cdi problemen.

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
spaarnerat
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 nov 2009 16:13
Locatie: rhaarlem

cdi problemen.

Bericht door spaarnerat »

hallo mede viertakkers.
ik heb een viertakt blokkie gekocht. het is een kinroad xt50q blokkie van zoon chopper kinroadding geval. nu heb ik hem onder mijn bakbrommer gelast en nu moet ik de berdrading gaan doen. nu wil ik alleen zonder accu en startcontact hem aanluiten. dat is zowiezo handiger omdat ik de originele kabelboom er niet bij heb. het is er een met cdi.

ik heb er al een dag mee geworsteld en ik kom er maar niet uit. de kleuren die uit het blok komen echt helemaal niet overeen met het elektrisch diagram dat ik op de kinroad site vond:(wtf????) http://www.kinroad.net/user-manual/moto ... manual.pdf laatste pagina.

kan iemand mij de basis uitleggen wat er voor nodig is om een vonk te krijgen? zodat ik dat kan improviseren met kroonsteentjes enzo. zou het zo zijn dat kinroad dezelfde kleuren heeft als lifan?

misschien dat dit informatief is: bij de cdi stekker komen deze kleuren uit het blok: paars, roze, groenrood, zwartgroen en Blauwrood. vanaf de bobine geelrood en roze. onderop de bobine zitten ook nog 2 boutjes om draden tussen te klemmen. de bougiekabel is geelrood.

alvast heel erg bedankt.

groeten Sjoerd

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16211
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: cdi problemen.

Bericht door nielspbr »

Komen er toevallig ook een vijftal draden met ronde stekkers uit het blok?
Dat lijstje wat net genoemd is, lijkt namelijk op een versnellingsindicator.

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Re: cdi problemen.

Bericht door irmin »

Een mede-bakbrommerrijder in nood help ik graag.

Ik heb effe de handleiding bekeken en als het goed is heb je een wisselspanning ontsteking. Je accu heb je dus niet perse nodig.
Heb je een multimetertje? Daarmee kun je de verschillende functies per draad doormeten door de weerstand te bepalen. Hou 1 pen tegen het blok (metaal) en steek de andere pen in de draad.

Je hebt mogelijk de volgende zes draden uit je blok:
1. voedingsspoel voor CDI: deze zal een weerstand tussen de 300 en 800 ohm hebben.

2. puls voor CDI: afhenkelijk van het gekozen systeem heeft deze een weerstand van enkele tientallen ohms to 200 ohm. Deze heeft vrijwel altijd en lagere weerstand dan de voedingsspoel CDI

3. & 4. licht-/laaddraden: deze zijn bedoelt om je licht en je accu op aan te sluiten. Hoe precies dat schrijf ik later nog wel een keer. Deze draden hebben maar heel weinig weerstand: zo ronde de 1 tot 3 ohm

5. de neutraalstandversnellingsindicator. Deze heeft een weerstand van vrijwel 0 als het blok in z'n vrij staat. Als het blok in z'n versnelling staat is de weerstand oneindig. (niet bij elk blok aanwezig)

6. aardedraad: weerstand altijd vrijwel 0 (niet bij elk blok aanwezig).


meten dus maar. Allereerst bepaal je welke de voedingsspoel en de puls voor de CDI zijn.
Deze twee draden moeten nu aangesloten worden op het CDI-kastje. Welke pinnetjes dat zijn zie je in het volgende schema (de blauwe en zwart-rode sraad. Bij jou kunnen de kleuren uiteraard anders zijn).

Afbeelding


De zwart getekende draad naar de bobine moet waarschijnlijk op de geel/zwarte draad van jou bobine. de roze zal een aarde draad zijn dus aan het frame. Hopelijk is het geen gelijkspanningbobine.

Let op dat alles goed geaard is aan het frame: blok, bobine cdi

Als dit klaar is gaan we het over de verlichting hebben.

succes
cracque frontal

spaarnerat
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 nov 2009 16:13
Locatie: rhaarlem

Re: cdi problemen.

Bericht door spaarnerat »

@ nielspbr.
nou ze zitten aan een systeemstekker die in de cdi gaat, alleen zitten paars en roze als enige nog in die stekker. best maf.

spaarnerat
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 nov 2009 16:13
Locatie: rhaarlem

Re: cdi problemen.

Bericht door spaarnerat »

@ irmin
je bent mijn held :shock: . hier moet ik wel mee vooruit komen! kan niet wachten om er morgen weer mee verder te gaan.

over bakbrommers gesproken. wat voor driewieler rij jij?
kheb een apollo uit '88. met mini wielen en een crossachterwiel en nog meer aanpassingen. als dit blok goed rijd gooi ik er golf 3 assen onder. hydraulische remmen! wooooooot!

heel erg bedankt! groeten Sjeord

toerieteller
4T-MSB addict
Berichten: 586
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:58
Bezit: ss50 c50 cd50 c310a
Locatie: amsterdam

Re: cdi problemen.

