euro 95 E10

Hier kun je praten over je honda.
stievi
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 jul 2017 12:34
Bezit: Skyteam Cobra

euro 95 E10

Bericht door stievi »

Dag mannen,
Mag ik euro 95 E 10 benzine tanken in mijn skyteam cobra 125 cc of toch maar kiezen voor zeker en de 98 tanken

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: euro 95 E10

Bericht door wim V8 »

E10 kan je wel tanken hoor.
Het wordt echt spannender met E15 t/m 85% ethanol.
Met 98 is wel kans(bijna zeker) op een iets hoger vermogen en je zal iets meer km's per liter doen.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: euro 95 E10

Bericht door MrSinga »

De 1 zegt dat het geen kwaad kan. De ander zegt van weg blijven wegens tegenvallende prestaties.

Nu zelfs sommige autoconstructeurs zeggen om bij nieuwe wagens toch nog voor 98 te kiezen.

diedekaas
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mei 2014 19:54
Bezit: SS
Locatie: Utrecht

Re: euro 95 E10

Bericht door diedekaas »

Het hele verhaal valt vrij goed uit te leggen. E10 is een in Nederland nieuwe standaard voor pompbenzine. Het houdt in dat het ethanolgehalte in de benzine tussen de 6 en 11% bedraagt. Reguliere benzine benzine mag op zichzelf al een ethanolgehalte hebben van max. 5% (eigenlijk E5 dus). Grote kans dat reguliere benzine ook al wat ethanol bevat. De vermogensafname tussen benzine met 0% ethanol en 10% is ongeveer 2%. Dat is een verschil dat je niet echt merkt. Waarschijnlijk heeft een extra trui aandoen meer invloed op de prestaties ;) Vanuit dit oogpunt is er dus geen reden om E10 te laten liggen.

Wel is het zo dat ethanol een groenig residu achterlaat wanneer je het lang laat staan. Als je weinig op je brommer rijdt en hij vaak stil staat kan dit ervoor zorgen dat brandstofslangetjes en carburateur een beetje verstopt kunnen raken.

Euro 98 tanken heeft geen zin. Het hogere octaangehalte zorgt voor een langzamere, meer gecontroleerde verbranding. Bij een lage compressie, wat de meeste standaard auto's, brommertjes en motoren hebben geeft dit geen enkele meerwaarde. Motoren met hogere compressie (bijvoorbeeld door tuning) kunnen wel een groter vermogen krijgen door euro 98 en het voorkomt pingelen door de hogere compressie.

Viertakt
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:48
Bezit: Solex OTO '65
Honda C50 '67
Honda C50m '68
Honda CB50j '78
½ Honda CB50j '78
Honda Z50j '79
Honda MTX50R '84
Vespa PK50XL Plurimatic '87
Spartamet '88
Yamaha XT600E '91
Daihatsjoe Pausmobiel turbo.
Locatie: Almeloooooooooooo

Re: euro 95 E10

Bericht door Viertakt »

Diedekaas, het is niet ethanol wat residue achterlaat, maar voornamelijk je benzineleiding en overige kunsstoffen die oplossen en ergens anders neerslaan. Buiten het feit om dat ethanol hygroscopisch is en het water wat wil mengen met de ethanol je carburateur laat oxideren, is het niet zo dat je brommer spontaan implodeerd en een 7e dimensie opent als je er op rijdt. Euro95 zit ook al 5% maissap in.

Hier, leuk filmpje.
https://m.youtube.com/watch?v=AnETtiRdTjU
Drink coffee, do stupid things faster with more energy.

~Thijs~
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:11
Bezit: XL70 - 1974
Ape 50 - 2005
Locatie: Amersfoort

Re: euro 95 E10

Bericht door ~Thijs~ »

Is het niet zo dat de lucht/brandstofverhouding bij ethanol anders dient te zijn, meer brandstof per lucht (mooie zin :lol: ) als ik me niet vergis. Maw, je brommer zal armer lopen op E10 als op de oldskool brandstof die we kennen.

Als je brommert een motormanagement heeft is dat geen probleem om bij te regelen natuurlijk, maarja, die hebben we niet.

Hoeverre dit invloed heeft weet ik niet, gewoon een hersenspinsel.

Weet wel dat moderne motoren de E10 niet altijd even goed trekken, beroerder lopen, hoger verbruik.

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: euro 95 E10

Bericht door Daan1508 »

diedekaas schreef: 10 jan 2018 16:36Euro 98 tanken heeft geen zin. Het hogere octaangehalte zorgt voor een langzamere, meer gecontroleerde verbranding. Bij een lage compressie, wat de meeste standaard auto's, brommertjes en motoren hebben geeft dit geen enkele meerwaarde. Motoren met hogere compressie (bijvoorbeeld door tuning) kunnen wel een groter vermogen krijgen door euro 98 en het voorkomt pingelen door de hogere compressie.
Overigens is het niet zo dat benzine met hoger octaalgetal trager brandt. Meer octaan betekent een hogere resistentie tegen voorontsteking. Dat wil zeggen dat de brandstof bij een hogere druk/temperatuur pas spontaan ontbrandt.

Dat je de ontsteking vroeger kunt zetten bij een hoger octaangehalte, ligt niet aan de verbrandingssnelheid, maar wel aan het volgende:
Bij opgaande zuiger stijgt de druk in de verbrandingsruimte (ongeveer kwadratisch). Op het moment van ontsteking gaat de druk met een piek omhoog. Door het moment van ontsteking te verplaatsen, kun je het maximum van de druk dus veranderen. Door het ontstekingsstijdstip wat later te kiezen, kun je er voor zorgen dat de motor niet gaat pingelen. Met brandstof met een hoger octaangehalte, kan de ontsteking dus vroeger. De druk in de verbrandingsruimte wordt dan hoger. De zuiger wordt harder naar beneden geduwd, en dus wordt er ook meer vermogen geleverd.


Een hoger octaangehalte heeft dus wel zin, maar alleen als je de ontsteking dan ook vervroegt.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: euro 95 E10

Bericht door NIX »

Of in een motortje met een flinke compressie verhouding.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: euro 95 E10

Bericht door Daan1508 »

Dat zeker ook!

Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: euro 95 E10

Bericht door jnijkamp »

Okay, maar als je dus gemiddeld 1x per week een rondje rijdt, is er weinig aan de hand?
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: euro 95 E10

Bericht door Jurrien »

Juist dan zou ik 98 tanken. Het valt met de kosten dan namelijk nog wel mee en het bespaart je wat ellende.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
fs1tom
4T-MSB addict
Berichten: 656
Lid geworden op: 29 jan 2007 18:38
Bezit: Bamimotorgorilla
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: euro 95 E10

Bericht door fs1tom »

Maar hoeveel mensen hebben er daadwerkelijk last van gehad (dus niet de oom van je broer zijn neef)?
Mijn bami motor heeft ruim een half jaar stil gestaan met E10, mijn FS1 nog wel langer. Die staat al een paar jaar elk jaar zeker 7 of 8 maanden stil met de goedkoopste peut uit Duitsland (ook E10 dus), maar tot op heden lekt er nog niks en start het allemaal met een paar keer kicken.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos

Lucrafc
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2018 10:15
Bezit: Zenua 125cc dax imitatie

Re: euro 95 E10

Bericht door Lucrafc »

Ik heb er zelf al problemen met gehad! Een runner 125cc die goedrijdent was weggezet na twee jaar terug in gebruik genomen en ultrasoon nog staaldraad of hoge druk wou niet helpen.
Nieuwe carburator en het was opgelost.
Voor het opstarten hadden we preventief eerst tank leidingen en pomp uitgekuist. ( geen roest want kunststof tank)
Nu laat ik altijd de carburator leeglopen.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: euro 95 E10

Bericht door MrSinga »

Lucrafc schreef: 28 mei 2020 19:39 Ik heb er zelf al problemen met gehad! Een runner 125cc die goedrijdent was weggezet na twee jaar terug in gebruik genomen en ultrasoon nog staaldraad of hoge druk wou niet helpen.
Nieuwe carburator en het was opgelost.
Voor het opstarten hadden we preventief eerst tank leidingen en pomp uitgekuist. ( geen roest want kunststof tank)
Nu laat ik altijd de carburator leeglopen.
Gewoon Aspen 4 erin gieten. Lost het bederven op en maakt ook dat alles ‘properder’ blijft

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: euro 95 E10

Bericht door Jurrien »

fs1tom schreef: 28 mei 2020 19:23 Maar hoeveel mensen hebben er daadwerkelijk last van gehad (dus niet de oom van je broer zijn neef)?
Mijn bami motor heeft ruim een half jaar stil gestaan met E10, mijn FS1 nog wel langer. Die staat al een paar jaar elk jaar zeker 7 of 8 maanden stil met de goedkoopste peut uit Duitsland (ook E10 dus), maar tot op heden lekt er nog niks en start het allemaal met een paar keer kicken.
Jahoor. Diverse brommers en motoren die niet te starten zijn als er euro 95 in de vlotterkamer zit. Sommigen al na twee weken niet meer.
Met euro 98 veel minder last van.

Hier een mooi artikel wat ik heel verhelderend vond (toegespitst op kevers maar eigenlijk geldt het net zo goed voor andere oldtimers): https://www.hotrod.nl/PDF/E10%20en%20toen%20122018.pdf
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Plaats reactie