Pagina 2 van 3

Re: cb50j nieuw gekocht in 1980

Geplaatst: 20 sep 2017 17:46
door gerbrandicus
Ik snap niet zo goed dat sommigen er maar van uit gaan dat je blok geen schade heeft. Hij heeft zo te horen meerdere warmlopers gehad. Dus dan heeft in elk geval je zuiger/cilinder schade. Afhankelijk van hoe erg het is kan het daarna nog een tijd goed gaan, maar schade is er dan zeker.

Re: cb50j nieuw gekocht in 1980

Geplaatst: 20 sep 2017 19:16
door Eddy
Daarnet een wat langere proefrit gemaakt.
Hij reed in ieder geval prima.
Topsnelheid, vermogen en koppel lijken net hetzelfde te zijn als vroeger.

Re: cb50j nieuw gekocht in 1980

Geplaatst: 20 sep 2017 19:28
door wim V8
Er gaat 900 ml in je blok.
Je moest 300 bijvullen dus zat er nog 600 ml in.

Met 600ml gaat een honda cb eenpittertje echt geen vreemde geluiden maken door olietekort.

Gr. Wim.

Re: cb50j nieuw gekocht in 1980

Geplaatst: 20 sep 2017 19:39
door Eddy
dan moet er een ander probleem zijn.

vervelend is dat ik niet precies heb kunnen lokaliseren waar het geluid ergens zat in de motor.
Wat ik wel weet is dat het geluid erg plots op volle sterkte opkwam (zonder enige overgang)
Het is moeilijk om geluiden te beschrijven, maar het was zo ongeveer het geluid dat je hoort als er plots iets tussen je wiel en het spatbord komt te zitten.

Re: cb50j nieuw gekocht in 1980

Geplaatst: 20 sep 2017 19:47
door Eddy
Zoals gevraagd stuur ik deze recente foto door.
Een standaard Belgische CB50J met originele klaxon. Maar helaas nu moeten aanpassen met Duits achterlicht, om kenteken te kunnen bevestigen.
honda cb50J.JPG

Re: cb50j nieuw gekocht in 1980

Geplaatst: 20 sep 2017 21:28
door wim V8
Goh, dat is een hele mooie.
Zou het iets met je voortandwiel of ketting kunnen zijn? Los of veel ruimte. Je ketting lijkt op de foto ook strak als een snaar te staan. Dat is niet de bedoeling. Haal de onstekingskap er eens af en kijk eens bij het vliegwiel en voortandwiel, zit alles vast enzo, sleept er niet af en toe wat aan, enz.

Gr. Wim.

Re: cb50j nieuw gekocht in 1980

Geplaatst: 21 sep 2017 12:29
door Ben C50
Blijft je rem aanlopen misschien? Dat hij bij stilstand weer vrijkomt?

Re: cb50j nieuw gekocht in 1980

Geplaatst: 21 sep 2017 20:00
door Eddy
- Deksel van de ontsteking verwijdert, vliegwiel en tandwiel bewegen vrij.
De ketting ligt in werkelijkheid (de foto is wel recent, maar toch alweer enkele maanden oud) eerder te los dan te vast.
Het geluid van een aanlopende achterrem ken ik van bij andere brommer. Dat was het niet denk ik.
Aanlopende voorrem, misschien, zou kunnen.

Ik heb daarnet een proefrit gemaakt van 55km, zoveel mogelijk met volgas.
Niets abnormaals gemerkt. Alles werkt prima.

Ik associeer het geluid dat ik gehoord heb niet als iets dat afkomstig was van iets dat op en neer gaat zoals de zuiger in de cylinder, maar eerder afkomstig van iets dat ronddraait .

Verder ben ik ook wat aan het nadenken gegaan, en heb deze tekening uit de manual eens bekeken :
cb50 oil flow.JPG
cb50 oil flow.JPG (72.6 KiB) 1832 keer bekeken
Zou het kunnen zijn dat de olie op een gegeven moment niet meer helemaal tot boven in de motor werd gestuwd, en dat daardoor de nokkenas tijdelijk droog begon te lopen ? Of is dat te ver gezocht ?

Re: cb50j nieuw gekocht in 1980

Geplaatst: 21 sep 2017 20:39
door Ben C50
Ik heb zoiets wel eens gehad met een liggende cilinderblokje, kwam geen olie in de kop. Vergelijkbare gedragingen en geluiden. Maar ging helaas niet vanzelf over. Zou het vreemd vinden als dit bij jou slechts af dn toe zou zijn.

Re: cb50j nieuw gekocht in 1980

Geplaatst: 21 sep 2017 21:48
door Eddy
Het heeft misschien toch wat te maken met het feit dat het oliepijl te laag stond. Misschien was er nog net voldoende olie in het carter om de cylinder te smeren, maar onvoldoende om de olie tot boven bij de nokkenas te kunnen brengen. Na het bijvullen heb ik het (tot nu toe) ook niet meer voorgehad.

Re: cb50j nieuw gekocht in 1980

Geplaatst: 26 sep 2017 18:47
door *Adriaan*
Eddy schreef:Het heeft misschien toch wat te maken met het feit dat het oliepijl te laag stond. Misschien was er nog net voldoende olie in het carter om de cylinder te smeren, maar onvoldoende om de olie tot boven bij de nokkenas te kunnen brengen. Na het bijvullen heb ik het (tot nu toe) ook niet meer voorgehad.
hopen dat het in orde is nu gewoon doorrijden tot het weer gebeurt tegen die tijd na denken over een professionele blok revisie dat is de brommer meer dan waard pracht exemplaar!

Re: cb50j nieuw gekocht in 1980

Geplaatst: 26 sep 2017 18:52
door NIX
Ik denk eerder dat je een drooggelopen baklager gehoord hebt.

Re: cb50j nieuw gekocht in 1980

Geplaatst: 26 sep 2017 19:23
door hypercub
Ik zou het kleppendeksel er af halen om te controleren of de nok nu geen speling heeft in zijn baan.
Kost niets en dan kan je dat ook weer afstrepen.

Re: cb50j nieuw gekocht in 1980

Geplaatst: 29 sep 2017 23:42
door Eddy
Bedankt voor de tips.
Ben deze week in het buitenland geweest, vandaar dat ik nog niet gereageerd had.
Morgen haal ik het kleppendeksel er af.

Re: cb50j nieuw gekocht in 1980

Geplaatst: 08 okt 2017 19:28
door Eddy
Kleppendeksel afgenomen. Klepspeling van de uitlaatklep stond te groot op 0,12 mm. inlaatklep stond op 0,06 mm. Beiden nu op de voorgeschreven 0,05 mm gezet.
Bedankt ook voor de tip van het drooggelopen lager. Goed zal het er wel niet voor geweest zijn, maar daar het maar maximaal enkele honderden meters zo gebold heeft, ga ik er maar van uit dat het niet al te veel geleden heeft.