moto Z50R legaal inschrijven ?

Hier kun je praten over je honda.
ThomasOB
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 aug 2020 14:00

moto Z50R legaal inschrijven ?

Bericht door ThomasOB »

Hey,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een deftig antwoord op mijn vraag of ik een moto 125cc Z50R legaal kan inschrijven ?
Met een B klasse rijden en daar een 125cc onder, daar ben ik te oud voor geworden :)
Op de Scooter Rally verschillende Z50R's/monkeys of Baja's zien rijden met een moto of oldtimer plaat.

Hoe gaat dit juist in zijn werk ?
Originele zijn Z50R's nooit straat legaal geweest..
En zelf een bouwen op een Honda Monkey kader, maar dan, wat met papieren ?

Chinese 125cc kader kopen + papieren en daarop Z50R bouwen ?
Is dit legaal ?
Wat met keuring ? én nieuwe wetgeving hierrond in 2020 ?

Zoveel vragen :) Is er iemand met een Z50R of kennis rond inschrijven hiervan ?

Much appreciated !!


Thomas

Gebruikersavatar
fs1tom
4T-MSB addict
Berichten: 662
Lid geworden op: 29 jan 2007 18:38
Bezit: Bamimotorgorilla
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: moto Z50R legaal inschrijven ?

Bericht door fs1tom »

Mss handig om te vertellen of je Nederlander of Belg bent. Ik vermoed Belg, gezien je taalgebruik
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2546
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: moto Z50R legaal inschrijven ?

Bericht door MrSinga »

Er zit momenteel een hiaat in de wetgeving waardoor je een 50cc brommer als 50cc moto kunt inschrijven (lukt niet altijd).

john
4T-MSB zombie
Berichten: 3342
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:50
Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50
Locatie: keukenhof city

Re: moto Z50R legaal inschrijven ?

Bericht door john »

In Nederland geen probleem.
er rijdt in NL een R rond met 150cc op de papieren. (legaal ingevoerd)
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...

ThomasOB
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 aug 2020 14:00

Re: moto Z50R legaal inschrijven ?

Bericht door ThomasOB »

Belgie inderdaad, ik probeerde het nochtans te verstoppen :)
john schreef: 30 sep 2020 15:23 In Nederland geen probleem.
er rijdt in NL een R rond met 150cc op de papieren. (legaal ingevoerd)
Heb inderdaad al gehoord dat invoeren een beter alternatief is dan een B over te zetten naar een M.
Helaas blijft dit in België een eindeloze SOEP..

Gameplan is voorlopig een chinese 125cc monkey kader te kopen met chinese papieren.
Om er dan een Z50R op te bouwen.

Mocht er er hier nog een belg zijn die hier ervaring mee heeft, altijd welkom !

mvg,

Thomas

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2546
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: moto Z50R legaal inschrijven ?

Bericht door MrSinga »

Zoals ik zei... het kan in België momenteell

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: moto Z50R legaal inschrijven ?

Bericht door gerbrandicus »

Vrijwel alle Z50R en CRF-jes die je in België met motorplaat ziet rijden, zijn omgekat en dus illegaal. Dus voorzien van een ander framenummer, van een model dat wel echt een motorkenteken heeft.
Hoe het in België zit met legaal op (motor)kenteken zetten weet ik niet, maar ik weet wel dat we in NL alles kunnen keuren bij de RDW. Ik heb bijvoorbeeld ook CRF70 met 125cc op motorkenteken gekregen, geen probleem. Zorgen dat hij voldoet aan alle eisen, dus ook licht en knippers enz enz. Die heb ik dan uiteindelijk verkocht naar België, alweer hij vanwege het NL kenteken probleemloos ingevoerd kon worden.
t/m Bouwjaar 2005 kunnen wij makkelijk keuren, bouwjaar vanaf 01-01-2006 wordt het moeilijk en heel duur.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2546
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: moto Z50R legaal inschrijven ?

Bericht door MrSinga »

gerbrandicus schreef: 30 sep 2020 21:32 Vrijwel alle Z50R en CRF-jes die je in België met motorplaat ziet rijden, zijn omgekat en dus illegaal. Dus voorzien van een ander framenummer, van een model dat wel echt een motorkenteken heeft.
Hoe het in België zit met legaal op (motor)kenteken zetten weet ik niet, maar ik weet wel dat we in NL alles kunnen keuren bij de RDW. Ik heb bijvoorbeeld ook CRF70 met 125cc op motorkenteken gekregen, geen probleem. Zorgen dat hij voldoet aan alle eisen, dus ook licht en knippers enz enz. Die heb ik dan uiteindelijk verkocht naar België, alweer hij vanwege het NL kenteken probleemloos ingevoerd kon worden.
t/m Bouwjaar 2005 kunnen wij makkelijk keuren, bouwjaar vanaf 01-01-2006 wordt het moeilijk en heel duur.
Z50R niet echt hoor. Die dingen zijn op basis van een baja-kader of de oudere op model J2-kader. Dus die op 50cc brommerpapieren zetten lukt wel nog. Moto kan maar het is een grijze zone waar je door gaat en waardoor het ook lukt

CRF/XR50’s ja. En ook hier heeft er een hiaat gezeten waar de DIV geflaterd heeft. Je kon ze op kadernummer inschrijven maar met xxx als pvg-nr. Ok niet 100% zoals het mag, maar het kon perfect. Zo stond mijn Dream 50R ook op papieren (niet dat daar ooit mee gereden ging worden, en is ook verkocht nu). Echter die 50’s op motopapieren is iets anders.
Maar ik beaam dat de meeste crf’kes idd gefoefeld zijn.

