cb50j nieuw gekocht in 1980

Hier kun je praten over je honda.
Eddy
4T-MSB beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 sep 2017 20:56
Bezit: CB50J
CB125K5
Novio

Re: cb50j nieuw gekocht in 1980

Bericht door Eddy »

Ik heb ook het ontstekingstijdstip gemeten met de stroboscoop.
Eigenaardig is dat tot 7300 tr/min. deze perfect op de F-markering blijft staan. (positie A op foto).
Bij 7300 tr/min. verlaat het tijdstip wel, maar niet zo veel als zou moeten. (ontsteking verschuift naar punt B, ongeveer een derde van de voorgeschreven verlating). Bij verder verhogen van het toerental tot boven de 10.000 tr/min. blijft de ontsteking op punt B staan.
De positie C tussen de twee streepjes wordt niet bereikt.
cb50J ontsteking 3.JPG
cb50J ontsteking 3.JPG (13.92 KiB) 520 keer bekeken
Ik herinner mij nog dat ergens in 1983 ik de brommer had binnengebracht voor een onderhoud. Toen ik hem ging ophalen zij de man mij dat hij de ontsteking had vastgezet. Mogelijk is deze ingreep door degene die de revisie heeft gedaan in 2012 ongedaan gemaakt.

Ik heb het vliegwiel eens afgenomen. Ik zie in ieder geval niets vastzitten. Als ik een schroevendraaier plaats in punten B op onderstaande foto, dan kan ik de vleugeltjes wegduwen tot de aangegeven positie, en draait het systeem zonder haperen volledig uit.
Ziet iemand voor de rest nog iets "abnormaals" in deze foto, of heeft iemand een idee waarom de onsteking onvoldoende verlaat ?
(Oh ja, het schroefje op positie A in de foto, en het klemmetje had ik zelf al verwijdert en ondertussen ook teruggeplaatst. dat is het niet.)
cb50J ONTSTEKING 2.JPG
cb50J ONTSTEKING 2.JPG (80.82 KiB) 520 keer bekeken

Plaats reactie