Effect uitlaat ontgrenzen cb50

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
Bk rolling
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2017 07:54
Bezit: Honda cb50
Locatie: Zonhoven

Effect uitlaat ontgrenzen cb50

Bericht door Bk rolling »

Hallo,

Ik heb onlangs een cb50 cafe racer gekocht en ben me wat gaan verdiepen in het 4 takt gebeuren. Ik heb weinig verstand van motoren maar ben mij beetje bij beetje aan het inleren.
Mijn Cb loop een zeer lekkere 55 a 60km/u met een vervroegd vliegwiel, maar zag dat mijn uitlaat nog begrensd was. Ik was het forum al wat aan het doorzoeken maar vond niet specifiek hoeveel vermogen ik hiermee eigenlijk zou mee kunnen winnen indien ik de uitlaat ontgens.
Ik vroeg mij af of hij hier wat harder zou door lopen ( zo ja hoeveel?) of dat hij beter zou optrekken naar de snelheid die ik al haal. Ik veronderstel dat het vervroegd vliegwiel dan beter tot zijn recht gaat komen?
Is er iemand die mij hier een antwoord op kan geven?
Alvast bedankt
Greeeetzzzz
IMG_0740.JPG
IMG_0740.JPG (105.04 KiB) 2498 keer bekeken

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1807
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Effect uitlaat ontgrenzen cb50

Bericht door hypercub »

De "snelle" cb50F en de Japanse cb`s doen rustig 80 km/u met een ontgrensde uitlaat, snelle nok, vervliegend vroegwiel en 18mm carb+inlaat. 50cc.
Als je alles wil weten over tunen en je duits is redelijk kun je op www.cy50.de een hoop info vinden.
Life is too short for lousy coffee.

Bk rolling
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2017 07:54
Bezit: Honda cb50
Locatie: Zonhoven

Re: Effect uitlaat ontgrenzen cb50

Bericht door Bk rolling »

Dank u voor uw reactie.
80 km zou ik nu niet moeten gaan maar denk erover om mijn uitlaat te ongrendelen en eventueel een 16 mm carbu te plaatsen. Maar ik vroeg mij af aan welke snelheid of trekkracht ik mij kan verwachten. Als het op zich niet heel veel effect heeft weet ik nog niet of ik er aan zou beginnen.
Als iemand hier wat ervaring in heeft?

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1310
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Effect uitlaat ontgrenzen cb50

Bericht door ildert »

he, ik heb diverse cb's met verschillende configuraties waaronder ook een gewone duitse 4bak met een 16mm. de vorige eigenaar heeft geprobeerd te uitlaat te ontgrensen, maar die heeft alleen de buis uit de bocht gehaald, liep voor geen meter. je kunt de uitlaat echt ontgrensen, maar dan moet de demper ook open. ik heb in diverse pogingen een std uitlaat vollendig ontgrenst, maar daar ie niet stiller van geworden. ik ben uiteindelijk voor een ori open uitlaat gegaan, dat is echt een wereld van verschil...bijna net zo snel als de zelf gemaakte en zo stil als de begrensde.

de 4bak met 16mm en een open uitlaat loopt zon 65, prima snelheid zou je zeggen, maar trekt voor geen meter. er staan ook twee cbs met 19mm's op zowel 5bak en 4bak maar de 16 verliest het in elke bocht....ver. cbtje moeten lekker toeren maken en bij de 16mm duurt dat gewoon te lang...16mm op een langeslag ss50 prima, maar op een cb is het niks.

ik heb de open en halfopen uitlaat nog wel liggen, als je die eens wilt proberen moet je maar een gil geven.

groetjes,
ildert
grote klappen, snel thuis

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Effect uitlaat ontgrenzen cb50

Bericht door NIX »

Mijn ervaring is dat met een open uitlaat en een 16mm en vast vliegwiel een CB makkelijk de 65 haalt en ook nog wel de 70km aantikt en tamelijk vlot van zijn plek komt. Ik heb dus een iets andere ervaring dan Ildert die eigenlijk wel een van de CB experts is, hier. Juist de 16mm in combinatie met de originele nog en kop (klein inlaatkanaal) geeft een flink hoge doorstroomsnelheid van het mengsel. Deze setup zal zeker sneller optrekken dan met een begrensde pijp en juist omdat er nog een VVV op zit zal dit lekker lopen. En zuinig. CB's zijn toerenmakers, daarom is juist de begrensde pijp zo'n spelbreker.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Bk rolling
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2017 07:54
Bezit: Honda cb50
Locatie: Zonhoven

Re: Effect uitlaat ontgrenzen cb50

Bericht door Bk rolling »

Thanks ildert en nix.
Heb ondertussen een ontgrensde uitlaat van bij leertouwer. Maakt voor mijn cb niet heel veel uit maar ga misschien wel nog die 16 mm carbu steken.
Maar ik vroeg mij af of de uitlaat dan ook wat uitgeboord moet worden, of is dit alleen indien je nog een grotere steekt?

Bk rolling
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2017 07:54
Bezit: Honda cb50
Locatie: Zonhoven

Re: Effect uitlaat ontgrenzen cb50

Bericht door Bk rolling »

Ik bedoel dan het uitlaatgat van de celinder natuurlijk.

Bk rolling
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2017 07:54
Bezit: Honda cb50
Locatie: Zonhoven

Re: Effect uitlaat ontgrenzen cb50

Bericht door Bk rolling »

@ ildert alvast bedankt om de uitlaat te mogen proberen maar ik denk dat ik niet echt in de buurt van u woon. Belgie Zonhoven.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Effect uitlaat ontgrenzen cb50

Bericht door nielspbr »

De uitlaatpoort in de cilinderkop alleen aanpassen als je echt weet wat je doet...

Plaats reactie