Bericht door toerieteller »

die stekker is voor op de draadboom naar je (ex)kinroad om de versnellingsindicator aan te sturen.
dus die kun je eraf knippen en gebruiken om als echte cdi stekker te fungeren, als alle koperen stekkertjes erinzitten natuurlijk.
en anders kleine stekkertjes direct op je cdi pluggen, of bij een 4-takt''toko een echte complete lege contra cdi stekker scoren.
http://viertakt.messageboard.nl/forum/v ... ?f=14&t=55
Afbeelding cdi for life! Afbeelding

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Re: cdi problemen.

Bericht door irmin »

spaarnerat schreef:@ irmin
je bent mijn held :shock: . hier moet ik wel mee vooruit komen! kan niet wachten om er morgen weer mee verder te gaan.

over bakbrommers gesproken. wat voor driewieler rij jij?
kheb een apollo uit '88. met mini wielen en een crossachterwiel en nog meer aanpassingen. als dit blok goed rijd gooi ik er golf 3 assen onder. hydraulische remmen! wooooooot!

heel erg bedankt! groeten Sjeord

Ik rij nu zo'n 10 jaar gazelle apollo, waarschijnlijk uit 69 (een ronde kokerbalk waar jij een vierkante hebt). Hydraulische reminrichting voor van een honda civic. Als achterwiel een yamaha RD sterwiel. Destijds was ik 1 van de weinigen met een viertaktblok en hydraulische remmen, nu behoor ik tot de meerderheid, hahaha. Het kan verkeren in 10 jaar.


Verder ben nu bezig met een zelfbouwframe voor een bakmotor. Ik heb het frame nu bijna af, nog wat laatste laswerk. Nu maar hopen dat het frame wordt goedgekeurd door de RDW.
Ik heb het frame gebouwd rond een XL600 motorblok (eenpitter viertakt 600cc).

Hieronder een plaatje van de achterkant. Ben nu alweer een stuk verder maar daarvan heb ik nog geen plaatjes op m'n computer.



Afbeelding
cracque frontal

arnold-d
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1513
Lid geworden op: 05 feb 2007 16:00
Bezit: Een bezitter heeft meestal de feitelijke macht over een goed en gedraagt zich alsof hij de eigenaar van dat goed is. Oftewel een moto dax
Locatie: Bennekom/EDE

Re: cdi problemen.

Bericht door arnold-d »

Wooow, dat word een brute krachtige bakbrommer :D
Gebroken achterbrugassen = 4
Iets met 190cc . Op de dax

spaarnerat
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 nov 2009 16:13
Locatie: rhaarlem

Re: cdi problemen.

Bericht door spaarnerat »

irmin schreef:
spaarnerat schreef:@ irmin
je bent mijn held :shock: . hier moet ik wel mee vooruit komen! kan niet wachten om er morgen weer mee verder te gaan.

over bakbrommers gesproken. wat voor driewieler rij jij?
kheb een apollo uit '88. met mini wielen en een crossachterwiel en nog meer aanpassingen. als dit blok goed rijd gooi ik er golf 3 assen onder. hydraulische remmen! wooooooot!

heel erg bedankt! groeten Sjeord

Ik rij nu zo'n 10 jaar gazelle apollo, waarschijnlijk uit 69 (een ronde kokerbalk waar jij een vierkante hebt). Hydraulische reminrichting voor van een honda civic. Als achterwiel een yamaha RD sterwiel. Destijds was ik 1 van de weinigen met een viertaktblok en hydraulische remmen, nu behoor ik tot de meerderheid, hahaha. Het kan verkeren in 10 jaar.


Verder ben nu bezig met een zelfbouwframe voor een bakmotor. Ik heb het frame nu bijna af, nog wat laatste laswerk. Nu maar hopen dat het frame wordt goedgekeurd door de RDW.
Ik heb het frame gebouwd rond een XL600 motorblok (eenpitter viertakt 600cc).

Hieronder een plaatje van de achterkant. Ben nu alweer een stuk verder maar daarvan heb ik nog geen plaatjes op m'n computer.


Afbeelding
goed he ziet er echt strak uit! ben je ook naar de races (nbbk) geweest dit jaar? ik wil volgend jaar meedoen met een 250cc tweetakt. en de rest bedenk ik later wel. kheb nog 3kwart jaar hehe. groeten Sjoerd

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Re: cdi problemen.

