Pagina 1 van 1

Honda C320S

Geplaatst: 10 mar 2024 10:51
door Healey2405
Hallo allemaal,

Kwam als motor en brommerliefhebber toevallig op dit forum. Denk met weemoed aan mij jeugd toen ik de trotse bezitter van een rode 1966 Honda C320S was. De brommer was gekocht bij de firma de Vries op de Voorstreek in Leeuwarden. De ontsteking was aangepast zodat de brommer sneller was dan 40 km/u. Ook had ik een megafoon uitlaat die later door de politie in beslag werd genomen. Later kocht ik een grotere carburateur van een 50 cc Cub die direct op de cilinder werd gemonteerd. Daarmee werd de brommer nog sneller en haalde zo’n 70 km/u. Kreeg heel wat boetes wegens te snel rijden. Ik las op het forum dat deze brommers in Aalst België gebouwd werden eigenlijk in kleine aantallen. Hadden de Belgische en Franse uitvoeringen ook die stomme trappers? Later kregen brommers toch gewoon voetsteunen en voetschakeling met kickstart. Toen ik in militaire dienst was en een autootje kon kopen verkocht ik de brommer voor 300 gulden in 1971. Had ik m maar gehouden. Gelukkig heb ik nu een oude 1980 CB750 Bol d’ Or en een 1972 Triumph T150 Trident. En in 2015 kocht ik een een CB450 Nighthawk uit 1987 maar heb die verkocht. Maar zou graag nog een ritje wil maken op een C320S.
Groet
LeonAfbeelding

Afbeelding

Re: Honda C320S

Geplaatst: 10 mar 2024 12:06
door wim V8
Hallo Leon,
welkom op dit Honda bromfiets forum.

Mooi om in die tijd op een (juist een rode) C320 te rijden.
Alle C320 - 310 hadden altijd trappers.
Brommers sinds 1985 gebouwd hoeven geen trappers meer en mogen dus uitgevoerd met vaste voetsteunen.

Je zou graag nog een ritje maken op een C320S?
Waarom niet meerdere :)
Als je een rijdende C320 op de kop tikt en deze precies maakt/restaureerd zoals de jouwe vroeger was.
Je wordt een blij mens dan.

Ik had er ook kort eentje vroeger, maar mijn vroeger met de C320 is dan '86. Ik ben van '69.
Ik kreeg een oude C320 van een oude man. Banden opgepompt, olie ververst en wat onderhoud gedaan
kon ik daar af en toe op rijden gewoon voor de leukigheid, dingetje liep eigenlijk altijd.
In '89 ofzo de C320 weer weggegeven aan een vriend zijn vader, die reed daar ook weer
een paar jaar op alsof hij 16 was. Zag ik m wel 3 jaar door het dorp rijden op mn oude C320.


Gr. Wim.

Re: Honda C320S

Geplaatst: 11 mar 2024 04:12
door Guggenheimer
Je mag in Blaricum komen rijden onmijn C320 8-)

Re: Honda C320S

Geplaatst: 14 mar 2024 09:06
door jannickz
De C320S werd inderdaad in kleine aantallen geproduceerd in Aalst, België. De Belgische en Franse uitvoeringen hadden inderdaad die "stomme" trappers, zoals je ze noemt. In die tijd was het nog gebruikelijk dat brommers trappers hadden, hoewel voetsteunen en voetschakeling met kickstart steeds populairder werden.

Het is jammer dat je de C320S hebt verkocht, maar je hebt nu wel twee prachtige klassieke motoren in je bezit: de CB750 Bol d'Or en de Triumph T150 Trident. De CB450 Nighthawk is ook een mooie motor, maar ik kan begrijpen dat je die hebt verkocht.

Re: Honda C320S

Geplaatst: 14 mar 2024 21:34
door lil
tja wat heet klein... de c310/320 werd exclusief voor de nederlandse en belgische markt geproduceerd - want trappers waren verplicht hier - en in mindere mate ook voor frankrijk. in weze zijn de c310/320 modellen zelfs speciaal en uitsluitend voor onze eigenwijze markt ontwikkeld en zie je ze nergens anders ter wereld. de productie was conform de afzet. bovendien produceerden ze verders wezenlijk niks anders, dus in vergelijking met wat is klein? mobylette?... zundapp?...
aalst was de honda fabriek voor belgie/nederland, en meer valt er niet over te zeggen.
ja voor honda waren wij een niche markt. maar er zijn betrekkelijk gezien - voor een niet al te populaire brommer - toch wel enigzins aanzienlijk te noemen aantallen geproduceerd.
wat thevens wel in kleine mate werd geproduceerd waren de onvolprezen, en zeer gezochte, c110 - en in nog mindere mate, c200 modellen. voornamelijk voor de franse en belgische markt.