uitleenbrommert verzekeren

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
ceedee
4T-MSB addict
Berichten: 602
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:55
Locatie: zeist

uitleenbrommert verzekeren

Bericht door ceedee »

Iemand van jullie enig idee hoe dit zit? Ik leen wel eens een brommert uit
Bij iemand die ongeveer net zo oud is als ik is dat vertzekeringstechnisch niet zo'n probleem, ding is verzekerd op mijn naam maar verzekering geldt ook voor een ander die er soms op rijdt.
Wat nou als de lener een stuk jonger is, of bv geen eerste voertuig heeft of bekend staat als brokkenpiloot?
Ik laat hem/haar dan zelf een verzekering afsluiten, kan gewoon via het internet, mijn eigen verzekering zeg ik dan op, het ding blijft wel op mijn naam staan.
nu lees ik dat het bij auto's niet (meer) mogelijk is ivm fraude, maar dat soms een verz. maatschappij niets meldt bij het afsluiten van de verzekering maar bij brokken niet uitkeert.
Is dat bij brommers ook zo?
Er stond vroeger toch ook je verz. papieren dat tenaamstelling niet zegt dat tenaamgestelde juridisch gezien eigenaar hoeft te zijn?

voortaan bij uitlenen maar laten overschrijven?

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1974
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: uitleenbrommert verzekeren

Bericht door gerbrandicus »

Auto's die uitgeleend worden kunnen per dag verzekerd worden op https://start.clixx.nu/
Erg handig denk ik. Ik heb het nooit gebruikt maar kan me voorstellen dat ik dat nog weleens ga doen als ik mijn auto uitleen.
Voor bromfietsen is zoiets er niet voor zover ik weet.

Je zegt dat je de verzekering op jouw naam laat staan als je een bromfiets uitleent aan iemand in dezelfde leeftijdscategorie. Waar je wel rekening mee moet houden is dat als diegene schade rijdt, jouw no-claim eraan gaat. Het is tenslotte jouw verzekering. Ook is de schade aan je eigen brommer niet verzekerd in geval van schuld van de berijder. Want je ouwe bakkie is natuurlijk alleen WA. Daar kan je vervelende conflicten mee krijgen die vriendschappen kunnen ondermijnen. Ik leen ook weleens een voertuig uit voor een paar uur, dan neem je dat risico maar. Maar voor langere termijn is het wel fijn om dat dichtgetimmerd te hebben.

Tenaamstelling zou ik niet zo snel veranderen. Verzekering op je eigen naam kun je ook wel door laten lopen denk ik. Het gaat erom bij welke maatschappij wordt geclaimd. Zal ze een worst zijn als je premie betaalt maar niets claimt.

Voor motorfietsen heb je tegenwoordig een deelplatform vergelijkbaar met snappcar: https://motoshare.nl/
Je kunt daar eens informeren of je je brommer kunt verhuren. Dan is hij all-risk verzekerd. Bij snappcar kun je er als eigenaar geloof ik voor kiezen om alleen aan mensen te verhuren die je vertrouwt, dus mensen uit je eigen kring of mensen die al een goede rating hebben ofzo. Zou je even moeten checken.

ceedee
4T-MSB addict
Berichten: 602
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:55
Locatie: zeist

Re: uitleenbrommert verzekeren

Bericht door ceedee »

dank voor je reactie, ik leen eigenlijk enkel uit aan goede kennissen, als ze mijn broem dan mollen, maken we hem wel weer,
het gaat me er meer om dat ze verzekerd zijn dan dat ik me zorgen maak over mijn premie of het welzijn van de brommer.

Plaats reactie