Bericht door irmin »

Ik doe al jaren mee met de kampioenschappen: meestal samen met Emma als twee verklede gekken in de 50+. Dit jaar voor het eerst met Bert in de 50cc klasse en dat is me echt goed bevallen dus voorlopig blijf ik daaraan meedoen.
Heb jij dit jaar mee gereden?

supertof een 250cc tweetakt. Maar ik heb 1 verzoek: maak wel een deugdelijke constructie die goed remt, want elk jaar staan d'r weer een stel mongolen die 500cc onder een gare apollo hangen of iets superloodzwaars bouwen (dit jaar waren er lui met de hele voorkant van een eend :s ) wat bij het minste of geringste en andere bak dwars doormidden rijdt. Gelukkig zijn dat vaak lui die niet kunnen sleutelen dus staat die rommel meer stil dan dat het rijdt. Maar kortom: maak iets moois dat veilig is. En dan ben ik heel benieuwd waar je mee op de proppen komt :)
cracque frontal

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: cdi problemen.

Bericht door Brommert »

Whoehoe, nog een 4takt bakbrommer erbij. Loopt het blokje al? Mocht je er niet uit komen, doe dan even een foto'tje van je bedrading, misschien dat iemand hier dan wel weet welk kleurtje waar op moet.

Maar, heeft een Golf 3 ook losse as tappen dan? Zelf heb ik Golf 1 aftappen onder mijn bak zitten.

En Irmin, die bakmotor is gaaf man, maar op wat voor kenteken gaat ie komen? Auto of motor? En moet je dan een helm op?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Re: cdi problemen.

Bericht door irmin »

Brommert schreef:Whoehoe, nog een 4takt bakbrommer erbij. Loopt het blokje al? Mocht je er niet uit komen, doe dan even een foto'tje van je bedrading, misschien dat iemand hier dan wel weet welk kleurtje waar op moet.

Maar, heeft een Golf 3 ook losse as tappen dan? Zelf heb ik Golf 1 aftappen onder mijn bak zitten.

En Irmin, die bakmotor is gaaf man, maar op wat voor kenteken gaat ie komen? Auto of motor? En moet je dan een helm op?

golf 3 heeft idd ook losse as. 4 volgens mij zelfs ook nog. Ik heb voor de bakmotor achterassen van een 3 (losse tap) voor schijfrem. Daar zitten nog extra oortjes aan om de remklauw te bevestigen :D.
Dus dan heb ik achter schijf en voor ook, met handrem zelfs.

Voor een driewieler met symetrisch geplaatste wielen, zoals dit, heb je B-rijbewijs nodig. Ik neem dus aan dat het een soort van autokenteken wordt.
en naar mijn weten is een helm wel verplicht, net als op een trike (tenzij dat ding gordels heeft).
cracque frontal

spaarnerat
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 nov 2009 16:13
Locatie: rhaarlem

Re: cdi problemen.

Bericht door spaarnerat »

he ho,
mijn blokkie loopt! en dat nadat ik het startrelais had gebruikt als bobine. hehehe. toch maar een bobine besteld. bedankt voor al je advies irmin! ik herinner me die bakbrommer nog wel. hond was het toch? Met dat bontje om de tank. dat ding woog wel 4 ton ofzo. mijne word wel echt een stuk lichter. maar goed. ik heb nog een probleempje met mijn blok. hij loopt niet zo lekker. hij start in een keer, kan echt toeren maken als een malle, maar als ik wil optrekken valt hij uit (blobblobblob) hij loopt ook niet stationair. alleen met choke (gaat hij opeens heel veel toeren maken). weet iemand misschien wat het probleem is? ik heb geen standaard uitlaat ofzo, ik geloof dat dat ook niet uitmaakt. verder is het de bijbehorende carb en benzien ongelood 95 toch? (sorry voormalig 2takker). bij voorbaat dank. Groeten Sjoerd.

Jean Raoul du Cable
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:47
Locatie: Nieuwland (buitengebied) (NouveauPays voor de frans-taligen)

Re: cdi problemen.

Bericht door Jean Raoul du Cable »

Even inhakend op het bovenstaande verhaal; heeft een CDI ontsteking een accu nodig als voedingsbron?

Dan heb ik nog een uitdaging van heel andere orde. Een vriend van me heeft een Zjongchen blok onder zijn ss gestoken en bij het kicken wordt de krukas niet aangedreven. Volgens mijn Honda bijbel van weleer is dit niet goed. Delen julie die mening ook? En zoja, wat is er mis. Het blok kwam nieuw uit de doos en na montage van de carburateur onder zijn brommer gehangen.

Ervaringsdeskundiegen kom er maar in...
De meeste mensen noemen mij eigenwijs. Zelf ben ik een heel andere mening toegedaan.

NIX
chaly addict
Berichten: 18840
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: cdi problemen.

Bericht door NIX »

Het tandwiel op de kickas komt waarschijnlijk niet naar buiten om de 1e versnelling aan te drijven.

Een cdi op een honda/imiblokje is er doorgaans eentje voor wisselspanning, dus direct van de spoel.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie