12V aansluiten, Contactdoos 12V waterdicht opbouw

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
jeroen.k
4T-MSB addict
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18

12V aansluiten, Contactdoos 12V waterdicht opbouw

Bericht door jeroen.k »

Hallo,

Na even gezocht te hebben voor het aansluiten van een Contactdoos 12V waterdicht opbouw op een 12v bedrading van een dax ben ik er nog niet helemaal achter aangezien er wisselende berichten over staan. Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

Ik heb een 12v dax zonder accu.

Ik las verschillende berichten over dat het met accu alleen kan, maar ook dat het toch zonder kan:
hendrik schreef:ik heb het zelfde op mijn ss.
ik heb geen accu en het werkt prima! het enige wat je nodig hebt is een goede spanningsregelaar die zorgt dat je ook netjes 12v hebt op de draden. 12v lampjes monteren en de sigarettenplug op de kabelboom beunen. natuurlijk op het stroomcircuit NA de regelaar, anders brand je usb lader door
nielspbr schreef:En een accu erin voordat je die usblader frituurd. (Ik neem aan dat die een stuk kritischer zijn dan een lampje of relais.)

Ik heb nu dit onderdeel besteld met een zwarte en een rode draad:
Afbeelding

Zou ik deze nu kunnen aansluiten op de zwarte en rode draad die normaal naar de accu zou gaan zonder dat de boel in de fik vliegt of moet ik hier een spanningsregelaar tussen doen?

Afbeelding
De tekening van hierboven heb ik van een forum gevonden. Lijkt dit op iets wat zou kunnen werken?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door jeroen.k op 08 jul 2013 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: 12V aansluiten, Contactdoos 12V waterdicht opbouw

Bericht door gerbrandicus »

Sowieso een spanningsregelaar monteren natuurlijk. Ik denk dat het dan wel kan, al zou ik het fijner vinden met een accu.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: 12V aansluiten, Contactdoos 12V waterdicht opbouw

Bericht door Eric »

Je moet sowieso een gelijkrichter hebben en dan ook een spanningsregelaar. Of alleen een gelijkrichter en een accu. Dan kan je ook nog dingen laden zonder dat je brommer loopt. Ook zou ik nog een zekering tussen de accu en dat ding zetten.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: 12V aansluiten, Contactdoos 12V waterdicht opbouw

Bericht door gerbrandicus »

Nee, geen gelijkrichter.
Bij 12V altijd een spanningsregelaar monteren. Deze fungeert meteen als gelijkrichter. Zonder een spanningsregelaar frituur je alles, lampjes, accu, USB lader.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5870
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: 12V aansluiten, Contactdoos 12V waterdicht opbouw

Bericht door Jurrien »

M'n gevoel zegt ook dat je er een accu bij moet plaatsen. Dan heb je altijd een stabiele 12-14,4 volt aan boord. Ik vraag me bijvoorbeeld ook af of je spanning anders niet wegvalt als je brommer te weinig toeren draait (stationairdraaien bijvoorbeeld). Met een accu voorkom je dat ook.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

KiP
postslet
Berichten: 2419
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: 12V aansluiten, Contactdoos 12V waterdicht opbouw

Bericht door KiP »

en pas op dat de 12v lader je telefoon accu niet leeg trekt, geen flauw idee hoe dat kan maar dat gebeurt bij mij :D
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

jeroen.k
4T-MSB addict
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18

Re: 12V aansluiten, Contactdoos 12V waterdicht opbouw

Bericht door jeroen.k »

gerbrandicus schreef:Nee, geen gelijkrichter.
Bij 12V altijd een spanningsregelaar monteren. Deze fungeert meteen als gelijkrichter. Zonder een spanningsregelaar frituur je alles, lampjes, accu, USB lader.
Een spanningsregelaar is dus nodig. Hoe kan ik deze er dan het beste tussen plaatsen?

