboven zal niet veel uitmaken, let vooral op dat je auto niet enorm naar achter gaat hangen. Slecht (gevaarlijk) rijgedrag en verblindend voor tegenliggers (evt. caravanveren monteren).

Als ik dat stukje zo zie moet je vooral opletten dat het ding niet als een wip-wap gaat bewegen achter je auto. Ook dat dikke metaal zegt dan een keertje ajuus. Een sterke verbinding van de ronde bussen naar ergens bij die bouten zou wel aan te raden zijn denk ik. En voor de zekerheid een spanband/staaldraadje naar je trekhaak of sleepoog mocht het onverhoopt toch loskomen, dan blijft het tenminste achter jou auto en niet voor iemand anders z'n wielen.

Leuk idee, ben benieuwd!
Dank je voor de tip. nu ik ernaar kijk zal ik kijken naar extra borging voor de "wip-wap". Tevens geef ik het lasapparaat nog wat plezier om de verbindingen van dat stalen dingen nog extra te verstevigen. Sommige verbindingen zien er discutabel uit.


maar verder: ik zoek eigenlijk naar fotoos of technische tekeningen van een bewezen constructie van iemand :)


Ps: ik ga toch echt geen caravanveren onder mn auto monteren!! Het is geen Daihatsu Cuore.... Toyota Corolla diesel uit 2007 moet dat wel redden, en anders dondert dat brommertje maar van mn auto af.... kan ie wel hebben, heeft al veel klappen gehad hehehe

ps2: of ik moet hem zo monteren? dit is anders dat ik hem in gedachte had. Maar zo grijpt wel de meeste (moment)kracht dichter bij de chassis aan. Lijkt mij gunstiger

Afbeelding
Afbeelding

xMARKx
4T-MSB regular
Berichten: 427
Lid geworden op: 22 sep 2007 19:55
Bezit: C50 '71
Chaly '73
Z50J1 '74
Z50JC '82
SS50Z K1
Locatie: Maarssen

Re: Brommerdrager op trekhaak voor Novio

Bericht door xMARKx »

Dat onderdeel is van een Twinny Load. Hierdoor krijg je met behulp van je kogel een drie punts verbinding wat voor stabiliteit zorgt. Je zult dus iets nodig hebben wat om je kogel valt en pinnen heeft die in dat deel van de Twinny Load vallen. Belangrijk is dat het gewicht op de kogel komt te staan en zo dicht mogelijk op de auto.

Misschien is het makkelijkste om een complete Twinny Load van Marktplaats te trekken en die te verlassen.

xMARKx
4T-MSB regular
Berichten: 427
Lid geworden op: 22 sep 2007 19:55
Bezit: C50 '71
Chaly '73
Z50J1 '74
Z50JC '82
SS50Z K1
Locatie: Maarssen

Re: Brommerdrager op trekhaak voor Novio

Bericht door xMARKx »

Oh en als het goed is zit er een plaatje op je trekhaak waar de maximale kogeldruk op vermeld staat.


Daar zit uiteraard nog een marge is maar als er ooit iets gebeurd (hij valt er bv op de snelweg vanaf) en je bent er over heen gegaan heb je wel een probleem.

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Brommerdrager op trekhaak voor Novio

Bericht door ciebie »

Ik neem aan dat je hen in de breedte op de auto wil, en niet in de lengte?

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Brommerdrager op trekhaak voor Novio

Bericht door Ben C50 »

Kun je niet een verbinding maken naar je dakdrager of de bovenrand van je achterklep?

Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Re: Brommerdrager op trekhaak voor Novio

Bericht door Alexander Korenhof »

ik oop een 2de hands twinny load voor 20 euro op marktplaats. geen gedoe.

mn kogeldruk is max 60
brommer is 50 kg
twinny is 15 kg

dus overschrijding van 5 kg. maar dat zit in de marge volgens de richtlijnen...

dank voor het meedenken

Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Re: Brommerdrager op trekhaak voor Novio

Bericht door Alexander Korenhof »

okee. twinny load is gekocht.

Afbeelding
Afbeelding

nu nog even de steunen losslijpen en opnieuw vastlassen zodat mn pc50 erop past.

wordt vervolgd

xMARKx
4T-MSB regular
Berichten: 427
Lid geworden op: 22 sep 2007 19:55
Bezit: C50 '71
Chaly '73
Z50J1 '74
Z50JC '82
SS50Z K1
Locatie: Maarssen

Re: Brommerdrager op trekhaak voor Novio

Bericht door xMARKx »

Mooi! Hou ons op de hoogte :D

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Brommerdrager op trekhaak voor Novio

Bericht door Ben C50 »

maar kan een twinny wel 50kg aan?

wieb
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 okt 2012 13:36
Bezit: Honda

Re: Brommerdrager op trekhaak voor Novio

Bericht door wieb »

[quote="Alexander Korenhof"]Heren en dames,



Ik bouwde een Hawk fietsendrager om tot bromfietsrek. Ik verving de fietsgoten door een bredere goot en maakte daar ook twee vertikale steunen aan voor bevestiging van de bromfiets. Ik vervoerde probleemloos bromfietsen en motoren tot een gewicht van 95 kg. Geen enkel probleem je merkt er niets van. Kogeldruk te hoog?. Ik denk dat een kogeldruk van 75 kg met een flinke aanhanger of caravan wel wat anders is dan een overwegend statische last van een brommer.
Wel denk ik dat het beter is wanneer je kans ziet vanuit het frame van de trekhaak het bromfiets rek links en rechts te ondersteunen. Dan is de kogeldruk niet meer relevant. Er worden merkwaardige dingen bedacht. Hoe zit hier met de kogeldruk?



Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Brommerdrager op trekhaak voor Novio

Bericht door nielspbr »

Dat moet je anders zien, dat is een auto met hulpmotor.

thijsm
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 119
Lid geworden op: 10 okt 2011 12:55
Bezit: gehad:
pbr, ss50, c50, dax,
chaly, monkey
in bezit
monkey pbr motor
Locatie: bennekom

Re: Brommerdrager op trekhaak voor Novio

Bericht door thijsm »

Hallo ik heb al een aantal keer een drager voor een monkey gebouwd op basis van een echt twinnyload.
dit is niet heel moeilijk.
het gene waar je normaal de fiets wielen in klemt schuif je er uit en maak je zelf uit 2x2cm profiel een frame waar je wielen in kunnen vallen in de vorm van een rechthoek.

als je fotos wilt er van pb me even met je tel nummer en dan app ik ze naar je.

gr thijs
opa zei altijd als het niet lukt pak je gewoon een grotere hamer

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Brommerdrager op trekhaak voor Novio

Bericht door wim V8 »

Afbeelding

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Plaats reactie