Zhenhua Dax project

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
julian
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2024 20:10
Bezit: Honda Dax

Zhenhua Dax project

Bericht door julian »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AfbeeldingHoi allemaal,
Ben nieuw hier op het forum. Zal me even voorstellen.
Ik ben Julian, 16 jaar en sinds kort trotse eigenaar van een Daxje. Moest helaas een Chinese worden want een originele werd mij toch echt te duur.
Dacht dat het leuk zou zijn om een paar foto's te plaatsen.
Heb hem zo veel mogelijk op een echte Honda laten lijken. Dus er moest veel gebeuren.
Eerst begonnen met uit elkaar halen en alle onderdelen schuren. Heb een origineel kettingschermpje gekocht omdat ik die veel mooier vindt dan die lelijke van de Chinese versies. Deze eerst nog op maat gemaakt omdat de deksel van het tandwiel niet hetzelfde was als origineel.
Ben er achter gekomen dat de kleuren op internet niet altijd overeen komen met die in het echt😅. Eerste keer spuiten ging niet zoals gewenst( zie foto wijnrood) wilde hem namelijk in de kleur "candy gold" spuiten. De candy gold lak was moeilijk te vinden en te duur. Daarom gezocht naar een goed alternatief.
Na deze mislukte poging toch maar gaan kijken naar normale dekkende lak. Uiteindelijk uitgekomen bij "Atacama orange". Deze kleur is van een paar Renault en Dacia modellen. Hier was ik erg tevreden mee! Daarna verder gegaan met de originele "Duitse spatborden". Deze passen helaas niet op de voorvorken van de Chinese versies. Aan allebei de kanten heb ik een klemmetje gemaakt die om de poot heengaat. Vervolgens de hoogte bepaalt en de stangetjes los geslepen en weer vast gelast op de nieuwe houding zodat hij past met de remschijf en op de goede hoogte. Daarna de spatborden gespoten met simpele zilveren metallic velgen lak. Gelukkig was ik hier in een keer tevreden mee. Er zijn ook originele schokbrekers opgekomen omdat ik deze mooier vindt. De demping is er niet beter op geworden maar goed. De bovenste kapjes van de schokbrekers ook gespoten in dezelfde kleur Atacama orange. Nu was ik al een heel eind. Heb er ook een orgineel hitteschild op gezet. Uiteraard paste deze ook niet op de gaten die er al zaten... Vier boutjes op de uitlaat gelast en gemonteerd. Doet naar mijn mening ook veel met het uiterlijk. Als laatste heb ik ook nieuwe koplamp oren gemaakt. Van internet een plaatje gepakt van een originele, deze uitgesneden op de computer en op schaal gezet. Die heb ik uitgeprint zodat ik de originele maten had. Ik heb uiteindelijk een stuk staal en een tafelpoot gehaald waar ik ze uiteindelijk van gemaakt heb. Heel blij met het eindresultaat.
Verder nog wat stickers en rubbertjes op de kickstarter en op de voetsteunen gezet voor de originele look.
Ben heel benieuwd wat jullie er van vinden en wat jullie mening hiervan is.
Als er meer mensen met een Chinese Dax of andere imitatie zijn en die origineel hebben laten lijken ben ik ook zeer benieuwd naar jullie creatie.

MonkeyMike
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 jul 2023 19:23
Bezit: Skyteam PBR

Re: Zhenhua Dax project

Bericht door MonkeyMike »

Mooi gedaan! :D

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2545
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Zhenhua Dax project

Bericht door MrSinga »

mooi geworden

reden dat je geen candy gold kreeg is omdat alle candy lakken uit basiskleur bestaan en de kleur (gold/red/blue/...) komen door de gekleurde vernis.
Die lak kun je kopen hoor, bv RH lackiere, maar zijn wel wat duurder. Er bestaan kant en klare "candy" lakken maar die zijn wat duurder dan gewone lak terug en gaan ook nooit 100% ori kleur zijn.

nu, zoals gezegd. Mooie brom geworden en als je alles zelf hebt gedaan: respect...

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Zhenhua Dax project

Bericht door NIX »

Eindelijk weer eens iemand die gewoon kan sleutelen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4011
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Zhenhua Dax project

Bericht door wim V8 »

Erg mooi.
Veel plezier er mee.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
DylanMonkey
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 aug 2020 13:35

Re: Zhenhua Dax project

Bericht door DylanMonkey »

Mooi gedaan!

Gebruikersavatar
fs1tom
4T-MSB addict
Berichten: 662
Lid geworden op: 29 jan 2007 18:38
Bezit: Bamimotorgorilla
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Zhenhua Dax project

Bericht door fs1tom »

Die ziet er goed! En mooi dat je alles zelf (en netjes) hebt gedaan
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos

Gebruikersavatar
julian
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2024 20:10
Bezit: Honda Dax

Re: Zhenhua Dax project

Bericht door julian »

Bedankt voor de leuke reacties, wat hulp van papa doet wonderen. Heb zelf wat minder ervaring met lassen en slijpen. Dat is iets wat ik graag nog zou willen leren.

Verstuurd vanaf mijn CPH2363 met Tapatalk


NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Zhenhua Dax project

Bericht door NIX »

Dat kan je pa je leren. Beter kun je het niet hebben.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie