polijsten / polieren whatever

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
maus
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 150
Lid geworden op: 28 jan 2007 18:31
Locatie: Doorn

polijsten / polieren whatever

Bericht door maus »

ik wil dit gaan doen , alleen wat heb ik nodig ? het stond niet in de FAQ vandaar dat ik het vraag.
willem!

ZBRRRR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2007 10:42

Bericht door ZBRRRR »

Metaal of kip? :)

Kan met boormachine in combi met polijstkop en een soort polijstpasta toch? Of...?

jiveassjeff
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:50
Locatie: Wezemaal (België)

Bericht door jiveassjeff »

pasta, polijstborstels, stuk voor polijstborstels op boormachine te zetten.
dees verkopen ze normaal als set. in nederland weet ik wel niet waar.
en een boormachine natuurlijk

hondaa48
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 186
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:37
Locatie: Ede

Bericht door hondaa48 »

schone oude doeken en de tijd... én het geduld..

succes :P :P .

Groet
"ons kent ons"
PBC bv.

Skypager
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2007 10:23
Locatie: Pijlsweerd, Utrecht natuurlijk

Bericht door Skypager »

Verfafbijt om je oude lak eraf te krijgen.

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Bericht door ivo215 »

Tip:

Vind ergens een dikke electromotor die werkt op 220V.
Het liefst eentje met een niet al te hoog toerental. Bijvoorbeeld eentje uit een wasmachine.

Schoef dat ding aan een stuk staal zodat je hem in de bankschroef kan zetten. Of zet het ding ergens VAST.

Dan haal je bij de Gamma een polijstschijf en die zet je op die electromotor.
Voila, 1 polijstmasjien.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

chaly-dude
chaly's angel
Berichten: 1617
Lid geworden op: 27 jan 2007 20:42
Bezit: halve SS50, XL600V Transalp
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door chaly-dude »

er zijn hier toch ook polijsters die het vóór je doen ;) (in ruil voor 't gebruikelijke geld natuurlijk)

sven
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 jan 2007 10:57

Bericht door sven »

ivo215 schreef:Tip:

Vind ergens een dikke electromotor die werkt op 220V.
Het liefst eentje met een niet al te hoog toerental. Bijvoorbeeld eentje uit een wasmachine.


Schoef dat ding aan een stuk staal zodat je hem in de bankschroef kan zetten. Of zet het ding ergens VAST.

Dan haal je bij de Gamma een polijstschijf en die zet je op die electromotor.
Voila, 1 polijstmasjien.
wat ben jij voor een zieke klusser joh, zet diezelfde schijf gewoon op je boormachine en koop die groene pasta bij de gamma en klaar...

SSlesage
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:26
Locatie: Kortrijk

Bericht door SSlesage »

als je thuis een sljipmolen hebt staan gewoon de slijpschijf eraf en een polijstborstel erop wel het gat vergroten en klaar is kees zo heb ik het gedaan
SS finished
carbu gesteld voor de 1ste keer in mijn leven hij draait mooi.
waarsch!ijnlijk binnen een maand mijn eerste moto om op te knappen.

R-onald
4T-MSB regular
Berichten: 250
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:35
Locatie: austerlitz

Bericht door R-onald »

polijstschijf kopen voor op boor of op slijpmachine, polijst paste kopen bij gamma ofzo.

Wat je dan eerst gaat doen is schuren (NIET TE GROF) met korrel 200 beginnen bijvoorbeeld. vervolgens ga je steeds minder grof tot 800 ofzo. Todat het metaal helemaal mooi egaal is en dat er geen onevenheden meer inzitten
Dan ga je met je polijstborstel op je boor eroverheen en steeds doe je een beetje pasta op je polijstborstel, dan een poosje polijsten en je hebt een prachtig stukje gepolijst metaal(alu, gaat meer glimmen als bijvoorbeeld gewoon staal)
Maar als je dit te veel werk vind kan je het natuurlijk ook laten polijsten door een polijst bedrijf. Waar ze het met profesionle machines doen(kan ik eventueel ook wel doen profesioneel)
succes
gr ronald

