inkorten remleiding
Re: inkorten remleiding
Ben wel benieuwd naar de redenering.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
-
- chaly addict
- Berichten: 18883
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: inkorten remleiding
Ontluchten is nauwelijks belasting of druk. Of doordat de nippel losgedraaid wordt of doordat er nog lucht in de leiding zit die zich heel gemakkelijk laat samenpersen. Een noodstop is met alle kracht en adrenaline in je lijf zoveel mogelijk druk op het systeem zetten om het leven te behouden. Is echt een heel verschil.
Of bedoelde je mij niet?
Of bedoelde je mij niet?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16255
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: inkorten remleiding
Pompen doe je met de nippel open (en gelijk sluiten met het loslaten.)
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 19 jun 2012 13:31
- Bezit: Mijn vlaggenship NPS50
- Locatie: Utrecht
Re: inkorten remleiding
Dat wil ik ook niet betwisten, alhoewel de kracht van persoon tot persoon afhangt. Misschien had ik verder niet het woord "meeste" maar "heel veel" moeten gebruiken.NIX schreef:Ontluchten is nauwelijks belasting of druk. Of doordat de nippel losgedraaid wordt of doordat er nog lucht in de leiding zit die zich heel gemakkelijk laat samenpersen. Een noodstop is met alle kracht en adrenaline in je lijf zoveel mogelijk druk op het systeem zetten om het leven te behouden. Is echt een heel verschil.
Of bedoelde je mij niet?
De lucht in de leiding zorgt ervoor dat de remolie niet verder kan worden gedrukt en daardoor gaan de pistons in de caliber ook niet naar buiten, hierdoor ontstaat op een korte gedeelde van de leiding meer druk dan normaal. In het geval van mijn context zal de 'pruts-leiding' hier dus al de das om doen.Eric schreef:Ben wel benieuwd naar de redenering.
Re: inkorten remleiding
Leest het bericht van Nix nog een keer.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 19 jun 2012 13:31
- Bezit: Mijn vlaggenship NPS50
- Locatie: Utrecht
Re: inkorten remleiding
Ik voel een grote derail. Maar dat heb ik gedaan Eric en ben het gedeelte mee hem eens.
Over de druk tijdens het ontluchten zijn we het oneens, dit is hoe ik het experiment heb gedaan en waarom ik een meningsverschil heb:
1) Koop een banjo bolt met druk sensor.
2) Sluit die aan na de hoofdcilinder en daarna op je achterlicht.
3) Zie je licht aangaan wanneer er druk is.
Wat je dan opmerkt is dat tijdens het ontluchten het licht sneller aangaat, de druk wordt verdeeld over b.v. 30cm leiding (omdat daarna een dikke luchtbel zit) verdeel je dezelfde druk als een noodstop over een kleinere gedeelde van de leiding en hierdoor staat er dus ook meer stress op de aansluitingen. Maar goed, ga lekker selectief een zin van me uit context trekken; want ik heb geen idee wat deze discussie nu te maken heeft met de stress op een "pruts-leiding", en ja, die leiding is zo geworden tijdens het ontluchten door....druk!
Over de druk tijdens het ontluchten zijn we het oneens, dit is hoe ik het experiment heb gedaan en waarom ik een meningsverschil heb:
1) Koop een banjo bolt met druk sensor.
2) Sluit die aan na de hoofdcilinder en daarna op je achterlicht.
3) Zie je licht aangaan wanneer er druk is.
Wat je dan opmerkt is dat tijdens het ontluchten het licht sneller aangaat, de druk wordt verdeeld over b.v. 30cm leiding (omdat daarna een dikke luchtbel zit) verdeel je dezelfde druk als een noodstop over een kleinere gedeelde van de leiding en hierdoor staat er dus ook meer stress op de aansluitingen. Maar goed, ga lekker selectief een zin van me uit context trekken; want ik heb geen idee wat deze discussie nu te maken heeft met de stress op een "pruts-leiding", en ja, die leiding is zo geworden tijdens het ontluchten door....druk!
Re: inkorten remleiding
Druk is druk, of het nou in lucht of in remvloeistof is. En de hoeveelheid druk is 1 op 1 gelinkt aan de kracht waarmee je in het remhendel knijpt.
En of je remleiding nou 10 cm of 5 meter is, maakt niet uit, druk is druk.
Dus de grootste druk in de leiding heb je op het moment dat je het hardst in je hendel knijpt. En meestal is dat bij een noodstop. In alle angst heb je opeens veel meer kracht dan normaal dus dat is het moment dat er iets kapot gaat. Denk maar aan moeders die plotseling een auto kunnen optillen als hun kind er onder ligt. Of mensen die zo hard op de rem van de auto trappen dat ze het stuur helemaal krom naar zich toe trekken.
Bij ontluchten hoef je helemaal niet zo hard te knijpen.
Als je aan je remmen hebt gewerkt is het daarom een goede test om naderhand even met beide handen zo hard mogelijk dat hendel in te knijpen. Liefst tot het stuur. Beter dat het nu kapot gaat dan met een noodstop.