ThomasOB
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 aug 2020 14:00

Re: moto Z50R legaal inschrijven ?

Bericht door ThomasOB »

MrSinga schreef: 01 okt 2020 05:38 Z50R niet echt hoor. Die dingen zijn op basis van een baja-kader of de oudere op model J2-kader. Dus die op 50cc brommerpapieren zetten lukt wel nog. Moto kan maar het is een grijze zone waar je door gaat en waardoor het ook lukt
Thanks !

Ik kan wel een origneel Honda Monkey kader laten invoeren uit de US.
Is wel 50cc uiteraard, maar dit kan als motor ingevoerd worden als ik me niet vergis ?

Of kan je enkel invoeren als volledig werkbare brommer/moto, en niet een kader ?

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2546
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: moto Z50R legaal inschrijven ?

Bericht door MrSinga »

ThomasOB schreef: 01 okt 2020 15:17
MrSinga schreef: 01 okt 2020 05:38 Z50R niet echt hoor. Die dingen zijn op basis van een baja-kader of de oudere op model J2-kader. Dus die op 50cc brommerpapieren zetten lukt wel nog. Moto kan maar het is een grijze zone waar je door gaat en waardoor het ook lukt
Thanks !

Ik kan wel een origneel Honda Monkey kader laten invoeren uit de US.
Is wel 50cc uiteraard, maar dit kan als motor ingevoerd worden als ik me niet vergis ?

Of kan je enkel invoeren als volledig werkbare brommer/moto, en niet een kader ?
Momenteel gaat het enkel nog op kadernummer. Niet meer

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: moto Z50R legaal inschrijven ?

Bericht door gerbrandicus »

Nogmaals, in NL kun je een Z50R ook keuren, als snorfiets, bromfiets, motorfiets, wat je maar wil. Gewoon zorgen dat hij aan de respectievelijke eisen voldoet, dat is een eitje. CRF net zo. 100% legaal, geen gerommel. En met NL kenteken kun je hem in België invoeren toch?

ThomasOB
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 aug 2020 14:00

Re: moto Z50R legaal inschrijven ?

Bericht door ThomasOB »

gerbrandicus schreef: 03 okt 2020 21:30 Nogmaals, in NL kun je een Z50R ook keuren, als snorfiets, bromfiets, motorfiets, wat je maar wil. Gewoon zorgen dat hij aan de respectievelijke eisen voldoet, dat is een eitje. CRF net zo. 100% legaal, geen gerommel. En met NL kenteken kun je hem in België invoeren toch?
Dus ik kan eentje bouwen, laten keuren in NL en invoeren in Belgie ?
Ik woon niet ver van de grens..

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2546
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: moto Z50R legaal inschrijven ?

Bericht door MrSinga »

gerbrandicus schreef: 03 okt 2020 21:30 Nogmaals, in NL kun je een Z50R ook keuren, als snorfiets, bromfiets, motorfiets, wat je maar wil. Gewoon zorgen dat hij aan de respectievelijke eisen voldoet, dat is een eitje. CRF net zo. 100% legaal, geen gerommel. En met NL kenteken kun je hem in België invoeren toch?
Dat is ook niet meer zo heel zeker dat alles zomaar lukt om in te voeren... hangt allemaal af wie je hebt in de douane

john
4T-MSB zombie
Berichten: 3342
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:50
Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50
Locatie: keukenhof city

Re: moto Z50R legaal inschrijven ?

Bericht door john »

MrSinga schreef: 05 okt 2020 19:34
gerbrandicus schreef: 03 okt 2020 21:30 Nogmaals, in NL kun je een Z50R ook keuren, als snorfiets, bromfiets, motorfiets, wat je maar wil. Gewoon zorgen dat hij aan de respectievelijke eisen voldoet, dat is een eitje. CRF net zo. 100% legaal, geen gerommel. En met NL kenteken kun je hem in België invoeren toch?
Dat is ook niet meer zo heel zeker dat alles zomaar lukt om in te voeren... hangt allemaal af wie je hebt in de douane
je zit gewoon met eu regels, dus het moet gewoon ingevoerd kunnen worden.
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2546
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: moto Z50R legaal inschrijven ?

Bericht door MrSinga »

john schreef: 08 okt 2020 12:02
MrSinga schreef: 05 okt 2020 19:34
gerbrandicus schreef: 03 okt 2020 21:30 Nogmaals, in NL kun je een Z50R ook keuren, als snorfiets, bromfiets, motorfiets, wat je maar wil. Gewoon zorgen dat hij aan de respectievelijke eisen voldoet, dat is een eitje. CRF net zo. 100% legaal, geen gerommel. En met NL kenteken kun je hem in België invoeren toch?
Dat is ook niet meer zo heel zeker dat alles zomaar lukt om in te voeren... hangt allemaal af wie je hebt in de douane
je zit gewoon met eu regels, dus het moet gewoon ingevoerd kunnen worden.
EU als het hen uit komt. Ieder land kan deel uitzonderingen doen.

Plaats reactie