Bangbrosbode
4T-MSB regular
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 jan 2007 20:46
Bezit: CD50 + PC50
Locatie: Hengelo/Groningen

Bericht door Bangbrosbode »

het hangt er natuurlijk af wat voor resultaat je wilt. Voorbehandeling is heel belangrijk, dus vanaf een korrel of 200 met WATERPROOF schuurpapier bezig gaan en dat telkens opbowuen tot een korrel of 1200 of hoger. Je zult merken dat tijdens het NAT schuren het steeds meer gaat glimmen. Als je dit gedaan hebt kun je een polijstpasta kopen. Deze heb je ook in verschillende soorten. Ik ging altijd met hoogglans polish bezig. Gewoon met een schijf op de boormachine.

Het wordt wel een vieze bende dus doe dit niet in je moeders keuken.
They call it home, i call it house

istvan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:56
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door istvan »

sven schreef: wat ben jij voor een zieke klusser joh, zet diezelfde schijf gewoon op je boormachine en koop die groene pasta bij de gamma en klaar...

Omdat het makkelijker werken is, om je te polijsten onderdeel in je handen te hebben, dan dat het te polijsten onderdeel vastgezet is en je met een boormachine erop zit.

Edelsmeden gebruiken ook een apparaat wat lijkt op zo'n slijpmachine. Het toerental is echter lager, maar wel in te stellen. Hiervoor zijn weer verschillende polijstborstels/schijven te verkrijgen. Het verschil zit hem in de ruwheid ervan. Daarnaast zijn er weer verschillende polijstpasta's te verkrijgen, ook hier zit het verschil in de ruwheid.

Maar goed, voor een keer polijsten met een niet zo'n veeleisend resultaat is de boormachine voldoende. Wil je het netter hebben of doe je het vaker, dan kun je denken aan speciaal materiaal ervoor. Maar wees je bewust dat het voorwerk het belangrijkste is. Schuren totdat het glad is en vervolgens afwerken met polijsten.
Afbeelding divisie Eindhoven

Rijden is een feest, remmen de kater.

jiveassjeff
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:50
Locatie: Wezemaal (België)

Bericht door jiveassjeff »

istvan schreef:Omdat het makkelijker werken is, om je te polijsten onderdeel in je handen te hebben, dan dat het te polijsten onderdeel vastgezet is en je met een boormachine erop zit.
of ge zet uw boormachine vast. en ge houdt uw stuk in de hand.

R-onald
4T-MSB regular
Berichten: 250
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:35
Locatie: austerlitz

Bericht door R-onald »

jiveassjeff schreef:
istvan schreef:Omdat het makkelijker werken is, om je te polijsten onderdeel in je handen te hebben, dan dat het te polijsten onderdeel vastgezet is en je met een boormachine erop zit.
of ge zet uw boormachine vast. en ge houdt uw stuk in de hand.
Gevaarlijk schiet zo weg, als je het goed wilt doen met je echt een polijstmachine nemen met hoge toeren krijg je heel snel een mooi resultaat. Veder veel geduld en een goede voorbewerking vereist

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Bericht door ivo215 »

sven schreef:
ivo215 schreef:Tip:

Vind ergens een dikke electromotor die werkt op 220V.
Het liefst eentje met een niet al te hoog toerental. Bijvoorbeeld eentje uit een wasmachine.


Schoef dat ding aan een stuk staal zodat je hem in de bankschroef kan zetten. Of zet het ding ergens VAST.

Dan haal je bij de Gamma een polijstschijf en die zet je op die electromotor.
Voila, 1 polijstmasjien.
wat ben jij voor een zieke klusser joh, zet diezelfde schijf gewoon op je boormachine en koop die groene pasta bij de gamma en klaar...
Met een schijf op je boor moet je je object vast zetten.
Met een schijf op een vaste motor kan je je object in je handen houden. Dat polijst veel beter. Als je goed wil polijsten moet je je object namelijk continu draaien ten opzichte van de schijf. Met een schijf op je boor is dat zo goed als onmogelijk.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

Plaats reactie