CB50 goed afgesteld?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
DreCB50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mei 2020 10:20
Bezit: CB50J
Locatie: Made

CB50 goed afgesteld?

Bericht door DreCB50 »

Ik kwam er uiteindelijk met mijn CB50J uit.
Mijn CB50J stotterde/pruttelde al bij de aankoop-testrit. Kwam maar moeizaam bij 70 km/u. De setup was toen:
- org. kop, cylinder 50cc; en zoals later bleek, org. nokkenas en kleppen;
- geen geruimd in- / uitlaatkanaal in cilinderkop.
- vvv-wiel F 130-56;
- onbegrensde uitlaat, Jama Original;
- nieuw uitziende carb Kei Hin Japan met opdruk PZ1611509240636, 16 mm met sproeiers K80 / 34;
- spruitstuk na carb. ook geruimd tot 16 mm.
- geen luchtfilterhuls om het metalen filterhuis in de kast.
- zoals later bleek: van het inlaatvierkant op de filterkast onder het zadel was slechts de helft open. (op foto’s dus alleen kanaal 1)
- tandwielen 12 / 42.
- zwart-korrelige bougie.
- een te flauwe vonk naar mijn idee.
- tank en brandstof leek redelijk schoon, wel vuil in benzinefilter.

Eerste en volgende maatregelen samengevat (waarbij dat pruttelen/stotteren/inhouden in meer en/of mindere mate bleef):
- na elke testrit de bougie gecontroleerd op uiterlijk, zag hem naar gelang de afstellingen/wijzigingen weer van wit naar zwart korrelig gaan en weer terug gaan, maar altijd wel hoestbuien..
- steeds gespeeld met de hoogte van de gasschuifnaald.
- olie vervangen, was me te donker.
- carb div. keren uit elkaar gehad en gereinigd, div. afstellingen, naaldstanden, ook de sproeier 65 uit de oude, org. carb PC13A geprobeerd, geen verbeteringen, dezelfde hoestbuien. Ik geloofde dan ook niet echt in een “verkeerde” hoofdsproeier.
- vacuüm test gedaan op carb en spruitstuk: geen valse lucht.
- benzinefilter vervangen, Shell V-power oct. 98 in de tank.
- Vlotterhoogte van 21 mm naar 20 mm.

1. Totdat een achter me rijdende “oldtimer” opmerkte, dat er een beetje blauwe rook uit de uitlaat kwam als ik op de motor afremde.
- Met dat gegeven toch eerst maar naar een specialist, die na demontage van de kop en cilinder vaststelde, dat de schraapveer wat versleten was. Ook de contactpunten bleken (te) veel te vonken. Op zijn advies uit laten voeren: nwe zuiger- en verenset, pakkingen, kleppen schoongemaakt met nwe seals en bougie. Cilinder, kop, nokkenas (org.) en -ketting e.a. zagen er verder nog prima uit. Ook meteen vervangen: olie, condensator, contactpunten, alles door hem en volgens hem goed afgesteld.
- Opgelucht weer naar huis en proefrijden. Nee he !!, wel enige verbetering, maar nog steeds pruttelen/stotteren/inhouden in het 50 – 65 km/u bereik. Alle riedels weer eens nagelezen, herhaalt en uitgevoerd: geen verbetering.
- Ondertussen ook het plan opgevat een complete Kitaco 82cc set van 4T-Winkel te monteren met behoud van oude kop, om beter mee te komen in het verkeer. Een hogere topsnelheid interesseert me niet zo. Maar wellicht zou een nieuwe, frisse setup en -afstelling verbetering geven…. (Is qua volgorde wellicht het bekende paard achter de kar spannen, allemaal pure beginnerswanhoop. Maar al doende leer je, ja-toch-nie-dan?)

