klepgeleider gebroken

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
roow
4T-MSB zombie
Berichten: 2384
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Locatie: bennekom

klepgeleider gebroken

Bericht door roow »

Was bezig met een kopje schoonmaken tot ik ineens wat 'barstjes' zag in de klepgeleider.
Toen ik er met een schroevendraaiertje zachtjes tegenaan tikte vielen de stukjes eraf.

Afbeelding

Afbeelding

Lijkt me dat hier normaal de klepveer z'n kracht ook op drukt, dus ook wel van belang is?

kan ik hier nog wat mee, of is een nieuwe klepgeleider zetten wel noodzakelijk? (gaat om de inlaatklep)

CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1487
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: klepgeleider gebroken

Bericht door CB-viguur »

daar zal je zowiezo een nieuwe in moeten zetten.

heb hier een oud type kop liggen met andere geleiders, waarbij de buitenste klepveer niet afsteunt op de geleider, is de alu kop weggevreten door de klepveer.
kan je wel weer op gaan vulen enz. maar als ik jou was zou ik er gewoon nieuw in zetten.

wildebras
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 09 jul 2009 14:30
Bezit: C50DX
SS50K1
ST50G
Locatie: Arnhem

Re: klepgeleider gebroken

Bericht door wildebras »

Ben ook bezig met de revisie van een blok en kom hetzelfde probleem tegen.
Maar hoe krijg ik de geleider uit de kop?

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: klepgeleider gebroken

Bericht door niek is ik »

tikken met een drijfertje en een hamertje...

al is het nog een knap karwij, de nieuwe moet zo recht mogelijk weer de kop ingedrukt worden... en daarna moet de klepsitting opnieuw ingefraced worden, en dat doe je niet zomaar...

het staat nog op mijn lijstje met nog eens te proberen, evenals zelf een drijfstang persen...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

wildebras
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 09 jul 2009 14:30
Bezit: C50DX
SS50K1
ST50G
Locatie: Arnhem

Re: klepgeleider gebroken

Bericht door wildebras »

Dat was ook mijn eerste idee alleen hij zit muur en muur vast en is er geen beweging in te krijgen. Is er nog een andere optie? verwarmen of iets anders?

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: klepgeleider gebroken

Bericht door niek is ik »

dat helpt, maar als je al moeite hebt hem er uit te krijgen... ben ik heel benieuwd hoe je hem er ooit weer correct in gaat krijgen...

het klinkt erg makkelijk, maar dat is het niet...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

honda sleutelaar
4T-MSB addict
Berichten: 876
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:41
Locatie: Wolfheze

Re: klepgeleider gebroken

Bericht door honda sleutelaar »

dat correct erin krijgen lijkt me de minste zorgen. volgens mij zoekt de nieuwe klepgeleider wel het midden op van het gat, (als je het met beleid doet)
Ctjes for life and SSjes after for ever.

In een kratje zitten 24 pilsjes,
een dag heeft 24 uur,
kan geen toeval zijn.

wildebras
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 09 jul 2009 14:30
Bezit: C50DX
SS50K1
ST50G
Locatie: Arnhem

Re: klepgeleider gebroken

Bericht door wildebras »

Een nieuwe klepgeleider plaatsen is een eenvoudigere opgaaf dan hem uit je kop krijgen. Moet echt wel gedaan worden door iemand met verstand van zaken anders heb je je kopje zo naar de kloten. Een goed revisie bedrijf heeft een speciale pers en is er zo klaar mee. En verhalen van kop in de oven op 150 graden en klepgeleider in de vriezer????.

irmin
4T-MSB addict
Berichten: 626
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:35
Locatie: utreg

Re: klepgeleider gebroken

Bericht door irmin »

Ook bij verwijderen is het verwarmen van de kop handig (idd in de oven bij 150-180 graden). Waarom? Omdat aluminium meer uitzet dan de kop. Grote kans dat het dan opeens een stuk makkelijker gaat.

En bij het erin plaatsen van de nieuwe ook weer de kop in de oven en de geleider in de vriezer.
Ik plaats op die manier lagers in carters voor onze crossbak (tweetakt). De lagers vallen zo in de lagerhuizen, maar als de carters weer afgekoeld zijn zitten ze echt muurvast.
cracque frontal

roow
4T-MSB zombie
Berichten: 2384
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Locatie: bennekom

Re: klepgeleider gebroken

Bericht door roow »

Hoe zit dat met het verwarmen van de kop, en de rubberen o-ring onder de andere klepgeleider?
Of is het verstandig om ze allebei te vervangen?

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: klepgeleider gebroken

Bericht door niek is ik »

het er uit krijgen gaat erg makkelijk, goede passende drijfer, zorgen dat de kop nergens heen kan.. En dan met een flinke metalen hamer van binnen uit een tik geven... probeer het desnoods eerst op een kop die al naar de knoppen is...

Maar het is dus NIET zo dat je zo een nieuwe gelijder in het ontstande gaatje drukt, drukje je die ook maak een honderste scheef, dan sluit je klep niet goed meer af... of buigt ie steeds een hele kleine fractie en gaat het op lange termijn niet meer werken, of crieert ie weer speling...

en als ik me niet vergis is bij een ss/cd de geleider standaard ook te krap en moet je deze na plaatsing zelf naar het juiste formaat ruimen...

heb je er een ingedrukt, moet je je kleppen opnieuw invrezen, en je bromfiets daarna 5 minuten staionair laten lopen met een te los gestelde klep...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: klepgeleider gebroken

Bericht door Kippenverver »

niek is ik schreef:het er uit krijgen gaat erg makkelijk, goede passende drijfer, zorgen dat de kop nergens heen kan.. En dan met een flinke metalen hamer van binnen uit een tik geven... probeer het desnoods eerst op een kop die al naar de knoppen is...

Maar het is dus NIET zo dat je zo een nieuwe gelijder in het ontstande gaatje drukt, drukje je die ook maak een honderste scheef, dan sluit je klep niet goed meer af... of buigt ie steeds een hele kleine fractie en gaat het op lange termijn niet meer werken, of crieert ie weer speling...

en als ik me niet vergis is bij een ss/cd de geleider standaard ook te krap en moet je deze na plaatsing zelf naar het juiste formaat ruimen...

heb je er een ingedrukt, moet je je kleppen opnieuw invrezen, en je bromfiets daarna 5 minuten staionair laten lopen met een te los gestelde klep...
Jij vergist je niet.
Ga heen en vereenvoudig u!

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: klepgeleider gebroken

Bericht door niek is ik »

jeuj !
durfte het niet met cekerheid te zeggen, aangezien ik het een beetje vergeten was :D
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

NIX
chaly addict
Berichten: 18863
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: klepgeleider gebroken

Bericht door NIX »

Volgens mij is ie niet zozeer te krap, maar wordt hij ondanks een juiste drijver toch een klein beetje dicht geslagen en moet je dat weer opruimen. Ik ben het met Huib eens dat de geleider maar in 1 richting de kop in getikt kan worden.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie