P50 revisie

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
davidbos
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 dec 2017 23:01
Bezit: Honda P50

P50 revisie

Bericht door davidbos » 31 mei 2018 20:42

Beste forumleden,

Mijn P50 is door de keuring heen en nu ga ik het blokje binnenkort uit elkaar halen.
De pakkingen zijn aan vervanging toe en de koppeling bleef hangen. Dit kwam mogelijk door oude olie, hij loopt nu al beter stationair met nieuwe olie.

Hebben jullie tips voor mij? Welke dingen zijn bijna altijd aan vervanging toe bij een P50 die zeker dertig jaar niet onderhouden is?
Ik ben nog wat huiverig om alles uit- en in elkaar te trekken omdat ik bang ben iets te vergeten en dan opnieuw te moeten beginnen.
Daarom is jullie ervaring welkom!

Hoor het graag,
David

Gebruikersavatar
wim V8
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1567
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Super 100 '12 (daily driver)
Bitri 200 '57 (sachs-engine rebuilding)
C321 (sleeping project).
Novio '74 (sleeping project.)
PC50 '68. daily driver.

Re: P50 revisie

Bericht door wim V8 » 01 jun 2018 21:16

De kans is groot dat het blokje gewoon nog goed is hoor.
Ga eerst maar kilometers maken en ververs de olie nog eens een keer over 500km.
Bij olielekkage kan je keerringen van buitenaf vervangen en eventuele pakkingen van koppelingsdeksel en klepdeksel ook.
Zodat je blokje niet gesplitst hoeft te worden. Als ie geen olie verbruikt en niet blauw rookt is cilinder-zuiger ook nog wel goed.

Gr. Wim.

Gebruikersavatar
stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 4362
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: P50 revisie

Bericht door stoterstangen90 » 02 jun 2018 09:26

Keerringen.
Afbeelding

Afbeelding

davidbos
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 dec 2017 23:01
Bezit: Honda P50

Re: P50 revisie

Bericht door davidbos » 03 jun 2018 10:23

Dankjewel voor jullie reactie, dan ga ik dat eerst maar eens doen. Hij rookt niet blauw maar er hangen wel druppels olie onder aan het blokje.

davidbos
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 dec 2017 23:01
Bezit: Honda P50

Re: P50 revisie

Bericht door davidbos » 21 jun 2018 22:54

Van die 500 km is het niet gekomen, na 40 km gaf het blok een klap/kraak met de nodige weerstand op het achterwiel waarna hij wel verder liep maar stotterde en niet voluit kon. Ik denk dat er een klep kapot is oid maar dat ga ik binnenkort ontdekken, toch maar uit elkaar dus.

Gebruikersavatar
wim V8
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1567
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Super 100 '12 (daily driver)
Bitri 200 '57 (sachs-engine rebuilding)
C321 (sleeping project).
Novio '74 (sleeping project.)
PC50 '68. daily driver.

Re: P50 revisie

Bericht door wim V8 » 22 jun 2018 08:13

Zo zeg, dat is toch ook zonde. Had je er nieuwe olie in?
Heb je een mail gestuurd voor onderdelen.

Gr. Wim.

davidbos
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 dec 2017 23:01
Bezit: Honda P50

Re: P50 revisie

Bericht door davidbos » 22 jun 2018 12:45

Ja, olie twee keer ververst. Dank voor je mail, ik ga snel even kijken wat er kapot is en wat ik nodig heb.

davidbos
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 dec 2017 23:01
Bezit: Honda P50

Re: P50 revisie

Bericht door davidbos » 08 sep 2018 14:49

Dag, ben ik weer:

Het lek lijkt boven te zijn, er is een stuk uit de kooi van de krukaslager. Ik krijg alleen de ketting niet van de nokkenas af, moet ik hiervoor de krukas eruit halen? Dit is me dus nog niet gelukt maar het lijkt me wel noodzakelijk.

Ik hoor graag wat jullie erover denken!

Groeten,
David

Gebruikersavatar
wim V8
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1567
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Super 100 '12 (daily driver)
Bitri 200 '57 (sachs-engine rebuilding)
C321 (sleeping project).
Novio '74 (sleeping project.)
PC50 '68. daily driver.

Re: P50 revisie

Bericht door wim V8 » 08 sep 2018 16:27

Als je het klepdekseltje er af haalt, daarna de tuimelaardeksel, die gaat met tuimelaaras en tuimelaars in één keer er af, dat blijft er allemaal in hangen.

Dan zie je dus de nokkenas met ketting er omheen zitten.
Nu komt de Japanse truc, de nokkenas is hol en wordt gedragen door een asje die je aan de buitenkant van de kop ziet zitten en aan de andere uiteinde van de nokkenas zit dit asje geborgd met een pin van een mm of 3.
Die trek je er uit.
Dan maak je aan de andere kant dat asje aan de buitenkant van de kop goed schoon, er zit een stukje schroefdraad inwendig in.
Daarin kan je een boutje of een stuk draadeind draaien waaraan je wat meer houvast hebt en trek je de as er uit, daarna is de nokkenas en dus de ketting los.

Gr. Wim.

Gebruikersavatar
wim V8
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1567
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Super 100 '12 (daily driver)
Bitri 200 '57 (sachs-engine rebuilding)
C321 (sleeping project).
Novio '74 (sleeping project.)
PC50 '68. daily driver.

Re: P50 revisie

Bericht door wim V8 » 08 sep 2018 16:30

pc50 p50 head.jpg
Gr. Wim.

davidbos
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 dec 2017 23:01
Bezit: Honda P50

Re: P50 revisie

Bericht door davidbos » 08 sep 2018 18:14

Dankjewel, het is gelukt! Nu nieuwe onderdelen vinden en bestellen, het lijkt me handig om keerringen, pakkingen en dus deze lager te vervangen. Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten?

Hoor het graag,
David

Plaats reactie