2. Deze Kitaco set erop gezet met de oude kop en 16 mm carb., ook de sproeiers 78/35 zoals die in dergelijke carb. standaard wordt geleverd.
- Secuur gelet op de juiste stand van de zuigerveeropeningen, de juiste kleptiming T, met beide nokken naar beneden, het “O-tje” op het nokkenwieltje precies bovenin, beide boutjes horizontaal met de koprand. Beide kleppen op vrije speling 0,05 mm, contactpunten nog eens met een papiertje gecontroleerd (moeten precies op F gaan openen).
- Onderin inderdaad een hoop meer power en krachtiger doortrekken in de hoge toeren, maar in het 50-60 km/u bereik naar gelang ook weer heftiger schokken en inhouden….
- Ziet en hoort toevallig een ervaren Dapp-rijder uit de buurt mij voorbij komen hoesten…Hij had van een 4t desgevraagd niet veel meer verstand dan ik, maar deed toch, na mijn historie aangehoord te hebben, een krasse uitspraak: “Als de electro, de carb., brandstof, kop/cylinder en uitlaat in theorie met elkaar kloppen, maar niet in de praktijk, DAN LIGT HET AAN DE LUCHT. Trek die zwarte, rubberen toeter tussen luchtfilterkast en carb. ingang maar eens los !!”
- Ik start en rij weg. Om achtereenvolgens twee keer te schrikken: 1. Wat een extra zware brom/herrie uit die carb. inlaat, 2. Wat een (nog niet eerder ervaren) power bij het optrekken !! En bovenal: zonder noemenswaardige hoestbui in een streep naar de 75 km/u.
- Hohoho, moet nog ingereden worden! Snel naar huis om alles nog eens te controleren. Had ook al een stroboscoop aangeschaft om nauwkeuriger te kunnen werken dan dat geprul met een papiertje. Niet voor niets, want de puntentiming stond zowat halverwege tussen F en T. Als de vv in werking kwam stond ie pas precies op F.
- Die punten afstellen vraagt wel wat oefening! Komt kennelijk zeeeeeeer nauw. Een heel klein beetje verdraaien en ze gaan niet of te weinig open en je hebt al meteen geen vonk meer op de bougie of je mist de F en je zit al aan de dubbele streep. Nu staat ie uiteindelijk precies op F en bij +/- 3500 toeren schuift ie op naar de dubbele streep.
- Wat een opluchting, ook in het midden-bereik zowel bij vol of langzaam gas geven en terugnemen: GEEN inhouden, gepruttel en geschok meer, maar mooie vloeiende toeren.
- Kwam ergens nog een foto (volgens mij van Nix) tegen van een vv-wiel, waarvan de armpjes en veertjes te slap stonden. Die armpjes behoren met een-net-strak-veertje tegen de nok te staan. Stonden bij dus mij duidelijk te slap, de armpjes zowat 4 mm van de nok af.

3. Maar hoe los ik nou dat luchtprobleem op? Ik zit niet op die extra herrie uit de carb. te wachten en wil sowieso ook geen opvallend powerfilter.
- Eens goed gekeken naar het inwendige van die filterkast onder het zadel. Valt bovenop meteen een afgezaagd vierkant op, waarvan slechts de helft (foto rechthoekje 1) open is richting luchtkast via luchtkanaal 1. Onder de dichte helft van dat vierkant zit ook een luchtkanaal, maar hier kan dus geen lucht door. Heb ik open geboord in het vierkant (foto rechthoek 3). Proefrijden ging beter, maar had het gevoel, dat ie nog steeds te weinig lucht kreeg. Dus nog eens 2 gaten geboord via het vierkant, nu rechtstreeks de luchtkast in (foto gaten 2). Gaf nog steeds niet helemaal het effect als met de open inlaat.
- En dan viel mij op, dat de binnenring van de metalen filterhouder een veel kleinere diameter / doorgang had dan de ovale opening aan de buitenzijde van de kast, waar die zwarte (ovale) rubberen toeter op aangesloten wordt. Vreemd toch ? Enerzijds maakt men zo’n prachtige, ruimgevormde en flowende toeter die de lucht alle ruimte geeft, anderzijds plaatst men pal daarvoor zo’n vernauwing. Dus de puntlasjes ervan weggeboord en eruit met dat ding !! (Zie foto’s en openingwinst) Nu weer eens proefgereden. En zie, nu hetzelfde power-resultaat zoals eerder met de losgekoppelde zwarte tube. Maar nu wel beduidend minder aanzuigherrie als het gas wordt opengedraaid !
- Blijft natuurlijk de noodzaak om de instromende lucht te filteren. Aan de binnenzijde van het deksel met siliconenkit van dat witte doek, zoals aanwezig in een afzuigkap in de keuken, geplakt.

