Pagina 2 van 3

Re: 8mm blokboutjes

Geplaatst: 21 jan 2018 13:02
door René
Kruiskoppen zijn kut inderdaad. Imbus vind ik iets te modern, dus die zeskantekopboutjes zijn ideaal. Alleen wat duur dus.

Re: 8mm blokboutjes

Geplaatst: 21 jan 2018 14:23
door ReezYard
Huhhh....iets te modern?
De amerikaanse naam Allen bolt werd al in 1910 geregistreerd. De duitse term Inbus al in 1934!
Hij bestaat al meer dan 100 jaar!

Re: 8mm blokboutjes

Geplaatst: 21 jan 2018 15:01
door stoterstangen90
Met de goede bit zijn de kruiskoppen juist fantastisch.

Re: 8mm blokboutjes

Geplaatst: 21 jan 2018 15:03
door Eric
Ik heb persoonlijk een aversie jegens de inbussen om een of andere reden.

Re: 8mm blokboutjes

Geplaatst: 21 jan 2018 15:42
door stoterstangen90
Inbussen vind ik lelijk.

Re: 8mm blokboutjes

Geplaatst: 21 jan 2018 16:34
door wim V8
Als je J.I.S. (japanese industrie standard) schroevendraaier kruiskop gebruikt gaat het super.
Die heb je trouwens voor alle Japanse voertuigen nodig. Maar dat lijkt me logisch.
PZ (pozydrive)kruiskop past helemaal niet.
PH (philips) kruiskop lijkt te passen maar is het echt niet.
J.I.S. moet je dus hebben. Geweldig. Ook slagschroevendraaier bits zijn er in J.I.S.

https://www.autogereedschap.com/c-20766 ... ers-j-i-s/

Gr. Wim.

Re: 8mm blokboutjes

Geplaatst: 22 jan 2018 12:31
door MrSinga
stoterstangen90 schreef: 21 jan 2018 15:42 Inbussen vind ik lelijk.
Des gouts et des couleurs on ne dispute pas

Ik steek alles in RVS imbus voor eigen bike (niet restauratie of ori).

Re: 8mm blokboutjes

Geplaatst: 22 jan 2018 14:20
door gerbrandicus
Inbus hoort niet op een Honda, ik vind dat een blok daardoor een beun uitstraling krijgt. Hoe netjes het ook gemonteerd is.
Kruiskop of 6kant is origineel en ziet er netjes uit. Nou zou ik bij een correcte OT resto natuurlijk weer geen 6kantjes gebruiken, maar onder de meeste van mijn brommers hangt toch een NT blok. Een CDI ontstekingsdeksel vast zetten met kruiskopjes ziet er weer niet uit.
Verder moet iedereen het natuurlijk lekker voor zichzelf bepalen :mrgreen:
Ik heb weleens een blok uit elkaar gehaald dat met sleufkopbouten dicht zat. Van binnen ook allemaal van die ijzerwaren bouten. Torx of binnenstebuiten Torx heb ik nog niet gezien!

Re: 8mm blokboutjes

Geplaatst: 22 jan 2018 15:14
door nielspbr
Als ik ergens buitentorx tegen zou komen moet ik eerst een set nieuwe doppen gaan halen. :)

Persoonlijk ben ik een fan van de bekende m6 nt zeskantboutjes. Maar ja, ik heb verder dan ook geen gekentekend ot spul.

(en geen rvs in het alu.)

Re: 8mm blokboutjes

Geplaatst: 22 jan 2018 20:07
door Eric
MrSinga schreef: 22 jan 2018 12:31
stoterstangen90 schreef: 21 jan 2018 15:42 Inbussen vind ik lelijk.
Des gouts et des couleurs on ne dispute pas

Ik steek alles in RVS imbus voor eigen bike (niet restauratie of ori).
Nooit, maar dan ook NOOIT rvs in alu.

Re: 8mm blokboutjes

Geplaatst: 22 jan 2018 21:19
door MrSinga
Eric schreef: 22 jan 2018 20:07
MrSinga schreef: 22 jan 2018 12:31
stoterstangen90 schreef: 21 jan 2018 15:42 Inbussen vind ik lelijk.
Des gouts et des couleurs on ne dispute pas

Ik steek alles in RVS imbus voor eigen bike (niet restauratie of ori).
Nooit, maar dan ook NOOIT rvs in alu.
I know... tenzij je er een bepaald type vet tussen doet.
Maar nagevraagd en doordat we met gietalu werken kan dit minder kwaad. Kijk maar in de mechanica bijbel.

Re: 8mm blokboutjes

Geplaatst: 23 jan 2018 23:07
door carel
Staal en alu gaat prima als je de bouten invet met kopervet. RVS en alu, kopervet. Na 100 jaar nog los te krijgen. Niks corosie.

Re: 8mm blokboutjes

Geplaatst: 24 jan 2018 06:27
door MrSinga
Nu, op m’n werk, gebruiken de techniekers ook inox bouten/moeren in alu hoor. Voedingsindustrie moet alles alu en rvs zijn. En daar mag zelfs geen kopervet gebruikt worden. Ook geen corosie hoor (moet geregeld demonteren om op te meten als technisch tekenaar)

Re: 8mm blokboutjes

Geplaatst: 17 apr 2018 14:53
door RaRe
De korte boutjes heb ik wel kunnen vinden:

https://www.brinkmotoren.nl/pitbike_dir ... d_atv/bout

Die oude kruiskop waren altijd uitstekend, maar alleen als je een goede slagschroevendraaier had, en wist hoe je hem moest gebruiken.

Re: 8mm blokboutjes

Geplaatst: 17 apr 2018 17:20
door nielspbr
RaRe schreef: 17 apr 2018 14:53 De korte boutjes heb ik wel kunnen vinden:

https://www.brinkmotoren.nl/pitbike_dir ... d_atv/bout

Die oude kruiskop waren altijd uitstekend, maar alleen als je een goede slagschroevendraaier had, en wist hoe je hem moest gebruiken.
En JIS schroevendraaier/bits.
(Werken trouwens ook heel goed bij chinese kruiskoppen.)