Olie druppelt alleen kort na het rijden

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Marinus84
4T-MSB addict
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:20
Locatie: Haarlem

Olie druppelt alleen kort na het rijden

Bericht door Marinus84 »

Uit een ander topic, maar leek me beter een nieuw topic te maken ook ivm het terugvinden van deze informatie voor andere gebruikers.

@ 1562,3 km

- Kleppen gesteld
De tik is er nu uit! Gelukkig, hij zingt nu een zacht riedeltje van een goed lopend machientje. Klinkt dichtbij de kop een beetje als zo'n miniatuur stoom-motortje die mijn opa nog heeft staan. (of een naaimachientje met 125cc)

- Olie vervangen
Het kwam er zwart uit, en het ging er Roze in (Castrol GPS). Geen stukjes metaal te bespeuren. Waarschijnlijk toch wat gietresten die in de onderste klepdop lagen. NU maar hopen dat er niet teveel troep in de oliefilter zit.

Helaas weet ik niet wat de oude eigenaar precies heeft gedaan maar het lijkt erop dat de motor misschien 1 kleine servicebeurt heeft gehad zo'n 1000km geleden. Denk dat ik nog net op tijd was.

Toen ik hem vanmorgen startte kwam er condens uit de uitlaat, ik gaf even gas met mijn hand bij de uitlaat en er zaten meteen zwarte spetters op. Eerst schrok ik even, maar toen ik het beter onderzocht was het roet vermengd in condens. Het ruikt ook zo. Geen witte rook, geen zwarte rook.

Het is allemaal gelukt. Nu de vuurdoop; Naar het spaarneziekenhuis blaffen, mijn vriendin is met spoed opgenomen. :roll:

Edit:
Zo, weer terug uit het ziekenhuis. Het gaat goed.
Alleen....

Er lag een laagje olie onder mijn dax toen ik weer terug wou rijden. Het lijkt uit het linker carter te komen, aan de voorkant, onderop zit een gaatje en volgensmij komt het daar uit. Wat betekent dit?
- Carterontluchting waar olie uit is gespoten?
- Keerring achter de krukas eruit geblazen?

De motor heeft altijd traag gedraaid met de oude carb, dus misschien heeft de mikuni hem zo opgepept dat meteen de keerring eruit is geblazen? of blaas ik het met de extra kracht misschien de carterontluchting uit?

De olie druppelt alleen na het rijden en het is geen grote hoeveelheid.
Zo doorrijden is niet netjes, ik wil geen olievlekken overal in de stad neerleggen.

Marinus84
4T-MSB addict
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:20
Locatie: Haarlem

Bericht door Marinus84 »

Het druppelt uit een gaatje linksvoor onder aan het blok. Onder de krukas, iets naar voor. De krukaskering heb ik over gelezen dat dit een euvel is bij deze blokjes, vandaar dat ik ernaar vraag.

Waar moet ik op letten, het is geen permanent lek, want het lekt alleen even kort na het rijden.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5857
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Schroef je ontstekingsdeksel er maar eens af om te kijken of het achter het vliegwiel vettig is.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Marinus84
4T-MSB addict
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:20
Locatie: Haarlem

Bericht door Marinus84 »

Dubbelpost zomaar omdat het forum dat wou? :?
Laatst gewijzigd door Marinus84 op 29 jun 2009 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Marinus84
4T-MSB addict
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:20
Locatie: Haarlem

Bericht door Marinus84 »

Jurrien schreef:Schroef je ontstekingsdeksel er maar eens af om te kijken of het achter het vliegwiel vettig is.
De ontluchting zit ook achter het vliegwiel he?

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5857
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Het ligt er aan wat je als 'achter het vliegwiel' ziet. :D De ontluchting zit aan de linkerkant van het blok, schuin boven het voortandwiel. Indirect dus ook achter het vliegwiel, maar niet onder het vliegwiel.

Maar, jij hebt toch een bamiblok? Grote kans dat de onluchting bovenop het blok zit.

Maar wat maakt het uit? Hij lekt, dat hoor niet en je wil het opgelost hebben. Heeft waarschijnlijk weinig met de ontluchting te maken.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

bonjour
4T-MSB addict
Berichten: 659
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:50

Bericht door bonjour »

Ach, wat olie druppeltjes.

