Vandaag opgehaad - Honda CB50

Hier kun je praten over je honda.
RayCBX
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 mar 2016 23:40

Vandaag opgehaad - Honda CB50

Bericht door RayCBX »

image.jpeg
1000 km gereden en deze schuurvondst rijker!

Voorrem zit vast en de begrenzing is van het vliegwiel gehaald, beide even bekijken dus. Ook de uitlaat heeft geen begrenzing meer. Ben benieuwd of de vliegwiel vergrenzing genoeg is voor de RDW.

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Vandaag opgehaad - Honda CB50

Bericht door Daan1508 »

Mooi ding zeg! Die vliegwielbegrenzing zal zeker weten genoeg zijn: je komt dan gewoon niet meer boven een bepaald toerental.

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Vandaag opgehaad - Honda CB50

Bericht door NIX »

Gewoon voor de keuring een verlatend vliegwiel lenen en een busje in de carb is zat.

Hopelijk gaat die voorrem lukken. De radiaalllagers zijn vaak gaar en niet aan te komen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

RayCBX
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 mar 2016 23:40

Re: Vandaag opgehaad - Honda CB50

Bericht door RayCBX »

Ik wil hem daarna ook gewoon begrensd hebben, dus moet een definitieve oplossing voor komen. Zal de boel uit elkaar halen en kijken hoe ze het hebben gedaan.

Deze vliegwieltrekker heb ik nodig? http://www.4taktwinkel.nl/Vliegwieltrek ... Y50-27-x-1 verder nog wat nodig om het vliegwiel er af te krijgen? Zag ergens een tip om een spansleutel van een haakse slijper te gebruiken, om het vliegwiel tegen te houden.

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: Vandaag opgehaad - Honda CB50

Bericht door apae01 »

Ik heb wel een verlatend vliegwiel voor je. Op voorwaarde dat ik 'm mag lenen als ik zelf moet keuren: geen idee of ik een tweede heb namelijk.
Vastgezet of vervroegend lijkt me een stuk gezonder voor het blokje, dus die laatste komt er bij mij op.
In the beginning there was nothing, which exploded.

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Vandaag opgehaad - Honda CB50

Bericht door NIX »

Precies. Je komt er vanzelf wel achter dat rijden met een onbegrensde uitlaat en vast vliegwiel prima rijdt en net rollenbakproof is als je geen grote carb monteert.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

RayCBX
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 mar 2016 23:40

Re: Vandaag opgehaad - Honda CB50

Bericht door RayCBX »

@ apae01, gaaf! Wat wil je er voor hebben? Anders even pb contact.

En is hij echt rollerbankproof met een standaard carb en zonder begrenzing? Waarom kom je er bij de RDW dan niet door? Zonder begrenzing rijd je toch al gauw minimaal 60?

En hoe zit het met 'gezonder voor je blokje'? Wat is het nadeel van die begrenzing? (ben benieuwd!)

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Vandaag opgehaad - Honda CB50

Bericht door NIX »

Te laat tijdstip laat de uitlaatklep en pijp veel te heet worden.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

RayCBX
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 mar 2016 23:40

Re: Vandaag opgehaad - Honda CB50

Bericht door RayCBX »

Ik snap het, liever niet dus.

Maar hoe zit het nou met de rollerbank dan? :-)

lowrider
4T-MSB addict
Berichten: 643
Lid geworden op: 27 jan 2007 20:59

Re: Vandaag opgehaad - Honda CB50

Bericht door lowrider »

Wordt deze CB dagelijks vervoer tijdens de reguliere schooltijden of rij je er zo nu en dan een ritje mee in de avonduren danwel weekeinden ?
In dat laatste geval is de kans dat je een controle tegenkomt nihil.

RayCBX
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 mar 2016 23:40

Re: Vandaag opgehaad - Honda CB50

Bericht door RayCBX »

Haha, schooltijden, zou mooi zijn. Zit op een 40 urige baan ;-) Misschien zo nu en dan eens naar het werk en verder een beetje rond rijden voor de fun.

Problemen bij een controle zit ik niet op te wachten en heb geen ervaring hier mee verder. Het lijkt mij alleen wel dat wanneer hij 60 loopt ik gewoon een probleem heb, bij een steekproef.

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: Vandaag opgehaad - Honda CB50

Bericht door apae01 »

Ik zou eerst maar eens kijken hoe hard deze eigenlijk loopt in de huidige staat. Op een rollenbank, of nadat je de voorem hebt gerepareerd.
Aanbod voor een verlatend vliegwiel staat, prijsidee per PB. Maar ik moet het van een goed afgesteld blok (met geplofte bougie, ddww) plukken, dus als het niet nodig is, des te beter. Ik moet zelf ook nog keuren tenslotte.
In the beginning there was nothing, which exploded.

RayCBX
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 mar 2016 23:40

Re: Vandaag opgehaad - Honda CB50

Bericht door RayCBX »

@apae01, ik ga hem inderdaad testen zodra het kan en laat het weten, bedankt.

Vandaag even bezig geweest met de voorrem. Lijkt helemaal compleet te zijn, de twee lipjes die de plastic steldop tegenhouden zitten er ook gewoon op. De boel is wel behoorlijk bruin. Ook moet ik sowieso nieuwe remblokken hebben, het bewegende remblok zat behoorlijk klem en brak ook af na het loskomen. De pakking is ook gescheurd dus die moet ook worden vernieuwd.

Qua remblokken zie ik op internet http://www.4taktwinkel.nl/Remblokken-CB50-merk-Lucas staan. Je moet nog wel wat aanpassen om het goed te krijgen, is dat gek? Is er niks op de markt wat exact past?

De CB200 heeft zo te zien exact dezelfde voorrem: https://youtu.be/ejowuwJw96A in dit filmpje legt hij het mechanisme in de terpentine, wat valt hierin te adviseren? Ik heb het idee dat de boel namelijk compleet en heel is, maar het zou niet verkeerd zijn om dit flink te reinigen.

Als ik zoek op het afstellen kom ik telkens op viewtopic.php?t=20255 uit. Hoewel de voorrem niet heel ingewikkeld lijkt, heb ik toch het gevoel dat het niet een heel makkelijk systeem is. Kan iemand stapsgewijs aangeven hoe je het aanpakt met het afstellen van de voorrem, zodat hij wel remt maar niet blokkeert?

Ik heb ook ergens eens op internet een cb50 gezien met hydraulische voorrem. Gezien ik wel wat dingetjes moet doen, is misschien ook het overwegen waard? Is er een type / model dat 1 op 1 op de voorvork past, zonder aanpassingen?

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1815
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Vandaag opgehaad - Honda CB50

Bericht door hypercub »

De cb200 heeft volgens mij net als de oude cb125 twin een grotere klauw(?) en schijf (!). Ik zou voor zover mogelijk originele of oem remblokken gebruiken die niet aangepast hoeven te worden.
De hydraulische rem komt van een cb50S uit Japanië, ildert van dit forum heeft er eentje staan geloof ik, hij haalt ook spul uit Japanië voor zijn CB`s

Leuke CB btw.
Life is too short for lousy coffee.

RayCBX
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 mar 2016 23:40

Re: Vandaag opgehaad - Honda CB50

Bericht door RayCBX »

Kijk, dat verklaart iets. Enig idee wat goede bronnen uit Japan zijn?

En inderdaad, het liefst origineel zonder aanpassingen! Maar ik kan op Nederlandse sites niet zoveel vinden...

Als het systeem van de CB125,200 groter is, is het iigv verder wel exact hetzelfde systeem, in het groot. Als ik het filmpje zo zie...

Plaats reactie