Een nieuwkomer met hilarisch verhaal

Hier kun je praten over je honda.
Renier
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 103
Lid geworden op: 26 jan 2014 22:30
Bezit: Honda CB50 SFX (CG125)

Een nieuwkomer met hilarisch verhaal

Bericht door Renier »

Hallo beste iedereen,

Mijn naam is Renier, ben nog ongeveer een maand 19 jaar oud en studeer autotechniek een dag in de week terwijl ik de rest van de werkdagen in een garage sta voor luxe auto's zoals o.a. Rolce Royce, Bentley en Jaguar. Nou had ik gehoopt dat ik met beter nieuws hier binnen had kunnen komen, maar ik zal jullie alvast vertellen dat helaas het noodlot mij hier heen heeft gebracht..

Sinds kort ben ik de zeer troste eigenaar van een Honda CB50 SFX (CB125) uit '69, een uitvoering die uniek en de enige in Nederland schijnt te zijn uitgevoerd met vier kleppen en een berg andere speciale aanpassingen aan het speciale race blok wat er al onder ligt. Geruild voor een Trabant 601, wat mij een uitstekende deal leek aangezien de Honda in uitzonderlijke staat verkeerde zowel qua uiterlijk als motorisch, hier een foto van mij op de Honda:

Afbeelding

Maar het ergste wat ik me maar voor kon stellen gebeurde, het hele blok is namelijk in de soep gedraaid een aantal dagen geleden. Hij stond al erg lang stil en na een verversing van de olie bleek er achteraf teveel in zijn gegaan waardoor onder andere de krukaskering eruit is gegaan, en een verkeerde verstelling van de bougie (iemand op mijn werk meende dat ie veelte dicht stond en heeft hem verder uit elkaar gesteld) heeft ervoor gezorgd dat deze af is gebroken en o.a. de (gesealde) cilinder en de zuiger flink heeft beschadigd.

Nu zit ik dus mooi dik in de drek, ik had hem ook pas net, echt doodzonde dit allemaal.. zoals ik al zei had ik gehoopt met minder slecht nieuws binnen te kunnen komen vallen. Echter ben ik compleet erop gericht om de Honda weer terug naar zijn vorige functioneren te brengen, al gaat alles wat over is van mijn salaris erin zitten en ook al zie ik dat geld nooit meer terug dat ding moet gewoon weer goed worden. Dus ja, dat is mijn verhaal zo een beetje.
Laatst gewijzigd door Renier op 27 jan 2014 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
"She may not look like much, but she's got it where it counts. I've made a lot of special modifications myself."
-Han Solo

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Een nieuwkomer met tragisch verhaal

Bericht door ciebie »

dat vraagt om meer foto's! Nu gewoon het blok openmaken en kijken wat er stuk is toch?

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Een nieuwkomer met tragisch verhaal

Bericht door NIX »

Waarom laat je een flaptoeter aan je bougie komen en waarom stop je er teveel olie in? Het ding stond lang stil, dan laat je de olie eraf, vervang/reinig je de filters, maak je de carb schoon en check je de klepspeling minimaal om te beginnen. En neem je niet zomaar iets van iemand aan, maar pak je er eerst een manual bij.

Ben ook benieuwd naar plaatjes van de schade.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5863
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Een nieuwkomer met tragisch verhaal

Bericht door Jurrien »

En wat is het nou precies? Een cb50 of cb125?
Ik kan het mis hebben, maar die cilinderkop op de foto ziet er niet echt vierkleppig uit.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Renier
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 103
Lid geworden op: 26 jan 2014 22:30
Bezit: Honda CB50 SFX (CG125)

Re: Een nieuwkomer met tragisch verhaal

Bericht door Renier »

NIX schreef:Waarom laat je een flaptoeter aan je bougie komen en waarom stop je er teveel olie in? Het ding stond lang stil, dan laat je de olie eraf, vervang/reinig je de filters, maak je de carb schoon en check je de klepspeling minimaal om te beginnen. En neem je niet zomaar iets van iemand aan, maar pak je er eerst een manual bij.

Ben ook benieuwd naar plaatjes van de schade.
Ik meende dat die flaptoeter er verstand van had aangezien hij in z'n jeugd altijd al brommers gemaakt had voor iedereen in zijn buurt en ook aan motors had gesleuteld naast het feit dat hij een hele goede automonteur zou moeten zijn.

Dat er 1,5 liter olie in ging had ik ook van iemand vernomen, en de vorige eigenaar corrigeerde mij hier niet op, ik gooide er eerst een liter in en toen peilde ik, het peil zat net iets boven het midden tussen de streepjes in en toen gooide ik er nog een halve liter bij. Het peil zat net boven het maximum naar mijn idee en ik had geen zin om de pakking van de carterplug kapot te draaien dus liet ik het zo.. wat achteraf er erg slecht voor scheen geweest te zijn zo slecht dat de krukaskering eruit is geblazen.

