Pagina 2 van 3

Re: Wat voor Olie in ss50?

Geplaatst: 22 jan 2020 00:44
door NIX
Juist de cheapie action olie voor auto's mist in de meeste (eigenlijk alle) gevallen de antifrictiedope. Die kan er dus ook in. Wat je moet vermijden is de dure auto-olie die je bij de tankstations koopt en in de automaterialenzaken. Verder is alle 10W40 goed. Syntheet, halfsyntheet of mineraal maakt niets uit. Mengen kan gewoon (wat denk je dat halfsyntheet is?). Soms zit er in synthetisch wat meer reinigingsdope, zoals ook bij olie voor diesels het geval is. Het zou dan theoretisch kunnen dat een oud blokje dat nooit open is geweest en slecht onderhouden, er wat meer vuil losweekt (maar wat denk je dat verse olie doet?). Ik zou me er niet te druk om maken, reinig je filters, die zitten er niet voor niets. Te weinig olie of te heet laten worden is dodelijker dan een keer te weinig wisselen. Onze blokjes zijn ontwikkeld om op kokosolie of geprakte bananen te lopen en in een tijd dat de kwaliteit die van de goedkoopste action of lidl olie bij lange na niet haalde. De rest van de verhalen vind je bij de sectie irritante feiten en fabels.

Re: Wat voor Olie in ss50?

Geplaatst: 22 jan 2020 06:32
door MrSinga
Ik heb, zeker op blokken met koppeling op de bak, geen goeie ervaring met auto-olie. (En ik kocht vroeger Castrol). Koppeling op de kruk zelden problemen mee gehad, maar op de bak... help bij in gang kicken. Nu gebruik ik enkel nog motul/champion of de ‘goedkopere’ van de RAD. Nooit meer problemen gehad ermee

Re: Wat voor Olie in ss50?

Geplaatst: 22 jan 2020 10:40
door wim V8
Maar over welke blokken hebben jullie het dan die zouden slippen?

Als iemand een dergelijke vraag heeft beeld ik mezelf een standaard Honda blokje in,
uiteraard, je weet nooit wat anderen constructief gezien allemaal aan de hand halen/veranderen aan hun blokje.
Dus een C50 70 90 ss50 s90 cb50 of xl80 van mijn part of welke dan ook die uiteraard in goed conditie verkeerd.

Nou, welke motorolie je ook in je standaard Honda giet, slippen doet de koppeling heus niet hoor.

Maar zijn de platen wat versleten(en dat duurt heel lang hoor, extreem gebruik buiten gesloten uiteraard) en de veren wat oud en/of het blok inwendig vervuild dan slipt de koppeling inderdaad eerder. (C is nog iets gevoeliger ivm halfautomaat)
Eerder zou de koppeling dan aan vervanging toe zijn, dus stalen en gevoerde platen samen met de veren en het lagertje(als het toch open ligt).

"Slechtere"olie doet die koppeling uiteraard minder snel slippen en kan je weer langer door rijden. Echter zou je een helling 20% omhoog moeten nemen dan neemt de kans op slippen weer toe.

Maar het concept van de Honda blokken komt inderdaad uit een een tijd waarin die olie toen, nu van een lagere specificatie is, dus eind jaren zestig, ik denk nu een SD specificatie.

Gr. Wim.

Re: Wat voor Olie in ss50?

Geplaatst: 22 jan 2020 11:15
door lil
ik ga voortaan olie voor natte koppelingen gebruiken, het maakt me niet uit of het niks uitmaakt, ik wil de juiste olie erin.

Re: Wat voor Olie in ss50?

Geplaatst: 22 jan 2020 11:56
door iclaudius
wim V8 schreef: 22 jan 2020 10:40 Maar over welke blokken hebben jullie het dan die zouden slippen?

Als iemand een dergelijke vraag heeft beeld ik mezelf een standaard Honda blokje in,
uiteraard, je weet nooit wat anderen constructief gezien allemaal aan de hand halen/veranderen aan hun blokje.
Dus een C50 70 90 ss50 s90 cb50 of xl80 van mijn part of welke dan ook die uiteraard in goed conditie verkeerd.

Nou, welke motorolie je ook in je standaard Honda giet, slippen doet de koppeling heus niet hoor.

Maar zijn de platen wat versleten(en dat duurt heel lang hoor, extreem gebruik buiten gesloten uiteraard) en de veren wat oud en/of het blok inwendig vervuild dan slipt de koppeling inderdaad eerder. (C is nog iets gevoeliger ivm halfautomaat)
Eerder zou de koppeling dan aan vervanging toe zijn, dus stalen en gevoerde platen samen met de veren en het lagertje(als het toch open ligt).

"Slechtere"olie doet die koppeling uiteraard minder snel slippen en kan je weer langer door rijden. Echter zou je een helling 20% omhoog moeten nemen dan neemt de kans op slippen weer toe.

Maar het concept van de Honda blokken komt inderdaad uit een een tijd waarin die olie toen, nu van een lagere specificatie is, dus eind jaren zestig, ik denk nu een SD specificatie.

