Wel of niet nodig om iets te vervangen?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Camiel
4T-MSB addict
Berichten: 871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:26
Bezit: SS50
Locatie: Tilburg

Wel of niet nodig om iets te vervangen?

Bericht door Camiel »

Heb m'n koppelingscarter van m'n brommer af getrokken, ( 't verbaasde me hoe goed hij er van binnen nog uit zag voor een origineel blok, oliefilter was leeg, amper speling op de krukas, alle tandwielen nog intact etc) maar ook m'n kop+cilinder+zuiger en daar kon ik me iets minder blij over maken. Cilinder is oke, zitten verder geen krasjes in of op, maar zuiger en kleppen zagen er zo uit:


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Volgens mij hoort dit niet helemaal of wel dan? Hij rookt wel blauw, en ik verbrand +/- 1 liter olie per 1500 km, dus vrij veel. Zuigerveren waren nogal slap, ik kon ze er met weinig moeite vanaf halen.

Dus wat moet ik hieraan doen? Zuiger vervangen? Kleppen vervangen?
Honda SS50 125cc 49cc

xMARKx
4T-MSB regular
Berichten: 427
Lid geworden op: 22 sep 2007 19:55
Bezit: C50 '71
Chaly '73
Z50J1 '74
Z50JC '82
SS50Z K1
Locatie: Maarssen

Bericht door xMARKx »

Kop ziet er opzich wel ok uit... controleers alleen wel even of je kleppen niet lekken (beetje bezine dr in en kijken of dat hij dat door laat), anders even opnieuw slijpen. dat kan in elk geval toch geen kwaat als je hem toch los hebt :wink:

Er lijken in je zuiger nogal diepe krassen te zitten dus dan vraag ik me toch af hoe de cilinder is... anders gewoon je zuiger en veren vervangen.

PS En niet verbaasd zijn als een orgineel blok er noch zo mooi van binnen eruit ziet... :wink:

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

Je kreeg de zuigerverne er gemakkelijk af, maar zaten ze wel vastgekoekt in de groef? In dat geval, als er geen enorme groeven in de cilinder zitten, zou ik het proberen met nieuwe zuigerveren en een nieuwe klep-seal. Wil je het echt goed doen is honen + overmaats zuiger het beste. Voor de rest, alles goed schoonmaken en idd kleppen controleren en inslijpen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18863
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Die zuigerveren en zuiger zien er toast uit. Zowel flink blowby als olieverbruik, dus 2 richtingverkeer voor lekkage in de cilinder. het zou me verbazen als deze cilinder niet aan zijn slijtgrens zit. Laat de maat checken en haal de benodigde zuiger en laat 'm overmaat boren.

Kopje zou ik schoonmaken en klepjes checken (op bovenbeschreven manier) of ze ingeslepen moeten worden.

Je zegt dat je je oliefilter hebt gechecked. Het je ook je centrifugaalfilter gechecked? Ik denk dat die aardig vol zit.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Camiel
4T-MSB addict
Berichten: 871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:26
Bezit: SS50
Locatie: Tilburg

Bericht door Camiel »

Net nog even gekeken, slijtage op de zuiger lijkt erger dan het eigenlijk is. Er zitten namelijk geen krassen in, behalve echt miniscule, en voor de rest zijn die grote plekken gewoon hele lichte beschadiging.

Waar zit trouwens het centrifugaalfilter ergens dan?
Honda SS50 125cc 49cc

NIX
chaly addict
Berichten: 18863
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

In je koppeling achter het deksel dat met de 4 kruiskopjes zit dichtgeschroefd. Daar zit alle fijne rommel die wel door je gaasfilter kan. Ik verwacht dat met de blowby van dit blokje er aardig wat bagger achter zit.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Camiel
4T-MSB addict
Berichten: 871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:26
Bezit: SS50
Locatie: Tilburg

Bericht door Camiel »

Kleppie eraf gehaald maar ik zie niks? Alleen maar die as ofzo waar dat kleine tandwiel aan vast zit. Ja ik heb er geen idee van van wat ik zie :lol:
Honda SS50 125cc 49cc

Spherius
chaly's angel
Berichten: 1686
Lid geworden op: 29 jan 2007 08:37
Bezit: Grotestoeremannenmotor
Locatie: Zevenaars, veertien billen

Bericht door Spherius »

Achter dat klepje zitten kamertjes in de vorm van een klavertje (wat er nu waarschijnlijk rond uit ziet omdat ze dicht zitten). Beetje met schroevendraaier porren en kijken wat er los komt. Koppelingspasta noemen ze het ook wel :wink:

Zo, dat is weer mijn technische inbreng van het kwartaal :lol:

Afbeelding
**Hona is Tjoei**

Camiel
4T-MSB addict
Berichten: 871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:26
Bezit: SS50
Locatie: Tilburg

Bericht door Camiel »

Wat een teringzooi kwam daaruit zeg :lol: echt 3 handjes vol. Van die harde zwarte troep inderdaad :lol:
Honda SS50 125cc 49cc

NIX
chaly addict
Berichten: 18863
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Wat denk jij dan? Dat ik hier een beetje onzin loop te verkopen?




Goed gedaan, hoor. Zo weet je tenminste waar je mee rijdt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie