Vonken tussen contactpunten

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
N00bDaan
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 apr 2007 16:51
Locatie: Leiden

Vonken tussen contactpunten

Bericht door N00bDaan »

Aloha,

Na het opbouwen van m'n plof kwam ik er bij het afstellen achter dat mijn ik vonken tussen de punten had en heb ik mijn condensator en puntjes vervangen.

Bij het solderen van de condensator heb ik erop gelet dat de 'ie niet te warm is geworden. Nieuwe punten erop en afgesteld en nog even een nieuwe bougie erin gedraait. Alles aangesloten en toen weer gestart en had ik weer vonken (of nog steeds) tussen de puntjes.

De vonk bij de bougie is ook wat zwakker heb ik het idee, maar het enige wat ik nu nog kan bedenken is de bobine hoewel die volgens mij hier in mindere mate invloed op heeft...

Iemand anders nog enig idee wat het nu nog kan zijn?

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Vonken tussen contactpunten

Bericht door niek is ik »

condensator niet juist aangesloten of kapot...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

N00bDaan
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 apr 2007 16:51
Locatie: Leiden

Re: Vonken tussen contactpunten

Bericht door N00bDaan »

Het is onwaarschijnlijk ie kapot is, heb 'm net uit de verpakking gehaald en gemonteerd. Heb 'm goed aangesloten (spoel, bobine en punten draad op de condensator gesoldeerd (koud).

Andere bobine geeft geen verschil, heb nu de eerste weer aangesloten en heb het idee dat de vonk wel sterker bij de bougie (mooie blauw), maar ook nog steeds vonken tussen de punten...

Enig idee anyone?

N00bDaan
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 apr 2007 16:51
Locatie: Leiden

Re: Vonken tussen contactpunten

Bericht door N00bDaan »

Allemaal gechecked met drie bobines in totaal. Wat het sowieso wel is, is de aarding van het geheel...
Heb je aarde van de bobine verbeterd (op het frame) en de aarding van het blok & frame. Bobine en blok op verschillende punten geaard.

Lijkt nu wel verbetering in te zitten, maar heb nog steeds vonken (wel minder en minder intens lijkt het).... Ideeen?

mirjam
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 jan 2010 11:33

Re: Vonken tussen contactpunten

Bericht door mirjam »

bij vonken kan alleen maar 2 oorzaken zijn. Puntjes vuil of versleten en kapotte condensator wat bijna nooit voorkomt.

Mvg

toerieteller
4T-MSB addict
Berichten: 586
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:58
Bezit: ss50 c50 cd50 c310a
Locatie: amsterdam

Re: Vonken tussen contactpunten

Bericht door toerieteller »

maar een condensator meevervangen is meestal goedkoper dan eindeloos puntjes wegfikken....
zeker als je er ori puntjes inpropt want een condensator was ooit eens 16 euro of zo en puntjes 22,50, maar heb toen in 5 maanden 2 setjes weggefikt totdat ik er maar eens een nieuwe condensator instopte, en de punten weer 15000 km meekonden gaan, impv 2 of 3000 km.
en de condensator moet ook zo min mogenlijk verhit worden bij het solderen, werd mij altijd gezegd....lang leve cdi...en ik maak er geen punt meer van!
Afbeelding cdi for life! Afbeelding

N00bDaan
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 apr 2007 16:51
Locatie: Leiden

Re: Vonken tussen contactpunten

Bericht door N00bDaan »

Zoals ik in het eerste bericht al zei: condensator en punten zijn vervangen (condensator twee keer nu, tweede keer heb ik de draden samen gesoldeerd en die vastgeklemt op de condensator). Punten staat iets voor F afgesteld maar hij vonkt nog steeds...

Snap er geen hol meer van op dit moment...

NIX
chaly addict
Berichten: 18863
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Vonken tussen contactpunten

Bericht door NIX »

mirjam schreef:bij vonken kan alleen maar 2 oorzaken zijn. Puntjes vuil of versleten en kapotte condensator wat bijna nooit voorkomt.

Mvg
Echt, condensatoren zijn na 30 of 40 jaar vaak zat aan hun eind. Nieuwe condensatoren zijn vaak in de doos al kapot. Met name de goedkope exemplaren. En door ondeskundig heetstoken is ook en goede condensator al gaar, nog voor ie 1 vonkje heeft mogen meehelpen maken.

Dat iets nieuw is, is dus niet per definitie iets uitsluiten als oorzaak van storingen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Vonken tussen contactpunten

Bericht door butt head »

volgens mij vonkt mijn ss ook tussen de punten en die heeft een nieuw orgi nd condensator en niet heet zitte stoken met de soldeerbout
en hij vonkt heel goed ik heb het zelfs nog gevoeld :mrgreen: en gezien kan een vonk van bijna een cm trekken er mee :D

en mijn orgi bougiedop (zoon staal pvc ding) heeft een paar scheurtjes als ik er geen tape om heb zie ik hem vonken tussen het pvc en het staal niet goed stukje duck tape en je kan weer door rijgen 8-)
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Vonken tussen contactpunten

Bericht door niek is ik »

lees ik het nou verkeerd of lees ik, je hebt de draadjes die naar de condensator gaan samen gesoldeert? en vervolgens die op de condensator geklemt? dus niet vast gesoldeert?

dat zou wat kunnen verklaren, dat het gewoon niet goed contact maakt...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

N00bDaan
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 apr 2007 16:51
Locatie: Leiden

Re: Vonken tussen contactpunten

Bericht door N00bDaan »

niek is ik schreef:lees ik het nou verkeerd of lees ik, je hebt de draadjes die naar de condensator gaan samen gesoldeert? en vervolgens die op de condensator geklemt? dus niet vast gesoldeert?

dat zou wat kunnen verklaren, dat het gewoon niet goed contact maakt...
Ik had inderdaad de draden samen gesoldeerd en daarna op de condensator geklemt (om hitte uit te sluiten), maar ik heb net de draden ook even vast gesoldeerd op de condensator. Volgens mij zitten ze nu alleen wel gesoldeerd aan de vorkjes op de condensator en niet op dat ronde gedeelte in het midden. Ik had het idee dat de vorkjes gewoon electrisch contact hadden met die ronde unit, maar misschien kan dat ook nog van invloed zijn?

Met twee nieuwe puntjes en twee nieuwe condensatoren nog steeds vonken tussen de puntjes. Overigens is de vonk bij de bougie mooi blauw...

Overigens start 'ie op choke en loopt 'ie alleen met choke omdat ik nog niet aan afstellen ben toegekomen. Zou het zo kunnen zijn dat door het veel te rijke mengsel de bougie eerder vonkt en hierdoor de rest van de puls die naar de bobine zou moeten gaan, over de punten vonkt? (In dit soort rare kronkels begin ik nu te denken)

Daarnaast zat ik nog te denken over een ander vliegwiel en als laatste de spoelen ook te vervangen, hoewel ik twijfel of het invloed heeft.

NIX
chaly addict
Berichten: 18863
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Vonken tussen contactpunten

Bericht door NIX »

Nee, dat is echt niet het geval. Hoe erg vonkt ie? Kun je er een boek bij lezen of is het af en toe een vonkje?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Vonken tussen contactpunten

Bericht door ciebie »

komen die draden niet tegen de buitenkant van de condensator aan?

Plaats reactie