4. Wat ik nu verder nog van plan ben: ( Of de ervaren cracks onder jullie gaan anders adviseren…..)
- Eerst de set verder rustig inrijden.
- Heb sproeier 78 geprobeerd, maar met die K80 met de naald in de middelste keep loopt ie het lekkerst.. Bougie is koffie bruin met beetje melk.
- De compressie door m’n 2T-maten laten meten. We schrokken ons weer een hoedje: 12 Bar, gemeten met warme motor en gas open ……..Vraag: Kan tie dat wel aan, uitgaande van normaal rijgedrag ??
- Bij 60 km/u (op teller) draait ie nu zo’n 9500 toeren. Bij 70 wordt de achterste i van Seiki aangetikt. De snelheidswijzer wordt daarna erg zenuwachtig en valt zelfs soms terug. (Zal eens een nieuwe kabel monteren) Gaat de wijzer wel door naar de 80, dan wordt de pp van Nippon aangetikt.
- Gaat me niet om nog meer topsnelheid en heb mijn doel nu ruimschoots bereikt qua trekkracht. Ik denk wel aan een andere tandwielverhouding (13 of 14/42, 12 of 13/40 oid). Dit om toch minder en te snel in die hoge toeren terecht te komen.
- Als ik de opvolgende grotere sproeiers heb, ga ik deze ook nog eens uitproberen.

Nog enkele opmerkingen voor beginnelingen als ik:
- Vliegwiel nooit meer los en vast zetten door een schroevendraaier bij te steken. Niet alleen van kans op schade aan de onderdelen op de grondplaat, maar je drukt toch weer ongemerkt tegen de vv-armpjes van het vliegwiel, waardoor de veertjes en nokjes weer slap komen te staan. Ik verzin hier een sleutel voor, gelijkende op het hulpstuk van een grote slijptol oid.
- Na montage van de Kitaco-set vond ik op de werkbank nog een groen rubberen O-ringetje, maar dan vierkant (in dwarsdoorsnede gezien). Waar kwam dat nou weer vandaan?? Gezien de tek. (blz. 50) in de handleiding is het uit de koppakking van de org. 50cc cilinder vrij gekomen nadat ik de cilinder van de 4 draadstangen trok. Het zit normaliter in de vrijblijvende ruimte tussen pakking en de draadstang, waarlangs de olie omhoog naar de cylinderkop wordt gepompt. In het afvoer kanaal van de tegenoverliggende stang zit kennelijk zo’n O-ringetje niet. Er zit geen vervangend ringetje in de pakkingset van Kitaco. Hier is een dunnere, zwartmetalen pakking bijgeleverd en lijkt me dit ringetje ongewenst, omdat het bij montage gegarandeerd in dat oliekanaal geperst zal worden. Voor de zekerheid dit nog eens nagevraagd bij de 4T-Winkel. Dit ringetje inderdaad niet hergebruiken en (net als de pistonveertjes) bij demontage van de org. set niet in de krukasruimte laten vallen!
Is toch een heel verhaal geworden en ik hoop, dat het paard vanachter de kar toch nog naar voorzijde is verhuisd. Z’n hoestbuien zijn iig weg!! Ik weet niet hoe het filtersysteem van een snelle CB50 in Japan er uitziet maar mijn beginneling-conclusie is, dat de CB50J ook op dit punt bewust is begrensd.
Schiet er maar op als ik eea fout zie of doe. Ik kan nog altijd weer het metalen filterhuis monteren en gaten dichten…….

Toelichtging foto’s:
a. Bovenzijde kast met bewuste “vierkant” met oorspronkelijke rechthoek 1, en bijgemaakte gaten 2 en rechthoek 3.
b. Binnenzijde kast met overeenkomstige kanalen en gaten.
c. De winst / diameterverschil van de ovale doorgang in het kastdeksel na verwijdering van de filterhouder en gedicht met doek uit de keukenafzuiger.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mijn brommer loopt niet slecht, maar rijdt prima...

Solex-19
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2018 16:05
Bezit: CB 50
MB 5
MTX OT

Re: CB50 goed afgesteld?

Bericht door Solex-19 »

Zo ziet mijn luchtfilter er uit:

Afbeelding

Ik heb een Kitaco 82 CC kit erop met een 16mm imi Keihin en een geflowed spruitstuk. Het vliegwiel zit vast. Deze setup rijdt perfect. Bij de montage heb ik nieuwe kleppen en klepveren geplaatst in de originele kop met nokkenas en ook ingeslepen, de compressie is bijna 12 bar. Geluid is wat donker maar zeker niet storend.
Solexracing: world champion 1990, 22 victories, 65 podiums

DreCB50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mei 2020 10:20
Bezit: CB50J
Locatie: Made

Re: CB50 goed afgesteld?

Bericht door DreCB50 »

Hoi Solex-19,
heel interessant, ik had je verhaal al grotendeels gevolgd maar wist niet dat we een zo'n grote overeenkomst hadden. Een vastgezet of vvv-wiel maakt dan kennelijk niet zo'n heel groot verschil.
Waar ik wel benieuwd naar ben of IN jouw kast dat volledige kanaal ( bij mij nr. 1 ) geheel is verwijderd en/of ook een gat recht naar beneden is gemaakt. Ik zie nl alleen maar een donker gat (waar ik dus 2 gaten ( 2 ) heb geboord) en geen binnenwand van dat kanaal meer. Ook kan ik niet zien of jouw bestaande rechthoekopening ook vrije toegang geeft door het andere kanaal ( bij mij nr. 3 ) Bij mij zat nl een tussenschot tussen beide kanalen, in het midden van het vierkant.

Zit er je luchtfilterhouder er nog in ( met kleinere doorgang naar de zwarte toeter?)

Lijkt er iig dan op neer te komen, dat in jouw kast ook voldoende lucht kan doorstromen voor deze setup, iig kon de carb er op afgesteld worden.
Welke sproeiers en naaldstand?
Mijn brommer loopt niet slecht, maar rijdt prima...

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1403
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: CB50 goed afgesteld?

Bericht door iclaudius »

Dat halve plaatje dat in het luchtfiltergat onder je buddy zit, zou ik eruit halen, heb ooit ook een CB50 gehad, en die opening groter gemaakt (was een tip van mr Lux in dit forum) De CB liep onmiddellijk goed, en kon daarna verder met het sneller maken.

DreCB50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mei 2020 10:20
Bezit: CB50J
Locatie: Made

Re: CB50 goed afgesteld?

Bericht door DreCB50 »

Ja iclaudius, achteraf bedacht ik ( en dat kan ik alsnog doen om het een wat netter aanzicht te geven ), dat ik net zo goed de puntlassen van dat vierkant dekseltje los had kunnen boren en geheel verwijderen Dan waren beide kanalen gelijk open. :)
Mijn brommer loopt niet slecht, maar rijdt prima...

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1371
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: CB50 goed afgesteld?

Bericht door ildert »

He Dre,

wat een herkenbaar verhaal, zoveel details te veranderen om een cb te laten lopen zoals het hoort. Ik heb er al heel wat moeten veranderen om mijn cb's te laten lopen zoals ik graag zou willen, en dat is de beloofde 80kmph met 50cc. ik ben van oorsprong ss50's gewend en daar had je het met een vastgezet vliegwiel en een grotere carb wel gehad. Zo niet bij de cb inderdaad; mijn grootste verbeter punt, eigenlijk is het alles bij elkaar, was toch de uitlaat. Goed te lezen dat er nog een laatste ristrictie is waar ik nog geen weet van had, zou wel het een en ander kunnen verklaren. IK heb hier nl 3cbs staan waarvan er 2 top lopen, maar 1tje wil niet. ik had het tot dusver verweten aan de 16mm carb, maar ook die wil eigenlijk niet lekker lopen, pakt altijd lastig op en moet met de nodige voorzichtigheid bedient worden.

wel vreemd dat ik er twee wel goed aan de gang heb, want daar heb ik nooit wat aan het luchtfilter veranderd. Ik ben eens in de luchtfilterbak gedoken en vond er nog twee...verschillend van elkaar :shock:

ik zal binnenkort eens onder de rokken van de verschillende cb's kijken...wellicht is dit het issue!

Afbeelding

groeten uit Dongen,
Ildert
grote klappen, snel thuis

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1371
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: CB50 goed afgesteld?

Bericht door ildert »

ildert schreef: 27 nov 2020 14:04 He Dre,

wat een herkenbaar verhaal, zoveel details te veranderen om een cb te laten lopen zoals het hoort. Ik heb er al heel wat moeten veranderen om mijn cb's te laten lopen zoals ik graag zou willen, en dat is de beloofde 80kmph met 50cc. ik ben van oorsprong ss50's gewend en daar had je het met een vastgezet vliegwiel en een grotere carb wel gehad. Zo niet bij de cb inderdaad; mijn grootste verbeter punt, eigenlijk is het alles bij elkaar, was toch de uitlaat. Goed te lezen dat er nog een laatste ristrictie is waar ik nog geen weet van had, zou wel het een en ander kunnen verklaren. IK heb hier nl 3cbs staan waarvan er 2 top lopen, maar 1tje wil niet. ik had het tot dusver verweten aan de 16mm carb, maar ook die wil eigenlijk niet lekker lopen, pakt altijd lastig op en moet met de nodige voorzichtigheid bedient worden.

wel vreemd dat ik er twee wel goed aan de gang heb, want daar heb ik nooit wat aan het luchtfilter veranderd. Ik ben eens in de luchtfilterbak gedoken en vond er nog twee...verschillend van elkaar :shock:

ik zal binnenkort eens onder de rokken van de verschillende cb's kijken...wellicht is dit het issue!

Afbeelding

groeten uit Dongen,
Ildert

dit is overigens een van de cb's die het prima doet....na heel veel aanpassingen :oops:
het is een duitse cb50j met:
- ori open uitlaat
- keihin 19mm
- cdi vaste onsteking
- 5bak
- snelle nok
- groot inlaatspuitstuk en bijpassend aanzuigrubber
- diverse uiterlijke onderdelen van de cb50jx
Afbeelding
grote klappen, snel thuis

Solex-19
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2018 16:05
Bezit: CB 50
MB 5
MTX OT

Re: CB50 goed afgesteld?

Bericht door Solex-19 »

Dre, ik heb de carb zo gekocht bij 4 taktwinkel (met standaard 78 sproeier) en na montage liep de CB direct goed. Ook na montage van de 82CC bleef hij prima lopen, ik heb verder niets meer aan de carb verandert, zelfs de naald hoogte niet. Wat het luchtfilter betreft, ik heb het idee dat die nog origineel is omdat de brommer zelf ook perfect origineel was, er was nergens aan gekloot. Ik heb wel het spruitstuk geflowed zodat hij perfect op beide kanten aansluit, geen bramen of randen in het traject. Als uitlaat heb ik de fluister versie met een dikke bocht. Dit alles zorgt er voor dat hij snel optrekt en een top van ongeveer 70 (misschien nog wel meer, nog nooit getest) heeft, hij trekt overigens zo snel dat de koppeling begint te slippen dus dat heeft aandacht nodig. Als ik in de 4 40km/u rij dan staat de toerenteller op ongeveer 5300 rpm. Het is een prima toerbrommer en ik ben er heel blij mee.
Solexracing: world champion 1990, 22 victories, 65 podiums

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1371
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: CB50 goed afgesteld?

Bericht door ildert »

ik ben nog eens door de parts lists van de diverse cb's gelopen specifiek voor luchtfilter box en deksel en er zitten toch wel wat verschillen tussen de verschillende types, zie onder/

meest opvallende vind ik toch wel dat de cb50f compleet anders is als de ook snelle japanse cb50s. Deksel komt van een xr75 en daar hebben ze dan een cb50 passend huis bij gemaakt. Ik heb hier nog een xr75 huis en deksel liggen, het filter zelf, dus dat stuk gaas waar het foam overheen gaat past gewoon in de opening van de deksel...dan zou je dus een cb50s/general export (zelfde als cb50j maar dan met grote opening bovenin) huis/deksel combi kunnen gebruiken en daar het filterstuk van een xr75 (xl50 is het zelfde) in moeten zetten om een cb50f spec filter huis te maken....want dat cb50f fitlerhuis is behoorlijk zeldzaam :|

of gewoon met de japanse setup (duitse huis, maar dan met grote opening) en duitse deksel rijden....dat haalt ook de 80 kmph

Afbeelding
grote klappen, snel thuis

DreCB50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mei 2020 10:20
Bezit: CB50J
Locatie: Made

Re: CB50 goed afgesteld?

Bericht door DreCB50 »

Bedankt manne,
uiteindelijk komen we er wel aan uit. Heb onlangs nog een 2e CB50j aangeschaft met weer een wat andere setup. In ieder geval zonder filterkast, maar iplv een (open) powerfilter. Moet verder eea nog aan gebeuren, maar dan kom ik hier wel weer op de lijn. ;)
Mijn brommer loopt niet slecht, maar rijdt prima...

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1371
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: CB50 goed afgesteld?

Bericht door ildert »

Ha, het begint met 1 ;)

Als je wat nodig hebt laat maar weten, Dongen is niet ver van Made en er ligt hier wel het een en ander.

Groetjes,
Ildert
grote klappen, snel thuis

DreCB50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mei 2020 10:20
Bezit: CB50J
Locatie: Made

Re: CB50 goed afgesteld?

Bericht door DreCB50 »

Hoi, Ildert
Dongen ligt id niet ver van de May. Van je aanbod maak ik graag zeker gebruik. Als er een proefrit die kant op gaat kom ik eerst wel even op de lijn.
Groeten,
Dre.
Mijn brommer loopt niet slecht, maar rijdt prima...

Plaats reactie