Lichtissue ss50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Lichtissue ss50

Bericht door Edo »

Een vriend van mij rijdt een haast volledig ori SS met accu, knippers, grootlicht, stationair lampje etc. De hele meut dus.

Nu kwam hij vanmiddag bij mij met een probleem. Zijn knippers zijn er een tijdje terug mee uitgescheiden en gisteren kapten zijn voor en achterlicht der mee.

Toen ben ik een beetje gaan onderzoeken wat het probleem kon zijn. Voorlampje deed het niet maar leek niet stuk te zijn. Na opschuren van contactjes deed hij het weer. Achterlampje+remlicht waren
stuk en waren respectievelijk 5 en 4 watt. Wat er dus waarschijnlijk gebeurd is is dat zijn voorlicht door corrosie op de contactjes ermee kapte. Waarna er teveel stroom over zijn achterlicht ging (5Watt lijkt mij beetje weinig namelijk) en ze vervolgens kapot gingen. Remlicht was volgens hem al heel lang stuk, dus die laat ik buiten dit verhaal. Die gaat namelijk ook over accu, dus niks met het verhaal te maken)

Nieuw bolletje voor achterlicht en opschuren aan de voorkant zorgde er dus voor dat het licht het weer deed.

Er blijft echter een probleem over. Op het moment dat ik de schakelaar op GROOT LICHT zet. Kapt zijn voorlicht ermee en gaat de rest feller branden. Ook doen zijn knippers het zoals ik al zei een tijdje niet meer. Zijn groot licht deed het wel totdat zijn voorlicht doorbrande.

Ook gaf hij aan dat zijn knippers een keer heel raar begonnen te knipperen, met korte lichtstoten etc... Dat lijkt me dan het relais (heet toch zo?) dat kapot is gegaan een poos geleden.

Wat kan hier nou de oorzaak van zijn? Accu lijkt me sterk, zo plotseling van het één op andere moment.

jos123
4T-MSB addict
Berichten: 788
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:07
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door jos123 »

over je knipperlicht: als de accu geladen is, de kabels goed zitten en de lampjes niet kapot zijn is het je ralais.
maar aangezien het remlicht ook weinig doet zou ik bij de accu beginnen.
5 watt achter is wel normaal.
[Gezocht]: Honda XS-500, liefst rijdend, uiterlijk boeit niet zo.

Nog geen lid van de HVN?


Post ook veilig:
<------------------------------------------------------ ATC Vrije Zone ------------------------------------------------------------>

thijsperdok
4T-MSB addict
Berichten: 601
Lid geworden op: 25 feb 2008 09:33
Locatie: Groningen, Warffum

Bericht door thijsperdok »

Misschien dat de boel niet goed geaard is. Of er zit een draadje in de schakelaar los. Dat heb ik ook gehad. (ik neem aan dat je de draden in de koplamp gecheckt hebt)

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Ik verdenk ook de gelijkrichter of de lichtschakelaar. check eerst eens of er spanning staat op de witte draad bij de gelijkrichter bij zowel licht aan als licht uit. Zo ja, chack aan de rode draad zonder accu of er bij lopende motor spanning op staat en of dat gelijkspanning is. geen stroom of wisselspanning terwijl er wel stroom op de witte draad staat betekent een kapotte gelijkrichter.

Ook zijn waarschijnlijk de contacten in de lichtschakelaar slecht of is het vet erin hard geworden. Drupje olie doet vaak wonderen. Soms moet de schakelaar uit elkaar en alles schoon en het veertje dat de contactjes aandrukt lam.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

TooCrash
4T-MSB regular
Berichten: 374
Lid geworden op: 17 mar 2007 20:23

Bericht door TooCrash »

Met een duplo/lamp kom je voor ´n ss in aanmerking voor een 6 Volt 5/21 watt waarvan de 5 Watt bedoeld is voor het remlicht.

Plaats reactie