Pagina 1 van 1

newbee racer met een rijstploffer

Geplaatst: 01 feb 2018 11:36
door talin
dag allemaal,

allereerst zal ik mij even voorstellen, ik ben Mark kom uit het verre oosten des lands en heb 2 takt geraced, brommerrace met een aantal Zundapp's en daarna ONK wegrace en EK wegrace op een productie racer Honda RS125R.
dus over 2 takt hoeft men mij niet heel veel te vertellen maar 4 takten...

ik ben 2 maand geleden verhuisd waardoor ik nu nog maar 15 minuten hoef te rijden naar werk ik dacht ik bouw mijn Zundappjes weer om naar streetlegal en dan kunnen we weer fijn 2 wielen rijden.
maar aangezien de prijzen voor onderdelen net als Bitcoins alleen maar omhoog gaan heb ik dat idee met de kerstman naar de noordpool gestuurd.

nu kan ik een jarenlange droom waarmaken door op zoek te gaan naar een DAX.
nu werd ik gewezen op een skyteam DAX 50 en dat idee had ik al jaren in m'n achterhoofd, ik wist van het bestaan van deze verschrikkele gave dingen af maar ook daar is het schaarste in aanbod.
toen kwam ik onlangs een skyteam DAX 50 tegen ( buurman en buurvrouw overleden zoon moest garage's leegmaken en wist dat ik iets met brommers deed en sprak mij dus aan ).

daar komen ook mijn vragen.
- ik denk dat ik weet hoe ik de boel weer aan de praat moet gaan krijgen en hoe ik moet gaan keuren e.d.
- door de goedkope aanschaf van deze "sloper" is dat idee wel aantrekkelijk.

maar!
er zijn geen papieren bij en mijn grootste probleem is:
- er zit geen type plaatje bij het balhoofd en kan ook nergens een type goedkeuring nummer vinden.( waar zou deze moeten zitten ? )

om door te gaan of deze spullen af te voeren als oud ijzer wil ik graag het volgende weten:
- kan ik een nieuw type plaatje ergens vandaan halen ( zit al een week te googelen )
maar als het type goedkeuring er met een slijptol weg is gehaald maak ik dan nog kans om dit weer voor elkaar te krijgen?
oud eigenaar kan me dit niet meer vertellen ( stond tussen ongeveer 20 fietsen en losse onderdelen en beste man is overleden ( oud fietsenmaker ))

Re: newbee racer met een rijstploffer

Geplaatst: 01 feb 2018 12:29
door stoterstangen90
Het belangrijkste is of het framenummer (VIN) er nog goed ingeslagen instaat.

Re: newbee racer met een rijstploffer

Geplaatst: 01 feb 2018 13:40
door talin
stoterstangen90 schreef: 01 feb 2018 12:29 Het belangrijkste is of het framenummer (VIN) er nog goed ingeslagen instaat.
ok, deze zou in het balhoofd moeten staan? geen andere plek?
en zo niet?

Re: newbee racer met een rijstploffer

Geplaatst: 01 feb 2018 13:43
door stoterstangen90
In het ballhoofd inderdaad.
nummer is opgebouwd uit allemaal losse puntjes.

Re: newbee racer met een rijstploffer

Geplaatst: 01 feb 2018 19:02
door butt head
stoterstangen90 schreef: 01 feb 2018 13:43 In het ballhoofd inderdaad.
nummer is opgebouwd uit allemaal losse puntjes.
als hij daar nog staat de chinezen zijn goed in het frame nummer in de lak te zetten.
het zou ook nog aan de zijkant van het frame kunnen staan boven het vliegwiel maar dan zal het geen bami nummer staan.