En of je remleiding nou 10 cm of 5 meter is, maakt niet uit, druk is druk.
Dus de grootste druk in de leiding heb je op het moment dat je het hardst in je hendel knijpt. En meestal is dat bij een noodstop. In alle angst heb je opeens veel meer kracht dan normaal dus dat is het moment dat er iets kapot gaat. Denk maar aan moeders die plotseling een auto kunnen optillen als hun kind er onder ligt. Of mensen die zo hard op de rem van de auto trappen dat ze het stuur helemaal krom naar zich toe trekken.
Bij ontluchten hoef je helemaal niet zo hard te knijpen.
Als je aan je remmen hebt gewerkt is het daarom een goede test om naderhand even met beide handen zo hard mogelijk dat hendel in te knijpen. Liefst tot het stuur. Beter dat het nu kapot gaat dan met een noodstop.
- fs1tom
- 4T-MSB addict
- Berichten: 662
- Lid geworden op: 29 jan 2007 18:38
- Bezit: Bamimotorgorilla
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
Re: inkorten remleiding
Ha, ik zat al te wachten op een mooi verhaal van Jurrien
Druk=druk, en in feite is daarmee alles al gezegd
Druk=druk, en in feite is daarmee alles al gezegd
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 19 jun 2012 13:31
- Bezit: Mijn vlaggenship NPS50
- Locatie: Utrecht
Re: inkorten remleiding
Druk = Kracht & oppervlakte. Dus in praktijk geeft een kortere leiding met dezelfde grijp kracht een hogere druk. Ok, ik moet rekening houden met de luchtbel die wel kan worden samengeperst maar in lengte v/d leiding zit wel dergelijk een verschil in.
Verder kan ik je niks anders dan gelijk geven. Zoals ik al zei tegen NiX had ik het anders moeten verwoorden en betwist ik niet de extra kracht die je zet tijdens een noodstop, ook is het altijd handig om te controleren of je remmen nog functioneren. Zelf gemaakte leiding of niet.
Laten we wel eerlijk zijn dat onze grijp kracht - in paniek of niet - kattenpis is met de maximale specificaties van de slangen en aansluitingen. 12,000 psi gaat je nooit lukken. Dus ik test het vooral door hard te knijpen tijdens het ontluchten tenzij je superman bent en wel +12.000 psi doet.
Verder kan ik je niks anders dan gelijk geven. Zoals ik al zei tegen NiX had ik het anders moeten verwoorden en betwist ik niet de extra kracht die je zet tijdens een noodstop, ook is het altijd handig om te controleren of je remmen nog functioneren. Zelf gemaakte leiding of niet.
Laten we wel eerlijk zijn dat onze grijp kracht - in paniek of niet - kattenpis is met de maximale specificaties van de slangen en aansluitingen. 12,000 psi gaat je nooit lukken. Dus ik test het vooral door hard te knijpen tijdens het ontluchten tenzij je superman bent en wel +12.000 psi doet.
Yes, uiteraard, ik vergat dit stapje. Alhoewel ik het net iets anders doe, "5 x pompen en daarna druk vasthouden, Nipple los en vast en herhaal tot de druk constant is"nielspbr schreef:Pompen doe je met de nippel open (en gelijk sluiten met het loslaten.)
Re: inkorten remleiding
Als je goeie leidingen hebt die niet uitzetten tijdens het remmen, maakt het niet uit hoe lang je leiding is.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
Re: inkorten remleiding
Nee, dit blijft echt onzin. Druk is kracht per oppervlakte. Lengte van de leiding maakt voor de druk niks uit. 10 bar aan het begin van de leiding is 10 bar aan het eind van de leiding, ongeacht of die leiding nu 5 centimeter of 10 kilometer lang is.Pablo schreef:Druk = Kracht & oppervlakte. Dus in praktijk geeft een kortere leiding met dezelfde grijp kracht een hogere druk. Ok, ik moet rekening houden met de luchtbel die wel kan worden samengeperst maar in lengte v/d leiding zit wel dergelijk een verschil in.
Wat je met die luchtbel bedoelt snap ik niet, maar in elk geval: die luchtbel heeft geen invloed op de druk. Het zit allemaal in dezelfde leiding dus de druk in de luchtbel is net zo hoog als de druk in de remvloeistof. Er heerst gewoon één drukniveau in de leiding en elke stof die er in zit heeft dezelfde druk.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 19 jun 2012 13:31
- Bezit: Mijn vlaggenship NPS50
- Locatie: Utrecht
Re: inkorten remleiding
Ok, dan heb ik dat gedeelde helemaal verkeerd begrepen. Bedankt voor de uitleg en geduld.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 391
- Lid geworden op: 29 jul 2011 09:08
- Bezit: ss50
- Locatie: zeist
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2430
- Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
- Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
- Locatie: Soest
Re: inkorten remleiding
remleiding van ductape?