Gr. Wim.
Geheel mee eens...ook NIX zijn verhaal!! ;)

Re: Wat voor Olie in ss50?

Geplaatst: 22 jan 2020 12:00
door NIX
Van dure auto olie gaan standaard koppelingetjes wel degelijk slippen. Zeker als ze wat sneller zijn. Semi iets minder vaak dan hand, maar ik ga het dus niet adviseren.

Re: Wat voor Olie in ss50?

Geplaatst: 22 jan 2020 17:28
door MrSinga
wim V8 schreef: 22 jan 2020 10:40 Maar over welke blokken hebben jullie het dan die zouden slippen?

Als iemand een dergelijke vraag heeft beeld ik mezelf een standaard Honda blokje in,
uiteraard, je weet nooit wat anderen constructief gezien allemaal aan de hand halen/veranderen aan hun blokje.
Dus een C50 70 90 ss50 s90 cb50 of xl80 van mijn part of welke dan ook die uiteraard in goed conditie verkeerd.

Nou, welke motorolie je ook in je standaard Honda giet, slippen doet de koppeling heus niet hoor.

Maar zijn de platen wat versleten(en dat duurt heel lang hoor, extreem gebruik buiten gesloten uiteraard) en de veren wat oud en/of het blok inwendig vervuild dan slipt de koppeling inderdaad eerder. (C is nog iets gevoeliger ivm halfautomaat)
Eerder zou de koppeling dan aan vervanging toe zijn, dus stalen en gevoerde platen samen met de veren en het lagertje(als het toch open ligt).

"Slechtere"olie doet die koppeling uiteraard minder snel slippen en kan je weer langer door rijden. Echter zou je een helling 20% omhoog moeten nemen dan neemt de kans op slippen weer toe.

Maar het concept van de Honda blokken komt inderdaad uit een een tijd waarin die olie toen, nu van een lagere specificatie is, dus eind jaren zestig, ik denk nu een SD specificatie.

Gr. Wim.
De tijd dat ik nog mooi met 50cc ori reed of 72cc is al ff gedaan. Ik heb er wel 1 maar gebruik ik dus moto-olie in.
Dus zijn allemaal motoren met wat meer pit en tja, die hebben gewoon niet graag auto olie.

Re: Wat voor Olie in ss50?

Geplaatst: 12 sep 2020 18:59
door JW75
Wil ook zo de olie in mijn ss50 vervangen, zitten 2 bouten een 14 en een 17 als ik me niet vergis. De 17 is voor de olie lijkt me, waar is die 14 van? Alvast bedankt.

Re: Wat voor Olie in ss50?

Geplaatst: 12 sep 2020 19:54
door nielspbr
Kettingspanner distributie. Zeker niet uitdraaien.
Alleen de 17mm bout die in het rechter middencarter zit en recht naar beneden wijst is de olie aftap plug.

Re: Wat voor Olie in ss50?

Geplaatst: 12 sep 2020 20:23
door NIX
Draai 'm ook effe de goeie kant op los.

Re: Wat voor Olie in ss50?

Geplaatst: 13 sep 2020 16:27
door JW75
NIX schreef: 12 sep 2020 20:23 Draai 'm ook effe de goeie kant op los.
Is die tegendraads dan?

Re: Wat voor Olie in ss50?

Geplaatst: 13 sep 2020 16:28
door JW75
nielspbr schreef: 12 sep 2020 19:54 Kettingspanner distributie. Zeker niet uitdraaien.
Alleen de 17mm bout die in het rechter middencarter zit en recht naar beneden wijst is de olie aftap plug.
Dank je Niels.

Re: Wat voor Olie in ss50?

Geplaatst: 13 sep 2020 16:34
door Lacsap
JW75 schreef: 13 sep 2020 16:27
NIX schreef: 12 sep 2020 20:23 Draai 'm ook effe de goeie kant op los.
Is die tegendraads dan?
Nee 'lefty loosy righty thighty'

En vooral: vast is vast! Niet op moment natrekken ofzo.
Veel carters knappen of scheuren omdat men te lomp bouten aandraait.

Re: Wat voor Olie in ss50?

Geplaatst: 13 sep 2020 16:57
door JW75
Lacsap schreef: 13 sep 2020 16:34
JW75 schreef: 13 sep 2020 16:27
NIX schreef: 12 sep 2020 20:23 Draai 'm ook effe de goeie kant op los.
Is die tegendraads dan?
Nee 'lefty loosy righty thighty'

En vooral: vast is vast! Niet op moment natrekken ofzo.
Veel carters knappen of scheuren omdat men te lomp bouten aandraait.
Dank je. Bij mijn Amigo zit hij muurvast, ben ik nu aan het inspuiten met kruipolie, hopelijk gaat hij los.

Re: Wat voor Olie in ss50?

Geplaatst: 13 sep 2020 18:24
door JW75
Beide brommers zijn voorzien van nieuwe olie, bedankt voor de tips.