euro 95 E10

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
stievi
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jul 2017 12:34
Bezit: Skyteam Cobra

euro 95 E10

Bericht door stievi » 09 jan 2018 14:29

Dag mannen,
Mag ik euro 95 E 10 benzine tanken in mijn skyteam cobra 125 cc of toch maar kiezen voor zeker en de 98 tanken

Gebruikersavatar
wim V8
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1238
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Super 100 '12 (daily driver)
Bitri 200 '57 (sachs-engine rebuilding)
C321 (sleeping project).
Novio '74 project.

Re: euro 95 E10

Bericht door wim V8 » 09 jan 2018 21:05

E10 kan je wel tanken hoor.
Het wordt echt spannender met E15 t/m 85% ethanol.
Met 98 is wel kans(bijna zeker) op een iets hoger vermogen en je zal iets meer km's per liter doen.

Gr. Wim.

Gebruikersavatar
MrSinga
4T-MSB addict
Berichten: 535
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MotoZ50J1;
CD50 Benly
MSX125
ST70
Z50A K3
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: euro 95 E10

Bericht door MrSinga » 10 jan 2018 06:34

De 1 zegt dat het geen kwaad kan. De ander zegt van weg blijven wegens tegenvallende prestaties.

Nu zelfs sommige autoconstructeurs zeggen om bij nieuwe wagens toch nog voor 98 te kiezen.

Gebruikersavatar
diedekaas
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mei 2014 19:54
Bezit: SS
Locatie: Utrecht

Re: euro 95 E10

Bericht door diedekaas » 10 jan 2018 16:36

Het hele verhaal valt vrij goed uit te leggen. E10 is een in Nederland nieuwe standaard voor pompbenzine. Het houdt in dat het ethanolgehalte in de benzine tussen de 6 en 11% bedraagt. Reguliere benzine benzine mag op zichzelf al een ethanolgehalte hebben van max. 5% (eigenlijk E5 dus). Grote kans dat reguliere benzine ook al wat ethanol bevat. De vermogensafname tussen benzine met 0% ethanol en 10% is ongeveer 2%. Dat is een verschil dat je niet echt merkt. Waarschijnlijk heeft een extra trui aandoen meer invloed op de prestaties ;) Vanuit dit oogpunt is er dus geen reden om E10 te laten liggen.

Wel is het zo dat ethanol een groenig residu achterlaat wanneer je het lang laat staan. Als je weinig op je brommer rijdt en hij vaak stil staat kan dit ervoor zorgen dat brandstofslangetjes en carburateur een beetje verstopt kunnen raken.

Euro 98 tanken heeft geen zin. Het hogere octaangehalte zorgt voor een langzamere, meer gecontroleerde verbranding. Bij een lage compressie, wat de meeste standaard auto's, brommertjes en motoren hebben geeft dit geen enkele meerwaarde. Motoren met hogere compressie (bijvoorbeeld door tuning) kunnen wel een groter vermogen krijgen door euro 98 en het voorkomt pingelen door de hogere compressie.

Gebruikersavatar
Viertakt
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:48
Bezit: Solex OTO '65
Honda C50 '67
Honda C50m '68
Honda CB50j '78
½ Honda CB50j '78
Honda Z50j '79
Honda MTX50R '84
Vespa PK50XL Plurimatic '87
Spartamet '88
Yamaha XT600E '91
Daihatsjoe Pausmobiel turbo.
Locatie: Almeloooooooooooo

Re: euro 95 E10

Bericht door Viertakt » 10 jan 2018 21:37

Diedekaas, het is niet ethanol wat residue achterlaat, maar voornamelijk je benzineleiding en overige kunsstoffen die oplossen en ergens anders neerslaan. Buiten het feit om dat ethanol hygroscopisch is en het water wat wil mengen met de ethanol je carburateur laat oxideren, is het niet zo dat je brommer spontaan implodeerd en een 7e dimensie opent als je er op rijdt. Euro95 zit ook al 5% maissap in.

Hier, leuk filmpje.
https://m.youtube.com/watch?v=AnETtiRdTjU
Drink coffee, do stupid things faster with more energy.

Gebruikersavatar
~Thijs~
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 246
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:11
Bezit: XL70 - 1974
Ape 50 - 2005
Locatie: Amersfoort

Re: euro 95 E10

Bericht door ~Thijs~ » 10 jan 2018 22:17

Is het niet zo dat de lucht/brandstofverhouding bij ethanol anders dient te zijn, meer brandstof per lucht (mooie zin :lol: ) als ik me niet vergis. Maw, je brommer zal armer lopen op E10 als op de oldskool brandstof die we kennen.

Als je brommert een motormanagement heeft is dat geen probleem om bij te regelen natuurlijk, maarja, die hebben we niet.

Hoeverre dit invloed heeft weet ik niet, gewoon een hersenspinsel.

Weet wel dat moderne motoren de E10 niet altijd even goed trekken, beroerder lopen, hoger verbruik.

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB regular
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1974 CB125k5 (twin!)
2011 Skymax 50
Locatie: Utrecht

Re: euro 95 E10

Bericht door Daan1508 » 11 jan 2018 12:01

diedekaas schreef:
10 jan 2018 16:36
Euro 98 tanken heeft geen zin. Het hogere octaangehalte zorgt voor een langzamere, meer gecontroleerde verbranding. Bij een lage compressie, wat de meeste standaard auto's, brommertjes en motoren hebben geeft dit geen enkele meerwaarde. Motoren met hogere compressie (bijvoorbeeld door tuning) kunnen wel een groter vermogen krijgen door euro 98 en het voorkomt pingelen door de hogere compressie.
Overigens is het niet zo dat benzine met hoger octaalgetal trager brandt. Meer octaan betekent een hogere resistentie tegen voorontsteking. Dat wil zeggen dat de brandstof bij een hogere druk/temperatuur pas spontaan ontbrandt.

Dat je de ontsteking vroeger kunt zetten bij een hoger octaangehalte, ligt niet aan de verbrandingssnelheid, maar wel aan het volgende:
Bij opgaande zuiger stijgt de druk in de verbrandingsruimte (ongeveer kwadratisch). Op het moment van ontsteking gaat de druk met een piek omhoog. Door het moment van ontsteking te verplaatsen, kun je het maximum van de druk dus veranderen. Door het ontstekingsstijdstip wat later te kiezen, kun je er voor zorgen dat de motor niet gaat pingelen. Met brandstof met een hoger octaangehalte, kan de ontsteking dus vroeger. De druk in de verbrandingsruimte wordt dan hoger. De zuiger wordt harder naar beneden geduwd, en dus wordt er ook meer vermogen geleverd.


Een hoger octaangehalte heeft dus wel zin, maar alleen als je de ontsteking dan ook vervroegt.

Gebruikersavatar
NIX
chaly addict
Berichten: 16810
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: euro 95 E10

Bericht door NIX » 11 jan 2018 14:30

Of in een motortje met een flinke compressie verhouding.
Kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB regular
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1974 CB125k5 (twin!)
2011 Skymax 50
Locatie: Utrecht

Re: euro 95 E10

Bericht door Daan1508 » 11 jan 2018 23:31

Dat zeker ook!

Plaats reactie