Re: newbee racer met een rijstploffer

Geplaatst: 09 feb 2018 13:13
door talin
ok, ik heb dat ding nu echt van boven tot beneden bekeken maar niet op de "normale" plekken dan wel op de "niet-normale" plekken een frame nummer te vinden.
enige wat ik zie dat er slijtage is aan balhoofd wat er uit ziet als langjarig schuren van bekabeling aldaar maar wel precies op de plek waar het nummer zou moeten staan.
als je echt kwaad wil zien zou dat ook met een slijptol gedaan kunnen zijn maar het ziet er nu nog uit als mooie slijtage van kabels langs lak.
ik lees links en rechts nu "overtikken van nummers" en grommel met nummers.

het zou me niet verbazen dan deze ook uit dit grijze gebied komt, ( geen sleutels, geen stuurslot, geen helmslot )

is dit frame dan linkerhand rechterschouder? of zijn er mogelijkheden?
ik zag bij Motorkit een nieuw frame zonder papieren voor 99 euro.
begin je natuurlijk fris zonder eerste kans op scheren in het frame maar dan ben ik nog steeds even ver van huis.
laten keuren is voor mij geen probleem maar wil niet bij RDW staan en dat de computer een rood scherm gaat geven.
zoon van buurman is ook nog wezen zoeken in papieren maar kan daar niks in vinden, schuur is wel leeg nu ook geen verdere onderdelen.

contactslot, bougie en rest wat nodig is om het blokje te laten lopen is nu binnen en staat in de planning dat ie morgenavond gaat lopen.

Re: newbee racer met een rijstploffer

Geplaatst: 09 feb 2018 13:48
door NIX
Om in een nieuw frame herinslag te laten plaatsvinden heb je een normaal genummerd frame nodig met kenteken. Ik zie een miljoen vragen, maar kijk nou eerst eens goed of er een nummer in zit. Ik weet niet waar er veel over overtiukken gezegd, wordt, maar dat is hier niet. Het wordt zeker nergens aangeraden. En als er werkelijk geen nummer in je frame staat, dan is er ook niets overgetikt. Voor hetzelfde geld zit het nummer onder de verf.

Re: newbee racer met een rijstploffer

Geplaatst: 09 feb 2018 14:01
door talin
NIX schreef: 09 feb 2018 13:48 Om in een nieuw frame herinslag te laten plaatsvinden heb je een normaal genummerd frame nodig met kenteken. Ik zie een miljoen vragen, maar kijk nou eerst eens goed of er een nummer in zit. Ik weet niet waar er veel over overtiukken gezegd, wordt, maar dat is hier niet. Het wordt zeker nergens aangeraden. En als er werkelijk geen nummer in je frame staat, dan is er ook niets overgetikt. Voor hetzelfde geld zit het nummer onder de verf.
ok, thnx, nog tips om deze zichtbaar te maken?
schuurpapier?
verfoplosser?

of zit het er zo goed in dat voorzichtig glasstralen wel kan?

Re: newbee racer met een rijstploffer

Geplaatst: 09 feb 2018 15:12
door NIX
Glasparelstralen zou moeten kunnen, maar probeer eerst eens afbijt. Wel op de goede plek: rechts op het balhoofd. Soms zijn de puntjes eerder gelaserd dan ingeslagen en moet je echt het zwart kunnen zien. Mocht ongeveer het juiste nummer tevoorschijn komen kun je 2 dingen doen: oververfen en rijden, of bij de RDW om herinslag vragen. Het is me niet duidelijk of er een kenteken op zit. Je zegt alleen dat er geen papieren bij zitten, dat is echt zo onduidelijk. Zijn ze kwijt of is het ding nooit gekentekend? Als het ding nooit gekentekend is, denk ik niet dat je hem nog op kenteken gaat krijgen, want te jong. Zie de FAQ. Dan kun je beter op zoek naar een gekentekend frame of project. En is het ding ooit geverfd of is het de originele lak?

Typeplaatjes heb je niet nodig en dat er geen sloten op zitten maakt ook weinig uit. Een 16-jarige verliest doorgaans zijn sleutels nog sneller dan zijn maagdelijkheid.

