Honda C310 opknappen. 0 ervaring met brommers.

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
hugo123
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 apr 2013 19:41
Bezit: C310

Honda C310 opknappen. 0 ervaring met brommers.

Bericht door hugo123 »

Hallo iedereen,

Wij hebben hier in de garage een oude Honda C310 staan. Erg leuk natuurlijk, maar na een goede 20 jaar stilstaan is het niet verwonderlijk dat hij niet meer start. Ook is de gashendel geblokkeerd. Volgens mij gaat het hier om een C310S.
Ik heb zelf totaal geen ervaring met het opknappen van brommers, toch wil ik graag leren en lijkt het me erg leuk dit zelf te doen. Is dit mogelijk om te doen voor een leek? Volgens mijn vader is de vlotter kapot. Hij zal me bij dit project helpen, maar door weinig tijd wil ik zelf zoveel mogelijk doen. Ik heb nog niet gekeken of de bougie vonkt, ik denk het eigenlijk niet aangezien de motor niet start, maar wel soepel loopt als je hem aan wil trappen. Verder had de koppeling behoorlijk wat speling, maar dat heb ik volgens mij verholpen.
Ik heb gezien hoe ik de gashendel los kan schroeven en ik ben van plan dit morgen/deze week te gaan doen om zo te kijken waarom je deze niet verder dan een paar centimeter kan draaien. Iemand een idee? Verder valt het met roest mee aangezien de brommer altijd binnen heeft gestaan. Waar moet ik verder op letten, wat zijn de do's en don't's van brommers op knappen en maak ik denk jullie meer kapot als ik zelf wat probeer, of is het wel degelijk te doen? Maakt het uit of de benzine gelood of ongelood is?
Alvast bedankt!
Hugo

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Honda C310 opknappen. 0 ervaring met brommers.

Bericht door Ben C50 »

Ja is wel te doen, klinkt als een leuk project! Deed hij het goed voordat hij in de winterslaap ging?

Hij zal denk ik niet alleen weigeren te starten door de bougie die niet vonkt, maar ook bijvoorbeeld omdat de carburateur na al die jaren wel eens opgefrist mag worden. Ik zou mijn aandacht eerst eens richten op de techniek van het blokje, als je een beetje weet hoe hij ongeveer werkt, kun je een en ander controleren en schoonmaken en afstellen, voordat je hem probeert te starten. Dan weet je zeker(der) dat er niets stuk gaat.

Maar als je je er een beetje in verdiept, gaat het je lukken!

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Honda C310 opknappen. 0 ervaring met brommers.

Bericht door butt head »

alles is te doen ook als leek. als je maar rustig te werk gaat en goed kijkt bij het los halen hoe alles in elkaar zit. maak er eventueel foto's en aantekeningen van. probeer eventueel een werkplaats handboek of een owners manuel te krijgen van een c310.

ik zou beginnen met de kabels los halen en daar kruipolie in gieten.
het gas handvat los maken en die schoon maken dan voorzien van een beetje olie of dun vet.
dan even het dopje los schroeven aan de carburateur waar je gaskabel in verdwijnt. als die los is moet hij er gemakkelijk uit schuiven. doet als hij dat niet doet even schoon maken eventueel wat wd40 op de gaschuif en en dan weer op de zelfde manier monteren zo als hij los is gekomen. let wel op dat je de gasschuif goed in de carburateur schuift dan moet hij er een eindje in verdwijnen als hij dat niet doet moet je hem een halve slag draaien en op nieuw proberen.

dan kan je de ontstekings kap er een keer af halen en even met een schuur papiertje tussen de contact punten door halen. controleer gelijk of de punten nog goed staan. als je het vliegwiel draait moeten ze open gaan bij F en maximaal open staan bij T
dan even het bougie'tje er uit draaien en die even lastig vallen met een staal borstel of gewoon een nieuwe er in draaien.
als je dat gedaan hebt kan je is rustig het motortje rond draaien en kijken of hij vonkt.

als hij vonkt even nieuwe benzine er in de tank en kijken of de carburateur niet aan de buiten kant gaat lekken. als hij niet lekt dan is je vlotter niet kapot. als hij lekt heb je de kans dat de vlotter vast zit of lek is. let op als je de carburateur uit elkaar haalt dat de pakking heel blijft die is namelijk niet meer leverbaar.

dan even olie verversen bij voorkeur 10W50 minerale olie.

als je dat hebt gedaan start de brommer en rij maar een paar keer de straat op en neer.




als de brommer wijnig roest heeft. dan zou ik hem is goed poetsen. ik zou beginnen met comendant5 en dan nog een keer met wax er over heen dan gaat het lak werk vaak al goed glimmen.
voor het chroom en aluminium zou ik een tube autosol of soort vergelijkbaar product pakken.
en leef je dan maar een dag uit met poetsen dan gaat hij hoogst waarschijnlijk weer goed glimmen.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

hugo123
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 apr 2013 19:41
Bezit: C310

Re: Honda C310 opknappen. 0 ervaring met brommers.

Bericht door hugo123 »

Ik ben met de kabels alleen een beetje bang dat ik ze niet goed terug krijg. Je kan gewoon vanaf een kant kruipolie erin gieten?

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Honda C310 opknappen. 0 ervaring met brommers.

Bericht door butt head »

als je 1 van de uit einde los krijgt wel. dan moet je dat uit einde omhoog houden en de olie er in gieten net zo lang en veel dat het er aan de onderkant uit komt tussen door nog de binnen kabel een paar keer heen en weer duwen/trekken dan zakt de olie er ook sneller door.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Mano
Krasser
Berichten: 2729
Lid geworden op: 16 jul 2010 22:51
Bezit: CD50
Locatie: Zuilen

Re: Honda C310 opknappen. 0 ervaring met brommers.

Bericht door Mano »

Afbeelding
de makkelijke manier: zakje om de kabel knopen olie er in en wachten tot het er aan de andere kant uit komt
RobHonda schreef:er zit best een verschil tussen een ss en een cb blok

Afbeelding

hugo123
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 apr 2013 19:41
Bezit: C310

Re: Honda C310 opknappen. 0 ervaring met brommers.

Bericht door hugo123 »

Ah kijk, das handig! En kan iemand een indicatie geven hoeveel dit project me gaat kosten als er geen onverwachte complicaties komen? En het achterwiel is lek, is dit te repareren zonder de trommel achter open te hoeven maken?

Mano
Krasser
Berichten: 2729
Lid geworden op: 16 jul 2010 22:51
Bezit: CD50
Locatie: Zuilen

Re: Honda C310 opknappen. 0 ervaring met brommers.

Bericht door Mano »

hugo123 schreef: kan iemand een indicatie geven hoeveel dit project me gaat kosten
Zoek maar vast een bijbaantje :mrgreen:

Is zo op afstand natuurlijk niet echt te schatten, met een beetje mazzel, loopt het blokje na de olie verversing/nieuwe bougie/nieuwe benzine/smering van de kabeltjes.Dan kost het maar een paar tientjes

Wil je de boel helemaal reviseren dan ben je snel een boel centen kwijt, de onderdeeltjes los vallen wel mee, maar een paar rubbertjes hier,pakkingkje daar,kabeltje zus etc. etc. is bij elkaar snel een aardig bedragje.
RobHonda schreef:er zit best een verschil tussen een ss en een cb blok

Afbeelding

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Honda C310 opknappen. 0 ervaring met brommers.

Bericht door ciebie »

Als eerste, zorg voor een haynes manual! Koop er een of download hem.. Hierin staat veel informatie zodat je weet wat je aan het doen bent en niet onbedoeld iets beschadigd!

hugo123
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 apr 2013 19:41
Bezit: C310

Re: Honda C310 opknappen. 0 ervaring met brommers.

Bericht door hugo123 »

Waar vind ik die Haynes manual? Is die specifiek van de C310 of algemeen?

Mano
Krasser
Berichten: 2729
Lid geworden op: 16 jul 2010 22:51
Bezit: CD50
Locatie: Zuilen

Re: Honda C310 opknappen. 0 ervaring met brommers.

Bericht door Mano »

RobHonda schreef:er zit best een verschil tussen een ss en een cb blok

Afbeelding

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Honda C310 opknappen. 0 ervaring met brommers.

