Vliegwiel moer losmaken

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Vroom
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 feb 2019 19:15
Bezit: Dax

Vliegwiel moer losmaken

Bericht door Vroom »

Hallo,

Hoe kan ik de moer van het vliegwiel losmaken? Heb ik een pneumatische slagmoer nodig? Met een gewone sleutel draait alles steeds mee.

GroetenAfbeelding

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door Novio Jorg »


Gebruikersavatar
Lacsap
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 03 nov 2017 21:03
Bezit: PC50A
C310S

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door Lacsap »

Even laten schrikken; ringsleutel of dopratel erop en dan een korte tik met een kunststof/ rubber/ koperen hamer op de sleutel.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1957
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door lil »

eigenlijk moet je het gebruik van slagmoergereedschap op de krukas achterwege laten, zowel aan de koppelings als aan de dynamo kant, aangezien door de schokken de uitlijning van de kruktap in de krukwangen kan verlopen. de juiste manier is om het vliegwiel danwel de koppeling te blokkeren en dan de moer los te draaien met handgereedschap.(dop of pijpsleutel)

voor het vasthouden van het vliegwiel gebruik ik een groot model pijpfitters tang, met wat oude lappen tussen de bekken om de boel niet te beschadigen. maar andere manieren zijn ook mogelijk.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Vroom
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 feb 2019 19:15
Bezit: Dax

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door Vroom »

Bedankt voor de tips en uitleg. Ik ga ermee aan de slag!

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1182
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door gonzo »

Oliefiltersleutel met band, €4,99 bij bigshopper....
Try and die techniek....... love it.

Vroom
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 feb 2019 19:15
Bezit: Dax

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door Vroom »

gonzo schreef: 31 jan 2021 09:34 Oliefiltersleutel met band, €4,99 bij bigshopper....
Bedankt!

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5870
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door Jurrien »

Lacsap schreef: 30 jan 2021 19:00 Even laten schrikken; ringsleutel of dopratel erop en dan een korte tik met een kunststof/ rubber/ koperen hamer op de sleutel.
Zo doe ik dat ook altijd, en je hoeft meestal niet eens zo hard te meppen om hem los te laten schrikken
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

cor
4T-MSB addict
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door cor »

Of koop een zuigerstop , die draai je in het bougiegat en voorkomt zo dat de zuiger door kan draaien, word bij tweetakt vaak gebruikt voor vast en losdraaien vliegwielmoer

NIX
chaly addict
Berichten: 18863
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door NIX »

Neeeeeee!!! Niet de zuigerstop!!! Gewoon een cheapie oliefiltersleutel.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1401
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door iclaudius »

cor schreef: 13 feb 2021 08:57 Of koop een zuigerstop , die draai je in het bougiegat en voorkomt zo dat de zuiger door kan draaien, word bij tweetakt vaak gebruikt voor vast en losdraaien vliegwielmoer
AAUUWWww Beter steek je een schroevedraaier in het uitlaatgat bij een 2 takt. :evil:
Of een grote flinke slangeklem om het vliegwiel, of maak zelf iets moois 8-) Maar geen rommel in de cilinder douwen!!

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 936
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door Ben C50 »

Toevallig gister mijn kettingzaag gerepareerd, daarbij een touwtje in het bougiegat gefrommeld. Zover mogelijk erin en daardoor kon ik de koppeling losdraaien. Leek me best onschuldig. Maar vroeg me toen dus toevallig af wat jullie ervaringen zijn met zulke praktijken op een viertaktblok. Not done geloof ik....

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1401
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door iclaudius »

Zéker niet, staat in geen enkel werkplaats -handboek...Al weet ik noodoplossingen wél altijd te waarderen! 8-) Maar pas ermee op!

DreCB50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mei 2020 10:20
Bezit: CB50J
Locatie: Made

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door DreCB50 »

Voor het vliegwiel van een CB50 kan je heel simpel zelf een veilig werktuigje maken:

1. Pak een stevige platte strip. Bij een uiteinde boor je een 8 mm gat, waar een korte bout M8 in komt met zelfborgende moer. Tussen boutkop en strip moet zoveel ruimte blijven ter dikte van de wang van het vliegwiel.
2. In het vliegwiel van de CB zitten twee sleuven. Je moet die hebben, waar in het midden een kleine keep zit. Hier kan je de kop van de M8 bout precies door naar binnen schuiven. Er moet voldoende speling zijn, zodat de bout zelf (met de strip aan de buitenzijde) naar de beide uiteinden van de sleuf kan schuiven voor het los- cq vastdraaien.
3. Bepaal nu op de strip de hartafstand naar de grote moer van de achterbrug-as. Hier komt in de strip een ruim gat, dat over deze moer kan worden gedrukt.
4. Met je vrije hand houdt je de strip over deze moer gedrukt.
5. Met je andere zet je de dopsleutel op de vliegwielmoer en draai je hem los of vast.

Zelf ben ik zover niet gekomen. In de lade "ongebruikt gereedschap" vond ik nog zo'n rare, kromme ringsleutel ( de naam weet ik niet ) met de maten 3/4 en 9/16. In de 3/4 ring kwam het M8 boutje met grote platte ring om doorschieten te voorkomen. En de 9/16 valt precies over de moer van de achterbrug-as.......... :o

Zie foto.
Voila, simple comme le jour....... ;)
Afbeelding
Mijn brommer loopt niet slecht, maar rijdt prima...

Solex-19
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2018 16:05
Bezit: CB 50
MB 5
MTX OT

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door Solex-19 »

Ik gebruik een spanband, die wikkel je een paar slagen strak om het vliegwiel en het andere eind aan het stuur en je hebt de moer zo los. Met een luchtsleutel gaat het nog makkelijker, vliegwiel met de hand vast houden en gaan. Gaat het vliegwiel glijden in je hand dan zit de moer te vast en kun je beter de spanband gebruiken.
Solexracing: world champion 1990, 22 victories, 65 podiums

Plaats reactie