Mijn amerikaan lekt ook niet, die zet zijn territorium af. :mrgreen:
Honda CB50J -> 80J -> *in voorbreiding 125T*
Honda PC50
Honda CB77 *24-3-2011, klaar*
Plymouth Barracuda
Yamaha XT500 *in de prak, maar wordt gered*

Marinus84
4T-MSB addict
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:20
Locatie: Haarlem

Bericht door Marinus84 »

bonjour schreef:Ach, wat olie druppeltjes.

Mijn amerikaan lekt ook niet, die zet zijn territorium af. :mrgreen:
Het is wel veel voor een beetje rijden :D ik denk zo'n 10/25cc olie per ritje.. Dat is meer dan een 2takt gebruikt op dezelfde afstand!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16192
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Bericht door nielspbr »

Extra ontluchting op het klepsteldekseltje en/of de olievulopening en je bent er vanaf.

(En achter het vliegwiel zit geen onluchting, die zit boven op het linkermiddencarter, net achter de bovenste blokophanging. Je kan nog even proberen of het ontluchtingsslangetje niet klem of geknikt zit. Ik lees wel vaker dat skyteam 125cc blokken wat olie proberen kwijt te raken ten gevolge van overdruk in het carter. Mijn lifan 150 heeft daar ook last van.)

Marinus84
4T-MSB addict
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:20
Locatie: Haarlem

Bericht door Marinus84 »

nielspbr schreef:Extra ontluchting op het klepsteldekseltje en/of de olievulopening en je bent er vanaf.

(En achter het vliegwiel zit geen onluchting, die zit boven op het linkermiddencarter, net achter de bovenste blokophanging. Je kan nog even proberen of het ontluchtingsslangetje niet klem of geknikt zit. Ik lees wel vaker dat skyteam 125cc blokken wat olie proberen kwijt te raken ten gevolge van overdruk in het carter. Mijn lifan 150 heeft daar ook last van.)
Ok, goeie, ik ga meteen zo'n ontluchtingsdop halen. En ik maak een houdertje voor de originele dop zodat ik mijn pijlstokje wel altijd bij me heb ;)

Voor de zekerheid controleer ik de krukaskeerring ook nog even.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5857
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Nee, kijk nou eerst waar die olie vandaan komt, lullo!

Grote kans dat het niet de ontluchting is.

Enne Niels, Marinus zegt dat het blok aan de voorkant lekt. Waarom raad je hem dan een ontluchtingsdopje aan? Als hij uit de ontluchting lekt zou hij aan de achterkant van het blok lekken.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16192
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Bericht door nielspbr »

Omdat de overdruk de olie langs de krukaskeerring drukt, zo het vliegwiel/onstekingscarter in.

bonjour
4T-MSB addict
Berichten: 659
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:50

Bericht door bonjour »

Zelf had ik bij me CB met 80cc ook problemen met de ontluchting, gooide er alles uit uit de ontluchting.

Extra ontluchting erop en het was klaar.

Kijk anders eens bij de ontluchting zelf, als het daar niet vettig is zou ik zeggen dat dat in orde is.

Denk ook dat het eerder de keerring is als dat het direct een ontluchtings probleem is.

Maargoed, een extra ontluchting erop kan zoiezo nooit kwaad.

Maar inderdaad, kijk eerst een waar de olie echt vandaan komt.
Zo'n moeilijke en tijdrovende klus kan het niet zijn bij zo'n mini-brommert.
Honda CB50J -> 80J -> *in voorbreiding 125T*
Honda PC50
Honda CB77 *24-3-2011, klaar*
Plymouth Barracuda
Yamaha XT500 *in de prak, maar wordt gered*

Marinus84
4T-MSB addict
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:20
Locatie: Haarlem

Bericht door Marinus84 »

Ok, heb het opengemaakt, het lijkt erop dat er een speciaal kanaaltje zit om olie af te voeren. Ik heb niet kunnen vinden waar de olie vandaan komt!

Het zit in de kamer van de krukas. Hoe kan ik testen of er een lek is? Ik weet niet precies hoe het vliegwiel eraf moet, er zitten drie imbusjes die ik voorheen nooit gezien heb op mijn 4-t blokken en trust me, ik heb meer dan 6 verschillende blokjes gehad... Dit is nieuw voor mij.

Plaats reactie