KiP schreef:en pas op dat de 12v lader je telefoon accu niet leeg trekt, geen flauw idee hoe dat kan maar dat gebeurt bij mij :D
Haha oke, ik ga nog even een accu bestellen. Heb je ook z'n zelfde aansluiting gemaakt op jou brommer/motor?

jeroen.k
4T-MSB addict
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18

Re: 12V aansluiten, Contactdoos 12V waterdicht opbouw

Bericht door jeroen.k »

jeroen.k schreef:
gerbrandicus schreef:Nee, geen gelijkrichter.
Bij 12V altijd een spanningsregelaar monteren. Deze fungeert meteen als gelijkrichter. Zonder een spanningsregelaar frituur je alles, lampjes, accu, USB lader.
Een spanningsregelaar is dus nodig. Hoe kan ik deze er dan het beste tussen plaatsen?

KiP schreef:en pas op dat de 12v lader je telefoon accu niet leeg trekt, geen flauw idee hoe dat kan maar dat gebeurt bij mij :D
Heb je ook z'n zelfde aansluiting gemaakt op jou brommer/motor?
Is het perse nodig een accu of zou het ook zonder kunnen. het gaat mij erom dat mijn telefoon bijgeladen wordt.
Dit hoeft niet perse als hij stationair loopt, maar wel met vol gas bijvoorbeeld.

KiP
postslet
Berichten: 2419
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: 12V aansluiten, Contactdoos 12V waterdicht opbouw

Bericht door KiP »

jup 1 draad op de plus andere draad via contakt naar de nul
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16255
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: 12V aansluiten, Contactdoos 12V waterdicht opbouw

Bericht door nielspbr »

jeroen.k schreef:
jeroen.k schreef:
gerbrandicus schreef:Nee, geen gelijkrichter.
Bij 12V altijd een spanningsregelaar monteren. Deze fungeert meteen als gelijkrichter. Zonder een spanningsregelaar frituur je alles, lampjes, accu, USB lader.
Een spanningsregelaar is dus nodig. Hoe kan ik deze er dan het beste tussen plaatsen?

KiP schreef:en pas op dat de 12v lader je telefoon accu niet leeg trekt, geen flauw idee hoe dat kan maar dat gebeurt bij mij :D
Heb je ook z'n zelfde aansluiting gemaakt op jou brommer/motor?
Is het perse nodig een accu of zou het ook zonder kunnen. het gaat mij erom dat mijn telefoon bijgeladen wordt.
Dit hoeft niet perse als hij stationair loopt, maar wel met vol gas bijvoorbeeld.
Als je het commentaar van kip leest trekt zijn lader de telefoonaccu net zo hard weer leeg bij lage toeren...

KiP
postslet
Berichten: 2419
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: 12V aansluiten, Contactdoos 12V waterdicht opbouw

Bericht door KiP »

daardoor ja? ik heb namelijk geen idee hoe
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: 12V aansluiten, Contactdoos 12V waterdicht opbouw

Bericht door Eric »

Tijdens mijn vakantie geen problemen mee gehad. Ik had de min en de plus van mijn aanstekerplug gewoon op de accu zitten. Dus continu spanning.

Zo duur is een accu niet als je een beetje zoekt. Snap dus ook niet waarom er zoveel mensen zijn die geen accu nemen.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16255
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: 12V aansluiten, Contactdoos 12V waterdicht opbouw

Bericht door nielspbr »

KiP schreef:daardoor ja? ik heb namelijk geen idee hoe
Zou eens een nieuwe telefoonlader proberen, Het is wel zo dat bij stationair toerental het laadvoltage geleverd door de lichtspoel in elkaar kakt.

