inkorten remleiding

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: inkorten remleiding

Bericht door Eric »

Ben wel benieuwd naar de redenering.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

NIX
chaly addict
Berichten: 18883
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: inkorten remleiding

Bericht door NIX »

Ontluchten is nauwelijks belasting of druk. Of doordat de nippel losgedraaid wordt of doordat er nog lucht in de leiding zit die zich heel gemakkelijk laat samenpersen. Een noodstop is met alle kracht en adrenaline in je lijf zoveel mogelijk druk op het systeem zetten om het leven te behouden. Is echt een heel verschil.

Of bedoelde je mij niet?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16255
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: inkorten remleiding

Bericht door nielspbr »

Pompen doe je met de nippel open (en gelijk sluiten met het loslaten.)

Pablo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 jun 2012 13:31
Bezit: Mijn vlaggenship NPS50
Locatie: Utrecht

Re: inkorten remleiding

Bericht door Pablo »

NIX schreef:Ontluchten is nauwelijks belasting of druk. Of doordat de nippel losgedraaid wordt of doordat er nog lucht in de leiding zit die zich heel gemakkelijk laat samenpersen. Een noodstop is met alle kracht en adrenaline in je lijf zoveel mogelijk druk op het systeem zetten om het leven te behouden. Is echt een heel verschil.

Of bedoelde je mij niet?
Dat wil ik ook niet betwisten, alhoewel de kracht van persoon tot persoon afhangt. Misschien had ik verder niet het woord "meeste" maar "heel veel" moeten gebruiken.

Eric schreef:Ben wel benieuwd naar de redenering.
De lucht in de leiding zorgt ervoor dat de remolie niet verder kan worden gedrukt en daardoor gaan de pistons in de caliber ook niet naar buiten, hierdoor ontstaat op een korte gedeelde van de leiding meer druk dan normaal. In het geval van mijn context zal de 'pruts-leiding' hier dus al de das om doen.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: inkorten remleiding

Bericht door Eric »

Leest het bericht van Nix nog een keer.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Pablo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 jun 2012 13:31
Bezit: Mijn vlaggenship NPS50
Locatie: Utrecht

Re: inkorten remleiding

Bericht door Pablo »

Ik voel een grote derail. Maar dat heb ik gedaan Eric en ben het gedeelte mee hem eens.
Over de druk tijdens het ontluchten zijn we het oneens, dit is hoe ik het experiment heb gedaan en waarom ik een meningsverschil heb:

1) Koop een banjo bolt met druk sensor.
2) Sluit die aan na de hoofdcilinder en daarna op je achterlicht.
3) Zie je licht aangaan wanneer er druk is.

Wat je dan opmerkt is dat tijdens het ontluchten het licht sneller aangaat, de druk wordt verdeeld over b.v. 30cm leiding (omdat daarna een dikke luchtbel zit) verdeel je dezelfde druk als een noodstop over een kleinere gedeelde van de leiding en hierdoor staat er dus ook meer stress op de aansluitingen. Maar goed, ga lekker selectief een zin van me uit context trekken; want ik heb geen idee wat deze discussie nu te maken heeft met de stress op een "pruts-leiding", en ja, die leiding is zo geworden tijdens het ontluchten door....druk!

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5870
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: inkorten remleiding

Bericht door Jurrien »

Druk is druk, of het nou in lucht of in remvloeistof is. En de hoeveelheid druk is 1 op 1 gelinkt aan de kracht waarmee je in het remhendel knijpt.
En of je remleiding nou 10 cm of 5 meter is, maakt niet uit, druk is druk.

Dus de grootste druk in de leiding heb je op het moment dat je het hardst in je hendel knijpt. En meestal is dat bij een noodstop. In alle angst heb je opeens veel meer kracht dan normaal dus dat is het moment dat er iets kapot gaat. Denk maar aan moeders die plotseling een auto kunnen optillen als hun kind er onder ligt. Of mensen die zo hard op de rem van de auto trappen dat ze het stuur helemaal krom naar zich toe trekken.

