bouwjaar achterhalen

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
fcapri
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 mei 2016 09:07
Bezit: honda novio, honda amigo

bouwjaar achterhalen

Bericht door fcapri »

hallo iedereen, dit is alvast mijn eerste topic :D ,

ik ben bezig met een nogal raar projectje, namelijk het ombouwen van een oude brommer naar electrisch (niet electrisch starten, maar electrische aandrijving), en dit in het belgenlandje met de vele absurde regels.

en daar begint het al. ik heb hiervoor een honda novio genomen omdat die geen gelijkvirmigheid hebben. enkel een chassisnr. dus ik heb er ene gevonden, maar zonder papieren.
de eigenaar die ermee gereden had, heeft in 2001 bij de politie een document gehaald dat die geen GVA had (gelijkvormigheidsattest) en heeft een document van honda 'aanvraag duplicaten'. en dat is het ook. met die documenten heeft hij die destijds kunnen verzekeren en mee rondrijden.

nu echter zitten ze in belgie met inschrijvingen van brommers met nr platen. volgens honda moet ik nu een degelijke foto nemen van het identificatieplaatje aan het balhoofd (honda novio/amigo heeft dat NIET, enkel een ingeklopt chassisnr).
en dan begint het. zonder dat plaatje wil honda geen papieren leveren.

nu heb ik ook de verzekering al gecontacteerd en die willen de boel ook niet verzekeren aangezien die brommer dus niet meer overeenstemt met zijn homologatie (nogmaals, novio/amigo heeft dat niet). maar dat krijg ik aan niemand zijn kop daar. die documenten zouden zijn ingevoerd ergens rond 1975 (begin honda camino en uitloop novio/amigo), en natuurlijk is het enorm moeilijk te bewijzen hoe oud een novio/amigo precies is. als ik een pre 1974'er zou vinden, kunnen ze onmogelijk moeilijk doen.

kan men met het chassisnr ergens achterhalen waneer die brommer gebouwd/eerste maal ingeschreven werd?
ik heb ondertussen ook al een kader zonder papieren gevonden van een amigo (losse kaders zonder papieren kosten niks, ik kan maar verzamelen tot ik een oude vind).

paar fotos van mijn project tot nu toe
Afbeelding
Afbeelding

boel ligt ff stil omdat ik op tandwielen wacht. ga namelijk dergelijk systeem maken, zodoende wordt een benzinemotor swap naar electrisch gewoon plug and play
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op 22 mei 2016 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: bouwjaar achterhalen

Bericht door wim V8 »

Doen ze ook wel eens op een solex,

Afbeelding

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

fcapri
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 mei 2016 09:07
Bezit: honda novio, honda amigo

Re: bouwjaar achterhalen

Bericht door fcapri »

daar had ik ook al aan gedacht in een 2de versie. alleen iets performanter dan dat ding. het brengt me wel op ideeen.

voor versie 2 zou ik zoiets willen steken, maar wil er eerst het fijne van weten hoe ik zoiets legaal krijg. want in belgie... de technologie is er, maar voor alleer je iets mag doen... in china is het wel toegelaten en daar rijd het VOL met die electrische dingen. 2takt bestaat er haast niet meer.
Afbeelding

in belgie kom je al voor de politierechter als je electrische fiets harder dan 30km/h rijd omdat je dan zogezegd een brommer bent, en geen rijbewijs of verzekering hebt. ik wil het dus legaal doen door een bestaande brommer om te bouwen, is het weer niet goed.
(originele 50CC heeft zowat 1300W aan vermogen en 3Nm koppel. ik heb 650W electrisch vermogen en 1,8Nm koppel.
een 50CC loopt 45km/h, ik zou op 32km/h uitkomen. alles MINDER dan origineel, er is dus geen sprake van opdrijven

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1288
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: bouwjaar achterhalen

Bericht door SuzuhaTR1 »

Weet niets van Amigo's, Novio's en dergelijke, maar wèl dat er op b.v. de Franse SS50z K1 wèl een aluminium plaatje op het balhoofd zit en op de NL en B. versies van dezelfde bouwjaren niet......dus bedacht ik dat je eens zou kunnen kijken of er op een Franse Amigo/Novio wellicht wèl een plaatje zit?
Ik wil maar zeggen dat het dus per land verschilt of er ooit zo'n plaatje op moest.

fcapri
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 mei 2016 09:07
Bezit: honda novio, honda amigo

