Achterwiel novio

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Harm
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 209
Lid geworden op: 14 aug 2008 15:20
Locatie: Groningen

Achterwiel novio

Bericht door Harm »

Hallo beste mensen,

Ik heb nu in 2 week, 2 keer mijn achterwiel lagers eruit gereden, dit zijn losse kogellagers die je moet insluiten..
heeft iemand hier een andere oplossing voor? ( bestaan er noofwielen met vaste lagers? )
nu heb ik wel een 70cc blokje, waarmee ik 65 haal met twv 16 - 25 maar het lijkt mij dat het daar niet aan kan liggen.

gr. Harm

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: Achterwiel novio

Bericht door Brommert »

Dat probleem met die lagers ken ik inderdaad, leuk voor een fiets, maar voor een brommer is het niks. Ik heb er bij mijn Amigo ook last van.

Ik zit zelf te denken om er een setje Tomos wielen in te zetten, niet mooi maar wel functioneel, kogels lagers en een klein tandwiel net als bij de Novio en Amigo. Kan me herinneren dat ik hier op het board ooit een foto van een Noof met Tomos wielen heb gezien.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Achterwiel novio

Bericht door NIX »

Of de naafjes uitdraaien om een gesloten lager te accepteren.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Harm
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 209
Lid geworden op: 14 aug 2008 15:20
Locatie: Groningen

Re: Achterwiel novio

Bericht door Harm »

Dat uitdraaien zat ik ook al aan te denken, maar de remmetjes zijn ook al bar slecht, en om nou een compleet wiel in de draaibank te gooien gaat ook niet werken, spaken is niet mijn hobby zegmaar..

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Achterwiel novio

Bericht door NIX »

Ik ben bang dat het de enige duurzame optie is. Kun je meteen de trommeltjes rond maken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Harm
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 209
Lid geworden op: 14 aug 2008 15:20
Locatie: Groningen

Re: Achterwiel novio

Bericht door Harm »

dat is waar, maargoed.. spaken.. er is niet toevallig al iemand die het heeft en het kwijt wil?

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Achterwiel novio

Bericht door Dennis »

Je moet even uitzoeken hoe het zit met puch maxi wielen. Volgens mij zijn die er ook met vaste lagers en passen in een novio. Eric weet er denk ik wel wat meer van.

Groeten!
Dennis
''UNOX MAN''

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5857
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Achterwiel novio

Bericht door Jurrien »

Ik heb er toen een Tomosachterwiel in gedaan (zag er goed uit, 17" spaken voor en 16" gietwiel achter... :? ), volgens mij was het een kwestie van as uitvullen met busjes en een remankerplaataanslagnokje op de achterbrug lassen.

Bijkomend voordeel is dat je een voor Tomosbegrippen absurd klein achtertandwiel nodig hebt, als je die koopt bij een bromfietswinkel kijken ze je vol ontzag aan omdat ze er vanuit gaan dat je een verschrikkelijk snelle Tomos hebt. :D
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

mck
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 79
Lid geworden op: 13 feb 2011 23:20

Re: Achterwiel novio

Bericht door mck »

in mijn noof zitten puch maxi lagers
de beun waarvan ik hem heb gekocht heeft dat gedaan dus het kan wel
helaas heeft hij de velgen in de alu verf gezet helemaal verziekt

Klaas
Honda-fluisteraar
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 sep 2008 19:43
Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, MD50, Press Cub, Cubra Cub en Super Cub
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Achterwiel novio

Bericht door Klaas »

Je kunt natuurlijk ook een PS/PC wiel nemen. Helaas wel 19" , maar die hebben in de leleu
lagers zitten.
Verder is de remplaat en tandwiel zo over te zetten.
een paar pasbussen ertussen en je kunt weer voorruit. :-)

Harm
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 209
Lid geworden op: 14 aug 2008 15:20
Locatie: Groningen

Re: Achterwiel novio

Bericht door Harm »

nou.. met redelijk forse banden eronder wil het allemaal al net, en ik wil natuurlijk niet met een achterband van 3 cm breed rond rijden..
19 inch is geen optie, maar inderdaad, mijn broertje heeft een pc met vaste lagers..

maar puchjes hebben toch een groter achtertandwiel?
thomos is wel klein, maar ik ga eerst eens even kijken of er vaste lagers voor te vinden zijn, die een beetje mooi passen, dan hou ik mijn pimpverroeste achterwiel er mooi in..
nou hoop ik dat ik er zo lagers in kan drukken met een beste vulbus ertussen, dan moet het in principe goedgaan (toch??)

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: Achterwiel novio

Bericht door Brommert »

Harm schreef:maar puchjes hebben toch een groter achtertandwiel?
Klopt, veel groter, die hebben ook de remtrommel aan de kant van het tandwiel zitten (tandwiel zit dus om de trommel heen zeg maar, en aan de andere kant zit ook een tandwieltje voor de fiets inrichting. Er zitten in de puch maxi spaak wielen trouwens ook gewoon van die gare lagers als in de Noof/Amigo wielen, in de giet wielen zitten wel kogel lagers.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Achterwiel novio

Bericht door ciebie »

de oude Tomossen hadden spaakwielen, die zul je vast nog wel ergens kunnen vinden
staat wat origineler en toch het probleem opgelost

ook de nieuwe Tomos Classic dus
http://link.marktplaats.nl/431693762

Harm
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 209
Lid geworden op: 14 aug 2008 15:20
Locatie: Groningen

Re: Achterwiel novio

Bericht door Harm »

oke, ik denk dat ik er zonder de boel uit te draaien, ook wel een lager in kan beuken en vervolgens een bus om de as tussen de lagers te kwakken.

1 probleem, waar kan ik lagers vinden? ( zijn er leuke sites met lagers? of passen bepaalde lagers van andere brommers al? snel gemeten en de lager buiten diameter moet 22,5mm zijn)

Plaats reactie