zorgwekkend getik --> oorzaken beginnen op te raken
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 461
- Lid geworden op: 08 apr 2012 20:31
- Bezit: SS50Z
- Locatie: Zwolle
zorgwekkend getik --> oorzaken beginnen op te raken
Bij stationair lopen komt er een tik uit me blok, zodra ik gas geef verdwijnt het. En komt het weer terug bij stationair. Nou heb ik afgelopen weekend mijn nokkenasketting gespannen en hierbij kwam ik tot de conclusie dat dit ook invloed heeft op dat tik geluid. hij staat nu te los(ruim 3 tandjes omhoog te drukken) maar als ik hem strakker zet dan word dat tik geluid alleen maar erger.
Het is geen getik van kleppen, nokkenas is goed, geen speling small end en zuigerveren zitten goed.
Het is dus alleen als die stationair loopt dus amper toeren maakt en hij begint nu ook in te houden met name de laatste versnelling eerst 75 ongeveer nu loopt die iets door bij de 65 en dan is het wel klaar
Het gaat hier om een ss50 blok
HELP
Het is geen getik van kleppen, nokkenas is goed, geen speling small end en zuigerveren zitten goed.
Het is dus alleen als die stationair loopt dus amper toeren maakt en hij begint nu ook in te houden met name de laatste versnelling eerst 75 ongeveer nu loopt die iets door bij de 65 en dan is het wel klaar
Het gaat hier om een ss50 blok
HELP
Laatst gewijzigd door Jossvdijk op 06 jun 2013 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: rare tik uit blok
Als het geluid verdwijnt of verminderd door te koppelen dan is het de koppeling die los zit.
Nokkenas? kan als die "vierkant" is..meten is weten.(vergelijk de belaste met de onbelaste vlakken-dit met oog op de krachten die gepaard gaan met het openen en sluiten van de kleppen.)
De krukas kan ook maar dat is eerder een kloppend dan een tikkend geluid..
Tikken kan ook komen door idd de distributieketting (niet gespannen of te ver uitgerekt om nog te spannen) en door te veel klepspeling.(misschien zelfs niet goed te meten door een kuiltje in de klepsteel veroorzaakt door de klepstoter...kan allemaal)
Nokkenas? kan als die "vierkant" is..meten is weten.(vergelijk de belaste met de onbelaste vlakken-dit met oog op de krachten die gepaard gaan met het openen en sluiten van de kleppen.)
De krukas kan ook maar dat is eerder een kloppend dan een tikkend geluid..
Tikken kan ook komen door idd de distributieketting (niet gespannen of te ver uitgerekt om nog te spannen) en door te veel klepspeling.(misschien zelfs niet goed te meten door een kuiltje in de klepsteel veroorzaakt door de klepstoter...kan allemaal)
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 461
- Lid geworden op: 08 apr 2012 20:31
- Bezit: SS50Z
- Locatie: Zwolle
Re: rare tik uit blok
Ik zat te denken aan de nok of een van de tandwielen waar wat me is aangezien de nokkenasketting er invloed op heeft.
Is dit logisch gedacht ?
Is dit logisch gedacht ?
Re: rare tik uit blok
De nokkenas zou kunnen, maar de tandwielen niet.
Is het mogelijk de distributieketting te spannen? of is deze nog niet op spanning wanneer dit geprobeerd wordt. De vervolgvraag is: blijft de ketting op spanning?
(Voorzichtig met de borgmoer-de FAQ waarschuwt voor het overdraaien van de bout maar dit gaat eerder op voor de borgmoer)
De nokkenas heeft aan weerszijden een glijvlak voor de lagering in de kop.
Dat vlak zou rond moeten zijn maar kan "vierkant" slijten.
Wanneer de klep(pen) geopend zijn komt de spanning van de klepveren op die vlakken te staan.
Als de kleppen dicht zijn staat er nauwelijks druk op.
Hierdoor kan de nokkenas ovaal (vierkant) worden..
De nokkenas/kop combinatie zou ook versleten kunnen zijn..
(te veel ruimte tussen nokkenas en loopvlakken van de kop)
Allemaal dingen die via een toetsenbord zowel niet te achterhalen, als niet uit te sluiten zijn.
Is het mogelijk de distributieketting te spannen? of is deze nog niet op spanning wanneer dit geprobeerd wordt. De vervolgvraag is: blijft de ketting op spanning?
(Voorzichtig met de borgmoer-de FAQ waarschuwt voor het overdraaien van de bout maar dit gaat eerder op voor de borgmoer)
De nokkenas heeft aan weerszijden een glijvlak voor de lagering in de kop.
Dat vlak zou rond moeten zijn maar kan "vierkant" slijten.
Wanneer de klep(pen) geopend zijn komt de spanning van de klepveren op die vlakken te staan.
Als de kleppen dicht zijn staat er nauwelijks druk op.
Hierdoor kan de nokkenas ovaal (vierkant) worden..
De nokkenas/kop combinatie zou ook versleten kunnen zijn..
(te veel ruimte tussen nokkenas en loopvlakken van de kop)
Allemaal dingen die via een toetsenbord zowel niet te achterhalen, als niet uit te sluiten zijn.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 461
- Lid geworden op: 08 apr 2012 20:31
- Bezit: SS50Z
- Locatie: Zwolle
Re: rare tik uit blok
Als ik me distributie goed span is dat getik er altijd en Constant op stationair naarmate ik hem losser zet word het minder. Ik verwacht/hoop dat t hem in de nokkenas zit. Die maar is der aftrekken dan en kijken hoe t zit
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 461
- Lid geworden op: 08 apr 2012 20:31
- Bezit: SS50Z
- Locatie: Zwolle
Re: rare tik uit blok
Als ik me distributie goed span is dat getik er altijd en Constant op stationair naarmate ik hem losser zet word het minder. Ik verwacht/hoop dat t hem in de nokkenas zit. Die maar is der aftrekken dan en kijken hoe t zit
Re: rare tik uit blok
Als het hele distributie gedeelte onder de loep gaat, beoordeel dan ook even of de geleiders niet/wel aan vervanging toe zijn..want eerlijk ge..typt? zou een nokkenas voor mij het laatste aandachtspunt zijn.
