Jo,
mijn dx voorvork olie moet bijgevuld worden, wat voor olie moet ik daarin doen en waar kan ik dat halen?
en hoeveel ML moet ik in de voorvork doen?
groeten
Sjoerd
voorvork olie
voorvork olie
pwoap pwoap pwaaaap
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 17 jun 2009 20:53
- Locatie: Maldegem (België)
Re: voorvork olie
Hoeveelheid is specifiek per brommer, oliekan gewone motorolie, eventueel gebruiktje die je even filtert, dikte is ongeveer hetzelfde.. Of je kan een liter automatische transmitie olie kopen, komt peer euro duurder uit
Trots eigenaar:
CB50J (80cc, kitaco, F kop en nok, 20mm carb en spruit) *accident, heropbouw moet nog beginnen*
C50 (origineel wrakje)
Audi 100 (2.4 atmosferische 5 cilinder diesel)
CB50J (80cc, kitaco, F kop en nok, 20mm carb en spruit) *accident, heropbouw moet nog beginnen*
C50 (origineel wrakje)
Audi 100 (2.4 atmosferische 5 cilinder diesel)
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 845
- Lid geworden op: 20 sep 2009 15:18
- Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina - Locatie: Omgeving Den Haag
Re: voorvork olie
Nee, moet wel speciale vorkolie in. Ga niet voor een te lage W-waarde (van bijv. een crossmotor) maar eerder voor de dikkere variant (normale motorfiets) anders zal je bij ieder drempeltje of rempoging met je giegel op je stuur klappen.
Als het niet in je instructieboekje staat hoeveel er exact in moet dan kan je het beste een maatbeker van zeg maar 1 liter pakken, je andere veerpoot (altijd beide poten verversen) pakken en deze leeg laten lopen in de maatbeker, paar x pompen en ff laten uitlekken/hangen zodat je precies weet hoeveel olie je er weer in moet stoppen.
Doe je er teveel of te weinig in dan heeft dit ook effect op je veercomfort als ik het zo mag zeggen. Er dient namelijk ook een bepaalde hoeveelheid lucht in de poot te zitten.
Succes.
Als het niet in je instructieboekje staat hoeveel er exact in moet dan kan je het beste een maatbeker van zeg maar 1 liter pakken, je andere veerpoot (altijd beide poten verversen) pakken en deze leeg laten lopen in de maatbeker, paar x pompen en ff laten uitlekken/hangen zodat je precies weet hoeveel olie je er weer in moet stoppen.
Doe je er teveel of te weinig in dan heeft dit ook effect op je veercomfort als ik het zo mag zeggen. Er dient namelijk ook een bepaalde hoeveelheid lucht in de poot te zitten.
Succes.
Re: voorvork olie
Lijkt me geen nauwkeurige methode. Misschien heeft de vorige eigenaar er wel te veel of te weinig in gestopt en misschien is er in de loop der tijd wel wat uitgelekt. Ik zou gewoon de hoeveelheid die in het boekje staat er in gooien.Ronaldo schreef:Nee, moet wel speciale vorkolie in. Ga niet voor een te lage W-waarde (van bijv. een crossmotor) maar eerder voor de dikkere variant (normale motorfiets) anders zal je bij ieder drempeltje of rempoging met je giegel op je stuur klappen.
Als het niet in je instructieboekje staat hoeveel er exact in moet dan kan je het beste een maatbeker van zeg maar 1 liter pakken, je andere veerpoot (altijd beide poten verversen) pakken en deze leeg laten lopen in de maatbeker, paar x pompen en ff laten uitlekken/hangen zodat je precies weet hoeveel olie je er weer in moet stoppen.
Doe je er teveel of te weinig in dan heeft dit ook effect op je veercomfort als ik het zo mag zeggen. Er dient namelijk ook een bepaalde hoeveelheid lucht in de poot te zitten.
Succes.
Een handige tip die ik hier ooit las: de veerpoten helemaal in de vering trekken (dmv spanbanden ofzo, of gewoon met veel gewicht er op leunen) en dan tot de nok toe afvullen. Uitgeveerd zit er dan ongeveer genoeg in.
Re: voorvork olie
ok, heb mijn dx nu 5 jaar en vorige eigenaar heeft het nooit vervangen (ik zelf ook nog niet btw)
hoe krijg ik dat kleine beetje olie wat er nu inzit eruit dan?
ik moet toch gewoon aan de bovenkant van de voorvorkpoten die moer losdraaien en dan kan ik erbij gieten toch?
thanks in ieder geval al voor alle tips, zou alleen deze 2 vragen dan nog willen weten!
groeten
Sjoerd
hoe krijg ik dat kleine beetje olie wat er nu inzit eruit dan?
ik moet toch gewoon aan de bovenkant van de voorvorkpoten die moer losdraaien en dan kan ik erbij gieten toch?
thanks in ieder geval al voor alle tips, zou alleen deze 2 vragen dan nog willen weten!
groeten
Sjoerd
pwoap pwoap pwaaaap
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2430
- Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
- Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
- Locatie: Soest
Re: voorvork olie
eruit, aan de onderkant zit een boutje, dat eruit.. en dan even laten lopen!SBP schreef:ok, heb mijn dx nu 5 jaar en vorige eigenaar heeft het nooit vervangen (ik zelf ook nog niet btw)
hoe krijg ik dat kleine beetje olie wat er nu inzit eruit dan?
ik moet toch gewoon aan de bovenkant van de voorvorkpoten die moer losdraaien en dan kan ik erbij gieten toch?
thanks in ieder geval al voor alle tips, zou alleen deze 2 vragen dan nog willen weten!
groeten
Sjoerd
erin, bovenkant bouten eruit, olie erin, en NIET op drukken want dan heb je vieze kleren! dan bouten weer terug!
Re: voorvork olie
ciebie schreef:eruit, aan de onderkant zit een boutje, dat eruit.. en dan even laten lopen!SBP schreef:ok, heb mijn dx nu 5 jaar en vorige eigenaar heeft het nooit vervangen (ik zelf ook nog niet btw)
hoe krijg ik dat kleine beetje olie wat er nu inzit eruit dan?
ik moet toch gewoon aan de bovenkant van de voorvorkpoten die moer losdraaien en dan kan ik erbij gieten toch?
thanks in ieder geval al voor alle tips, zou alleen deze 2 vragen dan nog willen weten!
groeten
Sjoerd
Boutje er weer in!
erin, bovenkant bouten eruit, olie erin, en NIET op drukken want dan heb je vieze kleren! dan bouten weer terug!