Bericht door butt head »

hugo123 schreef:Ah kijk, das handig! En kan iemand een indicatie geven hoeveel dit project me gaat kosten als er geen onverwachte complicaties komen? En het achterwiel is lek, is dit te repareren zonder de trommel achter open te hoeven maken?
hoe gek wil je het maken qua kosten?
wil je de hele brommer uit elkaar halen en weer in concours staat brengen. dan gaat het je heel veel kosten.
wil je een net brommertje hebben kan je het al met en paar tientjes doen. 15,- olie, 6,- bougie, 15,- binnenband, paar euro benzine, 25,- poets spul dan kan je al een heel eind komen.


heb je al geprobeerd om de achterband op te pompen. vaak wil een band na tig jaar langzaam leeg lopen maar is nog niet lek. dus wie weet met en beetje lucht er in pompen blijft hij hard. als hij leeg loopt dan moet je achter wiel er uit ja
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

hugo123
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 apr 2013 19:41
Bezit: C310

Re: Honda C310 opknappen. 0 ervaring met brommers.

Bericht door hugo123 »

Ik wil gewoon een leuk brommertje hebben voor die paar keer dat ik erop zal rijden. Tenzij het goed bevalt, waarschijnlijk wel;), maar dan kan ik er altijd later nog in investeren. Ik heb de band inderdaad opgepompt maar die was wel erg snel leeg!

Thumper
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 mei 2011 12:35
Bezit: CD50, C50
XR80,XR80, XL600r, XR600r
XBR500
CR500
Kick 'n go
Amigo, Novio

Re: Honda C310 opknappen. 0 ervaring met brommers.

Bericht door Thumper »

En leren foto's op een forum posten, zonder dat is echt een don't !
Laatst gewijzigd door Thumper op 16 apr 2013 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Honda C310 opknappen. 0 ervaring met brommers.

Bericht door Eric »

butt head schreef:
hugo123 schreef:Ah kijk, das handig! En kan iemand een indicatie geven hoeveel dit project me gaat kosten als er geen onverwachte complicaties komen? En het achterwiel is lek, is dit te repareren zonder de trommel achter open te hoeven maken?
hoe gek wil je het maken qua kosten?
wil je de hele brommer uit elkaar halen en weer in concours staat brengen. dan gaat het je heel veel kosten.
wil je een net brommertje hebben kan je het al met en paar tientjes doen. 15,- olie, 6,- bougie, 15,- binnenband, paar euro benzine, 25,- poets spul dan kan je al een heel eind komen.


heb je al geprobeerd om de achterband op te pompen. vaak wil een band na tig jaar langzaam leeg lopen maar is nog niet lek. dus wie weet met en beetje lucht er in pompen blijft hij hard. als hij leeg loopt dan moet je achter wiel er uit ja

Tering, Thijs... Waar haal jij je spullen :shock: :shock: :shock: . :shock: Ik zou een andere toko zoeken als ik die prijzen zo bekijk.

Een kameraad heeft laatst ook een c310 uit Belgie gehaald die sinds 1976 stilstond in een schuur. Hij heeft het deksel op de kop losgehaald, daar wat olie gespoten, olie gecontroleerd en even in de versnelling, een rondje gelopen zonder bougie. Daarna deed hij benzine in de tank, verving het vergaande benzine slangetje, liet de carburateur even doorlopen en het ding startte gewoon na 3x het pedaal rond te laten gaan. Hij had niet eens even de punten schoongemaakt of wat dan ook.

Vlotter zal wel door een beetje vuil blijven hangen. Als je mazzel hebt, is de brommer gewoon met een dichte kraan weggezet en zit er maar een klein beetje rotzooi in de carburateur. Met pech heb je nog een hele klus om het zootje weer schoon te krijgen! Als het vlotter toch kapot blijkt te in, kan je deze solderen. Kabels kan je inderdaad smeren met de boven beschreven methode. Gebruik geen wd40 om je kabels te smeren, want dit is eigenlijk maar een tijdelijk smeermiddel en blijft niet lang zitten. Ook zit er soms een smeerpunt bovenaan in de kabel waar je een bus kettingspray op kan zetten. Maar als er hier en daar een knik in de kabel zit, of de kabel heeft hier en daar een ravel, dan zou ik deze gewoon vervangen. Deze kabels kan je gewoon bestellen bij Loef of zelf maken als je handig bent en daar zin in hebt.
Bandje moet je gewoon even plakken, maar het is makkelijker als je dan wel even het wiel eruit haalt. Is niet zo heel veel moeilijker als bij een fiets.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Plaats reactie