Honda xl50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Luie
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 sep 2012 12:49
Bezit: XL50
CB50
Locatie: Loenersloot

Re: Honda xl50

Bericht door Luie »

hypercub schreef:Bij de XL is het het makkelijkst om de m6 bout linksboven de bougie eruit te draaien en te kijken of daar olie uitkomt. met 3/4 keer kicken moet er al wat uit vloeien.
Dit heb ik gedaan en na 3 min kicken kwam er de olie uit.
de Volgende dag probeerde ik het weer voordat ik er op ging rijden en toen kwam er niks meer uit
Nou snap ik er niks meer van want als je de carterkap er af haalt en voorzichtig kick dan zie je dat hij het beetje olie wat nog in de pomp zit er uit duwt.
alle leidingen zijn vrij gespoten met rem vloeistof.
dus volgens mij moet alles gewoon werken!
word een beetje verdrietig :(

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Honda xl50

Bericht door Edo »

Gewoon klepdop verwijderen en aantrappen dat hok. Gooi desnoods alvorens je begint een likkie olie over de tuimerlaars/nokkenas.

De boel gaat na 40 jaar heus niet ineens kapot als je een minuutje zonder olie draait. Check of er olie naar boven wordt gepompt en je bent klaar om te rijden. Dan wel even de klepdoppen weer monteren ;)

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1807
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Honda xl50

Bericht door hypercub »

Edo schreef:Gewoon klepdop verwijderen en aantrappen dat hok. Gooi desnoods alvorens je begint een likkie olie over de tuimerlaars/nokkenas.

De boel gaat na 40 jaar heus niet ineens kapot als je een minuutje zonder olie draait. Check of er olie naar boven wordt gepompt en je bent klaar om te rijden. Dan wel even de klepdoppen weer monteren ;)
XL50= een staande cilinder.
Klepdop=klepdeksel.
Ik zou voor de zekerheid de oliepomp even demonteren en kijken of de rubber )-ringetjes wel op hun plek zitten.
Ga in geen geval ermee rijden, dan vreet de nokkenas zich namelijk in de glijlagers en kan je de kop weggooien.
Life is too short for lousy coffee.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Honda xl50

Bericht door Edo »

Je kunt prima ermee rijden, als je hebt geconstateert dat de olie boven komt en de dekseltjes weer op hun plek zitten.

Maar met kicken kijken of de olie bovenkomt lijkt me een beetje onhandig aangezien niet ALLE olie naar boven wordt gepompt, er verdwijnt ook olie andere kanalen in. Dus als je 2 keer kickt is je krukje 10 keer rond geweest en heeft ie nog niet eens een CC olie gepompt.

Daarom gewoon stationair draaien.. doemdenker. Desnoods zoals ik al adviseerde even de boel wat smeren in de kop.

Luie
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 sep 2012 12:49
Bezit: XL50
CB50
Locatie: Loenersloot

Re: Honda xl50

Bericht door Luie »

Als ik hem stationair laat lopen hoelang zou het dan moeten duren voordat er olie bij de nokkenas komt?

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1386
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Honda xl50

Bericht door iclaudius »

Bij mijn CB50 (zelfde blok) vrijwel meteen(paar seconden)
Echter; het spuit er niet uit !! maar je ziet het duidelijk tussen je tuimelaar-asjes sijpelen, en vooral, tussen je nokkenas en houder!
(zit er niet te dikke olie in?)

Luie
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 sep 2012 12:49
Bezit: XL50
CB50
Locatie: Loenersloot

Re: Honda xl50

Bericht door Luie »

Ik heb een beetje olie over de tuimelaars heen gegoten en toen gestart.
Maar er kwam geen olie uit dat m6 bout gat boven de bougie.
Heb hem 1 minuut laten lopen dat zou toch lang genoeg moeten zijn

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1386
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Honda xl50

Bericht door iclaudius »

Toch blijf ik erbij dat de nokkenashouder (waar je kopbouten opzitten) er op één manier op mag zitten.
Als je die eraf haalt, en omkeert, zie je sleuven vanaf 2 boutgaten lopen. Die sleuven( in de nokkenashouder) moeten aan de carburateur-kant zitten, omdat aan die kant de olie opgepompt wordt, en doorgegeven kan worden aan de kopdelen.
Zitten die (doorgeefsleuven) aan de uitlaatkant,wordt er geen olie naar de tuimelaars doorgegeven.

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1807
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Honda xl50

Bericht door hypercub »

iclaudius schreef:Toch blijf ik erbij dat de nokkenashouder (waar je kopbouten opzitten) er op één manier op mag zitten.
Als je die eraf haalt, en omkeert, zie je sleuven vanaf 2 boutgaten lopen. Die sleuven( in de nokkenashouder) moeten aan de carburateur-kant zitten, omdat aan die kant de olie opgepompt wordt, en doorgegeven kan worden aan de kopdelen.
Zitten die (doorgeefsleuven) aan de uitlaatkant,wordt er geen olie naar de tuimelaars doorgegeven.
Gelukkig past de nokkenasbok er maar op 1 manier op als je de busjes eenmaal gemonteerd hebt.
Life is too short for lousy coffee.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1386
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Honda xl50

Bericht door iclaudius »

hypercub schreef:
iclaudius schreef:Toch blijf ik erbij dat de nokkenashouder (waar je kopbouten opzitten) er op één manier op mag zitten.
Als je die eraf haalt, en omkeert, zie je sleuven vanaf 2 boutgaten lopen. Die sleuven( in de nokkenashouder) moeten aan de carburateur-kant zitten, omdat aan die kant de olie opgepompt wordt, en doorgegeven kan worden aan de kopdelen.
Zitten die (doorgeefsleuven) aan de uitlaatkant,wordt er geen olie naar de tuimelaars doorgegeven.
Gelukkig past de nokkenasbok er maar op 1 manier op als je de busjes eenmaal gemonteerd hebt.
Ja en zitten die dan wel goed??, die met een halve maan eruit aan de carb kant, volgens mij is hier wat te verdienen!Het wordt best uitvoerig beschreven in het werkplaatsboek!
Heb jij al een werkplaatsboek, LUIE?

Luie
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 sep 2012 12:49
Bezit: XL50
CB50
Locatie: Loenersloot

Re: Honda xl50

Bericht door Luie »

Nee nog niet! Is dit handig?

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda xl50

Bericht door NIX »

Wat denk je zelf? Pak een online versie en kopieer die.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Honda xl50

Bericht door Jurrien »

Ik vind ze behoorlijk onhandig. Dat geblader en gezoek naar het goede hoofdstuk.. Beter probeer je het zonder werkplaatshandboek.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

KiP
postslet
Berichten: 2376
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Honda xl50

Bericht door KiP »

ik vind een forum veel makkelijker bespaart een hoop kopiëren en bladeren
Afbeelding

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Honda xl50

Bericht door ciebie »

Precies, gewoon lekker vragen hoor!

Plaats reactie