Pablo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 jun 2012 13:31
Bezit: Mijn vlaggenship NPS50
Locatie: Utrecht

Re: 12V aansluiten, Contactdoos 12V waterdicht opbouw

Bericht door Pablo »

KiP schreef:en pas op dat de 12v lader je telefoon accu niet leeg trekt, geen flauw idee hoe dat kan maar dat gebeurt bij mij :D
Klinkt alsof je teveel Ampère doorgeeft aan de accu van je telefoon. Voordeel is dat je telefoon snel is opgeladen maar dat je accu snel leeg is. (Zeker als de gemiddelde gel accu hier maar 1.2 Ampère per uur kan leveren)


@OnTopic:
Het beste is om een USB-verloop aan te schaffen en je telefoon gewoon via USB-kabel op te laden, in dat verloopje zit namelijk een converter die 12v tot 24v omzet naar 5v en geeft maar maximaal 1 Ampére door:
http://www.conrad.nl/medias/global/ce/0 ... S_1000.jpg

Ik heb geen idee of dit gaat werken zonder accu, het lijkt me te kunnen maar ik weet helaas nog niet hoeveel Watt en Ampére een gemiddelde Dax ontsteking kan leveren.

jeroen.k
4T-MSB addict
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18

Re: 12V aansluiten, Contactdoos 12V waterdicht opbouw

Bericht door jeroen.k »

Pablo schreef:
KiP schreef:en pas op dat de 12v lader je telefoon accu niet leeg trekt, geen flauw idee hoe dat kan maar dat gebeurt bij mij :D
Klinkt alsof je teveel Ampère doorgeeft aan de accu van je telefoon. Voordeel is dat je telefoon snel is opgeladen maar dat je accu snel leeg is. (Zeker als de gemiddelde gel accu hier maar 1.2 Ampère per uur kan leveren)


@OnTopic:
Het beste is om een USB-verloop aan te schaffen en je telefoon gewoon via USB-kabel op te laden, in dat verloopje zit namelijk een converter die 12v tot 24v omzet naar 5v en geeft maar maximaal 1 Ampére door:
http://www.conrad.nl/medias/global/ce/0 ... S_1000.jpg

Ik heb geen idee of dit gaat werken zonder accu, het lijkt me te kunnen maar ik weet helaas nog niet hoeveel Watt en Ampére een gemiddelde Dax ontsteking kan leveren.

Mijn bedoeling is ook inderdaad om z'n sigaretten aansteker plug op de bedrading aan te sluiten en vervolgens een soort gelijke auto-iphone-oplader-usb daarin te doen en dan via usb mijn telefoon op te laden:
Afbeelding



Na nog wat speurwerk onder andere op wat brommer/scooter fora heb ik vele berichten gelezen zoals:
forum schreef: hoe sluit je die sigarettenaansteker dan aan op je contact?

ik wil ook een sigarettenaansteker inbouwen, niet voor het roken, maar gewoon voor me telefoon enz. maar ik wil er geen kappen voor los halen.. waar moet ik hem dan inbouwen, en hoe kan ik m aansluiten zonder dat hij zeg maar constant aanstaat, hoe zet je er een schakelaar tussen ?

ltrz
+ en de - van je accu op je schakelaartje aansluiten
En doorlussen naar je sigarettenaansteker (Of eventueel een kroonsteentje ertussen zetten en van je kroonsteentje uit naar je sigaretten aansteker)

Ik heb er 1tje bij halfords gehaald 8 euro en dan heb je een dubbele. Moet je effe het stekkertje erafknippen en effe draden strippen en aansluiten op de + en de - draad die naar je schakelaar gaat. (kyk wel of het lampje brand als het niet brand heb je het omgekeerd aangesloten moet je effe de draadjes andersom aansluiten) deze fout had ik ook gemaakt dat me tom tom oplader door is gebrand. :L
forum schreef: ik heb voor de veiligheid altijd een waterdichte + zwevende zekering
Heb hem gewoon ook in me handschoenenvakje
Wat ik veelal lees is dat men de sigaretten-aansteker-plug aansluit op de accu bedrading( + & - ) en daartussen een zwevende zekering plaatsen en dat dit werkt.

Plaats reactie