Beste mensen,
Ongeveer 3 maanden geleden heb ik daytona velgen met monkey naafjes gemonteerd.
Toen de tijd heb ik zelf de lagers + de afstands houder in de naaf geperst.
Dit zat allemaal zeer solide en had ook helemaal geen speling.
Maar nu na een brommervakantie incl. 2500KM op het brommertje (dax) met mij (+-100 KG) en belading (+- 50 KG) viel mij op dat hij zijwaardse speling had.
dus ik gister de velg uit de achterbrug gehaald, bleek dat de rechterlager helemaal los in de naaf zat
De lager had nog de goede diameter, maar het gat waar de lager in moest was .3 mm groter geworden, waardoor ik dus een aanzienlijke speling had.
Is het normaal dit gebeurt bij een hogere belasting of heeft het lager verkeerd gezeten?
Wat is de goede manier om een lager in een naaf te persen?
groeten,
Mike
lagerhuis uitgelubbert?
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 01 jun 2011 22:45
- Bezit: Skyteam Dax '10 - 70cc
- Locatie: Arnhem
lagerhuis uitgelubbert?
Torque is all you need.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 28 jan 2007 00:37
- Bezit: S90 zwart 1965
SS50 1978/80 - Locatie: Zuid-Holland
Re: lagerhuis uitgelubbert?
Ik heb dit eens bij een motor gehad. In het achterwiel was een lager vastgelopen en had het lagerhuis uitgeruimt tot een paar mm te groot.
Oplossing was een ander achterwiel kopen. Tja, aan een aluminum naaf valt niet heel veel te beunen, daarnaast moet het ook nog eens precies in het midden uitkomen en goed vastzitten (bus erin oplossing), dat valt allemaal niet mee en is waarschijnlijk ook in jouw geval veel duurder als een andere naaf opsnorren.
Het plaatsen van een lager:
Naaf verwarmen op de verwarming of in de oven (handwarm)
Lager in plastic zakje een nachtje in de vriezer.
Inpersen met een geimproviseerde tool (stalen plaatjes, tapeinden, bouten en wat fantasie)
Of beheerst intikken met een dop van een doppenset die de buitenste ring van het lager precies dekt. Niet op de binnenste ring slaan, dan beschadig je de kogels en is het snel over met soepel draaien.
succes.
Oplossing was een ander achterwiel kopen. Tja, aan een aluminum naaf valt niet heel veel te beunen, daarnaast moet het ook nog eens precies in het midden uitkomen en goed vastzitten (bus erin oplossing), dat valt allemaal niet mee en is waarschijnlijk ook in jouw geval veel duurder als een andere naaf opsnorren.
Het plaatsen van een lager:
Naaf verwarmen op de verwarming of in de oven (handwarm)
Lager in plastic zakje een nachtje in de vriezer.
Inpersen met een geimproviseerde tool (stalen plaatjes, tapeinden, bouten en wat fantasie)
Of beheerst intikken met een dop van een doppenset die de buitenste ring van het lager precies dekt. Niet op de binnenste ring slaan, dan beschadig je de kogels en is het snel over met soepel draaien.
succes.
.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je had.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je had.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 405
- Lid geworden op: 30 jan 2007 20:40
- Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750 - Locatie: Hoogeveen
Re: lagerhuis uitgelubbert?
Als je ala profi beun een achternaaf lager wilt plaatsen zou ik gaan voor een zo groot mogelijk tapeind met moeren en een paar dikke ringen.
Inderdaad wel zorgen dat je ALLEEN de buitenste lagerring belast en dan rustig de boel aandraaien. Het verwarmen en afkoelen van het een en ander hoort er dan uiteraard nog steeds bij.
Inderdaad wel zorgen dat je ALLEEN de buitenste lagerring belast en dan rustig de boel aandraaien. Het verwarmen en afkoelen van het een en ander hoort er dan uiteraard nog steeds bij.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16225
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: lagerhuis uitgelubbert?
En natuurlijk de bus tussen de lagers niet vergeten. (anders draait je wiel niet meer.)
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1155
- Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
- Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50 - Locatie: Vaassen;einde der beschaving
Re: lagerhuis uitgelubbert?
Dat uitlubberen heeft niks te maken met de zachtheid van de naaf maar puur de passing van de lager in de naaf..
Op het moment dat hij iets kan bewegen zal bij elke omwenteling het lager iets bewegen in de naaf en daardoor slijt hij uit...
Als de speling gering is kun je de lagers erin lijmen met de juiste soort locktide..
Heb je de naaf echt een stuk groter zou je hem kunnen verbussen; dat wil zeggen dat hij uitgedraaid wordt naar een grotere maat waarna men een bus erin perst waar het lager weer klem in geperst word..
Op het moment dat hij iets kan bewegen zal bij elke omwenteling het lager iets bewegen in de naaf en daardoor slijt hij uit...
Als de speling gering is kun je de lagers erin lijmen met de juiste soort locktide..
Heb je de naaf echt een stuk groter zou je hem kunnen verbussen; dat wil zeggen dat hij uitgedraaid wordt naar een grotere maat waarna men een bus erin perst waar het lager weer klem in geperst word..
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....