Re: bouwjaar achterhalen

Bericht door fcapri »

ja, in belgie werd pas half 1974 de wet ingevoerd dat alle brommers een homologatie moeten ondergaan en een PVG nummer (proces verbaal van goedkeuring) moeten hebben.
als ik een brommer heb met zo een GVA, kan ik die NIET ombouwen naar electrisch, omdat die dan niet meer voldoet aan zijn homologatie. ik zoek dus een PRE 1974 novio of amigo.

nu is het zo dat een amigo/novio NOOIT die type plaatjes hadden, maar WEL gelijkvormigheidspapieren. als de verzekering dus ziet dat ik een 76'er heb, weten ze dat er papieren van bestaan.
heb ik een 71'er, dan bestaan die niet.
als een franse wel zo een typeplaatje hebbe, wil het zeggen dat die in frankrijk al veel eerder papieren hadden en die wil ik dus niet.

het probleem is dat je nooit weet hoe oud een brommer is. aan het chassisnr kan je het niet zien, op de documenten staat het ook niet.(bouwjaar).
het enige dat ik kan hopen, is dat de chassisnr's elkaar schoon opvolgen en dat ik bv weet dat ze tussen 1969 en eind 1973 bv de chassisnr's hadden A00000 tot A123456.
dan weet ik da brommer 133xxx eentje van na 73 is en niet geschikt :wink:

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: bouwjaar achterhalen

Bericht door apae01 »

Probeer eens een bouwjaarverklaring via Honda Nederland aan te vragen? Dat zou op basis van het ingeslagen chassisnummer moeten lukken.
In the beginning there was nothing, which exploded.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: bouwjaar achterhalen

Bericht door wim V8 »

Dan krijg je een brief terug dat het voertuig te oud is en zij er niets meer van hebben.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

fcapri
4T-MSB beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 mei 2016 09:07
Bezit: honda novio, honda amigo

Re: bouwjaar achterhalen

Bericht door fcapri »

ik begin het ook stilletjesaan op te geven.
ik heb nu al 1 complete novio met papieren uit 1976 (te jong om te mogen ombouwen)
ik heb al een losse kader van een honda amigo (die gaan we electrisch ombouwen omdat die ook geen beugeltjes voor de benzinetank op het frame heeft staan)
heb sinds gisteren ook een losse kader van een honda novio erbij.

ze blijven moeilijk doen over bouwjaren en papieren
Laatst gewijzigd door fcapri op 06 jun 2016 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: bouwjaar achterhalen

Bericht door apae01 »

Dat is nou iets wat ik niet op een openbaar forum zou posten...
In the beginning there was nothing, which exploded.

raf
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 aug 2016 08:42
Bezit: honda amigo amigo2 novio novio2 camino

Re: bouwjaar achterhalen

Bericht door raf »

Honda had reeds eerder dan 74 een pvg nr, we hebben hier amigo's zonder achterveren van 68 67 die al een gva met pvg nr hadden,
het gva is in Belgie al verplicht voor auto's vanaf ongeveer juni julie 68. Vermoedelijk heeft Honda toen al aangesloten omdat het toch verpicht zou worden voor bromfietsen, wat ook gebeurde in 74. Wel is voor de novio en amigo het pvg nr hetzelfde voor beide modellen alsook voor de a en b klasse. Ik denk dat je best contact opneemt met de dienst homologatie voertuigen van mobiliteit vlaanderen en daar je vraag voorlegt. In principe is het mogelijk een motor en brandstofsoort om te bouwen maar praktisch is de papierwinkel moeilijker dan de eigenlijke ombouw. Vroeger was het bij auto's van voor 68 wel mogelijk maar ook niet makkelijk, we hebben hier bijvoorbeeld een ford mustang van 67 staan die ingeschreven is met een 1.9 dieselmotor. Een typeplaatje zit er niet op een novio of amigo, dit was toen waarschijnlijk nog niet verplicht het pvg nr is 60.032 maar daar zou ik niet over spreken als je dit gaat aanvragen bij de overheid, ik zou proberen de bromfiets in te schrijven als oldtimer met een aangepaste motor, maar elektrisch zal het ook geen bromfiets meer zijn, maar misschien wel een elektrische fiets. pedalen zal je misschien ook moeten voorzien hierop Als je hem gewoon inschrijft zal je binnenkort ook naar de jaarlijkse keuring moeten, en dat zal je nog meer problemen opleveren veel succes, jammer dat het uitvinden verbeteren en ondernemen in Belgie aan banden gelegd wordt zoals bij de communisten

Plaats reactie