Re: newbee racer met een rijstploffer

Geplaatst: 11 apr 2018 14:28
door talin
na heel veel werk, er achter gekomen dat men dus met de slijptol over de nummers zijn gegaan.
eerst met 800 schuurpapier geprobeerd maar sommige nummers waren te ver weg geslepen, dat duid dus op onregelmatigheden.

het blokje loopt nu wel perfect, draadboom was ook weer 100%.
kwam toen een kaal Lifan frame tegen, en dacht, we bouwen de hele bende om en gaan daar mee verder, Lifan frame was ook nog eens stukken beter, hele skyteam uit elkaar en frame op de werktafel.
voorvork erin, dat gaat wel passen, achterbrug zouden wat ringetjes gedraaid moeten worden, blok past er zo onder.
accu... hmmm waarom past die accu er niet in zn breedte in?
de tank dan, nee dat past ook niet, frame is veel smaller....

garage deur hing opeens uit zn scharnieren....

daar zit je dan met een perfect lopend blokje maar niets er om heen.

gisteravond een skyteam met een moeilijk schakelend blokje opgehaald maar wel met kenteken!
dus blokje wisselen, hele bende aankomend weekend nakijken, remmen die op de andere al perfect waren gereviseerd overzetten, rest wat ik aan gedaan over zetten, verzekering mailen en volgende week maandag met vliegen tussen de tanden op het werk komen!

Re: newbee racer met een rijstploffer

Geplaatst: 11 apr 2018 22:17
door nielspbr
Skyteam is een paar jaar geleden overgegaan op de zgn 5,5 liter frames. Daarom heeft een skymax als enige dax(kopie) een fatsoenlijke tankinhoud. Normaal 2,5 liter en er was nog een merk dat een 3,5 liter tank in een standaardframe heeft weten te proppen(zhenhua?).

Re: newbee racer met een rijstploffer

Geplaatst: 12 apr 2018 08:05
door talin
nou druk druk geweest gisteravond, blokje er onder heen gehaald, wielen er uit, dat 3 meter lange achterspatbord er af.
6kant boutjes overal vervangen door imbus, alle troep er af gewassen en daar kwam een heel mooi schoon frame en dito achterbrug uit.
viel me 100% mee hoe die er onder de zooi nog uitzag.

todo: eigen remmerij er op, had nog set liggen met dubbele zuigers voor.
vering nakijken, meteen nieuwe set voor achter besteld i.p.v. de huidige fietspompen.
andere achterlamp met geïntegreerde knipperlichten.
velgjes stralen en spuiten.
ander blokje er onder ik zag al dat de stekkers van ontsteking anders waren maar kleuren komen wel overeen, i.p.v. er in te gaan knippen maak ik er een tussenstukje/verloop stekker voor.
een tussenplaatje maken zodat de carburateur gedraaid kan worden want heb iets te weinig ruimte daar.
en dan maar eens gaan rijden.

op de lijst staan nog een andere achterbrug, had laatst een mooie gezien maar die ging aan mn neus voorbij.
en dan maar eens bestelling bij Takegawa gaan plaatsen, oliekoeler, anders voorschijf etc.

zal binnenkort wat foto's plaatsen.

Re: newbee racer met een rijstploffer

Geplaatst: 12 apr 2018 09:44
door apae01
talin schreef: 12 apr 2018 08:05 6kant boutjes overal vervangen door imbus
Waarom? Doe dan gelijk torx boutjes, dan heb je er nog iets aan bij het sleutelen...

Re: newbee racer met een rijstploffer

Geplaatst: 12 apr 2018 13:28
door talin
apae01 schreef: 12 apr 2018 09:44
talin schreef: 12 apr 2018 08:05 6kant boutjes overal vervangen door imbus
Waarom? Doe dan gelijk torx boutjes, dan heb je er nog iets aan bij het sleutelen...
omdat de 6kant boutjes M6 met kop 10 en kop 8 door elkaar gebruikt worden blijkbaar en ik nog genoeg cilinderkopmetbinnenzeskantboutjes heb liggen.

Re: newbee racer met een rijstploffer

Geplaatst: 13 apr 2018 07:35
door apae01
Tja. Imbus slijt eerder uit dan dat zeskant afslijt, kan je minder kracht op zetten omdat het gereedschap dat niet aan kan, etc.
Torx is niet voor niets ontwikkeld.