Bij ontluchten hoef je helemaal niet zo hard te knijpen.

Als je aan je remmen hebt gewerkt is het daarom een goede test om naderhand even met beide handen zo hard mogelijk dat hendel in te knijpen. Liefst tot het stuur. Beter dat het nu kapot gaat dan met een noodstop.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
fs1tom
4T-MSB addict
Berichten: 662
Lid geworden op: 29 jan 2007 18:38
Bezit: Bamimotorgorilla
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: inkorten remleiding

Bericht door fs1tom »

Ha, ik zat al te wachten op een mooi verhaal van Jurrien :D
Druk=druk, en in feite is daarmee alles al gezegd
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos

Pablo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 jun 2012 13:31
Bezit: Mijn vlaggenship NPS50
Locatie: Utrecht

Re: inkorten remleiding

Bericht door Pablo »

Druk = Kracht & oppervlakte. Dus in praktijk geeft een kortere leiding met dezelfde grijp kracht een hogere druk. Ok, ik moet rekening houden met de luchtbel die wel kan worden samengeperst maar in lengte v/d leiding zit wel dergelijk een verschil in.

Verder kan ik je niks anders dan gelijk geven. Zoals ik al zei tegen NiX had ik het anders moeten verwoorden en betwist ik niet de extra kracht die je zet tijdens een noodstop, ook is het altijd handig om te controleren of je remmen nog functioneren. Zelf gemaakte leiding of niet.

Laten we wel eerlijk zijn dat onze grijp kracht - in paniek of niet - kattenpis is met de maximale specificaties van de slangen en aansluitingen. 12,000 psi gaat je nooit lukken. Dus ik test het vooral door hard te knijpen tijdens het ontluchten tenzij je superman bent en wel +12.000 psi doet.

nielspbr schreef:Pompen doe je met de nippel open (en gelijk sluiten met het loslaten.)
Yes, uiteraard, ik vergat dit stapje. Alhoewel ik het net iets anders doe, "5 x pompen en daarna druk vasthouden, Nipple los en vast en herhaal tot de druk constant is"

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: inkorten remleiding

Bericht door Eric »

Als je goeie leidingen hebt die niet uitzetten tijdens het remmen, maakt het niet uit hoe lang je leiding is.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5870
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: inkorten remleiding

Bericht door Jurrien »

Pablo schreef:Druk = Kracht & oppervlakte. Dus in praktijk geeft een kortere leiding met dezelfde grijp kracht een hogere druk. Ok, ik moet rekening houden met de luchtbel die wel kan worden samengeperst maar in lengte v/d leiding zit wel dergelijk een verschil in.
Nee, dit blijft echt onzin. Druk is kracht per oppervlakte. Lengte van de leiding maakt voor de druk niks uit. 10 bar aan het begin van de leiding is 10 bar aan het eind van de leiding, ongeacht of die leiding nu 5 centimeter of 10 kilometer lang is.

Wat je met die luchtbel bedoelt snap ik niet, maar in elk geval: die luchtbel heeft geen invloed op de druk. Het zit allemaal in dezelfde leiding dus de druk in de luchtbel is net zo hoog als de druk in de remvloeistof. Er heerst gewoon één drukniveau in de leiding en elke stof die er in zit heeft dezelfde druk.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Pablo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 jun 2012 13:31
Bezit: Mijn vlaggenship NPS50
Locatie: Utrecht

Re: inkorten remleiding

Bericht door Pablo »

Ok, dan heb ik dat gedeelde helemaal verkeerd begrepen. Bedankt voor de uitleg en geduld.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5870
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: inkorten remleiding

Bericht door Jurrien »

Geen probleem.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

mattijsvos
4T-MSB regular
Berichten: 391
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:08
Bezit: ss50
Locatie: zeist

Re: inkorten remleiding

Bericht door mattijsvos »

en nu?
Incompetente droeftoeters.

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: inkorten remleiding

Bericht door ciebie »

remleiding van ductape?

Plaats reactie