En kijk dan ook eens naar het rubber dopje van de spanner.
En kijk dan ook eens naar het rubber dopje van de spanner.
-
- chaly addict
- Berichten: 18840
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: rare tik uit blok
Versleten geleiders laten een blokje niet tikken, die laten een blokje roken. Een opgerekte ketting kan iets tikken. Gewoon checken in plaats van hier blijven speculeren. Een ingeslagen klepsteel kan enorm tikken, zelfs als hij zo goed als spelingsvrij is afgesteld. Een ingeslagen nokkenas kan op de nokken iets tikken, bekijken dus, versleten lagering hoor je niet.
Hardgeworden geleide- en spanwieltjes zijn ook lawaaiig, maar niet dat ze tikken.
Iets tikken doet een blokje altijd, zeker als je het te langzaam laat lopen. Is ook slecht voor je bigend.
Hardgeworden geleide- en spanwieltjes zijn ook lawaaiig, maar niet dat ze tikken.
Iets tikken doet een blokje altijd, zeker als je het te langzaam laat lopen. Is ook slecht voor je bigend.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 10 dec 2008 12:16
- Locatie: Ergens in het midden van NL.
Re: rare tik uit blok
NIX schreef:Versleten geleiders laten een blokje niet tikken, die laten een blokje roken. Een opgerekte ketting kan iets tikken. Gewoon checken in plaats van hier blijven speculeren. Een ingeslagen klepsteel kan enorm tikken, zelfs als hij zo goed als spelingsvrij is afgesteld. Een ingeslagen nokkenas kan op de nokken iets tikken, bekijken dus, versleten lagering hoor je niet.
Hardgeworden geleide- en spanwieltjes zijn ook lawaaiig, maar niet dat ze tikken.
Iets tikken doet een blokje altijd, zeker als je het te langzaam laat lopen. Is ook slecht voor je bigend.
Ik heb hier nog even een aantal vraagjes over.
Hoe kan ik controleren of mijn distributie ketting dus uitgerekt is? is dit te meten of met distributie ketting eruit te zien?,of is hier alleen achter te komen om deze om te wisselen door een andere?
Gaat dit verhaal ook voor 12volt CDI blokken,dus die met automatische distributie spanner?,en heeft een blok met grotere oliepomp sneller last van of niet? En wat is de levensduur van een distributie ketting?
En beschadigde/kapotte/lamme klepveren kunnen die dit ook dit tikken veroorzaken?
Is dit tikgeluidje dan het zelfde,of is dit net weer anders???
Alvast bedankt voor de info en hulp.
-
- slagschroevendraaier elite
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
- Bezit: Honda Chaly, GB500
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: rare tik uit blok
Als je een handspanner hebt kom je op een gegeven moment op het einde van de stelschroef. Dan ben je al behoorlijk ver heen (te laat eigenlijk). Als je de ketting los in je hand hebt (op z'n zijkant) en de ketting maakt een hele U-bocht, is dat ook een slecht teken.
En over die pomp; tsja.. De nokkenas is de grootste weerstand in je distributie (klepveren laten vervormen). Dus ik vermoed dat de grootte van de pomp weinig invloed heeft op de levensduur van de ketting. De enige ontwerpfout die meneer Honda heeft gemaakt is dat de oliepompkettingwiel alleen maar geaait wordt door een klein stukje ketting.
En over die pomp; tsja.. De nokkenas is de grootste weerstand in je distributie (klepveren laten vervormen). Dus ik vermoed dat de grootte van de pomp weinig invloed heeft op de levensduur van de ketting. De enige ontwerpfout die meneer Honda heeft gemaakt is dat de oliepompkettingwiel alleen maar geaait wordt door een klein stukje ketting.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1817
- Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
- Bezit: CY50 R&P
- Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen
Re: rare tik uit blok
Als je bij het tandwiel in de kop de nokkenasketting méér dan 3 tandjes kan optillen is je ketting op.
Life is too short for lousy coffee.
-
- chaly addict
- Berichten: 18840
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: rare tik uit blok
Autospanners check je door de ontsteking te verwijderen. Kijk of ie makkelijk ingedrukt kan worden en of de spanner al helemaal omlaag gedrukt zit of nog ruimte heeft.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 461
- Lid geworden op: 08 apr 2012 20:31
- Bezit: SS50Z
- Locatie: Zwolle
Re: zorgwekkend getik --> oorzaken beginnen op te raken
Oorzaak nog niet gevonden openingstekst gewijzigd naar hoe het er nu voor staat.
Hoe check ik of mijn koppeling los zit en als dit niet het geval is zal ik dan achter de ontsteking kijken?
Hoe check ik of mijn koppeling los zit en als dit niet het geval is zal ik dan achter de ontsteking kijken?
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4576
- Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
Re: zorgwekkend getik --> oorzaken beginnen op te raken
Het mooist zou zijn als je even de ontsteking eraf haalt en een fotootje maakt, dan kunnen we iets meer zeggen dan nu.
Ga heen en vereenvoudig u!
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 461
- Lid geworden op: 08 apr 2012 20:31
- Bezit: SS50Z
- Locatie: Zwolle
Re: zorgwekkend getik --> oorzaken beginnen op te raken
komt voor de bakker zal nog wel even duren voor ik er tijd voor heb maar foto komt eraan