Zodra ik de kans heb (hij staat nu in de garage van de vorige eigenaar weer, om er samen aan te gaan werken) zal ik er wat plaatjes bij maken.
Jurrien schreef:En wat is het nou precies? Een cb50 of cb125?
Ik kan het mis hebben, maar die cilinderkop op de foto ziet er niet echt vierkleppig uit.
Hij zou vier kleppen moeten hebben, maar goed het hele blok gaat uit elkaar dus dan weten we het ook zeker. Officieel is het een CB50, maar er zit sowieso wel een zwaar opgevoerd 125cc race blok onder geschroefd.
"She may not look like much, but she's got it where it counts. I've made a lot of special modifications myself."
-Han Solo

CB-viguur
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1487
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:33
Bezit: ss50z
ss50m
ss50m
ss50 racer
C110
C110 racer
S90 RSC
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Een nieuwkomer met tragisch verhaal

Bericht door CB-viguur »

wat ik op de fot zie, lijkt me meer op een CG125
125cc 1 cilinder stoterstangen blok met 2 klepjes
en dat zal ook geen CB50 frame zijn, waarschijnlijk een hele CG125 met wat vreemde kleurtjes en een yamaha voorspatbord

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Een nieuwkomer met tragisch verhaal

Bericht door NIX »

Dan kun je er beter meteen zo'n bami 200cc stoter in stoppen, dan rij je in elk geval weer.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Nicoscub
bamilover
Berichten: 1795
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:37
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Een nieuwkomer met tragisch verhaal

Bericht door Nicoscub »

Bij brink motoren bv:http://www.brinkmotoren.nl/motorblokken ... _atv/2195/
Er zijn vast nog wel meer adresjes waar je de blokjes vandaan kan halen of anders van marktplaats:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... =mympBuyer
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding

Renier
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 103
Lid geworden op: 26 jan 2014 22:30
Bezit: Honda CB50 SFX (CG125)

Re: Een nieuwkomer met tragisch verhaal

Bericht door Renier »

Dank jullie voor jullie reacties! En misschien is het inderdaad een goed idee om er tijdelijk een ander blok onder te leggen om hem zo weer op de weg te kunnen krijgen, zeer bedankt voor het meedenken dit bied weer perspectief. Al wil ik het originele blok wel weer aan de praat zien te krijgen uiteindelijk.
"She may not look like much, but she's got it where it counts. I've made a lot of special modifications myself."
-Han Solo

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5863
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Een nieuwkomer met tragisch verhaal

Bericht door Jurrien »

Ok,

Geen bijzonder type dus, gewoon een samengesteld ding.
"hele blok in de soep" is dus gewoon een afgebroken stukje bougie en een uitgeplopte krukaskeerring?

En dat alles een tragisch verhaal noemen.

Wat een drama.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Renier
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 103
Lid geworden op: 26 jan 2014 22:30
Bezit: Honda CB50 SFX (CG125)

Re: Een nieuwkomer met tragisch verhaal

Bericht door Renier »

Jurrien schreef:Ok,

Geen bijzonder type dus, gewoon een samengesteld ding.
"hele blok in de soep" is dus gewoon een afgebroken stukje bougie en een uitgeplopte krukaskeerring?

En dat alles een tragisch verhaal noemen.

Wat een drama.
Het zal niet het enige zijn, en maak je het even voor me dan? ;P
Ik geef je er wel een hele meier voor, moet zat zijn toch?

Het is niet zomaar een ding hé..
"She may not look like much, but she's got it where it counts. I've made a lot of special modifications myself."
-Han Solo

ml03zl
Moderator
Berichten: 1259
Lid geworden op: 16 jan 2007 20:27
Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Een nieuwkomer met tragisch verhaal

Bericht door ml03zl »

Renier schreef:Het is niet zomaar een ding hé..
Hoe bijzonder denk je dat dat ding is dan?

En zit er een kenteken op?
http://www.ktm.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Renier
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 103
Lid geworden op: 26 jan 2014 22:30
Bezit: Honda CB50 SFX (CG125)

Re: Een nieuwkomer met tragisch verhaal

Bericht door Renier »

ml03zl schreef:
Renier schreef:Het is niet zomaar een ding hé..
Hoe bijzonder denk je dat dat ding is dan?

En zit er een kenteken op?
Er zit een kenteken op, en volgens mij is er geen ander exemplaar in Nederland, zeker niet zo aangepast (overigens met originele Honda onderdelen) als deze. Ik heb me ook laten vertellen dat het erg moeilijk/duur is om aan onderdelen te komen omdat ie al zo oud is toen al officieel alleen in Japan en Engeland geleverd is geweest.
"She may not look like much, but she's got it where it counts. I've made a lot of special modifications myself."
-Han Solo

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Een nieuwkomer met tragisch verhaal

Bericht door NIX »

Ja, maar jij hebt je al heel veel laten vertellen, ik zou het even zelf goed uitzoeken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Salm
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 aug 2013 10:31
Bezit: SS50Z

Re: Een nieuwkomer met tragisch verhaal

Bericht door Salm »

Ben erg benieuwd wat je gaat ontdekken als je diper gaat graven in wat voor model/type dit is en wat het blok nou daadwerkelijk voorstelt
Ik vind het verhaal iig stinken als een beschimmeld hondendrol
Zit trouwens brommerplaat op zo te zien?
Zou er niet te verstelt van staan als die verkoper jou een hoop bullshit heeft zitten vertellen
Laatst gewijzigd door Salm op 27 jan 2014 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten