Kettingpons-verhaal

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Kettingpons-verhaal

Bericht door ivo215 »

Ik heb zo'n soort kettingpons:
Afbeelding
Hierbij moet je 2 asjes door de plaatjes aan 1 kant van de ketting heen duwen.

En ik wilde er graag zo een:
Afbeelding
Hierbij hoef je maar 1 asje te ponsen. En die duw je dan meteen helemaal de hele ketting uit.

Maar zo'n pons hadden ze nergens in een 420 maat.
Dus heb ik bij de fietsenmaker zo'n pons gekocht voor een fietsketting. Eentje die er een beetje robuust uit zag. Want ik wilde hem aanpassen.
Daar heb ik aan zitten vijlen en met de dremel aan zitten slijpen totdat de 420 ketting er in paste.

Hop, daar gaan we! We gaan een ketting op maat maken!
Draaaaiiii ...
De ketting gaf geen krimp. De pons daar in tegen wel ...
Die boog gewoon open.
Blijkbaar hadden ze er niet het sterkste staal voor gebruikt.

Dus mocht je ooit net zo'n briljant idee hebben als ik en ga je een kleine pons uitvijlen totdat er een 420 ketting in past ...
Doe geen moeite. Dat scheelt weer een uur vijlen en slijpen en passen en meten.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

stangenstoter
4T-MSB regular
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:40
Locatie: zutphen

Bericht door stangenstoter »

dat kon ik je ook wel vertellen, ook wel vrij aannemelijk dat een fietskettingpons moeite heeft met een veel sterkere 420 ketting en dan heb je hem met al dat gevijl nog eens verzwakt ook.. :D

de pons die jij zoekt bestaat wel degelijk hoor, heb er ook heel lang een gehad, lekker licht en handzaam dus super voor onderweg..

let trouwens wel op met dit soort ponsen dat je het kettingasje helemaal haaks uitdrukt anders zal de pons het onherroepelijk begeven,

zo dus ook tijdens (let op; onzinblaat verhaal..)een mooi zinloos ritje van deventer naar harderwijk met rengdeng-bas op de viertakt-rap wat eindigde in het bestuderen van geheime legerkampen die niet op de kaart stonden en nog meer moois, helaas vond mn 400km oude DID ketting het nachtelijke boscrossen niet zo tof en brak ze maar even fijn in tweeen, met mn kettingpons nog net een stukje ketting van mn uitlaat weten te ontleden (was nog in de tijd dat het stoer was oude kettingen om je forza te lassen..) maar tijdens het inponsen niet goed opgelet en pats daar ging de pons..

weet ook nog heel goed hoe we hebben moeten lullen tegen de agenten die even om een verklaring kwamen vragen waarom ik mn ketting met een baksteen aan het dichtmeppen was op de betegelde ondergrond van een nabijzijnde benzinepomp.. mooi genoeg wisten ze niet dat we zojuist een paar uur over een nachtelijke veluwe gecrosst hadden..

moraal van dit onzinnige verhaal..? pons geen kettingen als je het niet kan.. :D
BC/MC "De Ruige Rukkers" 8-)


A C50 can be any color, as long as it's FLAT BLACK.

Dezelfde Jasper
chalykiller
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:00
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door Dezelfde Jasper »

Over die legerkampen, toevallig tussen Ede en Otterlo gekeken?
Daar zit een een vreemde militaire opslagplaats waar nooit iets over wordt gezegd en waar in de jaren '70 kernkopppen zouden hebben gelegen, maar hee ik dwaal wel gigantisch af..


Ik zeg altijd maar zo: Slijptol. Wat onderweg dan weer een generator met zich mee brengt :P

stangenstoter
4T-MSB regular
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:40
Locatie: zutphen

Bericht door stangenstoter »

Dezelfde Jasper schreef:Over die legerkampen, toevallig tussen Ede en Otterlo gekeken?
Daar zit een een vreemde militaire opslagplaats waar nooit iets over wordt gezegd en waar in de jaren '70 kernkopppen zouden hebben gelegen, maar hee ik dwaal wel gigantisch af..
toevalligerwijs rij ik daar wel een paar keer per week langs.. zit altijd met verbazing te kijken naar dat inmense hekwerk om -wat lijkt op- een kilometersbrede strook niks en nergens..

maar toch blijft het wel apart dat dat soort gebieden volgens de kaart gewoonweg niet bestaan, zo zijn wij dat kamp toen ook tegengekomen.. we kwamen letterlijk uit de wildernis en hops ineens bossen prikkeldraad en duitse herders tot je er naar van wordt..




dus eeeh.. neem altijd je kettingpons mee als je denkt geheime legerkampen tegen te kunnen komen..
BC/MC "De Ruige Rukkers" 8-)


A C50 can be any color, as long as it's FLAT BLACK.

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Bericht door h5speedje »

ik heb nog zo'n ding met 2 bekkies van ?? Eldi?? nee geen aldi... werkt perfect voor een ding van 20 jaar oud en vooral een paar geleden ene tijd flinke mishandeling...

tegenwoordig doe ik het makkelijkste en dat is middels de haakse slijper..slijp en tik klaar..maar ja in het dagelijks leven smeer ik zowat mijn brood met een haakse slijper..

Gebruikersavatar
Mike Mechanic
4T-MSB addict
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:25
Bezit: 1 (jur) het houden of genieten ve zaak, die iemand in zijn macht heeft, alsof zij aan hem toebehoort 2 al iemands bezittingen.
Locatie: Amersfoort

Bericht door Mike Mechanic »

Haakse slijper werkt nog altijd het snelst.
ホンダ

koennie

Bericht door koennie »

hamer en drevel gebruik ik altijd bij men bommrt. ik rij al 7000 km met deze ketting en dan hoef ik geen pons te kopen.
als je een drevel gebruikt moet je alleen wel je ketting goed inklemmen in een bankschroef oid.

SingaBernd
4T-MSB addict
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:10
Bezit: Honda SS50 en C50
Locatie: Odijk

Bericht door SingaBernd »

uuhm, wat is een drevel ? diepe schaam, maar kan er op dit moment echt niet opkomen :oops:

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

En ding waarmee je een kettingstaafje eruit kunt rammen. Zeg maar een soort centerpunt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

PizzaBenly

Bericht door PizzaBenly »

Ik gebruik dezelfde als jij, werkt bij mij als een malle, en is voor alle maten ketting te gebruiken.

Plaats reactie